Hardtail czy FULL - jaką ramę roweru wybrać?

Ładuję...

Dodano do koszyka:

Zanim wyruszysz na pierwszą przejażdżkę swoim nowym rowerem zaopatrz się jeszcze w:

Przejdź do koszyka

Rower Hardtail (Ht) czy Full-suspension (FS) ? To pytanie dzieli zwolenników jazdy na rowerze nie od
dziś. Jakie rozwiązanie będzie dla nas najlepsze? Czym się kierować przy takim wyborze? Czy warto
wydać więcej na rower Fs, czy Ht w podobnej cenie będzie znacznie lepszą opcją? Zapraszamy do lektury.


Od czego tu zacząć?

Przede wszystkim należy się zastanowić czym takie rowery się różnią – a różnic będzie sporo.
Możem wyróżnić kilka czynników, które wpływają na rozbieżności pomiędzy dwoma rozwiązaniami:
- przyczepność
- waga
- sztywność
- komfort


Może po kolei...

Przyczepność w rowerze górskim, bo głównie o takie się rozchodzi, będzie dyktowana
kontaktem koła z podłożem. Im bardziej wymagająca trasa z dużą ilością dziur, przeszkód i technicznych
zjazdów, tym większe prawdopodobieństwo oderwania kół od ziemi. W praktyce tracimy przyczepność i
kontrolę nad rowerem. Wniosek – rower w pełni zawieszony dużo lepiej się spisze w takich warunkach
zapewniając maksymalną przyczepność. Kolejna jest waga roweru i sztywność. Lżejszy rower lepiej
pokonuje podjazdy, a sztywny zapewni maksymalny transfer mocy. Te zalety to domena roweru
sztywnego. Ostatni z porównywanych czynników to komfort. Nasz kręgosłup i ręce będą mniej narażone
na urazy, a jazda będzie dużo gładsza na rowerze typu full – suspension.


Jak to wygląda w praktyce?

Wszystko sprowadza się do naszych potrzeb, a w przypadku zawodników – specyfikacji trasy. Każdy
rower oferuje bowiem co innego. Na szybkiej, stosunkowo płaskiej trasie XC, z dużą ilością podjazdów i
łagodnymi zjazdami raczej powinniśmy wybrać rower typu Hardtail. Na bardziej wymagające trasy, cało
dniowe maratony w górach, czy trasy typowo zjazdowe wybierzmy rower full – suspension. Tak by to
wyglądało w idealnym świecie. W rzeczywistości nie zawsze nas stać na 2 rowery i musimy coś wybrać.
W kwocie około 10 tys. zł. znajdziemy porządnie złożonego Fulla na ramie aluminiowej, lub
karbonowego hardtaila. Bardziej uniwersalną maszyną okaże się rower w pełni zawieszony, ale czy
wszyscy go wybiorą? Osoby mieszkające na bardziej płaskich terenach, ceniące sobie komfort mają nie
lada orzech do zgryzienia. Jak sami widzicie ile pytań tyle odpowiedzi. Naszym subiektywnym zdaniem,
szlaki rowerowe i trasy maratonów stają się coraz bardziej wymagające i tutaj rower full – suspension
poradzi sobie znacznie lepiej.

Sprawdź naszą ofertę rowerów full-suspension Giant, Specialized oraz Trek:
- damskie rowery z pełną amortyzacją 
- męskie rowery z pełną amortyzacją