Ładuję...

Ceny rowerów, części i akcesoriów w 2023 roku

05/09/2022
Ceny rowerów, części i akcesoriów w 2023 roku

To będzie artykuł w nieco innym brzmieniu niż dotychczasowe. Bardziej zbliżony do treści edukacyjno-ekonomicznej, niż stricte związanej z branżą rowerową, choć nie można powiedzieć, że branży rowerowej nie dotyczy. 

Sytuacja gospodarcza, która panuje na świecie, zaczyna niestety odciskać coraz mocniejsze piętno na naszych portfelach i trzeba sobie jasno powiedzieć; inflacja i rosnące ceny to najbardziej gorące tematy tego roku.

Większość marek rowerowych (Specialized, Cannondale, Merida) ma siedzibę w Europie lub Stanach Zjednoczonych, jednak produkcja części w znacznym stopniu odbywa się w krajach Azjatyckich ze względu na niskie koszty pracy w tamtym regionie.

Jak dobrze wiemy, rok 2020 zaskoczył nas całkowicie niezbyt miłym doświadczeniem w postaci globalnej pandemii, lockdownów i początkiem światowego kryzysu gospodarczego. 

Rząd Chin, które produkują najwięcej prostych podzespołów rowerowych, przyjął bardzo restrykcyjne zasady walki z pandemią i według przyjętej strategii kilka przypadków zachorowań w wielomilionowym mieście wystarcza do tego, by wprowadzić lockdown. Oczywiście problem ten nie dotyczy tylko Państwa Środka, bo chociażby Malezja, w której mieści się jedna z głównych fabryk Shimano jeszcze na wiosnę tego roku notowała rekordowe liczby w kategorii zachorowań na Covid i również stosowała restrykcyjne przepisy, co skutkowało obniżoną wydajnością fabryk.

Dodatkowo w lutym 2022 roku rozpoczęła się wojna za naszą wschodnią granicą, a to wywołało lawinowy wzrost cen surowców na całym świecie i rekordową inflację w przedziale od 7 do 20 procent w zależności od waluty. Rowery podobnie jak elektronika rozliczane są w globalnej walucie-dolarze, a przez stale słabnącą złotówkę wzrost cen na przestrzeni ostatnich dwóch lat jest bardziej niż „zauważalny”.

Krótko mówiąc: mamy gospodarczy rollercoaster, który dotyka każdego, w tym branży rowerowej.

Skutki dla klientów

Powstałe zatory produkcyjne i zerwane łańcuchy dostaw spowodowały, że już od dwóch lat możemy śmiało mówić o kryzysie w dostępności części i niektórych modeli oferowanych nawet przez czołowych producentów. To, co jest na rynku, drożeje, bo zwyczajnie brak jest niektórych niezbędnych części.

Trzeba postawić sprawę jasno-jest lepiej niż w sezonie 2021, czy na początku 2022, jednak wciąż nie jest idealnie, jeśli chodzi o możliwość zakupienia niektórych modeli. 

Dla przykładu znakomity rower szosowy, jakim jest Specialized Tarmac, to niemal biały kruk i perełka dla kolekcjonerów, bo zamówienie modelu z 2023 roku graniczy z cudem. Firmy wprowadziły limity zamówień dla dystrybutorów bardzo podobne do tych, które funkcjonują w branży motoryzacyjnej, a czas oczekiwania na dostawę nowej partii danego modelu potrafi przesunąć się kilka dni przed planowaną datą otrzymania towaru. Trudno o jakiekolwiek deklaracje, bo właściwie nikt nie ma stuprocentowej pewności, kiedy to się zmieni.

Komponentów do składania rowerów zwyczajnie nie ma w takiej ilości jak wcześniej, bo fabryki stanęły lub pracują nieregularnie, a prawo popytu i podaży jest bezwzględne w tym przypadku. Na większy zapas tak prostych części, jak klocki rowerowe czeka się obecnie kilka miesięcy. Jak zwykle w czasach kryzysu, jedni na tej sytuacji stracą, a inni zyskają. Ceny rosną, bo jest niedobór wszystkiego na rynku, a klientów przybywa.

Skutki dla producentów

Chcąc utrzymać sprzedaż, marki takie jak Giant, Trek, czy Specialized, zmuszone są do tego, by składać rowery na tych komponentach, które występują na rynku w odpowiedniej ilości. Największe problemy z dostępnością możemy zaobserwować u lidera rynku produkującego części-Shimano.

Dla takich firm jak tajwański Microshift, czy amerykański SRAM, jest to świetna okazja do tego, by zwiększyć swoją sprzedaż i rozwijać kolejne grupy osprzętu. Ich produkcja nie ucierpiała aż tak bardzo, jak Shimano, a tort do podziału wciąż jest duży, bo rower z każdym sezonem zyskuje na popularności jako środek transportu i sposób na aktywne spędzanie czasu.

Rosnące ceny paliw dodatkowo napędzają rozwój tego rynku, a rosnąca sprzedaż rowerów miejskich pokazuje, że coraz łatwiej przychodzi nam decyzja o zostawieniu samochodu w garażu i dojeżdżaniu rowerem do pracy.

Czy produkcja w Europie ma znaczenie?

I tak i nie :) Hasło „produkcja w Europie” dobrze brzmi, bo możemy dać nadzieję na wysoką dostępność rowerów i zrobić z tego hasło sprzedażowe, a fakt jest taki, że jak na rynku trudno jest zamówić części produkowane głównie w Azji, to wszystkich dotyczą dokładnie te same problemy. 

Marki, które u nas są trudno dostępne w tym momencie to na pewno Specialized, Unibike, Cannondale. Nie jest za to najgorzej w przypadku takich producentów jak Trek, Giant i Kross oraz Polygon, gdzie spora większość modeli jest dostępna w różnych rozmiarach ram i konfiguracjach.

Tanio i dobrze to najlepsze połączenie.

Wiadomo, że każdy by chciał dostać jak największą wartość za jak najniższą cenę. Żeby było jasne-sami też lubimy promocje, a jak można zostawić mniej pieniędzy przy kasie niż więcej to krótko mówiąc „Podoba się dla mnie” :-)

Rzeczywistość jest taka, że rowery i części po prostu drożeją. Różnica między sezonem 2022, a 2023 to widełki w przedziale 10-20%, więc ten skok nie jest aż tak duży, jak w poprzednim sezonie, co nie zmienia faktu, że rosnąca inflacja i mniejsza dostępność rowerów na rynku wpływają na ceny w znacznym stopniu. 

W porównaniu do branży motoryzacyjnej to z rowerami i tak jest nie najgorzej, bo jeszcze nikt u nas nie czekał na rower w leasingu 12 miesięcy, a w salonach samochodowych staje się to standardem.

Kupować czy nie kupować?

Jako sklep rowerowy zawsze odpowiemy, że … to zależy :)

Jeśli jesteś w momencie, gdzie planujesz wymienić rower, to radzimy zabrać się za to znacznie wcześniej niż zwykle. Warto już rozpocząć poszukiwania i składać zamówienia, bo rowerzyści czekający do wiosny mogą być zaskoczeni, że ich sprzęt jest po prostu niedostępny albo znacznie opóźniony. Mogą zdarzyć się takie sytuacje, że zamówisz rower, a dostawa będzie w połowie sezonu.

Masz maszynę, która spełnia Twoje oczekiwania? To na pewno dobrym pomysłem jest wyrobienie sobie nawyków, które zwiększą jej żywotność. Odpowiednie smarowanie, okresowe przeglądy, regulacje i wszelkie zabiegi, które wydłużą eksploatacje, pomogą Ci przetrwać ten czas do momentu, aż rynek się uspokoi. Na naszym blogu będziemy poruszać tematy związane z konserwacją, więc śmiało możesz nas odwiedzać częściej.

Podsumowując krótko ten akapit-nie czekaj. Ani z serwisem, ani z zamawianiem nowego sprzętu. Rosnąca cena dolara może jeszcze sporo pozmieniać od nowego roku, a inflacja nie zwalnia.

Rower górski Trek Marlin 5 2023

Lepiej kupić rocznik 2022, czy 2023?

Z pewnością rowery z nowego sezonu będą zwyczajnie lepsze, bo postęp technologiczny cały czas idzie do przodu, a rozwiązania znane z najwyższych modeli każdego roku stają się bardziej dostępne dla konsumenta w rowerach z półki średniej. 

Decydującym czynnikiem będzie tutaj cena i dostępność, bo już wiemy, że rowery z sezonu 2023 będą średnio o 10-20% droższe niż ich odpowiedniki z poprzedniego sezonu i w niektórych sytuacjach może być opłacalne zakupienie roweru z poprzedniego rocznika.

Cena to jednak nie wszystko, weźmy jeszcze pod uwagę wydajność, wygodę i po prostu to czy rower jest dobry. 

Za wzrost cen w konkretnym modelu nie zawsze odpowiadają czynniki gospodarcze, czasami mamy do czynienia z na tyle dużą zmianą konfiguracji i komponentów, że roczniki 2022 i 2023, to będą kompletnie inne propozycje. Dobrym przykładem jest Trek Marlin 8 - w tym przypadku rok różnicy sprawia, że mamy do czynienia z kompletnie innym rowerem, bo zmiany w konfiguracji są tak głębokie, że model ten celuje w nieco inną grupę docelową klientów niż wcześniej.

Jak zwykle wszystko sprowadza się do naszych możliwości finansowych i potrzeb.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Kupując nowy rower, weź pod uwagę to, jakie są warunki gwarancji i jak wygląda opieka posprzedażowa w danej firmie. Warto korzystać ze sklepu, który oferuje nie tylko sprzedaż samego towaru, ale też jego wykwalifikowana kadra jest w stanie pomóc i doradzić w wyborze odpowiedniego sprzętu. W naszym przypadku otrzymujesz rower przygotowany do jazdy w 100% , a zakup pomimo wykorzystania e-sklepu daje Ci doświadczenie i jakość obsługi zbliżone do kupowania w sklepie stacjonarnym.

Szkoda by było, gdyby Twój wymarzony rower był źle dopasowany do Twojego wzrostu lub stylu jazdy. O tym, jak poznać profesjonalną opiekę klienta w sklepie rowerowym, dowiesz się z następnych wpisów na tym blogu.

Tagi