Czy nowy łańcuch rowerowy trzeba smarować? Podpowiadamy
Wymiana łańcucha to czynność, która prędzej czy później czeka każdego rowerzystę. Wiele osób podejmuje się wymiany samodzielnie, jednocześnie zastanawiając się, czy nowy łańcuch rowerowy trzeba smarować. W tym artykule rozwiejemy wszystkie wątpliwości na ten temat.
Spis treści:
- Smarowanie łańcucha – dlaczego jest tak istotne?
- Nowy łańcuch rowerowy – smarować czy nie?
- Jak dbać o łańcuch rowerowy?
- Kiedy smarować łańcuch i jakich błędów przy tym unikać?
- Czy smarować nowy łańcuch rowerowy? Kilka słów na koniec
Smarowanie łańcucha – dlaczego jest tak istotne?
Regularne smarowanie łańcucha to jedna z podstawowych i najprostszych czynności serwisowych, która ma ogromny wpływ na żywotność elementów napędu roweru oraz efektywność jazdy. Odpowiednio nasmarowany łańcuch pozwoli Ci cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją roweru.
Konieczność regularnego smarowania wynika przede wszystkim z samej budowy łańcucha, który składa się z wielu ogniw połączonych ze sobą za pomocą pinów, które w trakcie jazdy nieustannie ze sobą współpracują, wywołując tarcie, które powoduje zużycie napędu i straty mocy. Odpowiednie smarowanie redukuje tarcie, dzięki czemu jazda staje się bardziej efektywna, a elementy napędu mniej się zużywają.
Trzeba pamiętać o tym, że łańcuch rowerowy pracuje w naprawdę ciężkich warunkach, zwłaszcza w przypadku rowerów wykorzystywanych do jazdy w terenie. Wilgoć, błoto, kamienie – te wszystkie czynniki zwiększają ryzyko korozji metalowych ogniw. Dzięki obecności smaru mają one dodatkową warstwę ochronną, która zmniejsza ryzyko wystąpienia korozji. Do pracy w takich warunkach opracowuje się specjalne środki smarujące, takie jak smar do łańcucha Muc-Off Wet Lube 120ml.
Odpowiednio nasmarowany łańcuch umożliwia również płynniejszą zmianę biegów, a każdy rowerzysta przyzna, że trudno o bardziej irytującą w trakcie jazdy rzecz, niż źle działające przerzutki. Właściwe smarowanie zapewnia również cichszą pracę łańcucha, co również znacząco podnosi ogólny komfort jazdy. Często to właśnie gama różnych dźwięków jest pierwszym objawem tego, że łańcuch wymaga ponownego smarowania.
Przeczytaj również: Jak zmieniać przerzutki w rowerze?
Nowy łańcuch rowerowy – smarować czy nie?
Fakty są takie, że każdy fabrycznie nowy łańcuch rowerowy trafia do klienta nasmarowany specjalnym smarem technicznym. Wielu ekspertów i przedstawicieli firm produkujących łańcuchy, takich jak KMC czy Campagnolo utrzymuje, że fabryczny smar jest dużo bardziej wytrzymały i lepiej chroni łańcuch przed zużyciem, niż specjalne środki do łańcuchów, które stosują klienci. Z całą pewnością smar fabryczny jest dokładniej nałożony na trudniej dostępne elementy łańcucha, takie jak rolki i sworznie.
Czy nowy łańcuch rowerowy trzeba smarować, biorąc pod uwagę powyższe informacje? Opinie na ten temat są często podzielone, ale jednak większość ekspertów skłania się w kierunku wyższości smaru fabrycznego, nad smarem aplikowanym przez serwisy, czy użytkowników. Dlatego nie zalecamy usuwania go z nowo zakupionego łańcucha. Można jedynie przetrzeć go szmatką i usunąć w ten sposób ewentualny nadmiar środka konserwującego. W ten sposób brud i inne zanieczyszczenia nie będą tak łatwo przywierać do jego ogniw.
Jak zatem postępować z nowym łańcuchem po wyjęciu go z fabrycznego opakowania? Tak naprawdę wystarczą oględziny i ewentualne usunięcie nadmiaru smaru opisane powyżej. Poza tym łańcuch wystarczy skrócić do właściwej długości (o ile jest to konieczne) i można go zakładać do napędu.
Stanowczo odradzamy intensywnego czyszczenia mechanicznego lub usuwania fabrycznego smaru chemią. Wyjątkiem w tej sytuacji jest jedynie konieczność całkowitej wymiany smaru ze względu na warunki, w których użytkowany będzie rower (np. duża ilość wilgoci lub wysokie zapylenie). Wtedy rzeczywiście warto dokładnie oczyścić łańcuch, ponieważ dwa różne środki smarujące mogą źle ze sobą współpracować, bardziej szkodząc, niż pomagając w poprawnej pracy ogniw cięgna.
Poza opisaną wyżej (rzadką) sytuacją, smar fabryczny sprawi, że nowy łańcuch rowerowy będzie właściwie chroniony przez dobre kilkaset kilometrów. Należy oczywiście wziąć pod uwagę warunki, w jakich użytkowany jest rower. Żywotność fabrycznego smaru w starciu z wilgocią, brudem i błotem będzie na pewno krótsza, niż w przypadku roweru użytkowanego do rekreacyjnej jazdy po mieście, dlatego interwały kolejnych smarowań łańcucha będą się mocno różnić dla każdego konkretnego roweru.
Jak dbać o łańcuch rowerowy?
Poznałeś już odpowiedź na pytanie, czy smarować nowy łańcuch rowerowy. Jak wyjaśniliśmy, nowy łańcuch nie wymaga specjalnej uwagi przed założeniem go do roweru. Aby jednak nowe cięgno mogło służyć Ci jak najdłużej, warto pamiętać o kilku kluczowych zasadach dotyczących jego eksploatacji i konserwacji.
Kluczowym elementem, który zapewni Twojemu łańcuchowi rowerowemu długotrwałą i bezawaryjną pracę, jest systematyczne czyszczenie. Jest to szczególnie istotne dla rowerów terenowych, które są podatne na kontakt z błotem i różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Właściciele rowerów miejskich również nie powinni zapominać o regularnym usuwaniu brudu z łańcucha.
Aby skutecznie i gruntownie wyczyścić łańcuch, musisz go najpierw zdjąć z roweru, używając narzędzia takiego jak skuwacz. Po demontażu większość zabrudzeń można usunąć, przecierając łańcuch czystą szmatką. Następnie należy umyć łańcuch, zanurzając go w benzynie ekstrakcyjnej lub specjalnym płynie do odtłuszczania, co można zrobić przy pomocy plastikowej butelki o szerokim otworze.
Po umyciu łańcuch należy dokładnie osuszyć i pozostawić do wyschnięcia na jakiś czas przed ponownym zamontowaniem na rowerze. W międzyczasie warto zadbać o czystość innych części napędu, takich jak kaseta, korba i przerzutki.
Jeśli nie masz możliwości przeprowadzenia pełnego czyszczenia łańcucha, możesz spróbować oczyścić go bezpośrednio na rowerze. W tym celu, trzymając łańcuch szmatką nasączoną odtłuszczaczem, obracaj korbą wstecz. Możesz też wykorzystać odtłuszczacz z wygodnym aplikatorem, jak odtłuszczacz do łańcucha Momum Dart 500ml. To nie jest doskonała metoda, ale pozwoli usunąć większość zabrudzeń, co z pewnością przyczyni się do lepszego działania napędu.
Po oczyszczeniu łańcucha konieczne jest jego nasmarowanie. Nie zaleca się używania smarów przeznaczonych do łożysk czy środków do rozluźniania zapieczonych śrub. Zamiast tego, należy użyć specjalnego oleju do łańcuchów, np. olej do łańcucha Weldtite Pure Bike Oil 150ml (warunki suche i mokre), który nie tylko zapewnia doskonałe smarowanie w każdych warunkach, ale również sprawia, że łańcuch mniej przyciąga brud.
Aplikacja oleju powinna być wykonana poprzez nałożenie kropli na każdy sworzeń łańcucha, a po kilku minutach należy usunąć nadmiar oleju szmatką. Ważne, aby smarować łańcuch od wewnątrz, gdyż nadmiar oleju na zewnętrznych częściach może przyciągać brud.
Zobacz także: Łańcuch do roweru – jak wybrać, pielęgnować i kiedy wymieniać
Kiedy smarować łańcuch i jakich błędów przy tym unikać?
Tak, jak wspomnieliśmy wyżej, bardzo często pierwszym sygnałem świadczącym o braku wystarczającego smarowania w łańcuchu, są charakterystyczne dźwięki, takie jak skrzypienie oraz piski. Wywoływane są przez trące o siebie nawzajem elementy cięgna pozbawione smaru. Innym problemem wskazującym na problemy za smarowaniem mogą być niewłaściwie działające przerzutki. Dlatego jeśli zauważysz brak płynności w zmianie biegów, rozwiązaniem może być po prostu nasmarowanie łańcucha.
O tym, że czas wykonać smarowanie łańcucha może świadczyć również jego wygląd. Jeśli łańcuch jest matowy i „suchy” to warto zainteresować się jego smarowaniem. Nie wspominamy rzecz jasna o takich rzeczach, jak widoczne nagromadzenie brudu czy korozja, bo są to oczywiste oznaki tego, że łańcuch potrzebuje konserwacji lub w skrajnych przypadkach nawet wymiany. Jeżeli będziesz zwracał uwagę na te podstawowe aspekty, to z pewnością wykonasz smarowanie cięgna w odpowiednim momencie.
Jeżeli chodzi o najpopularniejsze błędy popełniane przy smarowaniu łańcucha, to najczęściej dotyczą one nieodpowiedniej ilości smaru. Wbrew pozorom tym wypadku więcej nie znaczy lepiej. Jeżeli potraktujesz łańcuch smarem zbyt obficie, to będzie się do niego lepił brud, który w miarę użytkowania roweru będzie powodował nadmierne zużycie zarówno samego łańcucha, jak i pozostałych elementów napędu. Dlatego po smarowaniu należy usunąć nadmiar środka za pomocą szmatki.
Z drugiej strony zbyt mała ilość środka smarnego nie zapewni wystarczającej ochrony wszystkim elementom napędu. W łańcuchu i pomiędzy nim a zębami będzie występować zwiększone tarcie, co również będzie skutkować szybszym zużyciem i gorszym funkcjonowaniem elementów napędu roweru. Dlatego niezwykle ważne w przypadku smarowania łańcucha jest znalezienie „złotego środka”, czyli optymalnej ilości smaru.
Do błędów można zaliczyć również brak odpowiedniego oczyszczenia łańcucha przed aplikacją smaru. Smarowanie zabrudzonego elementu kompletnie mija się z celem i również może prowadzić do szybszej degradacji całego układu napędowego roweru. Ważne jest również użycie odpowiedniego smaru do warunków, w których wykorzystujesz swój sprzęt, ponieważ niektóre smary lepiej radzą sobie np. z wilgocią. Na przykład olej do łańcucha Morgan Blue Race Oil 125ml przeznaczony jest do stosowania w lecie, w suchych warunkach.
Czy smarować nowy łańcuch rowerowy? Kilka słów na koniec
Wbrew obiegowej opinii nowy łańcuch rowerowy wcale nie wymaga dodatkowego smarowania ani usuwania fabrycznego smaru za pomocą chemii lub mechanicznego czyszczenia. Nowe łańcuchy docierają do klientów w stanie pełnej gotowości do wykorzystania w rowerze, co oznacza, że są bardzo dokładnie zakonserwowane nawet w trudno dostępnych miejscach, do których ciężko wprowadzić smar w domowych warunkach.
Biorąc pod uwagę to, jak istotną funkcję pełni łańcuch w rowerze oraz, jak ciężkie są często warunki, w których jest wykorzystywany, bardzo istotna jest jego konserwacja przez cały okres jego eksploatacji. Właściwie nasmarowany łańcuch to nie tylko cichsza praca napędu czy płynniejsza zmiana przełożeń, ale również spowolnione zużycie wszystkich elementów układu przeniesienia napędu.
Aby łańcuch mógł Ci zapewnić długą i bezawaryjną pracę, konieczne jest jego odpowiednie serwisowanie. Pamiętaj o tym, że nie wystarczy po prostu nasmarować łańcucha – należy zrobić to prawidłowo, oczyszczając cięgno, aplikując odpowiednią ilość smaru (ani zbyt małą, ani zbyt dużą) oraz zastosować odpowiedni do warunków eksploatacji środek. Najwyższej jakości produkty smarne oraz niezbędne do serwisowania łańcucha narzędzia, takie jak rozkuwacze czy szczypce do spinek znajdziesz w asortymencie sklepu Sprint-Rowery.