Dofinansowanie do roweru elektrycznego 2025

Czy wiesz, że w 2025 roku wystartuje dofinansowanie do roweru elektrycznego? Dopłatę do zakupu nowych rowerów elektrycznych organizuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a budżet na realizację programu wynosi 50 mln złotych. To świetna wiadomość dla każdego, kto planuje zakup roweru elektrycznego, bo można otrzymać nawet 2500 zł na zwykły e-bike i 4500 zł na rower cargo elektryczny. Jak uzyskać dofinansowanie do roweru elektrycznego? Podpowiadamy!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Na czym polega program "Mój rower elektryczny 2025" i co jest celem programu,
- kto może otrzymać dofinansowanie do roweru elektrycznego i jakie warunki trzeba spełnić,
- ile wynosi dopłata do roweru elektrycznego i jakie wymogi rozporządzenia ministra infrastruktury musi spełniać pojazd,
- jak w poprawny sposób składać wnioski i w jakiej wysokości projektowany program przewiduje dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych.
Spis treści:
- Wprowadzenie do programu „Mój rower elektryczny 2025”
- Na czym polega dofinansowanie do roweru elektrycznego?
- Kto może ubiegać się o dotację?
- Dopłaty do rowerów elektrycznych - zasady
- Wymogi techniczne wobec roweru elektrycznego
- Termin zakupu i okres trwania programu
- Jak przygotować dokumenty do wniosku?
- Jak złożyć wniosek o dofinansowanie? (krok po kroku)
- Obowiązki beneficjenta po otrzymaniu dofinansowania
- Podsumowanie
Wprowadzenie do programu „Mój rower elektryczny 2025”
Program "Mój rower elektryczny 2025" to rządowe dofinansowanie mające na celu upowszechnienie ekologicznej mobilności. Zakup roweru elektrycznego na preferencyjnych warunkach ma zachęcić Polaków do przesiadki z samochodów na rowery z napędem elektrycznym, co przyczyni się do redukcji emisji spalin i mniejszego zużycia paliw kopalnych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚIGW) przewiduje, że dzięki programowi zakupionych zostanie około 17 000 rowerów elektrycznych, co ma zmniejszyć emisję CO₂ w Polsce o ponad 8000 ton rocznie. Program jest częścią agendy proekologicznej związanej ze strategią "Zeroemisyjna Polska 2040".
Żeby było jasne - my jako Sprint-Rowery, skupiamy się przede wszystkim na warunkach programu "Mój rower elektryczny" i w żaden sposób nie oceniamy zasadności celów ekologicznych, które wynikają z przyjętej strategii.
Interesują nas przede wszystkim rowery i to, że z dofinansowania będą mogły skorzystać osoby, które być może nie mogły sobie do tej pory pozwolić na zakup roweru elektrycznego.
Choć pomysł dopłaty do rowerów elektrycznych pojawił się już w 2024 roku, to początkowo program nie otrzymał wsparcia z Funduszu Modernizacyjnego Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Konsultacje społeczne przeprowadzone przez NFOŚIGW doprowadziły do zmodyfikowania założeń programu "Mój rower elektryczny" i naniesienia głębokich poprawek:
- Ograniczono beneficjentów wyłącznie do osób fizycznych - z programu nie skorzystają właściciele firm i jednostki samorządu terytorialnego. Niemożliwa będzie także dzierżawa sprzętu rekreacyjnego zakupionego z dofinansowanych środków.
- Do wykorzystania jest 50 mln zł - pierwotnie zakładano budżet 300 mln zł. Środki będą wypłacane z budżetu Funduszu Modernizacyjnego, a wnioski będą rozpatrywane na zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy".
- Dotacje do zakupu zredukowano o 50% względem pierwotnych założeń programu.
Na czym polega dofinansowanie do roweru elektrycznego?
W ramach programu „Mój rower elektryczny 2025” możesz uzyskać częściowy zwrot kosztów zakupu nowego roweru elektrycznego.
Dofinansowanie ma formę refundacji poniesionych wydatków – rower kupujesz za własne środki, a następnie otrzymujesz zwrot określonej kwoty na konto bankowe. Program przewiduje dotacje zarówno na standardowe e-bike’i (miejskie, trekkingowe, górskie itp.), jak i na specjalistyczne rowery cargo przystosowane do przewozu ładunków lub dodatkowych pasażerów.
W obu przypadkach warunkiem jest zakup nowego pojazdu – używane lub przerabiane rowery nie kwalifikują się do wsparcia.
Wysokość dofinansowania
Refundacja pokrywa maksymalnie 50% ceny roweru, przy czym obowiązują limity kwotowe: do 2500 zł dla zwykłego roweru elektrycznego oraz do 4500 zł dla roweru elektrycznego cargo lub trójkołowego wózka rowerowego.
Oznacza to, że np. kupując e-bike za 6000 zł, otrzymasz 2500 zł (bo 50% z 6000 zł to 3000 zł, ale limit to 2500 zł), a przy tańszym rowerze za 4000 zł dostaniesz 2000 zł zwrotu (50% kosztów).
Z kolei decydując się na rower cargo za 9000 zł, możesz liczyć na pełne 4500 zł dofinansowania (50% ceny). Program nie narzuca maksymalnej ceny roweru, ale przy bardzo drogich modelach udział procentowy dotacji będzie niższy – np. przy rowerze za 12 000 zł dostaniesz nadal 2500 zł (ok. 21% ceny).
Najbardziej opłaci się zakup rowerów do 10 000 zł, bo dzięki temu udział dotacji w cenie końcowej jest najbardziej odczuwalny.
Zakup roweru elektrycznego - kto może ubiegać się o dotację?
Beneficjentami programu "Mój rower elektryczny" mogą być wyłącznie prywatni użytkownicy, którzy kupują rower na własny użytek.
Nie ma możliwości uzyskania dopłaty do rowerów elektrycznych na firmę, instytucje, czy samorządy. NFOŚIGW wyłącza całkowicie dofinansowania dla wypożyczalni rowerów elektrycznych, co jest jedną z większych zmian względem projektu z 2024 roku.
O dofinansowanie może starać się każda pełnoletnia osoba, która chce zakupić rower elektryczny. Z programu można skorzystać tylko raz (jedna dotacja na osobę). Nie ma kryterium dochodowego, a dofinansowanie nie jest uzależnione od posiadania samochodu. Wsparcie jest uniwersalne, by zachęcić szerokie grono ludzi do elektromobilności.
Istotne przy zakupie jest, by rower był kupiony na osoby fizyczne. Oznacza to, że dowód zakupu (paragon lub faktura) musi zawierać nasze imię i nazwisko. Zakup roweru elektrycznego na firmę (faktura z NIP) wyklucza otrzymanie refundacji po zakupie pojazdu.
Program nie wymaga żadnego wkładu własnego poza zakupem roweru, wystarczy złożenie wniosku i spełnienie warunków technicznych pojazdów.
Dopłaty do rowerów elektrycznych - zasady
Dofinansowanie dotyczy wyłącznie zakupu nowych pojazdów – rower musi być fabrycznie nowy (nieużywany) i nie może być finansowany w leasingu ani na raty zero procent oferowane przez firmę zewnętrzną.
Koszt ponosimy samodzielnie, a następnie ubiegamy się o refundację z NFOŚiGW. Program obejmuje trzy typy pojazdów:
- Rower elektryczny (standardowy) – dwu, lub trójkołowy pojazd spełniający definicję roweru elektrycznego z ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Chodzi o rower napędzany siłą mięśni z wspomaganiem elektrycznym uruchamianym naciskiem na pedały (pedelec), o mocy maks. 250 W i zasilaniu ≤48 V, którego silnik przestaje wspomagać po przekroczeniu 25 km/h.
Takie parametry ma większość dostępnych na rynku e-bike’ów (miejskich, trekkingowych, górskich itp.) – szybsze pojazdy typu speed-pedelec (45 km/h) czy e-hulajnogi nie kwalifikują się. - Rower elektryczny transportowy (cargo) – pojazd konstrukcyjnie przystosowany do przewozu towarów lub dodatkowych osób, spełniający jednocześnie powyższą definicję roweru elektrycznego.
Chodzi np. o rowery ze specjalną skrzynią ładunkową z przodu, długim bagażnikiem do przewozu ciężkich paczek albo model umożliwiający przewóz dwójki dzieci.
Rower cargo musi mieć standardowy napęd elektryczny 250 W/25 km/h – pojazdy wieloosobowe typu tandem Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, również uznaje tu za zwykły rower elektryczny (chyba że mają dużą platformę ładunkową).
Ze względu na wyższy koszt takich konstrukcji, dotacja dla cargo jest większa (4500 zł). - Elektryczny wózek rowerowy – specjalna kategoria obejmująca szersze pojazdy trzykołowe (o szerokości powyżej 0,9 m) przeznaczone do przewozu osób lub rzeczy, wyposażone w pedały i silnik elektryczny pomocniczy.
W praktyce chodzi np. o rikszę elektryczną dla osób starszych lub niepełnosprawnych. Taki wózek również otrzyma dofinansowanie 4500 zł, podobnie jak cargo. Warto dodać, że klasyczne trójkołowe rowery o szerokości do 0,9 m (spotykane np. u seniorów) mieszczą się w definicji zwykłego roweru elektrycznego.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie przewiduje wsparcia dla rowerów tradycyjnych (bez napędu elektrycznego) ani dla zestawów do konwersji zwykłego roweru na elektryczny – dofinansowanie dotyczy tylko kompletnych, fabrycznych e-bike’ów. Motocykle i motorowery również są wykluczone.
Jeśli chodzi o rowery składane i kompaktowe – mogą być refundowane tylko wtedy, gdy spełniają definicję roweru elektrycznego (silnik ≤250 W i ograniczenie wspomagania przy 25 km/h).
Tabela porównawcza
Typ roweru |
Opis |
Wysokość dofinansowania |
Przeznaczenie |
Rower elektryczny (standardowy) |
Dwu- lub trójkołowy rower napędzany pedałami ze wspomaganiem elektrycznym (250W, max 25 km/h) |
Do 2500 zł (max 50% ceny) |
Miasto, dojazdy do pracy, rekreacja |
Rower elektryczny transportowy (cargo) |
Rower z platformą ładunkową do przewozu towarów/osób, spełniający normy e-bike’a |
Do 4500 zł (max 50% ceny) |
Transport dzieci, zakupy |
Elektryczny wózek rowerowy |
Trójkołowy pojazd o szerokości >0,9 m, do przewozu osób lub rzeczy, z napędem pedałowym i wspomaganiem |
Do 4500 zł (max 50% ceny) |
Dla seniorów, osób z ograniczeniami ruchowymi, opiekunów |
Wymogi techniczne wobec roweru elektrycznego
Aby zakupiony rower zakwalifikował się do programu, musi spełniać wymogi techniczne ustalone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Nie są one wygórowane – większość markowych e-bike’ów dostępnych na rynku je spełnia.
Zwróć uwagę na następujące kryteria:
- Rower musi być nowy w momencie zakupu - ten warunek ma zapewne zagwarantować aktualność technologii i baterii. Rower objęty refundacją musi być wyprodukowany najpóźniej 24 miesiące przed datą zakupu. Podkreślimy raz jeszcze - rowery używane nie są objęte programem.
- Rower wyprodukowany w UE z certyfikatem CE – pojazd musi pochodzić od producenta działającego na terenie Unii Europejskiej oraz posiadać oznaczenie CE (Conformité Européenne) potwierdzające zgodność z normami UE.
Ten wymóg eliminuje z programu "Mój rower elektryczny" właściwie każdego producenta pochodzącego z Azji (chyba że produkuje rowery na terenie UE). - Zgodny z przepisami drogowymi – rower musi być legalny w świetle Prawa o ruchu drogowym jako rower elektryczny.
Oznacza to napęd elektryczny typu pedelec (wspomaganie podczas pedałowania, bez manetki gazu), moc maksymalnie 250 W i odcięcie wspomagania powyżej 25 km/h. Wszystkie modele oferowane w naszym sklepie spełniają tę normę. - Bateria litowo-jonowa ≥ 10 Ah – wymagane jest zastosowanie w rowerze akumulatora litowo-jonowego o pojemności co najmniej 10 Ah.
Ten warunek eliminuje rzadko dziś spotykane starsze technologie baterii (np. ołowiowe) oraz e-bike’i o znikomej pojemności.
Większość rowerów elektrycznych ma baterie Li-Ion 36 V o pojemności przynajmniej 10 Ah (co odpowiada ~360 Wh). Przykładowo bateria 12 Ah (432 Wh) czy 14 Ah (504 Wh) spełnia wymaganie z zapasem – a takie właśnie stosowane są w wielu modelach miejskich i trekkingowych. - Ładowarka na 230 V – do roweru musi być dołączona ładowarka kompatybilna z typową siecią elektryczną w Polsce (230 V). To standardowy wymóg – wszystkie oficjalnie sprzedawane e-bike’i mają ładowarki pasujące do naszych gniazdek.
W trakcie konsultacji społecznych pojawiały się co prawda pomysły, by wymagać np. obowiązkowego ubezpieczenia OC roweru, czy rejestracji jednośladu na policji, ale ostatecznie nie wprowadzono takich obowiązków.
Termin zakupu i okres trwania programu
Jedną z zalet programu jest to, że obejmie on zakupy dokonane przed oficjalnym startem naboru. Określono tzw. okres kwalifikowalności wydatków od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r.
Oznacza to, że refundację mogą otrzymać również osoby, które nabyły nowy rower elektryczny po 4.07.2024 – nawet jeśli kupiłeś e-bike’a pod koniec 2024 roku, nie czekając na program, to i tak będziesz mógł złożyć wniosek o dopłatę (tzw. dofinansowanie retroaktywne). Warunkiem jest posiadanie imiennego dowodu zakupu oraz potwierdzenia zapłaty za rower.
Start naboru wniosków planowany jest na II kwartał 2025 (najpewniej wiosną). Od tego momentu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie przyjmował wnioski aż do wyczerpania środków.
Program ma trwać do 2029 roku, ale w praktyce pula 50 mln zł może skończyć się dużo wcześniej, jeśli zainteresowanie będzie duże.
Może to być nawet kilkanaście tysięcy wniosków – dlatego nie warto zwlekać.
Wnioski będą rozpatrywane według kolejności zgłoszeń do momentu, gdy suma przyznanych dotacji osiągnie limit budżetu. Jeśli więc planujesz zakup, lepiej przygotuj się do złożenia wniosku zaraz po starcie programu, żeby „załapać się” na dofinansowanie.
Jak przygotować dokumenty do wniosku?
Aby rozliczenie dofinansowania przebiegło sprawnie, przygotuj wcześniej komplet dokumentów, które będą załącznikami do wniosku. Wymagane będą:
- Faktura VAT lub paragon imienny – dokument sprzedaży wystawiony na Ciebie jako nabywcę, zawierający dane sprzedawcy, Twoje dane (imię i nazwisko, adres) oraz informacje o rowerze (model, cena, data zakupu).
Upewnij się przy zakupie, że otrzymasz fakturę na osobę fizyczną albo paragon z Twoimi danymi – to najważniejszy dowód zakupu. Jeśli masz tylko zwykły paragon (anonimowy), sprzedawca powinien móc wystawić fakturę imienną na jego podstawie. - Potwierdzenie zapłaty – wymagane jest udokumentowanie, że faktycznie opłaciłeś zakupiony rower.
Może to być potwierdzenie przelewu bankowego, wyciąg z karty płatniczej, potwierdzenie transakcji BLIK lub inny dowód dokonania płatności. Jeśli płaciłeś gotówką w sklepie, wystarczy adnotacja na fakturze o przyjęciu gotówki lub paragon fiskalny, który sam w sobie jest dowodem zapłaty.
Brak potwierdzenia płatności może spowodować odrzucenie wniosku, ponieważ dotacja jest wypłacana po zakupie i trzeba wykazać, że wydatek został poniesiony. - Oświadczenia i zgody – w formularzu wniosku prawdopodobnie znajdą się wymagane oświadczenia (np. że nie prowadzi się działalności gospodarczej w zakresie zakupu tego roweru, że nie korzystało się wcześniej z programu itp.) oraz zgody na przetwarzanie danych.
Należy je wypełnić zgodnie z prawdą. Do wypłaty refundacji po zakupie pojazdu będzie wymagane podanie twojego konta bankowego. - Dane techniczne roweru – warto przygotować sobie podstawowe informacje o kupionym e-bike’u: marka, model, numer ramy, parametry (moc silnika, pojemność baterii).
Mogą się przydać we wniosku, choć pełne dane techniczne raczej nie będą wymagane jako załącznik (wystarczy, że rower spełnia warunki – nie trzeba dołączać np. certyfikatu CE, ale warto go posiadać na wypadek kontroli). Dobrze zachować kartę gwarancyjną i instrukcję, ale ich nie wysyłamy.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie? (krok po kroku)
Proces aplikowania o dopłatę będzie prawdopodobnie odbywał się online, za pośrednictwem platformy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Generator Wniosków lub inny portal beneficjenta).
Szczegółowa instrukcja pojawi się wraz z ogłoszeniem naboru, ale już teraz można przygotować się do podstawowych kroków. Oto krok po kroku, jak uzyskać dofinansowanie na rower elektryczny:
- Sprawdź kryteria i wybierz rower – upewnij się, że spełniasz warunki (jesteś osobą fizyczną, nie brałeś wcześniej dotacji na e-bike). Następnie wybierz model roweru elektrycznego, który spełnia wymagania techniczne programu.
- Zakup nowy rower elektryczny – kup wybrany e-bike w sklepie lub online. Ważne, by transakcja była udokumentowana fakturą lub paragonem na Ciebie i dokonana w okresie kwalifikowanym (po 4.07.2024).
Płać w sposób umożliwiający uzyskanie potwierdzenia (przelew, karta). Zachowaj wszystkie dowody zakupu – będą potrzebne do wniosku. (Jeśli już kupiłeś rower wcześniej, ten krok masz za sobą – upewnij się tylko, że masz wymagane dokumenty). - Zaczekaj na uruchomienie naboru – obserwuj komunikaty NFOŚiGW na stronie nfosigw.gov.pl lub na portalu Gov.pl (dział Fundusz Modernizacyjny). Nabór ma wystartować w 2025 roku – dokładną datę poznamy z oficjalnego ogłoszenia. Warto przygotować wniosek od razu pierwszego dnia naboru, bo decyduje kolejność zgłoszeń w przypadku wyczerpania puli.
- Wypełnij formularz wniosku online – po starcie programu zaloguj się do wskazanego systemu (np. Generator Wniosków) i wypełnij elektroniczny wniosek o dofinansowanie.
Podasz tam swoje dane osobowe, dane zakupionego roweru (marka, model, numer seryjny, cena itp.) oraz załączysz skany/zdjęcia wymaganych dokumentów: faktury/paragonu i potwierdzenia płatności. Formularz może również zawierać oświadczenia do zaznaczenia – czytaj uważnie i zaznacz odpowiednie opcje. Na koniec wpisz numer swojego konta bankowego, na który ma wpłynąć refundacja. - Złóż wniosek i czekaj na weryfikację – prześlij wniosek poprzez system. Powinieneś otrzymać potwierdzenie złożenia (np. e-mail).
Teraz pozostaje poczekać, aż NFOŚiGW rozpatrzy Twoją aplikację. Jeśli złożyłeś komplet dokumentów i spełniasz warunki, decyzja powinna być pozytywna. W przypadku braków lub wątpliwości urzędnicy mogą prosić o uzupełnienie wniosku, lub wyjaśnienia – dlatego podaj aktualne dane kontaktowe. - Podpisz umowę dotacji (jeśli wymagana) – być może w przypadku osób fizycznych cała procedura odbędzie się bez podpisywania tradycyjnej umowy (decyzja administracyjna wystarczy do wypłaty).
Jednak NFOŚiGW może poprosić o podpisanie elektroniczne lub odręczne krótkiej umowy potwierdzającej warunki dotacji. Śledź komunikaty w swoim panelu wnioskodawcy lub skrzynkę e-mail. Po dopełnieniu formalności nastąpi przekazanie środków. - Odbierz refundację na konto – wypłata dotacji nastąpi prawdopodobnie w ciągu kilkunastu-kilkudziesięciu dni od pozytywnej decyzji (w zależności od liczby wniosków). Na wskazany rachunek bankowy otrzymasz przelew z NFOŚiGW tytułem refundacji zakupu roweru. Pamiętaj, że dotacja jest zwolniona z podatku – nie musisz odprowadzać od niej PIT.
Obowiązki beneficjenta po otrzymaniu dofinansowania
Kiedy już cieszysz się nowym e-bikiem i zwrotem części jego kosztów, pamiętaj o kilku zobowiązaniach. Przede wszystkim musisz utrzymać rower w swoim posiadaniu przez wymagany okres trwałości projektu.
W momencie powstawania tego artykułu najbardziej prawdopodobny okres to 3 lata. Dokładną długość określi szczegółowy regulamin programu, który jeszcze nie jest dostępny.
Oznacza to, że nie powinieneś sprzedawać ani pozbywać się dotowanego roweru przed upływem tego czasu, gdyż w razie kontroli możesz zostać poproszony o zwrot dofinansowania.
Dodatkowo beneficjent musi mieć na uwadze ewentualne oznakowanie zakupionego pojazdu specjalną naklejką, która informuje o zakupieniu roweru w ramach dofinansowania z NFOŚiGW. To jedna z kwestii, którą będzie określał regulamin programu mój rower elektryczny, który jeszcze nie jest dostępny.
Poza tym warto przechowywać dokumenty związane z dotacją (faktury, potwierdzenia, decyzję o przyznaniu) przynajmniej do końca okresu trwałości.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie wyrywkowo kontrolować realizację programu. W takiej sytuacji lepiej mieć komplet dokumentów pod ręką.
Podsumowanie
Program „Mój rower elektryczny” to wyczekiwane wsparcie, które może ułatwić wielu osobom rozpoczęcie przygody z jazdą na rowerze elektrycznym. Pomoże każdemu, kto chce kupić rower na dojazd do pracy, przemieszczanie się po mieście, czy po prostu aktywny styl życia.
Nawet jeśli jego budżet został ograniczony do 50 mln złotych (czyli około 1/6 pierwotnie zakładanej kwoty), warto docenić, że w ogóle ruszył i że realne pieniądze trafią do tych, którzy naprawdę tego potrzebują. Było bardzo blisko całkowitej rezygnacji z realizowania tego pomysłu.
Choć zabrakło miejsca dla przedsiębiorców i jednostek samorządu terytorialnego (co naszym zdaniem jest sporym niedopatrzeniem), to program jest korzystny dla każdej osoby fizycznej, która planowała zakup roweru elektrycznego.
Dofinansowanie do rowerów elektrycznych to także wyraźny sygnał, że e-bike’i przestają być niszą, a stają się pełnoprawnym środkiem transportu w miastach i poza nimi.
Możliwość zwrotu nawet do 2500 zł za rower standardowy lub 4500 zł za cargo to szansa, której warto nie przegapić - szczególnie że środki będą przyznawane do wyczerpania puli.
Jeśli chcesz mieć pewność, że wybierzesz rower objęty programem, spełniający wszystkie kryteria, odwiedź nasz sklep Sprint-Rowery.pl.
W zakładce z rowerami elektrycznymi znajdziesz starannie wyselekcjonowane modele, które idealnie wpisują się w warunki dofinansowania. Dodatkowo możesz liczyć na doradztwo naszego zespołu, wsparcie przy formalnościach i pomoc w dopasowaniu roweru do Twoich potrzeb.
Program może nie jest idealny, ale - lepsze to niż nic. A jeśli dobrze wykorzystasz jego potencjał, zyskasz świetny środek transportu, który posłuży Ci przez lata. Zapraszamy!
Dofinansowanie dla osób fizycznych to mam rozumieć dla zwykłych ludzi, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej skoro osobno są wymienieni przedsiębiorcy ?
Czy w Lublinie można się starać o dofinansowanie do roweru elektrycznego