Ładuję...

Hardtail czy full – co wybrać?

21/04/2024
Hardtail czy full – co wybrać?

Hardtail czy full? Czy dopłata do pełnego zawieszenia, jest opłacalna i ma sens? Czy każdy tego potrzebuje? Czy są sytuacje, w których sięgnięcie po „sztywniaka” ma większy sens, niż full? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Hardtail czy full – czym się różnią?
  2. Zalety i wady rowerów hardtail
  3. Zalety i wady rowerów full suspension
  4. Hardtail czy full – jak wybrać odpowiedni rower dla siebie?

hardtail-czy-full2

Hardtail czy full – czym się różnią?

Jedną z najważniejszych decyzji, przed jakimi stają miłośnicy górskich szlaków i jazdy terenowej, jest wybór hardtail vs full. Dwie główne kategorie rowerów różnią się znacząco pod względem konstrukcji, komfortu jazdy i przeznaczenia. 

Hardtail

Hardtail jest wyposażony jedynie w przednie zawieszenie. Standardem rynkowym jest amortyzacja w przedziale 100-120 mm. Brak tylnej amortyzacji sprawia, że hardtail jest lżejszy i mniej skomplikowany w budowie. Dzięki temu jest też tańszy w zakupie i serwisie niż rowery full-suspension.

Dzięki prostocie konstrukcji, rowery hardtail oferują lepsze przeniesienie mocy pedałowania na tylną oś i są często wybierane przez początkujących kolarzy górskich oraz tych, którzy preferują szybkość na mniej wymagających trasach.

Full, czyli rower z pełnym zawieszeniem

Full suspension zapewnia amortyzację zarówno na przednim, jak i tylnym kole, co zwiększa komfort jazdy, zwłaszcza na technicznych, wymagających, nierównych trasach.

Ten typ roweru lepiej radzi sobie z trudnościami terenu, umożliwiając płynną jazdę oraz pewną kontrolę nad rowerem. Pełne zawieszenie minimalizuje także zmęczenie kolarza, co jest pomocne podczas długich i wymagających zjazdów.

Jednakże, rowery full suspension, są zazwyczaj droższe, cięższe i wymagają częstszych prac konserwacyjnych niż ich hardtailowe odpowiedniki.

Pierwsze rowery full suspension zaczęły pojawiać się na rynku w latach 90., kiedy to innowacje technologiczne umożliwiły ich masową produkcję. Jednym z modeli, który zyskał międzynarodową sławę, był Specialized FSR, zaprezentowany w 1993 roku. Był przełom w projektowaniu rowerów górskich, a technologia pełnego zawieszenia w MTB od tego czasu jest stale ulepszana.

Zalety i wady rowerów hardtail

Rowery górskie z przednim zawieszeniem cieszą się dużą popularnością i łatwo jest je spotkać na trasach MTB. Wybierają je zarówno amatorzy, jak i bardziej zaawansowani rowerzyści.

Ten segment rowerów ma kilka niepodważalnych zalet, które powodują, że rowerzyści chętnie po nie sięgają.

Przede wszystkim mają większą efektywność pedałowania i mniejszą wagę niż rowery full suspension. Ułatwia to jazdę po technicznych sekcjach i podczas podjazdów. Hardtail jest także prostszy i tańszy w utrzymaniu. Dzięki temu to atrakcyjny wybór dla początkujących kolarzy i osób z ograniczonym budżetem.

Te same cechy mogą stanowić wady na bardziej technicznych trasach, gdzie brak tylnej amortyzacji prowadzi do mniejszego komfortu, szybszego zmęczenia oraz ogranicza zdolność roweru do absorpcji wstrząsów. Mniejsza kontrola i bezpieczeństwo w trudnym terenie, mogą przekładać się nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na czas przejazdu danego odcinka.

Przeczytaj również: Jakie pedały do MTB i roweru górskiego wybrać? Poznaj odpowiedź!

Trek Procaliber 9.6 – czy isospeed niweluje wady hardtaila?

Rower Trek Procaliber 9.6 to znakomity przykład zaawansowanej technologii w świecie rowerów cross-country.

rower-hardtail-czy-full-2

Rama Procaliber z włókna węglowego OCLV Mountain łączy lekkość z wytrzymałością. Jest to zdecydowanie jedna z najlepszych konstrukcji tego typu na rynku. Ma wbudowaną ochronę knog-block, wewnętrzne prowadzenie linek, dożywotnią gwarancję i sztywną oś boost 148.

Co więcej, Procaliber 9.6 jest wyposażony w system IsoSpeed, który stanowi rewolucję w konstrukcji rowerów górskich hardtail.

System IsoSpeed w Procaliber 9.6 to innowacyjny łącznik, które pozwala ramie na subtelną elastyczność. Dzięki temu tłumi uderzenia i wibracje pochodzące z nierówności terenu, zapewniając płynną i komfortową jazdę bez utraty mocy.

Nie jest to rozwiązanie, które zastąpi tylny amortyzator, jest jednak lżejsze i wprowadza pewną elastyczność w obrębie tylnego trójkąta, która pozwala na tłumienie nierówności.

Dzięki temu Trek Procaliber 9.6 w pewnych sytuacjach oferuje komfort porównywalny z rowerami full suspension, przy jednoczesnym zachowaniu niższej masy i większej efektywności pedałowania, które są charakterystyczne dla hardtaili.

Oprócz ramy z IsoSpeed Procaliber 9.6 to wartościowa propozycja dla każdego, kto szuka solidnego roweru MTB. Osprzęt klasy Shimano XT w układzie 1 × 12 i hydrauliczne hamulce z serii MT501 to zestaw, który pozwala na szybką i bezpieczną jazdę w maratonie MTB i wyścigach XC.

Giant XTC Advanced 29 2023 – profesjonalny hardtail poniżej 10 000 zł?

To model zaprojektowany z myślą o miłośnikach jazdy cross-country, którzy poszukują zarówno wydajności, jak i komfortu na trudnych trasach.

rower-hardtail-czy-full-1 
Rama wykonana jest z kompozytu węglowego Advanced. Dzięki temu ma niską wagę i dużą zdolność do tłumienia nierówności. Komfort jazdy dodatkowo podnosi przedni widelec Giant Crest 34 RRL o skoku 100 mm z blokadą na kierownicy, który umożliwia płynne pokonywanie przeszkód i nierówności.

Napęd 1 × 12 Shimano Deore gwarantuje precyzyjną zmianę biegów w szerokim zakresie przełożeń, idealnie dostosowanych do różnorodnych warunków terenowych, od stromych podjazdów po szybkie zjazdy.

System hamulcowy Shimano MT410, z tarczami hydraulicznymi, zapewnia skuteczne i natychmiastowe reakcje hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy w ekstremalnych warunkach.

Rower wyposażony jest także w bezdętkowe opony Maxxis Rekon Race. Można powiedzieć, że już od zdjęcia z naszej platformy, jest gotowy do ścigania w amatorskim XC i maratonie.

To rasowy hardtail z wysokiej jakości ramą i komponentami średniej klasy. Dzięki temu jest nie tylko dobrą bazą do dalszej rozbudowy, ale także rewelacyjną maszyną do amatorskiego XC w rozsądnym budżecie.

Zalety i wady rowerów full suspension

Rower full suspension, oferujący amortyzację zarówno przednią, jak i tylną, staje się coraz bardziej popularny.

Wpływają na to stałe innowacje w technologii zawieszenia i nowoczesne materiały takie jak ramy z włókna węglowego.

Zaletą takich rowerów jest znacznie lepsza zdolność absorpcji wstrząsów, co zapewnia większy komfort jazdy oraz lepszą kontrolę na trudnych, technicznych trasach. To sprawia, że są one idealne do jazdy po nierównym terenie, gdzie zapewniają płynniejsze pokonywanie przeszkód i zmniejszają zmęczenie kolarza niż hardtaile. 

Zobacz więcej: Rodzaje amortyzatorów rowerowych – jakie są typy? Jakie wybrać? Rowerowy poradnik

Poprawiają też kontrolę nad rowerem i bezpieczeństwo w trudnych technicznych sekcjach.
Jednakże, rowery full suspension, są zazwyczaj droższe w zakupie i wymagają więcej konserwacji ze względu na bardziej skomplikowaną budowę.

W porównaniu z hardtailem, fulle niemal zawsze będą cięższe, a część mocy generowanej podczas pedałowania może być absorbowana przez tylne zawieszenie. Te wady są niwelowane dopiero w najdroższych i najlepszych rowerach tego typu. 

Cannondale Scalpel – czy słusznie jest ikoną rowerów z pełnym zawieszeniem?

Cannondale Scalpel Carbon 4 2024 jest kwintesencją innowacyjnego myślenia Cannondale. Marka wprowadziła rewolucyjny amortyzator „lefty”, który stał się jej znakiem rozpoznawczym.

hardtail-vs-full-1

Historia modelu Scalpel sięga początków XXI wieku, kiedy to Cannondale wprowadził na rynek jedne z pierwszych rowerów full suspension przeznaczonych specjalnie do wyścigów cross-country. Scalpel zyskał uznanie dzięki swojej lekkości, wytrzymałości oraz doskonałej geometrii, która zapewniała niezrównaną kontrolę i komfort podczas jazdy w trudnym terenie.

Model Scalpel Carbon 4 2024 kontynuuje tę tradycję, będąc wyposażonym w najnowocześniejsze technologie zawieszenia i geometrii ramy. Jego superlekka rama zbudowana jest z włókna węglowego i wykorzystuje technologie FlexPivot, która zapobiega „bujaniu” zawieszenia podczas pedałowania.

120 mm skoku na tylnej osi i 120 mm amortyzator RockShox SID z przodu, to połączenie, które pozwala na wygrywanie wyścigów XC i agresywną jazdę All-Mountain.

Dzięki unikalnemu dostosowaniu zawieszenia i geometrii do każdego rozmiaru ramy, każdy może doświadczyć dobrego dopasowania i komfortu jazdy.

Kupując ten model, trzeba liczyć się z pewnym kompromisem w postaci osprzętu Shimano Deore 1 × 12 i kół, które nie grzeszą niską masą. Mamy za to połączenie rewelacyjnej ramy z komponentami średniej klasy, co daje nam dobrą bazę do zbudowania wyścigówki XC.

To rower, który spełni oczekiwania każdego, kto uwielbia jazdę w terenie.

Trek Fuel 5 2023 – czy tani full ma sens?

Zaawansowany model przeznaczony dla kolarzy, którzy szukają uniwersalności na trudnych trasach cross-country oraz na wymagających ścieżkach trailowych.

rower-full-czy-hardtail-1 

Wyróżnia się wyjątkowo wytrzymałą ramą wykonaną z aluminium Alpha Platinum, która zapewnia doskonałą responsywność i zwrotność w terenie. Rama została zaprojektowana z zastosowaniem nowoczesnej geometrii, która gwarantuje stabilność przy zjazdach i efektywność podczas podjazdów.

Jednym z kluczowych elementów tego roweru jest system zawieszenia o skoku 120 mm, składający się z widelca RockShox Recon Silver RL oraz dampera X-Fusion Pro 2, które wspólnie zapewniają płynną jazdę i skuteczne tłumienie nawet na bardzo nierównych trasach.

Trek Fuel 5 jest wyposażony w 29-calowe koła z oponami Bontrager XR3, znane ze swojej trwałości i zdolności do zachowania przyczepności na śliskich lub luźnych podłożach.

System napędowy Shimano Deore 1 × 12 nie tylko oferuje szeroki zakres przełożeń właściwych do różnorodnych warunków terenowych, ale także zapewnia niezawodność i precyzję zmiany biegów.

Dodatkowym atutem jest sztyca TranzX typu „dropper”, która umożliwia błyskawiczne dostosowanie pozycji siedzenia do aktualnych potrzeb terenowych, co znacząco podnosi komfort i efektywność jazdy.

Mimo wielu zalet Trek Top Fuel 5 jest cięższy od porównywalnych modeli w tej samej kategorii cenowej, takich jak Giant XTC Advanced 29 3 2023.

Trek waży około 35% więcej, co może być dyskwalifikującym czynnikiem przy wyborze sprzętu, szczególnie jeśli priorytetem jest lekkość sprzętu. Ta dodatkowa waga może wpłynąć na trudności podczas długich wspinaczek i dynamicznej jazdy w terenie, co warto rozważyć, decydując się na zakup tego modelu.

Pomimo większej wagi, Trek Top Fuel 5 pozostaje dobrym wyborem dla kolarzy, którzy cenią sobie wszechstronność i niezawodność w zróżnicowanym terenie.

hardtail-czy-full3

Hardtail czy full – jak wybrać odpowiedni rower dla siebie?

Decydując, czy wybrać rower hardtail, czy full suspension, kluczowe jest zrozumienie własnego stylu jazdy.

Jeśli preferujesz szybkie, długie przejazdy po utwardzonych ścieżkach lub jesteś na początkowym etapie swojej przygody z kolarstwem górskim, hardtail będzie dla Ciebie idealnym wyborem ze względu na jego lekkość, prostotę i niższe koszty utrzymania. 

Z kolei, jeżeli zależy Ci na komforcie podczas jazdy po trudnych, technicznych trasach i planujesz regularne wyprawy w bardziej wymagające tereny, rower full suspension oferuje lepsze tłumienie nierówności i większą kontrolę, co może znacząco zwiększyć Twoje bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który rower jest lepszy – wszystko zależy od tego jak lubisz jeździć i w jakich warunkach najczęściej to robisz. Warto dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw oraz skonsultować się z ekspertami, którzy pomogą dopasować rower do Twoich potrzeb.

Zachęcamy do odwiedzenia naszego sklepu internetowego Sprint-Rowery, gdzie znajdziesz szeroki wybór rowerów full, czy hardtail. Na naszej infolinii nie brakuje fachowców, którzy z chęcią Ci podpowiedzą, co wybrać.

Do następnego!

Polecane produkty