Ładuję...

Jak dobrać rozmiar roweru?

01/10/2020
Jak dobrać rozmiar roweru?

Wybór rozmiaru to jeden z najważniejszych elementów zakupu roweru. Inwestujesz w pojazd, który będzie Ci służyć latami. Warto, żebyś czuł się w nim jak najlepiej.

Wybór roweru dla dziecka wygląda trochę inaczej, o czym przeczytasz np. TUTAJ.

Dzisiaj jednak dobieramy rozmiar roweru dla dorosłego.

Od czego zacząć? Rozmiar ramy

Rama roweru to dwa trójkąty, które łączą wszystkie pozostałe elementy (czyli koła, kierownicę, pedały, siodełko) w całość.

Rozmiar ramy oznacza się klasycznie - S, M, L - lub numerycznie, podając wymiary w calach bądź centymetrach.
Najbardziej ogólnie: podając rozmiar ramy, mamy na myśli długość rury podsiodłowej:

Łatwo zauważyć, że od tego wymiaru zależy kilka BARDZO ważnych rzeczy, takich jak:

  • wysokość siodełka (regulowany wspornik może skorygować tę wielkość o 10-15%)
  • odległość siodełka od pedałów
  • odległość pedałów od ziemi.

Dobrze dobrany rozmiar ramy pozwoli Ci jeździć wygodnie i bezpiecznie, nie narażając się na urazy. W przeciwnym razie ryzykujesz niewygodę, przykurcze mięśni i uszkodzenia kręgosłupa.

Nie, nie i nie!

Lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego poświęćmy chwilę na to, żeby dobrze dobrać rozmiar ramy rowerowej.

Rozmiar ramy dopasowuje się do wzrostu, a dokładniej mówiąc - do długości nogi, czyli przekroku.

Żeby zmierzyć przekrok, stań w lekkim rozkroku, koniecznie boso. Przekrok to odległość od ziemi do krocza.

Poniżej przykładowe, orientacyjne tabele doboru rozmiaru:

Dlaczego rozmiar może się różnić w zależności od rodzaju roweru?

Jaki rozmiar roweru miejskiego, MTB, szosówki?

Każdy rower ma inne przeznaczenie, stąd różnice w geometrii i oznaczeniach.

Rama w rowerze szosowym i gravelu będzie stosunkowo duża. Jej budowa ma zapewniać jak największą szybkość i zwrotność przy zachowaniu stabilności i pewności jazdy. Rozmiar podaje się w centymetrach (zazwyczaj od 48 do 64 cm)

Rama MTB jest mniejsza. Charakterystyczne jest to, że rura górna obniża się przy siodełku, aby ochronić kolarza przed urazami (tzw. sloping). W rowerach górskich stosuje się różne koła - 26”, 27,5”, 29”. Geometria ramy się zmienia (obniżony środek suportu w MTB z większymi kołami), ale rozmiar dobiera się na tej samej zasadzie. Rozmiar ramy roweru górskiego podaje się w calach - od 16” do 22” albo literowo - S, M, L itd.

Rama roweru miejskiego ma być jak najbardziej uniwersalna i wygodna, stąd jeszcze większe niż w MTB obniżenie górnej rury (klasyczna “damka”). Wielkość podaje się również w calach albo literowo (16”-24”, S, M, L).

Rama roweru trekkingowego crossowego to połączenie geometrii szosówki z MTB. dlatego wielkość wyniesie zazwyczaj 17” - 23”.

 

 

Rozmiar to nie wszystko


Jak dobrać rozmiar ramy roweru? Wzięliśmy już pod uwagę wzrost i styl jazdy, ale pozostaje jeszcze jeden ważny czynnik: proporcje.
Każdy kolarz jest zbudowany inaczej. Mamy dłuższe lub krótsze ręce, szeroki bądź węższy korpus, różny poziom rozciągnięcia mięśni.

Dlatego tak ważne jest indywidualne dopasowanie roweru. Czasami rama sprawdzona dokładnie w dwunastu wymiarach może okazać się niewygodna.
W dobrym sklepie rowerowym będziesz miał możliwość porównania różnych rowerów, ustawienia się na nich, przejażdżki próbnej.
W dobrym sklepie internetowym masz możliwość porozmawiania z doradcami i porównania tabeli producentów, a w najgorszym wypadku zwrotu roweru, czasami nawet do 365 dni.

Jest jeszcze jedno rozwiązanie: bikefitting, czyli najbardziej zindywidualizowane, zaawansowane narzędzie dopasowania roweru. Bikefitting to kilkugodzinna sesja z fizjoterapeutą. W tym czasie specjalista poznaje Twój profil i ustawia Cię na rowerze, biorąc pod uwagę Twoje indywidualne parametry oraz wszystkie wymiary i kąty ramy.
Fizjoterapeuta bierze pod uwagę poziom Twojego rozciągnięcia, pozycję kręgosłupa i ramion, styl jazdy.
Bikefitting zauważalnie zwiększa osiągi (średnio o 5%), wygodę i korzyści z jazdy. To rozwiązanie zarezerwowane wcześniej dla profesjonalnych sportowców, teraz staje się ogólnodostępne.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o swoim ciele oraz zwiększyć do maksimum korzyści z jazdy na rowerze (dla zdrowia, wyników i wygody), rozważ bikefitting.
To jednorazowy wydatek kilkuset złotych.

Tagi