Ładuję...

Jak napompować rower? Poradnik

30/03/2023
Jak napompować rower? Poradnik

Troska o prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych to podstawowy i jeden z najistotniejszych obowiązków każdego kolarza. Niezależnie czy wybierasz rower szosowy czy górski, to właśnie od prawidłowej wartości sprężonego powietrza zależeć będzie komfort jazdy i bezpieczeństwo. Jak napompować rower? Odpowiedź na to pytanie poznasz dzięki lekturze naszego tekstu. 

Spis treści:

  1. Pompowanie roweru – dlaczego warto robić to regularnie?
  2. Jak napompować oponę w rowerze? Poznaj rodzaje wentyli
  3. Jak napompować rower? Instrukcja krok po kroku
  4. Pompowanie koła w rowerze – o tym pamiętaj! 
  5. Już wiesz, jak napompować koło w rowerze i czemu powinieneś dbać o swój pojazd 

Pompowanie roweru – dlaczego warto robić to regularnie? 

Obsługa rowerowej pompki to umiejętność, którą bez wątpienia powinien posiąść każdy, kto regularnie wsiada na dwa kółka i rusza w drogę. Z pewnością nie raz byłeś w sytuacji, gdy z opony zeszło powietrze lub po załataniu dziurawej dętki musiałeś „dobić” ją, aby kontynuować swoją trasę. Nawet jeśli jesteś niedzielnym rowerzystą, warto często sprawdzać stan powietrza w obu kołach. Wykonywanie tych czynności zwiększa bezpieczeństwo, szybkość i komfort jazdy, a także pozwala zdecydowanie wydłużyć żywotność pojazdu. 

Po pierwsze systematyczne uzupełnianie powietrza w kołach gwarantuje jazdę z optymalną prędkością. Kiedy opony poprawnie przylegają do nawierzchni, podróż jest znacznie szybsza – zarówno w górę, jak i w dół. Jak rzecz ma się w przypadku podjazdu na wzniesienie? Rowerowa wspinaczka, gdy w kołach masz niższe ciśnienie powietrza od wymaganego, wiąże się z mniejszą powierzchnią toczenia. To oznacza, że musisz więcej pedałować, aby jechać szybciej, gdyż koło nie wykonuje pełnego obrotu i pokonuje krótszy odcinek, niż by mogło w normalnych warunkach. 

Przeczytaj także: Jak wyregulować przerzutki? Instrukcja krok po kroku

jak napompować rower na stacji

Problem ten dotyczy również jazdy po płaskim terenie, jednak z oczywistych względów wraz ze wzrostem nachylenia błyskawicznie rośnie. Zjazd w dół także wiązać się będzie utratę prędkości, ponieważ sflaczała opona ma więcej punktów stycznych z nawierzchnią, co zwiększa tarcie i nie pozwala na szybsze śmiganie na dwóch kółkach. 

Aczkolwiek to nie wszystko. Jadąc na niedopompowanych oponach rowerowych, trudniej będzie Ci kontrolować rower. Ma on znacznie gorszą przyczepność, łatwiej wpaść w poślizg, a dodatkowo w momencie próby nagłego skrętu, zareaguje zdecydowanie wolniej. Co gorsza, zignorowanie zbyt niskiego ciśnienia w oponach i jazda na nie do końca sprawnym rowerze, oznacza wydłużenie drogi hamowania. W ten sposób jako cyklista jesteś nie tylko narażony na utratę własnego życia i zdrowia, ale i innych uczestników ruchu drogowego.

Idąc dalej, warto podkreślić, że nienapompowane koła przyczyniają się do nagrzewania boku opony. Te są wówczas bardziej podatne na przebicia, jak również innego rodzaju uszkodzenia. Dodajmy też, że przekłada się to na zdecydowanie szybsze zużycie bieżnika. Może on także ścierać się nieregularnie, przez co nie tylko istotnie będzie różnił się od drugiej opony, ale może oznaczać, że na jednej z nich odkryjesz fragmenty mniej lub bardziej wyeksploatowane. 

Nie tylko opona jest narażona na zniszczenia przez brak regularnego pompowania jej. Elementy koła takie jak piasta, szprychy, a w szczególności obręcz mogą łatwo się wygiąć czy skrzywić. Ich naprawa będzie sporo kosztować, a często konieczne jest kupno nowego koła. Dodatkowo z pewnością nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdy widziałeś rowerzystę z przymocowanymi choćby zakupami do ramy roweru. Dodatkowy ciężar jeszcze bardziej przyspiesza powstawanie zniszczeń na kołach rowerów. 

Na koniec powód, łączący ze sobą wszystkie powyższe. Niezależnie czy w Twoim rowerze wykorzystano klasyczne, czy cieszące się coraz większą popularnością opony bezdętkowekażde, które mają za małe ciśnienie powietrza, zmniejszają komfort jazdy. Jest ona wolniejsza, bardziej niebezpieczna, a na dodatek wymaga znacznie większego wysiłku. W ostatecznym rozrachunku gwarantuje tylko jedno – podniesienie ciśnienia rowerzyście. 

Przeczytaj także: Jak dobrać siodełko do roweru? Na co zwrócić uwagę? Sprawdź!

jak napompować oponę w rowerze

Jak napompować oponę w rowerze? Poznaj rodzaje wentyli

O tym, jakie w przemyśle rowerowym wyróżnia się typy wentyli, większość kolarzy dowiaduje się dopiero w momencie, gdy musi uzupełnić poziom powietrza w oponach swojego pojazdu. Tymczasem nie jest to żadna wiedza tajemna i wymaga jedynie chęci poznania tak istotnych szczegółów. Wyróżniamy trzy główne rodzaje wentyli, dlatego z łatwością przyjdzie Ci zapamiętać charakterystykę każdego z nich. Dzięki temu nawet po zmianie bicykla na nowy nie zaskoczy Cię widok innego wentyla. 

Najpopularniejszym zaworem stosowanym w rowerach jest wentyl Presta. Oznacza się go skrótem FV/SV. Zbudowany jest z gwintowanej rurki, która jest połączona trwale z dętką. W niej umieszczony jest rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Uznanie zdobył dzięki doskonałej szczelności, dlatego nie powinno Cię zdziwić, że znajdziesz go w wielu najnowszych modelach rowerów. To podstawowe wyposażenie w rowerach szosowych. Jego średnica to 6 milimetrów, dlatego nazywany jest cienkim wentylem, a im jest ona mniejsza, tym mniejszy będzie otwór w kole, a co za tym idzie – wzrośnie wytrzymałość konstrukcji. 

Przeczytaj także: Przechowywanie roweru – gdzie, jak? Podpowiadamy!

jak napompować rower pompką ręczną

Jak napompować rower z cienkim wentylem francuskim, czyli popularną Prestą? Przekręć nakrętkę o maksymalnie dwa obroty, nałóż pompkę i pompuj. Pamiętaj jednak, aby nie odkręcać jej do końca, gdyż wewnątrz zaworu znajduje się mały bolczyk, który podatny jest na uszkodzenia. Chcąc spuścić powietrze, po przekręceniu końcówki wystarczy wcisnąć i pozwolić zejść ciśnieniu do oczekiwanej wartości. 

Wentyl samochodowy to inne określenie zaworu Schrader. Rozpoznasz go dzięki skrótowi AV. Przez wiele lat był niezwykle popularny w oponach dętkowych, aczkolwiek obecnie wypierany jest przez wentyl Presta. Jego średnica jest większa – wynosi 8 milimetrów, co wiąże się z koniecznością wykonania większego otworu w kole. Na jego korzyść przemawia natomiast fakt, że łatwiej o napompowanie opony na stacji benzynowej

Jak napompować rower na stacji? W przypadku wentyla samochodowego nie powinieneś mieć większych problemów. Podjedź do kompresora, odkręć całą nakrętkę, umieść w zaworze wężyk i dobij do oczekiwanej wartości. Jak napompować rower pompką ręczną? Analogicznie do pompowania na stacji, choć czeka Cię więcej pracy fizycznej. Co gdy chcesz spuścić trochę powietrza? Po prostu naciśnij na iglicę w zaworze.   

Zaprojektowany jeszcze w 1891 roku wentyl Dunlop lata świetności ma już za sobą i z najczęściej wykorzystywanego, stał się tym najrzadziej. Znajdziesz go jeszcze w rowerkach dziecięcych oraz niektórych rowerach miejskich. Zawór Dunlop składa się z rurki oraz sworznia z metalową kulką umieszczonego w środku, przez co, aby spuścić powietrze, konieczne jest rozkręcenie całej konstrukcji. I tutaj możesz napompować rower pompką ręczną. Odkręć zawór i nasadź pompkę na koniec wentyla i działaj. 

jak napompować rower bez pompki

Jak napompować rower? Instrukcja krok po kroku 

Pompowanie roweru nie jest szczególnie wymagającym zadaniem, aczkolwiek warto wiedzieć, jakie czynności wykonywać po sobie, żeby cały proces poszedł sprawnie, a Ty mógł wrócić na trasę. 

Na początku sprawdź jakie rodzaje wentyli znajdują się na kołach, które musisz pompować. Obecnie z łatwością znajdziesz pompki, które posiadają wymienne końcówki, dlatego wystarczy jeden produkt, do napompowania kilku typów opon. 

Następnie zweryfikuj wartość ciśnienia optymalnego dla danych opon. Mając już pompkę, zamontuj ją na głowicy zaworu. Gdy tylko usłyszysz syczący dźwięk, to znaczy, że w którymś miejscu jest nieszczelność i zamiast dobić powietrze – upuszczasz je. Podczas pompowania kontroluj wskazania manometru. Kiedy korzystasz z kompresora na stacji benzynowej, on zrobi to za Ciebie. 

Po wszystkim zakręć końcówkę i jak najszybciej umyj ręce. Zaschnięty brud z kół jest bardzo trudny do usunięcia. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość – nie wahaj się ani przez minutę. 

Jak napompować rower bez pompki ręcznej? Kompresor stacji to nie jedyne rozwiązanie. Na rynku znajdziesz też małe przenośne kompresory zasilane akumulatorem czy pompki na naboje. Właśnie taką pompkę CO2 MOMUM Quick warto mieć w zaciszu swojego domostwa, gdyż pozwala na regulowany przepływ powietrza i jest kompatybilna z zaworami Presta i Schrader.

jak napompować rower

Pompowanie koła w rowerze – o tym pamiętaj! 

Co jeszcze warto wiedzieć o uzupełnianiu ciśnienia w kołach pojazdu? Wielu amatorów kolarstwa zastanawia się, czy zakręcanie zaworu plastikową nakrętką rzeczywiście jest konieczne. Teoretycznie nie, jednak praktyka pokazuje, że kiedy ją zgubisz, powinieneś szybko zaopatrzyć się w nową i dokładnie zakręcić wszystkie wentyle. Dlaczego? Choć zawór skutecznie utrzyma powietrze w oponie, to z pewnością zostanie zanieczyszczony, a podczas kolejnego pompowania brud ten może doprowadzić do powstania nieszczelności. 

Fani jazdy na rowerze często zastanawiają się, jakie ciśnienie powinno znajdować się w ich oponach. 

Pompowanie roweru – cytat

Szukasz opony przeznaczonej do jazdy po ubitych i twardych nawierzchniach, pozwalającej wydajnie pokonywać kilometry i poruszać się z najwyższą prędkością na trasach szutrowych i asfaltowych? Koniecznie wybierz Pirelli Cinturato Gravel H, która spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających kolarzy. Jeśli skupiasz się na jeździe po szosie i potrzebujesz opony, która sprawdzi się na tej nawierzchni w każdych warunkachBontrager AW3 Hard-Case II jest stworzone dla Ciebie.
jak napompować rower z cienkim wentylem

Chcesz ochronić ramę roweru i koła przed niekorzystną pogodą: śniegiem, deszczem lub mocno prażącym słońcem? Przechowuj go w specjalnie zaprojektowanym pokrowcu na rower szosowy Sprint pełny. Ten uniwersalny produkt został stworzony do ochrony każdego roweru szosowego. 

pompowanie roweru

Już wiesz, jak napompować koło w rowerze i czemu powinieneś dbać o swój pojazd 

Pompowanie roweru to czynność, która nie powinna sprawić Ci większych problemów. Przed wyruszeniem w dalszą trasę warto jednak przećwiczyć ją na każdym z pojazdów, z których będziesz korzystać Ty oraz Twoja rodzina i bliscy, dzięki czemu żadna sytuacja Cię nie zaskoczy. Mamy nadzieję, że lektura naszego tekstu przekonała Cię również do tego, że warto regularnie dbać o rower i stan ciśnienia w jego oponach. 

Chcesz mieć przy sobie najlepsze akcesoria dla rowerzystów? Koniecznie zaopatrz się w stosowny sprzęt do kolarstwa, który znajdziesz w naszym sklepie internetowym Sprint-Rowery.