Jak podnieść kierownicę w rowerze?

21/07/2021
Jak podnieść kierownicę w rowerze?

Odpowiednia pozycja na rowerze to podstawa wygodnej i wydajnej jazdy. Na pozycję na rowerze główny wpływ mają trzy punkty podparcia rowerzysty i ich wzajemne ułożenie względem siebie. Są to: siodełko, pedały i kierownica. Każdy z nich wymaga odpowiedniego ustawienia względem siebie, oraz każdy musi być indywidualnie dobrze dopasowany i zamocowany w odpowiedniej pozycji. Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z nich - kierownicy. Częstym wykonywanym zabiegiem w celu poprawienia komfortu jest jej podnoszenie. Jak taki zabieg wpływa na odczucia z jazdy, i co ważniejsze - jak go wykonać samemu w domu?

Po co podnosić kierownicę? - zalety wynikające z wyżej ustawionej kierownicy

Na podniesienie kierownicy zwykle decydujemy się, gdy zależy nam na poprawie komfortu w czasie jazdy na rowerze, w którym fabrycznie została ona ustawiona dla nas zbyt nisko. Wynikać może to z chęci poprawy bólu pleców, czy karku, gdy nie jesteśmy przyzwyczajeni do stopnia pochylenia wymuszanego aktualnie przez rower. Nie ma w tym nic złego nawet gdy zależy nam na bardziej sportowej jeździe, gdyż na dłuższą metę wygodna pozycja pozwoli na szybszą i dłuższą jazdę jeśli nie będziemy musieli się w jej trakcie zmagać z bólami i dyskomfortem przez ustawienie zbyt agresywnej pozycji. Nawet wyżej ustawiona kierownica w rowerze szosowym może mieć swoje zalety, gdyż będziemy chętniej i częściej korzystać z dolnego chwytu, który będzie bardziej aerodynamiczny niż jazda w górnym chwycie na wcześniejszej wysokości kierownicy przed jej podwyższeniem. 

Podniesienie kierownicy spowoduje także zmianę rozkładu masy między kierownicą a siodełkiem odciążając ręce i przenosząc większą część naszego ciężaru na siodełko. Z tego względu może to także pomóc przy różnych bólach i drętwieniu rąk. Należy mieć jednak na uwadze, że duża zmiana wysokości kierownicy może być odczuwalna dla naszych czterech liter, przez co może okazać się przydatna korekcja ustawienia siodełka, a w szczególnych przypadkach może się okazać, że pomimo wielu prób ustawień ten jego model nam nie pasuje. Ponownego ustawienia wymagały będą także elementy na kierownicy jak klamki hamulcowe i manetki od przerzutek, a nawet chwyty jeśli posiadamy takie o jakiegoś typu ergonomicznym kształcie z tego względu, że po podniesieniu kierownicy będą one pod złym kątem.

Jeśli zdecydowaliśmy się już, że podniesienie kierownicy może okazać się dla nas korzystne to pozostaje pytanie jak się do tego zabrać. Sprawa ma się nieco inaczej w zależności od typu posiadanych sterów w rowerze i samej kierownicy. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym rozwiązaniom.

Podnoszenie kierownicy w sterach klasycznych (z klinem)

Jeśli nasz rower wyposażony jest w tzw. klasyczne stery, to proces podnoszenia kierownicy będzie nieco prostszy i wymaga odkręcenia jedynie jednej śruby. By rozpoznać taki typ sterów należy przyjrzeć się elementom łączącym kierownicę z resztą roweru. W klasycznych sterach łatwo zauważymy, że rurka prowadzona od kierownicy łączy się z drugą, ustawioną prawie pionowo, która w przedłużeniu łączy się z przednim widelcem i wchodzi do główki ramy. Zauważymy, że obie rurki połączone są ze sobą na stałe i mogą być widoczne spoiny w miejscu ich łączenia. Na zakończeniu pionowej rurki, na samej jej górze widoczna będzie jedna śrubka, zazwyczaj sześciokątna, a w miejscu łączenia mostka z kierownicą na jej przedzie będą kolejne. Jeśli nie ma po bokach żadnych dodatkowych śrubek, to mamy do czynienia ze sterami klasycznymi.

Klasyczny wspornik kierownicy z klinem
Klasyczny wspornik kierownicy z klinem.

Aby zmienić wysokość kierownicy w sterach tego typu wystarczy odkręcić przy pomocy klucza imbusowego znajdującą się na górze śrubkę. Spowoduje to poluzowanie klina wewnątrz wspornika, co umożliwi wyciągnięcie go w górę razem z kierownicą. Nie jest konieczne odkręcanie samej kierownicy by tego dokonać. Uwaga! Do ustawienia wysokości kierownicy nie należy odkręcać nakrętki znajdującej się przy główce ramy. Służy ona do regulacji luzów na łożyskach, a nie do regulacji wysokości kierownicy. Po wyciągnięciu wspornika kierownicy na pożądaną wysokość pozostaje dokręcić z powrotem odkręconą wcześniej śrubkę z odpowiednią siłą. Ustawiając wysokość warto zwrócić uwagę by nie przekroczyć granicy maksymalnego wyciągnięcia wspornika, lub w razie braku widocznego limitu nie wyciągnąć go zbyt mocno, gdyż może to grozić jego uszkodzeniem.

Jak podnieść kierownicę przy sterach a-head?

Podnoszenie kierownicy jest znacznie bardziej skomplikowane w sterach typu a-head. Tego typu rozwiązanie znajdziemy we wszystkich dzisiejszych rowerach o bardziej sportowym przeznaczeniu, ale nie tylko. Charakteryzują się one tym, że mostek jest oddzielnym elementem i obejmuje rurę sterową widelca, a nie jest w nią wpuszczany jak w przypadku opisywanego wcześniej wspornika z klinem. Podobnie zaobserwujemy śrubkę na górze, ale także po bokach (prawdopodobnie dwie), które zaciskają mostek obejmujący rurę sterową przedniego widelca. Przed przystąpieniem do próby podnoszenia koniecznie należy zapoznać się z tym jak się to wykonuje i czy jest to w ogóle możliwe w danym rowerze, gdyż może się to nie udać jeśli nie posiadamy nowego wspornika kierownicy, a sam proces wiąże się z kilkoma czynnościami, które należy odpowiednio wykonać. Z tego względu jeśli nie jesteśmy przekonani, czy potrafimy to sami wykonać, to warto zgłosić się z taką modyfikacją do serwisu rowerowego.

mostek a-head sprint-rowery.pl
Mostek a-head

Przed rozpoczęciem warto przyjrzeć się, czy na rurze sterowej nad mostkiem znajdują się dodatkowe podkładki, oraz czy mostek posiada wznios, czy ma kształt prostopadły do rury widelca. Jeśli chcemy podnieść kierownicę w nowym rowerze, to prawdopodobnie mostek fabrycznie został ustawiony na samej górze i dodatkowe podkładki w formie pierścieni znajdują się wyłącznie pod nim. Podobnie mostek prawdopodobnie będzie posiadał wznios do góry. W takiej sytuacji nie jest możliwe podniesienie kierownicy bez wymiany mostka. Nie należy próbować wyciągać go wyżej i dokładać kolejnych podkładek, gdyż grozi to uszkodzeniem elementów roweru i stanowi ryzyko w czasie jazdy. Jeśli w rowerze zainstalowana jest kierownica, która posiada pewne gięcie, to jedynie można nieco wyregulować jej kąt, by uzyskać odrobinę wyższą pozycję. W tym celu należy odkręcić śruby zaciskające mostek na kierownicy i po obróceniu jej dokręcić je ponownie. Jeśli natomiast zależy nam na widocznej zmianie wysokości to konieczny jest zakup nowego mostka o innym kącie wzniosu.

Wymiana mostka a-head

Gdy zdecydowaliśmy, że istnieje możliwość podniesienia mostka, lub posiadamy nowy który chcemy zainstalować i zdecydowaliśmy się wykonać to samodzielnie, to taki proces warto rozpocząć od postawienia roweru na ziemi, lub innym podłożu jeśli robimy to pierwszy raz. Okaże się to przydatne w późniejszym etapie, który może nas zaskoczyć. Warto dać sobie także na to trochę czasu i nie odkładać tego na ostatni moment przed wyjazdem, gdyż zwłaszcza ostatni etap może przysporzyć trochę problemów. Jako, że wymieniamy sam mostek, to w pierwszej kolejności warto odkręcić od niego kierownicę. Przewody i poprowadzone linki mogą nieco przeszkadzać, jednak bez problemu utrzymają one jej ciężar po odkręceniu.

mostek a-head skierowany do góry sprint-rowery.pl
Taki mostek z widocznym kątem skierowanym w dół można by obrócić aby podnieść nieco kierownicę.

Kolejnym etapem będzie odkręcenie śrub łączących mostek z rurą sterową widelca. Warto rozpocząć od tych ustawionych poziomo i odkręcić je do takiego momentu, w którym będzie możliwe obracanie mostkiem. Prawdopodobnie nie trzeba odkręcać ich do końca. Następnie należy odkręcić śrubę na górze do samego końca, zdejmując ją wraz z podkładką. Jeśli wystarczająco odkręciliśmy mostek, to w tym momencie możemy go swobodnie zdjąć w górę i zauważymy, że widelec stał się luźny. Z tego względu lepiej za pierwszym razem wykonywać na podłodze, gdyż przy wiszącym rowerze cały widelec wypadłby z ramy w dół i coś (lub ktoś) mogłoby się uszkodzić po drodze. Na tym etapie odwracając kolejność możemy założyć nowy mostek, lub podnieść stary przekładając podkładki, czy go obrócić, o ile istnieje wspomniana wyżej możliwość. Mostek, by był bezpiecznie założony, to powinien po umieszczeniu go na rurze sterowej odrobinę wystawać w górę ponad jej brzeg. Rura sterowa nie powinna kończyć się natomiast poniżej wysokości górnej śruby mocującej mostka, gdyż groziłoby to jej uszkodzeniem podczas dokręcania śrub mocujących. Po założeniu mostka dokręcamy lekko jego śruby mocujące i dokręcamy lekko ale stabilnie podkładkę na górze. Następnie warto dokręcić kierownicę, i ustawić ją obracając wspornik w odpowiedniej pozycji względem roweru. Teraz możemy zająć się najgorszym, czyli dokręcaniem górnej śruby przytrzymującej podkładkę.

Regulacja luzów na sterach a-head

Jak zauważyliśmy, że wcześniej widelec zrobił się luźny w ramie, to właśnie dokręcenie tej śruby pozwala na utrzymanie go w niej. Siła z jaką zostanie dokręcona jest kluczowa dla łożysk pozwalających na obrót widelca i w rezultacie skręcanie rowerem. Zbyt mocne jej dokręcenie będzie powodowało, że kierownica będzie obracać się zbyt lekko i na łożyskach będą luzy, natomiast zbyt mocne utrudni skręcanie, co także spowoduje przyspieszone zużycie łożysk. Jak widać żadna z tych sytuacji nie jest pożądana i należy podejść do tego metodą prób i błędów dokręcając, lub luzując tę śrubę. Przed każdą zmianą siły jej dokręcenia należy poluzować nieco śruby mocujące mostka i dokręcić je, gdy chcemy sprawdzić, czy wszystko działa jak należy. Duży luz na łożyskach można wyczuć hamując przednim hamulcem i próbując ruszać rowerem w przód i w tył przykładając rękę do punktów łączenia widelca z ramą. Zbyt mocne rozpoznamy natomiast, gdy po podniesieniu roweru kierownica i przednie koło nie będą chciały lekko przechylić się w jedną stronę. Jeśli pomimo wielu prób nadal nie jesteśmy pewni, to warto poradzić się doświadczonego serwisanta, który taką regulację wykona w kilka minut. Po tym długim procesie możemy cieszyć się wyżej ustawioną kierownicą w rowerze i warto mieć na uwadze wspomniane wcześniej ustawienie klamek itp, a nawet siodełka. 

Regulowany mostek

wspornik a-head sprint-rowery.pl
Regulowany mostek typu a-head.

Elementem o wiele uproszczającym zmianę wysokości kierownicy jest regulowany mostek. Niektóre rowery wyposażone są w taki fabrycznie, ale można także zakupić i założyć taki do roweru wyposażonego wcześniej w stery a-head. Różnią się one tym, że z boku, zwykle z przodu, posiadają dodatkową śrubę, po której odkręceniu można zmienić kąt ustawienia mostka. Taka zmiana kąta wymaga wtedy jedynie odkręcenia i dokręcenia tej jednej śruby (po uwzględnieniu ustawienia kierownicy), a sam taki mostek może okazać się jedyną opcją, gdy zależy nam na bardzo mocnej zmianie wysokości kierownicy. Zwykłe mostki nie posiadają zwykle tak wyraźnego wzniosu jak te regulowane, które można często ustawić prawie w pionowej pozycji.

Tagi