Ładuję...

Jak smarować amortyzator w rowerze? Zabezpiecz tę część przed wytarciem

19/04/2023
Jak smarować amortyzator w rowerze? Zabezpiecz tę część przed wytarciem

Jeżeli jeździsz w terenie, to z pewnością korzystasz z roweru wyposażonego w amortyzację co najmniej przedniego koła. Obecność tej części oferuje nie tylko komfort dla nadgarstków, ale także sprawia, że jazda jest łatwiejsza. Dzisiaj omówimy jak smarować amortyzator w rowerze, aby służył Ci długie lata.

Spis treści:

  1. Smarowanie amortyzatora w rowerze – jakie są objawy zużytego amortyzatora?
  2. Jak smarować amortyzator w rowerze? Instrukcja krok po kroku
  3. Smarowanie amortyzatora w rowerze – kiedy i jak często smarować amortyzator?
  4. Jaki smar do amortyzatorów rowerowych będzie najlepszy?
  5. Jak poprawić pracę amortyzatora w rowerze – podsumowanie

Smarowanie amortyzatora w rowerze – jakie są objawy zużytego amortyzatora?

Podrzucenie przedniego koła, aby przejechać krawężnik, korzeń w lesie czy dowolną inną nierówność jest zdecydowanie łatwiejsze, jeżeli masz sprawny amortyzator. Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie – w jaki sposób rozpoznać, że amortyzator rowerowy wymaga Twojej uwagi? Nie jest to oczywiste, ponieważ objawy takiej sytuacji będą mocno uzależnione od stopnia zużycia części, wytarcia uszczelek, ilości i jakości smaru wewnątrz oraz od warunków, w jakich przyjdzie Ci jechać. 

Pierwszym, najbardziej oczywistym objawem będą dziwne, dodatkowe piski i skrzypienie wydobywające się z amortyzatora. Ich źródłem są prawdopodobnie zanieczyszczenia przy uszczelkach amortyzatora. W dalszej części artykułu opiszemy dokładnie, w jaki sposób tę kwestię naprawić.

Kolejnym objawem sugerującym konieczność przyjrzenia się sprzętowi jest zmniejszenie tłumienia drgań i wstrząsów, tarcie lub przeskoki amortyzatora pod obciążeniem. W najlepszym wypadku będzie to skutek zanieczyszczenia górnej części amortyzatorów lub niedostateczne nasączenie olejem gąbeczek smarujących.

Sprawdź także: Jak założyć łańcuch na rowerze? Instrukcja krok po kroku

smar-do-amortyzatorow-w-rowerze

Wycieki oleju – jeżeli jesteś w stanie zaobserwować olej opuszczający amortyzator, to z dużym prawdopodobieństwem uszczelki obejmujące górne golenie wymagają wymiany. Niestety uszkodzone ogumienie „działa” w dwie strony: olej wydostaje się na zewnątrz, a zanieczyszczenia do wewnątrz. W takiej sytuacji należy szybko zdiagnozować i usunąć przyczynę wycieku – brak smaru lub zanieczyszczony, stary olej mogą doprowadzić do poważnego uszkodzenia innych elementów wewnątrz amortyzatora. Konieczne w takiej sytuacji będzie ściągnięcie osłon amortyzatora z goleni i ich wyczyszczenie od środka. Przy okazji możliwa jest również wizualna kontrola ślizgów, aby sprawdzić, czy brud dostający się do środka nie uszkodził tych elementów. 

W przypadku amortyzatora regulowanego z blokadą skoku brak możliwości regulacji lub ograniczenie funkcjonalności oznacza, że sprzęt jest uszkodzony i wymaga poważniejszej naprawy.

Celem istnienia amortyzatora jest to, aby odbierał nadmiar sił działających na koło. Jeżeli amortyzator się zablokował i nie da się go ruszyć, to nastąpiła jego poważna awaria.

Jeśli zauważysz którykolwiek z poważniejszych objawów – konieczny będzie pełny serwis sprzętu: 

  • rozebranie amortyzatora na części, 
  • wymiana zniszczonych komponentów, 
  • wymiana olejów, 
  • ponowne złożenie. 

Jest to zadanie trudniejsze i bardziej czasochłonne – ale wymagane, aby zapewnić odpowiednie smarowanie elementów ruchomych. Zdecydowanie prostszym i tańszym rozwiązaniem jest jednak po prostu niedoprowadzanie do tak skomplikowanych uszkodzeń. Regularne czyszczenie i smarowanie uszczelek – a inaczej ujmując, solidna konserwacja sprawi, że amortyzator będzie Ci bezawaryjnie służył przez zdecydowanie dłuższy czas.

jak-czyscic-amortyzator-w-rowerze

Jak smarować amortyzator w rowerze? Instrukcja krok po kroku

Smarowanie amortyzatora w rowerze jest ważną, ale prostą czynnością konserwacji roweru, która pozwala na zachowanie właściwej pracy i wydajności tej części. Poniżej przedstawiamy instrukcję krok po kroku, jak smarować amortyzator w rowerze. Omówimy podstawowe sposoby czyszczenia i konserwacji. Jeżeli Twój amortyzator wymaga jednak wymiany części i pełnego rozłożenia – lepiej skorzystać z profesjonalnego serwisu.

1. Przygotuj potrzebne narzędzia i materiały: Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz wszystko, z czego będziesz korzystać. Skład zestawu będzie zależeć od rodzaju amortyzatora i tego, czy konieczne jest jego rozkręcenie, ale zazwyczaj będą to: woda, smar do amortyzatorów w rowerze, ściereczki bądź ręcznik papierowy. W wypadku konieczności rozkręcania – wymagane będą odpowiednie klucze i śrubokręty.

2. Oczyść amortyzator: Jak czyścić amortyzator w rowerze we właściwy sposób? Przed rozpoczęciem pracy za pomocą ściereczki usuń wszelkie zabrudzenia z tej części i najbliższej okolicy. Jeżeli jakiś brud jest bardziej uporczywy – namocz ścierkę, aby ułatwić sobie zadanie, ale potem wytrzyj całość ręcznikiem papierowym do sucha. 

W czasie czyszczenia możesz rower ustawić do góry nogami – dzięki temu nie tylko ewentualny brud nie dostanie się w pobliże uszczelek, ale także smar wewnątrz amortyzatora spłynie w stronę uszczelek i gąbeczek smarujących, załatwiając temat smarowania wewnętrznego. W tej pozycji możesz też swobodnie zaaplikować środki rozpuszczające stary smar, na przykład Bike Wash Finish Line bez ryzyka, że dostanie się on do środka amortyzatora. Ważne jest jednak, aby środek spłukać po użyciu, a golenie dokładnie wytrzeć. 

amortyzator-smarowanie

3. Nałóż nowy smar: ustaw rower w pionie i nałóż nowy smar na golenie amortyzatora i rozprowadź, choćby palcem, równomiernie wokół uszczelek. Ważne jest, żeby olej dotarł we wszelkie zakamarki, pomiędzy ruchome elementy.

4. Rozruszaj amortyzator. Możesz to zrobić albo opierając się na kierownicy, albo w czasie krótkiej przejażdżki – „podskakując” przednim kołem. Dzięki temu zanieczyszczenia będące pod uszczelkami powinny zostać wyprowadzone na zewnątrz i zostać na goleniach amortyzatora. Równocześnie uszczelki też zostaną dobrze naoliwione. 

5. Zetrzyj szmatką zanieczyszczenia, a potem dokładnie wytrzyj golenie. Potrzebny olej dostał się już w tym momencie pod uszczelkę. Pozostawienie smaru na goleniach spowodowałoby przyklejanie się do nich brudu, a w konsekwencji efekt odwrotny do zamierzonego.

Standardowe czyszczenie i konserwacja kończą się w tym momencie. Jeżeli będziesz regularnie wykonywał tę czynność i wiedział, jak nasmarować amortyzator w rowerze poprawnie – prawdopodobnie nigdy nie będzie potrzeby robić czegokolwiek więcej. Jeżeli koniecznym jednak jest rozmontowanie amortyzatora i dokładniejsze jego czyszczenie, to po wykonaniu powyższych czynności nadchodzi czas na kilka dodatkowych kroków:

6. Za pomocą odpowiednich kluczy zdejmij koło i wymontuj cały amortyzator z roweru. Jeżeli nie masz pewności, jakie klucze będą Ci potrzebne, polecamy zestaw kluczy Topeak Alien II, w którym znajdziesz wszystkie narzędzie, potrzebne zazwyczaj do obsługi rowerów.

czym-smarowac-amortyzatory

7. Od dołu osłony amortyzatorów powinny być widoczne śruby – odkręcenie ich pozwoli na ściągnięcie dolnych goleni i rozłączenie ich od obudowy. Prawdopodobnie potrzebny do tego będzie klucz imbusowy. Po odkręceniu śrub zdejmij obudowę amortyzatorów z goleni. 

8. W tym momencie możesz dokładnie wyczyścić wszystkie uszczelki, ślizgi i obudowę amortyzatorów od środka. W tym celu użyj wspomnianego wyżej odtłuszczacza. Ważne jednak, aby potem bardzo dokładnie go spłukać, wytrzeć powierzchnie do sucha i najlepiej zostawić na kilka godzin, aby cała woda odparowała.

9. Jeżeli wszystkie elementy są suche – czeka Cię ponowne ich złożenie. Przed wsunięciem goleni do obudowy amortyzatora dokładnie rozprowadź na powierzchni odpowiedni olej. Upewnij się, że wszystkie uszczelki są poprawnie zamontowane i dokręć od dołu śruby imbusowe.

10. Zamontuj amortyzator w rowerze oraz wkręć z powrotem koło. Zwróć uwagę na solidne dokręcenie wszelkich śrub – od tego zależy Twoje bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Na koniec jeszcze raz przetrzyj ściereczką golenie amortyzatora, aby usunąć ewentualny nadmiar oleju.

Przeczytaj także, jak powinna wyglądać prawidłowa Wymiana opony w rowerze – jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy!

jak-nasmarowac-amortyzator-w-rowerze

Smarowanie amortyzatora w rowerze – kiedy i jak często smarować amortyzator?

Częstotliwość smarowania amortyzatora w rowerze zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj amortyzatora, warunki użytkowania, intensywność jazdy oraz sposób konserwacji. Zazwyczaj producenci amortyzatorów zalecają przeprowadzenie dokładnego serwisu i smarowania co około 100 godzin jazdy lub co 6-12 miesięcy. Jeżeli intensywnie używasz roweru lub jeździsz w trudnych warunkach, konieczny może być częstszy i bardziej szczegółowy serwis.

Jak poprawić pracę amortyzatora w rowerze? Kluczowa jest właściwa konserwacja. Jeżeli po każdej jeździe, za pomocą wilgotnej szmatki oczyścisz amortyzator, a raz na kilka jazd wykonasz punkty 1-5 opisane wyżej – Twój amortyzator prawdopodobnie nie będzie wymagał dodatkowego, dokładniejszego czyszczenia i smarowania.

smarowanie-amortyzatora-w-rowerze

Jaki smar do amortyzatorów rowerowych będzie najlepszy?

Wybór smaru do amortyzatorów rowerowych zależy od rodzaju amortyzatora, jego konstrukcji i zaleceń producenta. W związku z tym najlepiej zapoznać się z instrukcją lub z profesjonalnym serwisem rowerowym.

czym-smarowac-amortyzator-w-rowerze

Dowiedz się także: Czym smarować łańcuch rowerowy i jak to zrobić? 

Optymalnym rozwiązaniem jest użycie tego samego oleju, który producent zaleca do wnętrza amortyzatora. Dzięki temu uszczelki zarówno od środka, jak i od zewnątrz będą chronione w ten sam sposób. Smary do czyszczenia i smarowania amortyzatorów rowerowych powinny charakteryzować się wysoką lepkością, wytrzymałością na wysokie ciśnienie i temperatury, a także odpornością na wodę i brud. Korzystając z dedykowanego smaru do amortyzatorów, masz pewność, że będzie on miał wszystkie te cechy.

Jak poprawić pracę amortyzatora w rowerze – podsumowanie

Podstawowe czyszczenie, konserwacja i smarowanie amortyzatora zajmą Ci dosłownie kilka minut. Jeżeli planujesz rozebrać amortyzator na części, aby przeczyścić go dokładniej – będzie to pewnie kilkanaście minut do pół godziny. Jeżeli jednak wykonujesz dokładniejsze czyszczenie, wiążące się ze zdejmowaniem koła, to warto przyjrzeć się przy okazji klockom hamulcowym. Jeżeli zauważysz, że wymagają one wymiany, to w naszym sklepie znajdziesz zarówno klocki do hamulców tarczowych, jak i odpowiedniki do hamulców szczękowych.

Jeżeli potrzebujesz pomocy przy serwisie roweru – zapraszamy do naszych sklepów Sprint-Rowery w Warszawie i Białymstoku, gdzie wykwalifikowany personel zadba o to, by Twój rower był zawsze w doskonałym stanie technicznym.