Jak wybrać rower? Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru - szosowego, gravela, trekkingowego i MTB?

Kupując rower stajesz przed wieloma dylematami. Który materiał ramy będzie odpowiedni? Jak wybrać zawieszenie i hamulce? Jakie opony wybrać?Sprawdź nasze sugestie. Pomagamy wybrać rower szosowy, gravela, trekking i MTB. Przeczytaj, jak sprawdzić rower przed kupnem w salonie i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego roweru!
Czego dowiesz się z tego artykułu:
Niezależnie od tego, czy kupujesz rower nowy, czy od dłuższego czas rozglądasz się za modelem używanym, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych elementów. Przygotowaliśmy dla ciebie artykuł, z którego dowiesz się:
- Czy istnieje rower uniwersalny i jaki jednoślad wybierać na poszczególne rodzaje tras,
- Czy warto dopłacić za rower lepszej klasy,
- Od czego zacząć kupno roweru - ocena najważniejszych elementów,
- Czy zakup roweru przez internet to dobry pomysł?
Spis treści:
- Jak wybrać rower idealny?
- Waga roweru i materiał ramy
- Typ i jakość zawieszenia
- Koła i opony - jak wybrać?
- System hamulcowy i napęd
- Dopasowanie roweru do sylwetki
Jak wybrać rower idealny?
Jak wybrać dobry rower? Przed zakupem zadaj sobie kilka konkretnych pytań, które znacznie ułatwią ci zakupy.
Gdzie jeżdżę najczęściej lub gdzie planuję jeździć?
Nie da się wybrać bez zadania sobie pytania: „gdzie planuję jeździć moim rowerem?”. W pierwszej kolejności wybierz typ roweru zgodnie z głównym przeznaczeniem użytkowania. Rower typu gravel jest najbardziej uniwersalny i pozwala pokonywać sprawnie zarówno asfaltowe, jak i szutrowe drogi. Modele szosowe z założenia są przeznaczone do szybkiej jazdy po asfalcie. Charakterystyczna kierownica baranie rogi do roweru szosowego pozwala na przyjęcie aerodynamicznej pozycji.
W przypadku roweru trekkingowego trasy obejmują zarówno asfalt, jak i lekki teren. Z kolei MTB jest przeznaczony do jazdy rekreacyjnej i wyczynowej w wymagającym terenie. Tutaj dużo zależy od tego, czy wybierzesz rower enduro, all-mountain, czy może jeszcze coś innego.
Rower elektryczny czy analogowy?
Wspomagany rower elektryczny oferuje dodatkowe wsparcie silnika, co jest pomocne przy pokonywaniu długich dystansów i podczas podjeżdżania pod wzniesienia. To dobry wybór dla kogoś, kto lubi pokonywać długie dystanse, ale nie chce się przy tym bardzo męczyć. Idealnie nadaje się do amatorskiej jazdy w trudnym terenie, ponieważ silnik działa do niskiej prędkości, zwykle 25 km/h.
Wadą tzw. e-bike'a jest waga, ograniczenia wynikające z pojemności baterii, oraz spory wydatek na start.
Z kolei rowery analogowe, niemające na wyposażeniu wspomagania silnika, są lżejsze i oferują większą swobodę w pedałowaniu. Są też często tańsze w zakupie i mniej kosztowne w utrzymaniu, ponieważ nie wymagają ładowania baterii, a ich konserwacja jest zazwyczaj prostsza niż w przypadku modeli elektrycznych.
Przeczytaj również: Ranking rowerów elektrycznych - TOP 4 modele, na które warto zwrócić uwagę
Trek Dual Sport+ 2 - rower elektryczny dla każdego
To jeden z podstawowych rowerów elektrycznych w ofercie Trek. Dual Sport 2+ łączy w sobie wygodną ramę crossa z silnikiem o podstawowych parametrach.
Jego lekka, aluminiowa rama zapewnia łatwość manewrowania, a jednocześnie jest wystarczająco wytrzymała i sztywna, by zapewnić ci komfort jazdy. Możesz do niej zamontować dodatkowe akcesoria takie jak błotniki i bagażnik.
Dzięki baterii o pojemności 250 Wh oraz silnikowi umieszczonemu w piaście tylnego koła model oferuje płynną i efektywną jazdę w różnych warunkach.
40 Nm momentu obrotowego zapewnia podstawowy poziom wspomagania elektrycznego podczas jazdy pod górę. Zasięg baterii na jednym ładowaniu to około 55 kilometrów, co sprawia, że Trek Dual Sport 2+ to interesujący wybór na środek transportu w mieście.
27,5-calowe koła z szerokimi oponami Bontrager GR0 Comp 50c nadają się zarówno do jazdy miejskiej, jak i relaksacyjnej jazdy na leśnych ścieżkach.
Jaki mam budżet?
To pytanie, które warto sobie zadać przy każdym zakupie. Nie zawsze to, co najdroższe, będzie dla ciebie najlepszym wyborem. Tak samo, jak to, co najtańsze, faktycznie będzie na tyle dobre by się do czegoś nadawało.
Ktoś, kto jeździ rekreacyjnie, nie będzie potrzebował elektrycznych przerzutek, czy zaawansowanej amortyzacji - szkoda, więc za to przepłacać. Zamiast tego, zainwestuj w odzież, kask rowerowy i dobre okulary chroniące oczy. Jeśli jednak chcesz, aby jednoślad służył ci przez lata, czasami warto dopłacić za lepszą specyfikację roweru.
Dobrym pomysłem jest kupowanie roweru przez internet. W dobrych sklepach online, jak Sprint-rowery.pl znajdziesz szeroki wybór jednośladów i wyposażenia w lepszych cenach, niż w sklepach stacjonarnych.
Waga roweru i materiał ramy
Waga roweru oraz materiał, z którego wykonana jest rama, to dwa kluczowe elementy, które mają znaczący wpływ na ogólną wydajność, trwałość i komfort jazdy. Lekkie rowery pozwalają na większe przyspieszenie, łatwiejsze podjazdy oraz ogólnie lepsze doznania z jazdy.
- Ramy wykonane z włókna węglowego oferują nie tylko niską wagę, ale także doskonałą zdolność tłumienia drgań, co przekłada się na większy komfort jazdy - szczególnie na nierównych odcinkach.
- Z kolei ramy aluminiowe są bardziej przystępne cenowo, zapewniając dobre połączenie lekkości i wytrzymałości, idealne dla początkujących i średnio zaawansowanych rowerzystów.
- Stal, choć cięższa, jest ceniona za swoją wytrzymałość i trwałość, co czyni ją popularnym wyborem dla rowerów turystycznych i miejskich. To popularny materiał ze względu na łatwość naprawy i komfort jazdy.
Jak wybrać dobry rower, by służył ci przez wiele sezonów? Nie oszczędzaj na ramie, bo to element, który jest w nim najważniejszy. Warto dopłacić do lepszej technologii i cieszyć się solidnym jednośladem.
Materiał ramy z reguły jest powiązany z ceną. Tani rower górski zwykle będzie stalowy, rzadziej aluminiowy. Rama roweru z carbonu znacząco podnosi cenę, ale w zamian dostajesz maszynę o niskiej masie, którą łatwo wnieść po schodach lub przenieść przez rów z wodą.
Przy zakupie używanego roweru obejrzyj ramę dokładnie i sprawdź, czy nie ma w niej uszkodzeń. Dotyczy to zwłaszcza włókna węglowego, które naprawia się znacznie trudniej, niż aluminium. Jeśli kupujesz pierwszy rower, polecamy aluminiową lub stalową ramę. Na karbon przyjdzie jeszcze czas!
Zobacz także: Jak dobrać rozmiar ramy roweru? - Tabela rozmiarów roweru
Trek Checkpoint ALR 5 - gravel łączący aluminium z włóknem węglowym
Model Trek Checkpoint ALR 5 to doskonały przykład lekkiego, sportowego roweru z wysokiej jakości ramą.
Wykonana jest z lekkiego stopu aluminium serii Alpha zapewnia stabilność i wytrzymałość, a jednocześnie umożliwia łatwe radzenie sobie z trudnościami terenowymi na długich dystansach. Razem z widelcem z włókna węglowego, zestaw pozwoli Ci na sportową jazdę po asfalcie i szutrowych ścieżkach.
Mocnym punktem modelu jest napęd Sram Apex. Jego precyzja i szybkość zmiany przełożeń jest na imponującym poziomie, znanym z wyższych modeli elektronicznych SRAM. Razem z układem napędu 1 × 12, daje Ci to do dyspozycji wydajny zestaw do jazdy sportowej.
Checkpoint ALR 5 jest również wyposażony w hydrauliczne hamulce tarczowe SRAM Apex, które zapewniają wyjątkową moc hamowania niezależnie od warunków pogodowych, co zwiększa bezpieczeństwo na szybkich zjazdach czy w trudnych warunkach.
Pomimo zastosowania ramy z aluminium, waga Trek Checkpoint ALR 5 oscyluje w okolicach 10 kilogramów, co jest optymalnym wynikiem dla gravela.
Typ i jakość zawieszenia
Zawieszenie w rowerze odgrywa istotną rolę w zapewnieniu komfortu oraz kontroli podczas jazdy. W większości rowerów spotkasz przedni amortyzator, który niweluje drgania w przedniej sekcji roweru, z kolei specjalistyczne rowery terenowe charakteryzują się pełnym zawieszeniem z przodu i z tyłu. Jak wybrać rower MTB? Zastanów się, czy potrzebujesz pełnego zawieszenia. Dobre full suspension jest sporo droższe i cięższe od hardtaila.
Jakość zastosowanego zawieszenia także ma znaczenie - wysokiej klasy amortyzatory i elementy zawieszenia mogą lepiej radzić sobie z absorpcją wstrząsów i zapewniać większą trwałość oraz mniejszą potrzebę częstej konserwacji.
W zależności od tego, na jakim rowerze będziesz jeździć, zwróć uwagę na następujące zasady:
- modele gravelowe zasadniczo pozbawione są amortyzacji przedniej, aczkolwiek w modelach karbonowych, gdzie zarówno kierownica jak i widelec zrobione są z tego materiału - tłumienie drgań jest dużo lepsze - zresztą tyczy się to samo wielu sztycy podsiodłowych,
- rower szosowy jest pozbawiony amortyzacji,
- rower trekkingowy najczęściej jest wyposażony w amortyzowany widelec,
- modele MTB dla łatwiejszego prowadzenia roweru mają przednią i tylną amortyzację: hardtail MTB, gdzie występuje tylko przednia amortyzacja oraz full MTB - w modelach, gdzie występuje zarówno przednia jak i tylka amortyzacja.
Czasami lepiej wybrać sztywny widelec zamiast taniego amortyzatora, który będzie kiepskiej jakości i waży niemało.
Koła i opony - jak wybrać?
Do dwóch kółek trzeba dobrać też opony. Inne sprawdzą się jednak na drogach asfaltowych, a inne na szutrze lub w lesie.
- Opony szosowe oferują minimalny opór toczenia, co przekłada się na szybką jazdę na asfalcie.
- Opony terenowe są przeznaczone do jazdy górskiej, charakteryzują się jeszcze szerszym profilem i głębokim, agresywnym bieżnikiem, który umożliwia lepszą trakcję i stabilność na śliskich czy nierównych powierzchniach, takich jak błoto, piach czy luźne kamienie. Ich bieżnik ułatwia jazdę w trudnych warunkach i poprawia hamowanie na luźnym podłożu.
- Opony gravelowe są bardziej uniwersalne, mają drobny bieżnik pośrodku i bardziej wyraziste klocki po bokach.
- Opony trekkingowe są szersze od szosowych i mają bardziej wyrazisty bieżnik, co zapewnia lepszą przyczepność na różnorodnych podłożach, od utwardzonych dróg po lekko zalesione ścieżki.
Temat opon jest nierozerwalnie związany z wielkością kół. Większe koła pozwolą ci jechać szybciej, z kolei mniejsze koła ułatwiają sterowanie rowerem.
Przeczytaj więcej: Jakie opony do roweru wybrać? Przewodnik
System hamulcowy i napęd
Hamulce tarczowe są obecnie standardem w większości rowerów sportowych i trekkingowych ze względu na efektywność i niezawodność w różnych warunkach pogodowych. Do wyboru mamy hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne.
- Hamulce mechaniczne wykorzystują metalową linkę, są proste w naprawie i stosunkowo niedrogie.
- Hamulce hydrauliczne są niemal zawsze lepszym wyborem, gdyż dają lepszą kontrolę podczas jazdy. Ich wadą jest to, że są trudniejsze w naprawie od ich mechanicznych odpowiedników.
Jeśli chodzi o napęd, osoby jeżdżące głównie po mieście powinny rozważyć rowery z mniejszą liczbą biegów lub napędem wewnętrznym. Taki układ jest prostszy w obsłudze i wymaga mniejszej konserwacji, co jest idealne przy codziennym użytkowaniu w środowisku miejskim, gdzie nie są wymagane szerokie zakresy przełożeń. W terenie przyda się duży zakres przełożeń.
Trek District 3 Stagger - rower miejski dla wymagających
Model Trek District 3 Stagger to przyzwoicie wyposażony model miejski. Znajdziesz w nim ramę z aluminium, osprzęt Shimano Nexus oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. Dodatkowo został wyposażony w następujące elementy - oświetlenie, bagażnik, nóżkę i plastikowe błotniki. Jeśli szukasz nowego roweru do pokonywania miejskich bulwarów albo dojazdów do pracy, to będzie strzałem w dziesiątkę. Jest lepiej wyposażony i śmiga sprawniej, niż wiele droższych modeli!
Dopasowanie roweru do sylwetki
Dopasowanie roweru zaczyna się od wyboru odpowiedniej wielkości ramy, co jest uzależnione od wzrostu i długości nóg kolarza. Warto skonsultować się z profesjonalistami lub skorzystać z dostępnych narzędzi online, aby wybrać najodpowiedniejszy rozmiar. W sklepie Sprint-rowery.pl skorzystasz też z bikefittingu.
Przekonaj się, że o uzależnienie od roweru nietrudno! Sprawdź naszą ofertę online i zdecyduj się na kupno roweru przez internet albo odwiedź jeden z naszych sklepów stacjonarnych. Zachęcamy też do sprawdzenia zakładki z promocjami, gdzie znajdziesz aktualne przeceny i pomysły na prezenty.