Ładuję...

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

21/04/2022
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Kradzież roweru to nieszczęście, które może dotknąć każdego właściciela dwóch kół. Złodzieje potrafią wykorzystać chwilę naszej nieuwagi. A czasami kradną rower z klatki schodowej bądź garażu. Jak więc zabezpieczyć się przed jego utratą?

Przed zakupem roweru często zastanawiamy się jaki model wybrać - rower górski, szosowy lub rower turystyczny. Jakie opony będą spełniały najlepsze kryteria pod względem miejsc, w których będziemy nim się poruszać. Jak dobrać siodełko spersonalizowane konkretnie pod użytkownika, czy w końcu zadajemy sobie pytanie, jaka kierownica będzie najlepsza, aby zapewnić sobie optymalny komfort jazdy?
Często wiele trudu zadajemy sobie przy wyborze odpowiedniego sprzętu pod względem komfortu czy stylu, a ostatecznie zapominamy o tym, co pozwoli nam zabezpieczyć nasz ukochany jednoślad przed kradzieżą. Historie o kradzieży świeżo zakupionego roweru wciąż nie są niestety niczym niezwykłym. Strata pojazdu oprócz tego, że jest dużym uszczerbkiem finansowym (należy bowiem pamięć że ceny rowerów wahają się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych), to również dla wielu miłośników kolarstwa po prostu strata sentymentalna.

Zabezpieczenia antykradzieżowe to podstawa!

Większość sklepów rowerowych oferuje w swoim asortymencie szeroką gamę zabezpieczeń antykradzieżowych. Są to zabezpieczania począwszy od najbardziej popularnych łańcuchów na kłódkę po bardziej zaawansowany sprzęt, który ma nas chronić przed potencjalnymi złodziejami.

Zanim wymienimy poszczególne warianty zabezpieczeń, warto zaznaczyć, że aby najlepiej uchronić swój rower przed kradzieżą, warto zastosować przynajmniej dwa rodzaje systemów zabezpieczających. Tego typu rozwiązanie powinno skutecznie chronić nasz jednoślad przed uprowadzeniem pojazdu.

1. Chcesz uchronić swój rower przed kradzieżą? Zacznij od profilaktyki

Zanim skupimy się na zabezpieczeniach, które możemy nabyć w sklepach, warto zapamiętać jedną z najważniejszych zasad pozostawiania swojego roweru w mieście.

Przede wszystkim nigdy nie zostawiajmy naszego roweru bez ochrony. Nawet jeżeli będziemy musieli tylko na chwilę wstąpić do sklepu, przez te kilka minut nasz rower może wpaść w niepowołane ręce. Zostawianie pojazdu, który nie ma żadnego zabezpieczenia, na klatkach schodowych, także nie jest dobrym pomysłem. Wystarczy, że do bloku dostanie się chociaż jedna nieproszona osoba i nieszczęście gotowe.

Jest to szczególne ważne dla kolarzy, którzy kupują jedne z droższych modeli, lub po prostu zdążyli się do niego przywiązać po przebytych wspólnie setkach kilometrów. Jeżeli już musimy opuścić nasz pojazd, a nie jesteśmy wyposażeni w odpowiednie środki zabezpieczające zawsze wybierajmy parkingi chronione.

 

 

2. Łańcuch z kłódką – prosto i skutecznie

Jeżeli chodzi o standardowe rozwiązanie, jedne z najbardziej powszechnych, jest to łańcuch + kłódka. Jednak należy przy tym pamiętać, że zwykły łańcuch z niehartowanej stali, który zazwyczaj jest zawarty w najtańszym zestawie, nie stanowi żadnego zabezpieczenia. Tak naprawdę do jego przecięcia wystarczą tylko i wyłącznie odpowiednie nożyce, więc niestety nie jest to żadne utrudnienie dla kogoś kto właśnie upatrzył sobie nasz model jednośladu.

Natomiast, jeżeli decydujemy się na tego typu produkt powinniśmy zwrócić uwagę na materiał, z którego został wykonany. Najkorzystniejsze rozwiązanie to łańcuch z wysokiej jakości hartowanej stali stopowej. W połączeniu z wysokiej klasy kłódką stanowi to solidniejsze zabezpieczanie naszego sprzętu. Jako wadę tego produktu, można wymienić duży ciężar tego zabezpieczenia, który sprawia, że jest ono rzadziej używane przez rowerzystów. Jeżeli chodzi o przedział cenowy jest on bardzo szeroki, łańcuch z kłódką możemy zakupić już od 10 zł do nawet 300 zł – pamiętajmy jednak, żeby nie połasić się na niską cenę. Zaoszczędzając pieniądze, możemy w efekcie stracić dużo więcej – nasz ukochany jednoślad.

3. U-lock czyli kłódka szaklowa

Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest U-lock tzw. kłódka szaklowa. To jedno z najlepszych zabezpieczeń roweru, gdyż nie można jej przeciąć nożycami, a jakakolwiek próba przepiłowania brzeszczotem kłódki będzie bardzo czasochłonna i prędzej czy później zwróci na siebie czyjąś uwagę. Standardowe ulocki ważą ponad kilogram. U-lock jest jednym z najmocniejszych i bardzo pewnym zapięciem rowerowym zwłaszcza przydatnym, gdy pozostawiamy swój jednoślad bez opieki na dłuższą chwilę.

Kłódka szaklowa to zabezpieczanie składające się z metalowego pałąka oraz zamka. Skuteczna oraz solidna konstrukcja zniechęca mniej wytrwałych złodziejaszków. Przy zakupie tego rodzaju zabezpieczenia trzeba wziąć pod uwagę zamek. Słaby mechanizm zamka U-lock może okazać się całkowicie łatwym do sforsowania zabezpieczeniem. Dlatego polecamy, aby przy zakupie wybierać znanych i renomowanych producentów zabezpieczeń rowerowych. Jeżeli chodzi o widełki cenowe można zakupić go już od 100 do 150 złotych.

 

4. Framelock – blokowanie tylnego koła roweru

Kolejnym skutecznym rozwiązaniem, zabezpieczającym nasz ower przed kradzieżą jest Framelock czyli blokada tylnego koła. Jest to rozwiązanie polegające na przymocowaniu, na stałe, do ramy roweru kłódki w kształcie podkowy, która całkowicie blokuje tylne koło. Jest to idealne rozwiązanie, gdy potrzebujemy zostawić nasz pojazd na chwilę. Fachowcy uznają je bardzo przydatne jako drugie zabezpieczenie, które możemy stosować w swoim rowerze np. przy jednoczesnym używaniu kłódki szaklowej. Ceny framelocków wahają się między 100 a 200 złotych.

5. Alarm, czyli jak wystraszyć złodzieja rowerów?

Świetnym, ale mało znanym i niedocenianym w Polsce rodzajem zabezpieczenia jest najzwyklejszy w świecie alarm. To urządzenie składa się z elementu wyposażonego w akcelerometr i syrenę. Wystarczy zamontować je na naszym rowerze oraz zabrać ze sobą dołączony do tego zestawu pilot. Gdy tylko pozostawimy gdzieś nasz jednoślad, poruszenie jego od razu włącza syrenę dzięki, której jesteśmy alarmowani o próbie kradzieży roweru. Dodatkowo pilot ma wmontowany sygnał, który uświadamia nas, gdy coś dzieje się z rowerem nawet, gdy znajdujemy się w znacznej odległości od niego.

Innym banalniejszym rozwiązaniem, jest prosty moduł niewielkiej wielkości, którego funkcją jest wykrywanie ruchu oraz przesyłanie informacji za pomocą bluetooth prosto do naszego telefonu. Ciekawostką jest fakt, że można też przekierować ten sygnał do innych użytkowników, którzy mają zainstalowaną aplikację.

Jednym z najskuteczniejszych systemów alarmowych, w momencie jeżeli już dojdzie do kradzieży, jest urządzenie lokalizujące nasz jednoślad za pomocą satelity. Mały odbiornik GPS ma wbudowany czujnik ruchu. Kiedy rower zostanie skradziony nadajnik wysyła nam SMS-a wraz z ostrzeżeniem, a na mapie, która znajduje się w aplikacji, możemy śledzić pozycję naszego roweru. To proste, przemyślane, a co najważniejsze skuteczne rozwiązanie. Koszt tego rodzaju alarmu to 200-300 złotych.

 

6. Blokada rowerowa na szyfr

Kolejne rozwiązanie jest na naszych ulicach równie powszechne co łańcuch z kłódką. Do zestawu dołączony jest kluczyk, dlatego warto pamiętać, aby nie zgubić go, ponieważ nie każdy producent dołącza do zestawu komplet zapasowych kluczyków. W takim przypadku, gdy w zakupionym przez nas zestawie nie mamy kilku kopii, warto udać się punktu dorabiania kluczy i za kilka złotych wyrobić zapas. Za tego typu zabezpieczenie zapłacimy między 100 a 150 złotych.

7. Znakowanie roweru

Oznakować rower można oznakować w Komendach Powiatowych i Rejonowych Policji, uprzednio wypełniając wniosek (na miejscu lub elektronicznie) dzięki czemu nasz rower zostaje unikatowo oznaczony. Proces polega na naniesieniu na ramę oznaczenia składającego się z szeregu liter i cyfr. Warto nadmienić, że oznakowaniu ulega nie tylko jedno miejsce naszego roweru, ale również przednie widelce, rama pod kierownicą, ramię przekładni sprzężone z przekładnią. Dzięki czemu powstaje unikatowy numer ramy roweru. Napis ten jest wykonany specjalnym przyrządem typu „engrawer”.

Tak oznakowany egzemplarz jednośladu otrzymuje również naklejkę. Użytkownik roweru dostaje dzięki temu dokument z danymi osobowymi, numerem naniesionymi na ramę oraz cechami charakterystycznymi roweru. Oznaczenia można dokonać również pisakiem, który widoczny jest w świetle ultrafioletowym lub UV. Jest to jednak bardzo nietrwałe zabezpieczenie, gdyż każdy opad deszczu zmywa ślad pisaka.

Warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem, gdyż może ono skutecznie zniechęcić potencjalnych złodziei jednośladów, którzy znają się „na rzeczy”, ponieważ gdy zobaczą oni, że rower został oznakowany mogą zrezygnować z próby przywłaszczenia naszej własności.

 

8. Ubezpieczenie roweru nie uchroni przed kradzieżą, ale pomoże zrekompensować straty

Na zakończenie warto dodać, że jednym z zabezpieczeń roweru jest jego ubezpieczenie od kradzieży. Zajmuje się tym Krajowy Rejestr Rowerowy, gdzie już od 5% wartości naszego jednośladu możemy go ubezpieczyć. Dzięki temu, jeżeli dojdzie do kradzieży, odzyskamy pieniądze. W przypadku tego typu rozwiązania musimy pamiętać, że istnieją pewne warunki m.in. dotyczące wieku naszego pojazdu.

Zastanówmy się nad tym nie tylko co możemy kupić, aby zabezpieczyć nasz rower przed kradzieżą, ale też to w co nie musimy inwestować, jeżeli zależy nam na tym, aby nasz jednoślad został z nami na wiele lat. Przede wszystkim nie powinniśmy kupować stalowych linek, gdyż nie spełniają one swoich funkcji antywłamaniowych. Są bardzo szybkie do rozpracowania przez złodzieja. Unikajmy także wszystkich linek w pancerzu tzw. dredów, kiełbas, tasiemców. Tak samo jak w przypadku stalowych linek są łatwym celem dla potencjalnego złodzieja. Natomiast jak już chcemy zdecydować się na tego typu rozwiązanie zainwestujmy w najwyższej jakości linki w pancerzu, które będą stanowiły chociażby lekkie zabezpieczenie naszego roweru.

Pamiętajmy również, że wybór dokonany przez nas podczas zakupów nigdy nie stanowi 100% gwarancji, że nasze mienie nie zostanie skradzione. Jednak odpowiednie łączenie zabezpieczeń, uwzględniając zasadę przynajmniej 1+1, pozwala zminimalizować ryzyko kradzieży. Bardzo często spotykamy się w sklepach z oferowaniem przez ich pracowników, różnych produktów, zwłaszcza w tym wypadku machinalnie nie odrzucajmy ich propozycji zapoznania się z ofertą zabezpieczeń, gdyż w większości przypadków pracownicy sklepów rowerowych są wykwalifikowani w doradztwie dotyczącym jak najlepszych systemów zabezpieczających nasz jednoślad od kradzieży.

Z wiedzą odnośnie przedstawionych wyżej produktów możemy łatwiej podjąć decyzję odnośnie zabezpieczenia naszego roweru. Dzięki temu możemy bez strachu pozostawić go na dłuższy czas w przestrzeni publicznej, nie martwiąc się o to, że nasz sprzęt wpadnie w niepowołane ręce.

Tagi