Ładuję...

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

26/04/2024
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Kradzież roweru to nieszczęście, które może spotkać każdego właściciela dwóch kółek. Złodzieje potrafią nie tylko wykorzystać chwilę naszej nieuwagi, ale również zdobyć łup w postaci jednośladu schowanego w garażu czy piwnicy. Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Spis treści:

  1. Zabezpieczenie roweru przed kradzieżą to podstawa
  2. Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Zacznij od profilaktyki
  3. Łańcuch z kłódką – prosto i skutecznie
  4. U-lock czyli kłódka szaklowa
  5. Framelock – blokowanie tylnego koła roweru
  6. Zapięcie składane – wygodne w przechowywaniu
  7. Alarm, czyli jak wystraszyć złodzieja rowerów?
  8. Blokada rowerowa na szyfr
  9. Znakowanie roweru
  10. Ubezpieczenie roweru nie uchroni przed kradzieżą, ale pomoże zrekompensować straty

Zabezpieczenie roweru przed kradzieżą to podstawa

Przed zakupem roweru często zastanawiamy się jaki model wybrać – rower górski, szosowy lub rower turystyczny. Jakie opony będą spełniały najlepsze kryteria pod względem miejsc, w których będziemy nim się poruszać. Jak dobrać siodełko spersonalizowane konkretnie pod użytkownika, czy w końcu zadajemy sobie pytanie, jaka kierownica będzie najlepsza, aby zapewnić sobie optymalny komfort jazdy?

Wiele trudu zadajemy sobie przy wyborze odpowiedniego dwukołowca, ale ostatecznie zapominamy o ważnej kwestii, jaką jest zabezpieczenie roweru przed kradzieżą. Historie o kradzionych dwóch kółkach to w dalszym ciągu tematy, które regularnie pojawiają się w rowerowym środowisku. Niestety okazja czyni złodzieja. A utrata ulubionego pojazdu to nie tylko uszczerbek finansowy, ale również strata sentymentalna, szczególnie dla miłośników kolarstwa. 

Większość sklepów rowerowych oferuje w swoim asortymencie szeroką gamę zabezpieczeń antykradzieżowych. Rozwiązania są różne – zapięcie rowerowa, stalowa linka, łańcuch, specjalne blokady i nie tylko.

Zanim wymienimy poszczególne warianty zabezpieczeń, trzeba zaznaczyć, że aby najlepiej uchronić rower przed złodziejem, warto zastosować przynajmniej dwa rodzaje systemów zabezpieczających. Dobre zabezpieczenie to podwójna ochrona roweru przed kradzieżą.

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Zacznij od profilaktyki

Na początku musisz pamiętać o najważniejszej zasadzie – nigdy nie zostawiaj roweru bez ochrony. Czasem wystarczy wejść tylko na chwilę do sklepu, a chwila nieuwagi sprawi, że jednoślad wpadnie w niepowołane ręce. Tym bardziej zostawienie niezabezpieczonego jednośladu w miejscach publicznych, gdzie kręci się dużo osób. Nikt nawet nie zauważy, kto i kiedy zabrał Twój sprzęt.

Pozostawianie roweru na klatkach schodowych bez zabezpieczeń również nie jest dobrym pomysłem. Wystarczy, że do bloku dostanie się chociaż jedna nieproszona osoba i nieszczęście gotowe. Zresztą złodzieje często obserwują teren i potencjalny łup, a przez to są w stanie dokładnie przygotować się do kradzieży i dokonać jej niezauważenie w kilka minut. Dlatego nie najlepszą praktyką okazuje się również trzymanie rowerów w piwnicach bloków. Włamania do takich miejsc czasami się zdarzają, a dodatkowy czynnik ułatwiający w takich przypadkach zadanie złodziejom to to, że nocą do piwnic raczej nikt nie zagląda. W związku z tym rabuś ma po prostu dużo czasu na dokonanie kradzieży. Zatem - o ile nie masz pewności, że piwnica jest naprawdę solidnie zabezpieczona - lepiej trzymać dwa kółka w mieszkaniu (oczywiście w miarę możliwości - zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze jest to wykonalne).

Solidne zapięcie rowerowe nawet jeśli nie jest wystarczającym środkiem zapobiegawczym, może na tyle opóźnić kradzież, że złodziej odpuści, a Ty otrzymasz wystarczający znak ostrzegawczy, że nie warto trzymać dwóch kółek w danym miejscu. Jak to mówią - okazja czyni złodzieja, a spora część kradzionych jednośladów nie była zabezpieczona w żaden sposób.

Jeśli zatrzymujesz się gdzieś w trasie, wybieraj takie miejsca, gdzie są kamery i dużo stałych elementów, do których da się przypiąć rower.

Sporo powiedzieliśmy już o profilaktyce w ramach wstępu, a teraz przejdźmy do głównej części artykułu, która odpowie na pytanie jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą.

Łańcuch z kłódką – prosto i skutecznie

Standardowe rozwiązanie, które jest jednocześnie jednym z najbardziej powszechnych to połączenie łańcucha i kłódki. Mimo wszystko trzeba pamiętać, że zwykły łańcuch z niehartowanej stali, który zwykle jest częścią najtańszego zestawu, nie stanowi żadnego zabezpieczenia. Tak naprawdę do jego przecięcia wystarczą odpowiednie nożyce, a więc nie jest to trudne zadanie dla kogoś, kto właśnie upatrzył sobie nasz jednoślad. 

Natomiast, jeżeli decydujemy się na tego typu produkt, powinniśmy zwrócić uwagę na materiał, z którego został wykonany. Najkorzystniejsze rozwiązanie to łańcuch z wysokiej jakości hartowanej stali stopowej. W połączeniu z dobrą kłódką stanowi solidniejsze zabezpieczanie roweru. Jako wadę produktu, można wymienić duży jego ciężar zabezpieczenia, dlatego też jest rzadziej używane przez rowerzystów. 

Jeżeli chodzi o przedział cenowy jest on bardzo szeroki, łańcuch z kłódką możemy zakupić już od 10 zł do nawet 300-400 zł – pamiętajmy jednak, żeby nie połasić się na niską cenę. Zaoszczędzając pieniądze, możemy w efekcie stracić dużo więcej – nasz ukochany jednoślad.

Zapięcie łańcuchowe OnGuard Mastiff 8020

jak-zabezpieczyc-rower-przed-kradzieza

Dobrym rozwiązaniem jest zapięcie OnGuard Mastiff 8020. Łańcuch wykonany jest z hartowanej stali, dodatkowo utwardzanej tytanem, a mechanizm blokujący to tzw. Double bolt – dwuzapadkowy. Długość łańcucha to 110 cm, a jego grubość wynosi 10 mm.

Dzięki takiemu połączeniu gwarantuje bardzo dobre zabezpieczenie roweru. Ponadto wypust jest zabezpieczony przed zanieczyszczeniami, dlatego zapięcie możesz wozić przypięte do ramy roweru i nie martwić o zabrudzenie zamka.

U-lock, czyli kłódka szaklowa

Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest U-lock tzw. kłódka szaklowa. To jedno z najlepszych zabezpieczeń roweru, gdyż nie można jej przeciąć nożycami, a jakakolwiek próba przepiłowania brzeszczotem kłódki będzie bardzo czasochłonna i prędzej czy później zwróci na siebie czyjąś uwagę. Standardowe ulocki ważą ponad kilogram. 

U-lock jest jednym z najmocniejszych i bardzo pewnym zapięciem rowerowym zwłaszcza przydatnym, gdy pozostawiamy swój jednoślad bez opieki na dłuższą chwilę.

Kłódka szaklowa to zabezpieczanie składające się z metalowego pałąka oraz zamka. Skuteczna oraz solidna konstrukcja zniechęca mniej wytrwałych złodziejaszków. Przy zakupie tego rodzaju zabezpieczenia trzeba wziąć pod uwagę zamek. Słaby mechanizm zamka U-lock może okazać się całkowicie łatwym do sforsowania zabezpieczeniem.

Dlatego polecamy, aby wybierać znanych i renomowanych producentów zabezpieczeń rowerowych. Jeżeli chodzi o widełki cenowe, można zakupić go już od 100 do 200 złotych.

Zapięcie U-Lock OnGuard PitBull DT X-Series 8005 z linką

jak-zabezpieczyc-rower-przed-kradzieza2

Zapięcie u-lock z dodatkową linką to jedno z tych najskuteczniejszych zabezpieczeń rowerowych. Głównym materiałem jest stal hartowana, która jest odporna na wiele kradzieżowych sztuczek. Linka, która jest częścią zestawu, zwiększa możliwości zabezpieczenia – jednoślad możesz dodatkowo przypiąć do poręczy, słupka czy stojaka. Zapięcie wyposażone jest w specjalny 4-zapadkowy mechanizm blokujący quatrro bolt.

Framelock – blokowanie tylnego koła roweru

Kolejnym skutecznym rozwiązaniem, zabezpieczającym nasz rower przed kradzieżą jest framelock, czyli blokada tylnego koła. Polega to na przymocowaniu na stałe do ramy kłódki w kształcie podkowy, która całkowicie blokuje tylne koło. 

Jest to idealne rozwiązanie, gdy potrzebujemy zostawić nasz pojazd na chwilę. Fachowcy uznają je bardzo przydatne jako drugie zabezpieczenie, które możemy stosować w swoim rowerze np. przy jednoczesnym używaniu kłódki szaklowej. Ceny framelocków wahają się między 100 a 200 złotych.

Zapięcie składane – wygodne w przechowywaniu

Zapięcie składane, czyli tzw. folding lock to innowacyjny rodzaj zabezpieczenia, który poniekąd łączy w sobie cechy u-locka’ i łańcucha. Główną zaletą takiego rozwiązania jest łatwość w przechowywaniu – mogą być złożone i przymocowane do ramy za pomocą specjalnego uchwytu lub schowane do torby lub plecaka.

Dzięki swojej konstrukcji zapięcia składane są bardziej elastyczne niż tradycyjne u-locki. To pozwala na zabezpieczenie roweru w różnych miejscach i wokół większych obiektów, jak np. latarni.

Zapięcia składane wykonane są zazwyczaj z wysokiej jakości materiałów, taki jak stal hartowana, co zapewnia dobrą ochronę przed cięciem czy piłowaniem. Wielu producentów stosuje również dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne. 

W porównaniu do łańcuchów, zabezpieczenia składane są z reguły lżejsze i łatwiejsze w użyciu. Ich konstrukcja pozwala na szybkie zapięcie roweru, co jest szczególnie przydatne podczas krótkich postojów. Niektóre modele mają również systemy zamykania z kluczem lub kodem, co zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa.

Rozpiętość cenowa zapięć składanych jest duża – od 200 zł za najprostsze modele, do ponad 800 zł za najlepsze i najbardziej skuteczne wersje.

Zapięcie składane Abus Bordo XPlus 6000K + Saddlefix Raincap

jak-zabezpieczyc-rower-przed-kradzieza2

Jego konstrukcja oparta jest na sztabach o grubości 5 mm, wykonanych ze stali hartowanej, co zapewnia odporność na przecięcie czy złamanie. Połączenie sztab z wytrzymałymi nitami nie tylko zwiększa wytrzymałość zabezpieczenia, ale również nadaje mu elastyczność. Dzięki temu jest solidne i praktyczne w użytkowaniu.

W zestawie znajdziesz dodatkowo uchwyt na zapięcie z adapterem do zamocowania do siodełka oraz osłonę przeciwdeszczową, która ochroni zamek przed wodą i zabrudzeniami.

Alarm, czyli jak wystraszyć złodzieja rowerów?

Świetnym, ale mało znanym i niedocenianym w Polsce rodzajem zabezpieczenia jest najzwyklejszy w świecie alarm. To urządzenie składa się z elementu wyposażonego w akcelerometr i syrenę. Wystarczy zamontować je na naszym rowerze oraz zabrać ze sobą dołączony do tego zestawu pilot. 

Gdy tylko pozostawimy gdzieś nasz jednoślad, poruszenie go od razu włącza syrenę dzięki, której jesteśmy alarmowani o próbie kradzieży roweru. Dodatkowo pilot ma wmontowany sygnał, który uświadamia nas, gdy coś dzieje się z rowerem nawet gdy znajdujemy się w znacznej odległości od niego.

Innym banalniejszym rozwiązaniem, jest prosty moduł niewielkiej wielkości, którego funkcją jest wykrywanie ruchu oraz przesyłanie informacji za pomocą bluetooth prosto do naszego telefonu. Ciekawostką jest fakt, że można też przekierować sygnał do innych użytkowników, którzy mają zainstalowaną aplikację.

Jednym z najskuteczniejszych systemów alarmowych, w momencie jeżeli już dojdzie do kradzieży, jest urządzenie lokalizujące nasz jednoślad za pomocą satelity. Mały odbiornik GPS ma wbudowany czujnik ruchu. Kiedy rower zostanie skradziony, nadajnik wysyła nam SMS-a wraz z ostrzeżeniem, a na mapie w aplikacji, możemy śledzić pozycję naszego roweru. To proste, przemyślane, a co najważniejsze skuteczne rozwiązanie. Koszt tego rodzaju alarmu to 200-300 złotych.

Blokada rowerowa na szyfr

Kolejne rozwiązanie jest na naszych ulicach równie powszechne co łańcuch z kłódką. Do zestawu dołączony jest kluczyk, dlatego warto pamiętać, aby go nie zgubić, ponieważ nie każdy producent dołącza do zestawu komplet zapasowy. W takim przypadku, gdy w zakupionym przez nas zestawie nie mamy kilku kopii, warto udać się do punktu dorabiania kluczy i za kilka złotych wyrobić zapas.

Za tego typu zabezpieczenie zapłacimy między 100 a 150 złotych.

Znakowanie roweru

Oznakować rower można oznakować w Komendach Powiatowych i Rejonowych Policji, uprzednio wypełniając wniosek (na miejscu lub elektronicznie), dzięki czemu rower zostaje unikatowo oznaczony. Proces polega na naniesieniu na ramę oznaczenia składającego się z szeregu liter i cyfr. 

Warto nadmienić, że oznakowaniu ulega nie tylko jedno miejsce naszego roweru, ale również przednie widelce, rama pod kierownicą czy ramię przekładni sprzężone z przekładnią. Dzięki czemu powstaje unikatowy numer ramy roweru. Napis jest wykonany specjalnym przyrządem typu „engrawer”.

Tak oznakowany egzemplarz jednośladu otrzymuje również naklejkę. Użytkownik roweru dostaje dzięki temu dokument z danymi osobowymi, numerem naniesionymi na ramę oraz cechami charakterystycznymi roweru. 

Oznaczenia można dokonać również pisakiem, który widoczny jest w świetle ultrafioletowym lub UV. Jest to jednak bardzo nietrwałe zabezpieczenie, gdyż każdy opad deszczu zmywa ślad pisaka.

Warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem, gdyż może ono skutecznie zniechęcić potencjalnych złodziei jednośladów, którzy znają się „na rzeczy”.

Ubezpieczenie roweru nie uchroni przed kradzieżą, ale pomoże zrekompensować straty

Na zakończenie warto dodać, że jednym z zabezpieczeń jest ubezpieczenie roweru od kradzieży. Zajmuje się tym Krajowy Rejestr Rowerowy, gdzie już od 5% wartości naszego jednośladu możemy go ubezpieczyć. Dzięki temu, jeżeli dojdzie do kradzieży, odzyskamy pieniądze. W przypadku tego typu rozwiązania musimy pamiętać, że istnieją pewne warunki m.in. dotyczące wieku roweru.

Zastanówmy się nie tylko nad tym co możemy kupić, aby zabezpieczyć nasz rower przed kradzieżą, ale też, w co nie musimy inwestować, jeżeli zależy nam na tym, aby jednoślad został z nami na wiele lat. 

Przede wszystkim nie powinniśmy kupować stalowych linek, gdyż nie spełniają one swoich funkcji antywłamaniowych. Są bardzo szybkie do rozpracowania przez złodzieja. Unikajmy także wszystkich linek w pancerzu tzw. dredów, kiełbas, tasiemców. Tak samo jak w przypadku stalowych linek są łatwym celem dla potencjalnego złodzieja. Natomiast jak już chcemy zdecydować się na tego typu rozwiązanie, zainwestujmy w najwyższej jakości linki w pancerzu, które będą stanowiły chociażby lekkie zabezpieczenie naszego roweru.

Pamiętajmy również, że wybór dokonany przez nas podczas zakupów nigdy nie stanowi 100% gwarancji, że nasze mienie nie zostanie skradzione. Jednak odpowiednie łączenie zabezpieczeń, uwzględniając zasadę przynajmniej 1+1, pozwala zminimalizować ryzyko kradzieży.

Bardzo często spotykamy się w sklepach z oferowaniem przez pracowników, różnych produktów, zwłaszcza w tym wypadku machinalnie nie odrzucajmy ich propozycji zapoznania się z ofertą zabezpieczeń. W większości przypadków pracownicy sklepów rowerowych są wykwalifikowani w doradztwie dotyczącym jak najlepszych systemów zabezpieczających nasz jednoślad od kradzieży.

Z wiedzą odnośnie przedstawionych wyżej produktów możemy łatwiej podjąć decyzję odnośnie zabezpieczenia naszego roweru. Dzięki temu możemy bez strachu pozostawić go na dłuższy czas w przestrzeni publicznej, nie martwiąc się o to, że nasz sprzęt wpadnie w niepowołane ręce.

Zapięcia rowerowe, które przedstawiliśmy w tym artykule, znajdziesz w sklepie internetowym Sprint-Rowery. Poznaj naszą ofertę i skutecznie zabezpiecz rower przed kradzieżą.

Polecane produkty