Jaka sztyca regulowana sprawdzi się w Twoim rowerze?

23/09/2024
Jaka sztyca regulowana sprawdzi się w Twoim rowerze?

Zastanawiasz się, jaka sztyca regulowana będzie pasowała do Twojego roweru? Ten element jest jedną z największych zmian w rowerach MTB i gravelach w ostatnich latach. W czym pomaga sztyca regulowana i czy faktycznie jej potrzebujesz? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Korzyści z używania sztycy amortyzowanej
  2. Rodzaje sztyc amortyzowanych
  3. Polecane modele sztyc amortyzowanych
  4. Zakończenie

Korzyści z używania sztycy regulowanej

Co to „sztyca regulowana”? Nazywana jest również „dropper” lub, jak nazwał ją NieKamil „myk-myk”.
To specjalny mechanizm, który daje szereg korzyści podczas jazdy w terenie. Powoli to rozwiązanie staje się standardem zarówno w segmencie rowerów gravelowych, jak i MTB. 

Przeczytaj także: Prawidłowa pozycja na rowerze – jak siedzieć, żeby jeździło się lepiej?

jaka-sztyca-regulowana3

Jak działa „myk-myk”?

Główną funkcją sztycy regulowanej jest możliwość szybkiej zmiany wysokości siodełka podczas jazdy, co ma bezpośredni wpływ na kontrolę nad rowerem. Jest to szczególnie pomocne podczas jazdy na wymagających, technicznych zjazdach.

Dlaczego jest to tak pomocne? Kolarze, którzy mają umiejętności techniczne jazdy w terenie, przenoszą ciężar swojego ciała za siodełko na trudnych odcinkach trasy.

Pomaga to utrzymać stabilność roweru i ułatwia przedniemu kołu pokonywanie ewentualnych kamieni i korzeni, a tym samym trudniej jest o klasyczne OTB (over-the-bar, czyli przelot przez kierownicę).
Sztyca regulowana pozwala błyskawicznie obniżyć środek ciężkości, co znacznie poprawia stabilność rowerzysty. Dzięki temu można łatwiej manewrować rowerem w trudnym, technicznym terenie i co ważne – mogą na tym skorzystać także osoby mniej doświadczone technicznie. Jej używanie jest jeszcze bardziej efektywne niż wychylenie miednicy za siodełko w trakcie zjazdu, bo pozwala obniżyć środek ciężkości, a nie tylko go przesunąć. Pozwala to na zwiększenie przyczepności kół w błocie i piachu.

Dodatkowo możliwość natychmiastowej regulacji siodełka pozwala na postawienie stóp na ziemi podczas postoju na światłach. Jest to przydatne zarówno podczas jazdy miejskiej, jak i zatrzymania się rowerem gravelowym, który jest obciążony sakwami.

Sztyca regulowana to praktyczny dodatek, który wydaje się niepotrzebny, do momentu aż nie spróbujesz jazdy z tym rozwiązaniem.

Zobacz także: Od asfaltu po szutry – jak amortyzator do gravela zmienia komfort i wydajność jazdy?

Rodzaje sztyc regulowanych

Na rynku znajdziesz kilka typów sztyc regulowanych, które różnią się między sobą mechanizmem działania i zastosowaniem. Najczęściej spotykane są sztyce pneumatyczne, hydrauliczne i sprężynowe.
Nieważne, jaka sztyca regulowana znajdzie się w Twoim rowerze, bo jej główne zasady działania się nie zmieniają. Różnice pomiędzy nimi to przede wszystkim waga i kultura pracy.

Sztyce pneumatyczne

Najczęściej spotkasz je w rowerach gravelowych i MTB. Mechanizm działania oparty jest na sprężonym powietrzu, co pozwala na szybkie opuszczanie i podnoszenie siodełka. To świetna opcja dla rowerzystów ceniących sobie precyzyjną kontrolę podczas dynamicznych sytuacji na trasie. Są one lekkie i niezawodne, ale wymagają regularnej konserwacji, by zapewnić optymalne działanie.

Sztyce hydrauliczne

To rozwiązanie droższe niż sztyce pneumatyczne, ale oferuje większą precyzję i trwałość. Mechanizm oparty jest na systemie hydraulicznym, który pozwala na płynne działanie nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych. Sztyce hydrauliczne są preferowane przez bardziej zaawansowanych rowerzystów, którzy potrzebują 110% niezawodności w każdej sytuacji. 

jaka-sztyca-regulowana2

Sztyce sprężynowe

To najbardziej podstawowy i budżetowy wariant tego rozwiązania. Działają na zasadzie mechanizmu sprężynowego, co sprawia, że są mniej precyzyjne niż modele pneumatyczne i hydrauliczne. Taki kompromis sprawia jednak, że są one znacznie bardziej przystępne cenowo.

Sztyce sprężynowe polecamy początkującym rowerzystom, którzy chcą poprawić komfort swojej jazdy bez konieczności stosowania i inwestowania w droższe technologie.

Sztyce regulowane możemy podzielić też na przewodowe i bezprzewodowe. Różnią się one między sobą sposobem sterowania. 

Sztyce przewodowe

Wykorzystują mechaniczne kable (najczęściej linki) lub hydrauliczne przewody do sterowania. Są tańsze od bezprzewodowych odpowiedników, jednak ich instalacja wymaga specjalistycznej wiedzy. Przewodowe sztyce regulowane należą do najpopularniejszych na rynku, są też najbardziej dostępne cenowo.

Sztyce bezprzewodowe

Korzystają z elektronicznego mechanizmu sterowania za pomocą zdalnej manetki umieszczonej na kierownicy.

Dzięki temu wyeliminowana jest konieczność stosowania przewodów. Tego typu rozwiązanie jest łatwe w instalacji i serwisie, jednak technologia bezprzewodowa wciąż się rozwija i nie należy do najtańszych.

Sprawdź też: Ranking siodełek rowerowych – jeździj wygodnie!

Polecane modele sztyc regulowanych

Dobrze dobrana sztyca regulowana poprawia komfort i kontrolę nad rowerem. Pamiętaj, by przed zakupem upewnić się, że Twoja rama jest przystosowana do takiego rozwiązania. 

TranzX JD-YSP39 34.9mm dropper

Jaka sztyca regulowana mogłaby wygrać kategorię jakość/cena? TranzX z pewnością byłby wysoko w takim rankingu.

Dzięki trzem dostępnym długościom skoku (100 mm, 150 mm i 170 mm), sprawdzi się w różnych typach rowerów i stylach jazdy.

Mechanizm pneumatyczny pozwala na płynne opuszczanie i podnoszenie siodełka, a całość sprawnie reaguje na manetkę na kierownicy. Jej dodatkową zaletą jest to, że linka poprowadzona jest w technologii stealth, a aluminiowe wykonanie łączy lekkość z wytrzymałością.

jaka-sztyca-regulowana9

Bontrager Line Elite 34.9mm dropper

To wysokiej klasy sztyca regulowana, która ceniona jest za precyzyjne działanie w różnych warunkach atmosferycznych i trwałość.

Jej pneumatyczny mechanizm oferuje szybką i płynną zmianę wysokości siodełka. Długość skoku wynosi 150 mm, dzięki czemu nadaje się do agresywnej jazdy w terenie. Jej wewnętrznie poprowadzona linka zapewnia schludny wygląd i minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas jazdy.

jaka-sztyca-regulowana8

RockShox Reverb AXS XPLR 27.2 50mm 

To regulowana sztyca stworzona dla tych użytkowników, którzy chcą najlepszych technologii w swoim rowerze. RockShox Reverb AXS eliminuje zupełnie konieczność prowadzenia kabli, dzięki czemu instalacja jest prosta i szybka.

Dzięki elektronicznemu mechanizmowi sterowanie odbywa się zdalnie. Pozwala to na błyskawiczną reakcję na każde naciśnięcie manetki na kierownicy. Skok 50 mm jest idealny od technicznych tras XC i wyścigowej jazdy gravelem.

jaka-sztyca-regulowana7

Pro Koryak 170

To wytrzymały produkt, który oferuje aż 170 mm skoku, co czyni ją dobrym wyborem dla rowerzystów jeżdżących w wymagającym terenie. Pneumatyczny mechanizm zapewnia szybkie i płynne działanie, a solidna konstrukcja z aluminium gwarantuje wysoką wytrzymałość. Linka do operowania „dropperem” poprowadzona jest wewnętrznie.

To produkt dla kogoś, kto szuka dobrej relacji jakość/cena. Jej dodatkową zaletą jest mocowanie siodełka na jedną śrubę, co obniża masę i ułatwia właściwe nachylenie siodełka.

jaka-sztyca-regulowana6

Kind Shock Zeta

To kompaktowa sztyca regulowana, którą polecamy do rowerów o mniejszych ramach. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie nie ma zbyt dużo miejsca na montaż takiego rozwiązania. Oferuje ona płynną regulację wysokości i jest wyposażona w wewnętrzne prowadzenie linki, co poprawia estetykę.

To model ceniony za niezawodność i dobre parametry w przystępnej cenie. W naszym sklepie oferujemy wersję z 50 mm skoku.

jaka-sztyca-regulowana5

Bontrager Line Dropper

To ekonomiczna wersja regulowanej sztycy Bontrager Elite, która łączy w sobie solidną konstrukcję z płynnym działaniem. Jarzmo tej sztycy ma dwie śruby, co umożliwia łatwą regulację pochylenia siodełka. Pneumatyczny mechanizm i 150 mm skoku świetnie sprawdzą się w zróżnicowanym terenie podczas jazdy enduro lub XC. Linka poprowadzona jest wewnętrznie, a manetka kierownicy znajduje się w zestawie fabrycznym.

Bontrager Line ma hydrauliczny system opuszczania siodła, który został uszczelniony, by poprawić trwałość mechanizmu podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych. 

jaka-sztyca-regulowana4

Przeczytaj również: Tuning roweru – w jaki sposób możesz ulepszyć swój rower?

Zakończenie

Większość z Was wie, co to sztyca podsiodłowa i wie, jak ją wybrać. Sztyca regulowana to wciąż element, który jest pewną nowinką i ciekawostką w świecie graveli i MTB.

To przydatny dodatek, który pomaga rowerzystom na różnym poziomie zaawansowania pokonywać wymagające techniczne sekcje tras.

Sztyca regulowana – czy warto ją mieć w swoim rowerze? Zdecydowanie tak! Jeśli szukasz pomocy w doborze, odwiedź nasz sklep i skontaktuj się z działem handlowym. Chętnie podpowiemy i doradzimy, co wybrać, by dać Ci jeszcze więcej radości z jazdy rowerem!

Do następnego!

Polecane produkty