Jaki gravel powinien wybrać ktoś, kto chce kupić fajny rower ?

25/11/2022
Jaki gravel powinien wybrać ktoś, kto chce kupić fajny rower ?

Teoretycznie odpowiedź na to pytanie powinna brzmieć „taki, na jaki go stać”, jednak nie jest to wcale takie proste. W tym artykule bierzemy pod uwagę rowery, które w niektórych przypadkach są już poza zasięgiem rowerzystów, którzy szukają po prostu „roweru”.

Znajdziesz tu kilka bardzo mocnych propozycji z segmentu, w którym dzieje się bardzo dużo, bo opisywać będziemy rowery ze średniej półki cenowej. Modele wybraliśmy specjalnie tak, by zadowolić tych użytkowników, którzy stawiają przed sprzętem konkretne wymagania i zwracają uwagę na nowinki techniczne.

Zanim przejdziemy do sedna, zdefiniujemy sobie jeszcze pojęcie „fajny rower”. W to określenie wpisuje się każdy model, który przy oparciu go pod kawiarnią na grupowej ustawce powoduje miłe komentarze kolegów i znajomych:”kurde fajny”…”ładny ten rower”…”o jaki leciutki…”, a niekoniecznie jego zakup zabił Twój budżet na trzy lata do przodu.

Zapraszamy na przekrój fajnych graveli z sezonu 2022/2023!

 

Unibike Geos - świetny gravel dla tych, co nie jedzą pączków.

Zaczynamy od bardzo mocnego akcentu w postaci roweru-yeti! Unibike Geos jest tak udaną konstrukcją, że równie wielkim sukcesem, jak jego zaprojektowanie jest jego zakup. Tych rowerów na rynku po prostu nie ma. Na całą Polskę wyprodukowano kilkadziesiąt sztuk, więc jak tylko uda Ci się go gdzieś znaleźć to nawet nie myśl o innym gravelu.

Piękna czarna rama w matowym malowaniu nadaje mu niepowtarzalnego designu. Wszelkie linki i pancerze ukryte są wewnątrz, a płaska kierownica i spłaszczony mostek są nie tylko aerodynamiczne, ale także wyglądają bardzo atrakcyjnie. 

Rower wyposażony jest w widelec z carbonu (full carbon, bez aluminiowej rury sterowej) i mieszankę osprzętu Shimano GRX. Dodatki w postaci siodełka i owijki wykonane zostały przez firmę Fizik, a gdyby było Ci tego mało, to koła są na sztywnej osi…

…i to wszystko byłoby piękne, gdyby nie limit wagowy ramy wynoszący 115 kilogramów. Jazda z obciążeniem odpada i bycie rosłym mężczyzną również odpada. To po prostu nie jest rower dla dużych ludzi, którzy jedzą pączki.

Już teraz można podkreślić, że w tej cenie żaden rower z tego artykułu nie jest tak dobrze wyposażony i jeśli szukasz maszyny do gravelingu, a nie do ostrego ścigania, to bierz w ciemno, jeśli tylko znajdziesz go na stanie w którymś sklepie i mieścisz się w limicie wagowym.

Tutaj omawiamy ten rower na naszym kanale YouTube.

 

NS Bikes RAG+ 2 - sportowy gravel w dobrej cenie. 

Od razu chcemy zaznaczyć, że nie jest to najbardziej komfortowy rower w tym zestawieniu. Zarówno geometria ramy, jak i konfiguracja napędu będzie odpowiednia dla kolarzy świadomych i nastawionych bardziej na jazdę sportową niż komfort.

Nie zmienia to faktu, że mamy tutaj do czynienia ze świetną ramą z aluminium w pięknym malowaniu. Widelec z włókna węglowego, taperowana rura sterowa i mnóstwo gniazd do montażu akcesoriów zewnętrznych daje nam rower bardzo wszechstronny.

Zastosowany napęd SRAM Apex 1 jest wystarczający dla każdego, kto nie planuje walczyć tym rowerem o najwyższe stopnie podium w wielodniowych imprezach gravelowych.

Po zastosowaniu kół 27.5” zmieścimy opony o szerokości 2.2”, co pozwala na przeobrażenie NS Bikes Rag+2 w bardzo sprawny rower terenowy na sztywnym widelcu.

Jedna rzecz, do której można się przyczepić to użycie hamulców mechanicznych. W tej cenie NS BIkes mógł pokusić się o rozwiązanie wykorzystujące hydraulikę.

NS Bikes RAG+ 2 możesz zobaczyć na naszym YouTube w jednym z filmów, tutaj. To bardzo fajny rower dla kogoś, kto ceni sobie wrażenia z jazdy ponad stabilność i komfort, jaki zwykle dają gravele.

 

Kross Esker 6.0

To, że jest to jeden z najbardziej poszukiwanych graveli na rynku to nie przypadek. Jest to bardzo przemyślana propozycja od polskiego producenta.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to to, że to bardzo ładna maszyna. Smukła rama z aluminium, pomalowana na czarno i zestawiona z oponami WTB Riddler, które imitują szytki, może się podobać.

Technologia użyta do produkcji tej ramy i potrójne cieniowanie zaowocowały bardzo dobrymi parametrami jazdy i niską masą własną całego roweru. 

Do tego, Kross wyposażył Esker 6.0 w porządny widelec z włókna węglowego z taperowaną rurą sterową. Dodajmy sobie do tego koła DT Swiss ze sztywną osią i osprzęt klasy Shimano GRX810 (poza hamulcami, tu jest seria GRX400, a korba GRX600) i mamy do dyspozycji świetny rower do jazdy wszędzie.

Czego chcieć więcej? By ten rower był łatwiej dostępny. Kross Esker 6.0 to jeden z tych modeli, które niełatwo jest kupić w czasach, gdy na rynku brakuje wszystkiego, jednak jak go gdzieś znajdziesz, to śmiało bierz.

 

Giant Revolt 1 

Razem z opisem tego roweru przechodzimy do segmentu premium, co często wiąże się może i z większą ceną niż poprzednicy, ale razem z rowerem kupujemy pakiet serwisowy w postaci rozszerzonych warunków gwarancyjnych, przeglądów i lepszej technologii użytej zwłaszcza w przypadku produkcji ram.

Giant Revolt 1 jest bardzo solidnym i dobrze skonfigurowanym gravelem na nowoczesnej ramie z aluminium. Do dyspozycji mamy tutaj bardzo wszechstronną geometrię, która powoduje, że rower nadaje się zarówno do komfortowej i stabilnej jazdy turystycznej, jak i bardziej agresywnej zabawy w lesie. 

Wszystkie linki i pancerze poprowadzone są estetycznie wewnątrz ramy, a rower ma bardzo smukłą i elegancką sylwetkę. Zarówno kolor „grenadine”, jak i „deep lake” robią bardzo pozytywne wrażenie, a lakier jest dobrze zabezpieczony, co na pewno jest na plus przy jeździe w terenie i zwiększy jego żywotność.

Wszechstronność tego gravela wyraża także rozwiązanie FlipChip, czyli możliwość poszerzenia rozstawu kół w zależności od potrzeby. Prześwit na opony daje nam dużą możliwość dopasowania roweru do indywidualnych potrzeb. Giant Revolt mieści opony o szerokości 53 mm lub 2.0 po przejściu na standard 650b. W każdym wariancie ten rower jedzie jak zły, o czym szerzej opowiada Kamil i NieKamil na naszym YouTube w tym nagraniu.

Do tego wszystkiego mamy oczywiście rurę sterową z włókna węglowego i osie przelotowe 12 mm, czyli jest lekko i sztywno nawet pod obciążeniem. Sztyca podsiodłowa D-Fuse tłumiąca drgania i fajna kierownica z flarą. Trzeba powiedzieć, że Giant dobrze wie jak robić gravele.

Minusy? W tej cenie można znaleźć rowery z GRX600, a tutaj mamy serię 400, choć dla wielu użytkowników nie będzie to wielka 

różnica to warto to podkreślić.

 

Rondo Ruut AL1 2X

Rondo to polska marka, do której wzdychają niemal wszyscy rowerzyści, których interesuje graveling.

To, co wyróżnia ich na rynku to piękny design.

Są to rowery, wobec których trudno jest być obojętnym, a drobne detale i świetne wykończenie sprawiają, że po prostu cieszą oko nawet tych, którzy z kolarstwem nie są zaznajomieni.

Rama z aluminium ma mnóstwo możliwości montażu bagażników i akcesoriów, które przydadzą się w długiej trasie, a jej asymetryczny tylny widelec to znak rozpoznawczy tej marki. Z Rondo kojarzy się także widelec z włókna węglowego TwinTip, który pozwala na zmianę geometrii i rozstawu kół w zależności od tego jak lubimy jeździć.

Spory prześwit w ramie daje możliwość zamontowania opon o szerokości 45C lub 2.2” po zmianie standardu na 650b, Ruut AL1 jest dobrze skonfigurowany i wszystko fajnie…

…jednak Rondo ma trudność z rywalizacją z markami premium znanych producentów, gdy weźmiemy pod uwagę cenę. 

W niższych pieniądzach znajdziemy Giant Revolt 1, który jest bardzo poważnym konkurentem w tym segmencie. Oba rowery jeżdżą na Shimano GRX400 i, mimo że Giant nie jest tak egzotyczny, to rowerzyści kierujący się ceną, tam skierują swoje spojrzenie, to …

…chyba żaden gravel nie jest tak ładny i nie przyciąga wzroku. Rondo Ruut AL1 w wersji z jednym blatem możecie zobaczyć na naszym kanale YouTube w tym nagraniu.

Czy jest dobry? Bardzo, Rondo nie bez powodu zbudowało tak mocną markę na całym świecie i to po prostu rowery, które kupuje się sercem.

 

Specialized Diverge Comp E5

Specialized projektuje fajne rowery i Specialized projektuje drogie rowery. Diverge Comp E5 w stosunku do konkurencji ze swojej półki po prostu odjechał z ceną i nie boimy się tego podkreślić.

Odjechał dość daleko, bo ma świetną ramę z aluminium E5 z widelcem z włókna węglowego FACT, które razem współpracują bardzo dobrze w terenie, a do tego w główkę ramy wbudowany jest FutureShock, czyli amortyzator z tłumikiem olejowym, który dla gravela jest rozwiązaniem po prostu genialnym.

Maksymalny rozmiar opon, jaki pomieści Diverge, to 700 x 47C, lub 2.1” przy kołach 650b, więc nadaje się do jazdy w różnych warunkach. Do tego ma sporo gniazd do montażu akcesoriów, mamy więc całkiem fajną podstawę do dobrego gravela…

…i w dość wysokiej cenie konfigurujemy go na rekreacyjnej grupie SRAM Apex 1.

Trudno to podsumować inaczej niż w ten sposób, że słońce w Kaliforni grzeje mocno, a nad siedzibą Speca chyba za bardzo dogrzało dział księgowości, bo w podobnej cenie można już kupić gravel na ramie z włókna węglowego z lepszym osprzętem. Przykładem niech będzie Cannondale Topstone 6 Carbon, który w każdym aspekcie będzie lepszym wyborem.

Fajny rower, który jest niefajnie wyceniony w stosunku do konkurencji. Bardzo szkoda.

 

Trek Checkpoint ALR 5 2023

Rama Trek Checkpoint ALR 5 na rok 2023 to bardzo mocny punkt tego modelu. Nie chodzi nawet o to, że jest piękna. To po prostu jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie ram aluminiowych, jakie kiedykolwiek zostały wyprodukowane, co zbliża ją poziomem parametrów do ram z włókna węglowego.

Zastosowany osprzęt to wysokiej klasy Shimano GRX600, a przerzutka tylna jest z serii GRX810. Daje nam to bezproblemową zmianę biegów w nawet bardzo wymagających warunkach pogodowych.

Rower przystosowany jest do jazdy pod obciążeniem, nie brakuje gniazd montażowych na błotniki i bagażniki, rura sterowa jest taperowana, a koła mają sztywne osie. Na wyścigi długodystansowe to kawał niezawodnej maszyny.

Trek Checkpoint ALR 5 2023 to jeden z najlepszych wyborów, jeśli należysz do grona osób, które obawiają się ram z karbonu w gravelu, a chcą jechać tam, gdzie ich wzrok poniesie.

 

Który gravel jest najlepszy?

Wszystko zależy od tego, co jest dla nas ważne przy używaniu roweru. Wymienione w artykule rowery możemy podzielić na kilka kategorii.

W kategorii styl zdecydowanie wygra Rondo, bo te rowery to po prostu małe dzieła sztuki i są pięknie wykończone.

W kategorii cena/jakość wygrywają Kross Esker 6.0 i Unibike Geos, tylko że oba jest bardzo trudno kupić, więc zaraz za ich plecami czai się Giant Revolt 1, który jest bardzo fajnym rowerem w rozsądnych pieniądzach.

W kategorii sprzedam nerkę, Trek Checkpoint to jeden z najlepszych graveli na rynku na nowoczesnej aluminiowej ramie, który warto kupić, jeśli tylko możesz sobie na taki zakup pozwolić.

 

Tagi