Który rower wybrać - Unibike Geos 2025 czy Unibike Tier 2025?

"Tanio i dobrze" to najlepsze połączenie, jakie tylko można sobie wyobrazić, a z takich rowerów słynie polski Unibike.
Unibike Geos doczekał się młodszego brata w postaci Unibike Tier. Różnice pomiędzy nimi są niewielkie, podobnie, jak dopłata do lepszego modelu. W jakich sytuacjach tańszy rower gravelowy od Unibike ma sens, a w jakich nie? Czy najwyższej klasy osprzęt z Unibike Geos wart jest dopłaty 1000 zł? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są różnice w konfiguracji Unibike Geos i Unibike Tier,
- czy warto dopłacić do droższego modelu,
- czy poprawiła się dostępność rowerów Unibike gravel,
- czy zakuwki tubeless ready czarne to dobre obręcze na początek przygody z gravelem,
- który z tych rowerów pozwala zainstalować dodatkowe komponenty (błotniki, sakwy, bagażnik),
- jakie są różnice między Shimano GRX RX400, a GRX800.
Spis treści:
- Unibike - polska marka z ambicjami
- Pozycjonowanie i cena - bracia, ale nie bliźniacy
- Rama - wspólne DNA
- Widelec
- Największe różnice są w napędzie
- Press Fit vs T47 - jaka jest różnica?
- Hamulce
- Koła, opony i prześwit
- Kokpit i okablowanie
- Dla kogo Unibike Geos
- Dla kogo Unibike Tier
- Podsumowanie
Unibike - polska marka z ambicjami
Unibike to znany i lubiany w Polsce producent rowerów. Jego fabryka mieści się w Bydgoszczy i znana jest z tego, że tworzy rowery o zaskakująco dobrym stosunku jakości do ceny.
Jedną z perełek Unibike jest Unibike Geos, rower, który w swojej półce cenowej stał się prawdziwą legendą ze względu na komponenty zapewniające maksymalny komfort użytkowania i wysokiej jakości osprzęt w konkurencyjnej cenie.
Unibike znany jest także z rozbudowanej oferty rowerów crossowych, takich jak Crossfire, czy Xenon. Każdy z produktów tego producenta jest dopracowany pod kątem jakości i atrakcyjnie wyceniony. To sprawia, że marka ma wielu fanów w naszym kraju i konsekwentnie buduje swoją pozycję od lat.
Pozycjonowanie i cena - bracia, ale nie bliźniacy
Unibike od jakiegoś czasu wprowadza gradację swoich modeli i poszerza ilość dostępnych opcji w swoich flagowych produktach. Podobnie, jak w innych markach, rowery często dzielą ze sobą tę samą ramę, a różnią się specyfikacją. Tak jest w tym przypadku.
Unibike Geos i Unibike Tier kierowane są do różnych użytkowników, a różnica pomiędzy nimi wynosi około tysiąc złotych.
Tier stworzony jest dla początkujących użytkowników, którzy nie planują eksploatacji roweru w trudnych warunkach pogodowych i udziału w wyścigach, a Geos ma być odpowiedzią na potrzeby ambitnych amatorów, którzy chcą wszechstronnego roweru z dużymi możliwościami.
Sprawdź naszą recenzję Unibike Tier
Nie mamy poczucia, że konieczne było stworzenie tańszego modelu, który ma tak zbliżoną specyfikację do Geosa, jednak wiemy, że znajdzie on swoich nabywców.
Rama - wspólne DNA
Podstawą obu rowerów jest rama wykonana z aluminium 6061-T6, co stanowi dobre połączenie wytrzymałości, sztywności i stosunkowo niskiej masy.
Aluminium rewelacyjnie sprawdzi się zarówno podczas amatorskich wyścigów, jak i długich tras z dodatkowym obciążeniem.
Geometria i prześwit na opony
Geometria została zaprojektowana z myślą o wszechstronnym zastosowaniu - oba rowery zapewniają wygodną pozycję podczas długich tras i są stabilne podczas pokonywania podjazdów.
By zapewnić Ci maksymalny komfort podczas jazdy w terenie, prześwit oficjalnie pozwala na założenie opon o szerokości 700x45C. Nieoficjalna informacja jest taka, że zmieści się nawet 700x50C od niektórych producentów, choć warto to wcześniej przetestować.
Takie parametry dają Ci możliwość dostosowania obu rowerów do jazdy w każdych warunkach. Mówimy o tym między innymi w naszej recenzji Unibike Tier.
Widelec
Zarówno Geos, jak i Tier wyposażone są w pełne widelce z włókna węglowego.
To duży atut szczególnie w tańszym modelu, ponieważ niektórzy producenci decydują się na zastosowanie goleni z włókna węglowego, pozostawiając sterówkę z aluminium.
Konstrukcja full-carbon ma znaczenie nie tylko dla użytkowników, którzy oczekują najwyższej wydajności. Taki widelec skutecznie podnosi komfort jazdy poprzez tłumienie drgań i obniżanie masy całego roweru gravelowego.
Widelec w obu modelach przystosowany jest do założenia dodatkowych akcesoriów wykorzystujących gniazda montażowe.
Największe różnice są w napędzie
Komponenty napędu to główna różnica, która występuje pomiędzy Geos i Tier. Przede wszystkim Unibike Geos częściowo wyposażony jest w części z serii GRX810 (przerzutka tylna i przerzutka przednia), które jakościowo odpowiadają Shimano Ultegra.
Przerzutka tylna w Unibike Tier i zakres przełożeń
Tier bazuje na niższej serii Shimano grx rx400 (przerzutka tylna i przerzutka przednia), którą porównać można do Shimano Tiagra. Przekłada się to bezpośrednio na rozpiętość przełożeń. Unibike Geos to układ 2 × 11, a Tier korzysta ze starszego systemu 2 × 10.
Istotne są także różnice konstrukcyjne zastosowanych części. GRX810 zastosowana w Geos znakomicie napina łańcuch nawet w trudniejszych warunkach terenowych. Dobrze radzi sobie ze zmianą biegów w błocie i pod obciążeniem, a zmiana przełożeń jest cicha i precyzyjna.
Z kolei przerzutka Shimano GRX rx400 jest podstawowym modelem gravelowym opracowanym przez japończyków, co wiąże się z niższą precyzją i wyższą wagą.
Różnice dostrzec można także w zastosowanych kasetach. Mimo że mają taką samą rozpiętość 11-34T, to w Unibike geos jest model HG-700-11, a w Unibike Tier HG500-10.
Oba napędy dopełnia mechanizm korbowy Shimano GRX RX600 z przełożeniami 40-36. Dla Unibike Tier to dobra informacja, bo mógł się tam znaleźć mechanizm korbowy Shimano grx rx400, by rower był tańszy, a jednak producent zainstalował lepsze komponenty.
Dźwignie hamulca
Jeśli chodzi o dźwignie hamulca (klamkomanetki dual control), to Unibike Tier wyposażony jest w GRX400, a Unibike Geos w GRX600. Oba warianty są wygodne i łatwe w obsłudze, a różnice konstrukcyjne pomiędzy nimi są minimalne.
Taka konfiguracja sugeruje wyraźnie, że Unibike Tier skierowany jest do mniej wymagających użytkowników, którzy nie oczekują najwyższej wydajności podczas jazdy w terenie. Geos pozwala na więcej podczas agresywnej jazdy sportowej i regularnych treningów.
Przełożenia w obu rowerach dobrano tak, by pokonywanie wymagających podjazdów i szybka jazda w zróżnicowanym terenie nie stanowiły problemu.
Press Fit vs T47 - jaka jest różnica?
Jak tylko powstał Geos, to standardem we wkładach supportu był system press-fit. Nowa wersja ramy przystosowana jest do wkręcanego supportu T47, który nad press-fit ma pewne przewagi konstrukcyjne.
Wkład w standardzie Press Fit
System Press Fit opiera się na wciskaniu miseczek łożysk bezpośrednio w ramę roweru, co teoretycznie zapewnia większą sztywność i mniejszą wagę. W praktyce jest to rozwiązanie, które często prowadzi do irytującego skrzypienia i komplikacji serwisowych.
Wkład w standardzie T47
To system, który wykorzystuje wkręcane w ramę miseczki łożysk. Strona napędowa otrzymuje gwint lewoskrętny, a nienapędowa prawoskrętny, co jest standardem w konstrukcjach gwintowanych. Główną zaletą T47 jest eliminacja problemu skrzypienia, ponieważ gwintowane miski łożysk zapobiegają mikro ruchom miseczek w ramie.
Wymiana i serwis T47 są mniej problematyczne, niż w przypadku suportu Press Fit, jednak cały system T47 waży więcej, dlatego pojawia się on główne w rowerach szosowych i gravelowych ze średniej półki.
Hamulce
Oba rowery mają hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano GRx rx400, co zapewnia dobrą kontrolę nad rowerem w trudnych warunkach pogodowych.
To hamulce dedykowane do rowerów gravelowych, które oferują znakomitą modulację siły hamowania - to cecha szczególnie pożądana podczas jazdy po zróżnicowanym terenie. Podczas jazdy w deszczu, czy w błocie hamulce Shimano Grx rx400 zachowują pełnię swoich możliwości hamowania, w przeciwieństwie do mechanicznych hamulców tarczowych.
Dwutłoczkowy zacisk efektywnie odprowadza ciepło i minimalizuje ryzyko przegrzania tarczy podczas dynamicznej jazdy. Specjalna konstrukcja okładzin redukuje ewentualne piski i hałas podczas hamowania.
Koła, opony i prześwit
Zarówno Unibike Geos, jak i Tier wyposażone są w wytrzymały zestaw kół, który sprosta każdemu wyzwaniu zarówno na szosie, jak i na szutrowych odcinkach.
- Oba modele wykorzystują obręcze JHT disc zakuwki tubeless ready czarne. Oznacza to możliwość zastosowania systemu bezdętkowego, a tym samym zmniejszenie ryzyka przebicia i jazdę z niższym ciśnieniem co zwiększa komfort i przyczepność.
- Zestawy kół mają piasty Shimano RS470 ze sztywnymi osiami z przodu i z tyłu, co poprawia charakterystykę prowadzenia całego roweru. Czarne szprychy Sapim leader poprawiają sztywność kół i wytrzymałość nawet podczas agresywnej jazdy.
- W kwestii ogumienia, oba rowery mają wysokiej klasy oponę Schwalbe g z uniwersalnym bieżnikiem o szerokości 28 × 1.50 (około 40 mm). Jest ona kompromisem między oporami toczenia na asfalcie a przyczepnością na luźnych nawierzchniach.
Jeśli szukasz roweru o wysokich parametrach jazdy terenowej, to zarówno Tier, jak i Geos pozwala na montaż opon o szerokości do 47 mm.
Zarówno jeden, jak i drugi opisywany przez nas rower gravelowy ma dobry zestaw kół na początek przygody z jazdą po szutrach.
Kokpit i okablowanie
W obu gravelach widoczne jest nowoczesne podejście do projektowania kokpitu ze zintegrowanym okablowaniem.
Unibike Geos ma wysokiej jakości kierownicę FSA A-Wing Pro z systemem ACR, która współpracuje z mostkiem Vision NS SMR, który elegancko zakrywa wszystkie przewody, nadając rowerowi czystego wyglądu. Całość prezentuje się elegancko i w żaden sposób nie ustępuje znacznie droższym rowerom.
Pewien kompromis zastosowano w Unibike Tier, który ma kierownicę Zoom Gravel o płaskim profilu z delikatną flarą. Wspierana jest przez mostek Satori Viper z wewnętrznym prowadzeniem przewodów. Całość wygląda elegancko i dobrze chroni wszystkie przewody przed uszkodzeniem przy ewentualnym upadku.
Zarówno Unibike Geos, jak i Tier mają wysokiej jakości owijkę firmy Fizik. Do tego jest siodło Fizik Terra, wspornik siodła z aluminium i takie złożenie roweru, by służył Ci dobrze w każdych warunkach. Unibike naprawdę się postarał.
Dla kogo Unibike Geos
Unibike Geos to rower, który rekomendujemy bardziej doświadczonym rowerzystom. Takim, którzy szukają gravela z bardziej sportowym charakterem, który w razie czego pozwoli zainstalować dodatkowe komponenty (błotniki, sakwy, bagażnik) i udać się w daleką trasę.
Możliwości rozbudowy Unibike Geos
Można z czasem dołożyć do niego komponenty zapewniające maksymalny komfort i stworzyć świetny rower do wyścigów długodystansowych na aluminiowej ramie. Kierownica z włókna węglowego, lepsze koła i sztyca mogą pomóc zredukować wagę i podnieść jego wydajność. Jest to opcja warta uwagi zwłaszcza ze względu na to, że rower startuje z wagą około 10,5 kg w przyzwoitej cenie.
Czy warto dopłacić 1000 zł?
W naszej opinii jest to opcja warta dopłacenia dodatkowego 1000 zł względem Unibike Tier. Otrzymujesz za tę kwotę przerzutkę przednią Shimano GRX800, przerzutkę tylną GRX810 i lepsze manetki dual control Shimano grx rx600.
To spory upgrade za stosunkowo niewielką dopłatę, gdyż osprzęt jest o półkę lepszy i więcej wytrzyma.
Dla kogo Unibike Tier
Unibike Tier to propozycja dla początkujących gravelowców i rowerzystów na średnim poziomie zaawansowania. Jeśli nie planujesz agresywnej jazdy i startu w zawodach, to będzie to dla Ciebie wystarczający rower do większości planów związanych z pokonywaniem tras szutrowych.
Unibike Tier jako drugi rower?
Może to być też dobry wybór w sytuacji, gdy masz już jeden rower i potrzebujesz mieć rower gravelowy jako sprzęt dodatkowy. W takiej sytuacji Shimano grx rx400 będzie dla Ciebie wystarczające, bo ten sprzęt po prostu działa i pozwoli Ci na wygodną jazdę rekreacyjną w każdych warunkach.
Tier może przypaść do gustu użytkownikom, którzy chcą mieć dobrej klasy rower gravel Unibike, ale ich budżet jest ograniczony.
Dobrej jakości koła, w których są obręcze jht disc zakuwki tubeless ready, piasty Shimano i mechanizm korbowy RX600 stanowią dobry zestaw do długich tras. Są to komponenty zapewniające maksymalny komfort użytkowania i wysoką niezawodność. Podobnie jak wydajne hamulce Shimano grx rx400, które nie są najwyższej klasy, ale większości użytkowników wystarczą do codziennej jazdy.
Z łatwością do Unibike Tier zamontujesz dodatkowe komponenty (błotniki, bagażnik, sakwy). W takim wypadku, jeśli szukasz roweru do długodystansowej turystyki, to Unibike Tier 2025 opinie będzie miał w tej kategorii znakomite, bo jest to dobrze wyceniony rower z solidnym wyposażeniem, który sprosta każdemu wyzwaniu.
Podsumowanie
Komponent | Unibike Geos 2025 | Unibike Tier 2025 |
Rama | Aluminium 6061-T6 | Aluminium 6061-T6 |
Widelec | full carbon | full carbon |
Przewody | zintegrowane | zintegrowane |
Napęd | Shimano GRX600/800 | Shimano grx RX400 |
Hamulce | hydrauliczne Shimano GRX RX400 | Hydrauliczne Shimano GRX RX400 |
Obręcze | JHT disc zakuwki tubeless ready czarne | JHT disc zakuwki tubeless ready czarne |
Kierownica | FSA A-Wing Pro | Zoom Gravel |
Siodło | Fizik terra, wspornik siodła aluminium | Fizik Terra, wspornik siodła aluminium |
Opony | Schwalbe G-one allround 28 × 1.5 | Schwalbe G-one comp 28 × 1.5 |
Po analizie specyfikacji nasuwa nam się wyraźny wniosek - różnice między Unibike Geos i Unibike Tier są na tyle subtelne, że trudno jest nam uzasadnić tworzenie nowego modelu w ofercie tego producenta. Choć Tier jest tańszy o 1000 zł, to właśnie dopłata tej kwoty do Unibike Geos jest bardziej rozsądnym rozwiązaniem niż zakup tańszego wariantu.
Przemawia za tym zwłaszcza różnica w masie rowerów, która wynosi ponad 1 kg i najwyższej klasy osprzęt gravelowy w Unibike Geos, a także wygodniejsze dźwignie hamulca.
Z drugiej strony Tier zdecydowanie zasługuje na uwagę w sytuacji, gdy pojawi się w promocyjnych cenach podczas wyprzedaży. Wtedy może być bardzo łakomym kąskiem, zwłaszcza że większość komponentów jest tożsama z wyższym modelem.
Oba rowery znajdziesz w naszym sklepie internetowym, do którego serdecznie zapraszamy na zakupy. Jeśli nadal nie wiesz, który Unibike jest dla Ciebie, to z chęcią pomożemy Ci dopasować rower do Twoich potrzeb.
Do następnego!