Jakie hamulce do roweru? 5 polecanych modeli
Zakup odpowiednich komponentów do jednośladu to kluczowa decyzja, której nie należy bagatelizować. Jeśli zastanawiasz się, jakie hamulce do roweru wybrać, sprawdź nasz poradnik, który rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości.
Spis treści:
- Dlaczego wybór hamulców jest tak ważny?
- Rodzaje hamulców rowerowych
- Jak dobrać hamulce do stylu jazdy
- 5 polecanych modeli hamulców
- Zakończenie – hamulce do roweru
Dlaczego wybór hamulców jest tak ważny?
Hamulce w rowerze pełnią bardzo ważną funkcję i jest to niepodważalny fakt. Decydują o tym, jak szybko i skutecznie zatrzymasz pojazd w sytuacji awaryjnej. I to właśnie niezwykle ważny aspekt tematu, jakie hamulce do roweru wybrać.
Niezależnie od tego, czy jesteś kolarzem miejskim, jeździsz po górach, albo trenujesz na długich dystansach, odpowiednio dobrane znacznie poprawią bezpieczeństwo i doświadczenie z jazdy. A nie chodzi tylko o to, by dany model hamulców pasował do konkretnego roweru, ale właśnie, by dopasować je również do stylu jazdy.
Nieprawidłowo dobrane mogą prowadzić do spadku skuteczności hamowania, co może dawać się we znaki w deszczu albo przy stromych zjazdach. W sytuacjach awaryjnych to właśnie ten komponent w dużej mierze decyduje o tym, czy uda Ci się odpowiednio szybko zareagować. O ile rekreacyjna, wolna jazda nie wymaga części z wyższej półki, to już przy profesjonalnym (czy nawet półprofesjonalnym) podejściu do kolarstwa warto w ten temat zagłębić się bardziej.
Musisz również pamiętać, że różne typy hamulców mają swoje specyficzne zastosowania. Nie każdy system hamowania będzie też odpowiedni dla danego stylu jazdy. Przykładowo, hamulce szczękowe (U-brake, V-brake, cantilever) mogą lepiej sprawdzić się w rowerach miejskich czy trekkingowych, a hamulce tarczowe będą lepszym wyborem dla tych, którzy jeżdżą w trudnym terenie lub rozwijają większe prędkości.
To oczywiście skrótowe wyjaśnienie, bo rozszerzymy je sobie w dalszej części tekstu. Natomiast wniosek, który nasuwa się już na samym początku, jasno pokazuje, że hamulec hamulcowi nie jest równy. Podejście do tematu na zasadzie „cokolwiek, byle jakoś działało” nie sprawdzi się szczególnie pod kątem bezpieczeństwa. Na szczęście znalazłeś się w dobrym miejscu, bo z tego tekstu dowiesz się jakie hamulce w rowerze sprawdzą się najlepiej.
Zobacz też: Rodzaje hamulców rowerowych – przewodnik Sprint-Rowery
Rodzaje hamulców rowerowych
Na rynku spotkasz różne typu hamulców rowerowych. Różnią się nie tylko konstrukcją, ale i również skutecznością hamowania. Najpopularniejsze rodzaje, stosowane obecnie w jednośladach, to:
Hamulce tarczowe
Można podzielić je na mechaniczne (oparte na linkach) i hydrauliczne (potrzebują płynu hamulcowego). To najbardziej nowoczesne i skuteczne rozwiązania, które spotkasz w zasadzie w każdym typie rowerów z różnych półek cenowych. Montuje się je w rowerach MTB, szosowych czy gravelach.
Zasada działania polega na zaciskaniu klocków hamulcowych na specjalnej tarczy przymocowanej do koła. Dzięki temu hamowanie jest bardziej precyzyjne, a skuteczność mniej zależna od warunków atmosferycznych.
Hamulce tarczowe mechaniczne są łatwiejsze i tańsze w serwisowaniu, jednak ich moc hamowania jest nieco mniejsza w porównaniu do systemów hydraulicznych. W rowerach górskich oraz podczas jazdy w trudnym terenie czy rozwijania wysokich prędkości na szosie kluczowe jest szybkie precyzyjne zatrzymywanie, a hydrauliczne hamulce tarczowe są w tej kwestii nieocenione.
Sprawdź również: Hamulce tarczowe czy V-brake? Który system hamowania w rowerze jest lepszy?
Hamulce szczękowe
Na przestrzeni lat przeszły dość dużą rewolucję. Zaczęło się od konstrukcji typu U-brake, którą później wypchnęły cantilevery (między innymi ze względu na możliwość montowania ich na grubszych oponach), a obecnie wśród hamulców szczękowych najpopularniejsze są V-brake.
Choć konstrukcyjnie te typy odrobinę różnią się między sobą, to jednak ich zasada działania jest taka sama – szczęki z okładzinami zaciskają się na obręczy koła. Główną zaletą tych systemów jest prostota konstrukcja, łatwość serwisowania oraz stosunkowo niska cena.
Hamulce szczękowe mają jednak swoje ograniczenia. Skuteczność hamowania spada w trudnych warunkach (np. podczas deszczu) czy też przy stromych zjazdach, gdzie potrzebna jest duża moc hamowania. Cena jest niższa w porównaniu do hamulców tarczowych, ale trzeba brać pod uwagę, że nie jest to rodzaj, który sprawdzi się wśród bardziej wymagających rowerzystów.
Inne rodzaje hamulców – rolkowe, bębnowe, w piaście
Oczywiście oprócz najbardziej popularnych rodzajów hamulców, istnieją również inne systemy, które cieszą się (albo cieszyły) mniejszą lub większą sympatią wśród kolarzy i serwisantów.
Bardzo częstym rozwiązaniem jest zastosowanie hamulca w piaście. To system, który jest bezpośrednio zintegrowany z piastą tylnego koła. Najbardziej znanym przykładem takiego hamulce jest Torpedo, czyli popularny hamulec nożny. Aby zahamować, rowerzysta musi cofnąć pedały, co aktywuje mechanizm znajdujący się w piaście. Stosuje się to najczęściej w rowerach miejskich i rowerach dla dzieci.
Innym rodzajem są hamulce rolkowe, które również montuje się w piastach. Jest to jednak nieco bardziej nowoczesny system, a specjalne rolki opierają się o tarcze wewnątrz piasty. Cały mechanizm zamknięty jest w obudowie piasty, co sprawia, że jest mniej narażony na warunki zewnętrzne, a serwisowanie jest nie dość, że sporadyczne, to jeszcze łatwe. Dlatego też ten typ hamulca często stosuje się w rowerach miejskich do wypożyczenia, co staje się coraz bardziej popularną usługą w dużych miastach.
Jeszcze innym, choć już raczej przestarzałym typem hamulca, jest bębnowy. Działa na zasadzie tarcia klocków wewnątrz zamkniętego bębna. Jest to jednak rodzaj dość mocno podatny na eksploatację, dlatego jest też najmniej popularny z wymienionych w artykule.
Przeczytaj także: Porady ekspertów: Wymiana linki przerzutki i hamulca krok po kroku
Jak dobrać hamulce do stylu jazdy?
Powoli zbliżamy się do sedna sprawy, czyli jakie hamulce do roweru sprawdzą się najlepiej. Jak widzisz, ich dobór powinien być uzależniony od stylu jazdy i warunków, w których najczęściej się poruszasz.
- Rowerzyści rekreacyjni jeżdżą głównie po płaskich i miejskich terenach, gdzie sprawdzą się prostsze i tańsze hamulce V-brake.
- Dla osób, które lubią trudniejsze wyzwania, jak jazdę po górach czy błotnistym terenie, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą hamulce tarczowe.
Podsumujmy więc:
- Hamulce do jazdy miejskiej – jeśli większość czasu spędzasz na rowerze w mieście i sprzyjających warunkach, spokojnie możesz postawić na hamulce szczękowe. Optymalnym wyborem będzie tutaj system V-brake, który zapewni wystarczającą siłę hamowania i niewygórowaną cenę.
- Hamulce do jazdy górskiej – w tym wypadku liczy się precyzja i niezawodność, dlatego im wyższa półka komponentu, tym lepiej. Najlepiej sprawdzą się oczywiście hydrauliczne hamulce tarczowe, bo oferują najlepszą kontrolę w trudnych warunkach pogodowych. Zapewniają wysoką precyzję siły hamowania, co jest kluczowe przy stromych zjazdach lub podczas jazdy w błocie.
- Hamulce do jazdy szosowej lub szutrowej – w rowerach, gdzie liczy się niska masa komponentów oraz skuteczność hamowania przy dużych prędkościach. Również lepsze będą tutaj hamulce tarczowe, choć trzeba mieć na uwadze, że niższa waga, przy zachowaniu odpowiedniej skuteczności, to zwykle wyższa cena komponentu.
5 polecanych modeli hamulców
Przejdźmy do polecanych modeli hamulców, gdzie znajdziesz zarówno konstrukcje tarczowe, jak i zaciskowe. Jakie hamulce do roweru wybrać?
Hamulec tylny Shimano V-brake BR-T4000
To właśnie przykład tańszego modelu hamulców szczękowych. Mimo to komponent wykonany jest z solidnych materiałów, co zapewnia wytrzymałość, a także skuteczność hamowania w łatwiejszych warunkach do jazdy. Produkt należy do cenionej przez rowerzystów grupy Shimano Alivio. Ten model bardzo dobrze sprawdzi się w rowerach trekkingowych i miejskich.
Hamulec szczękowy Shimano Ultegra BRR8100SET
Hamulce szczękowe mogą być stworzone też z myślą o bardziej wymagających kolarzach, czego bardzo dobrym przykładem jest Shimano Ultegra. Wyposażone są w system Dual Pivot, które zapewniają świetną modulację i efektywność hamowania nawet w trudniejszych warunkach. Okładziny hamulcowe R55C4 gwarantują zaś długą żywotność i niezawodność. Jakby tego było mało, ich elegancki i nowoczesny design może podkreślić estetykę roweru. To komponent, który sprawdzi się w różnych typach jednośladów.
Zestaw hamulcowy Shimano SLX BL-M7100 / BR-M7100
Zestaw do hamulców tarczowych, który sprawdzi się niezależnie od tego, czy zjeżdżasz stromymi zboczami, czy pokonujesz techniczne zakręty albo rozwijasz wysokie prędkości na szosie. Hamulce z serii Shimano SLX to pewność i skuteczność działania. Zaawansowany system tarcz i zacisków sprawia, że hamowanie jest efektywne nawet w trudnych warunkach terenowych. Dzięki temu wytrzymają intensywną eksploatację i pozostaną niezawodne przez długi czas.
Zestaw hamulcowy Shimano ST-RX825 J-Kit
Jeśli należysz do tych najbardziej zaawansowanych rowerzystów, a do tego jeździsz na gravelu, zwróć uwagę na zestaw hamulcowy Shimano ST-RX825. Zapewni Ci maksymalną kontrolę oraz komfort na leśnych szutrach i nie tylko. System zbudowany jest w taki sposób, by minimalizować hałas podczas hamowania, a oprócz tego nie tracić na efektywności. Ponadto zestaw stworzony jest z myślą o długiej żywotności, a dzięki temu nie musisz obawiać się o częste serwisowanie.
Zestaw hamulcowy Shimano Deore BL-M6100
Zestaw z serii Shimano Deore to bardzo dobry wybór dla kolarzy górskich, ale tych, którzy nie wybierają ekstremalnych tras. Hamulce nie zawiodą w trudnych warunkach, a zaawansowana konstrukcja zapewnia szybką reakcję i dużą siłę hamowania. Zaciski hamulcowe są 2-tłoczkowe, a dzięki temu gwarantują doskonałą modulację, oferują płynne i kontrolowane hamowanie bez gwałtownych szarpnięć.
Zakończenie – hamulce do roweru
Wybór odpowiednich hamulców rowerowych to kluczowy element, który wpływa na Twoje bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Jakie hamulce do roweru wybrać? To pytanie wymaga uwzględnienia kilku czynników, takich jak styl jazdy, warunki terenowe, typ roweru czy osobiste preferencje. Hamulce szczękowe, w tym popularne V-brake, to rozwiązanie idealne dla osób jeżdżących rekreacyjnie. Z kolei hamulce tarczowe, szczególnie hydrauliczne, sprawdzą się tam, gdzie potrzeba precyzyjnej kontroli i niezawodności.
Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o hamulce rowerowe – jakie wybrać? Wszystko zależy od tego, jak i gdzie jeździsz. Jeśli zastanawiasz się, jakie hamulce w rowerze najlepiej spełnią Twoje oczekiwania, wykorzystaj informacje zawarte w tym artykule i sprawdź ofertę sklepu Sprint-Rowery, gdzie znajdziesz wszystkie omawiane rozwiązania.