Jakie okulary wybrać na rower?
Niektórzy nie wyobrażają sobie bez nich jazdy, a inni nawet nie pomyśleli o ich zakładaniu. Dla jednych to podstawa rowerowej mody i stylu, a dla innych to zbędne akcesorium. Okulary rowerowe - jakie zadania spełniają, jakie są zalety wynikające z ich użytkowania, i co warto o nich wiedzieć aby wybrać dla siebie odpowiednie?
Po co okulary na rowerze?
Co zatem opowiada się za ich stosowaniem na rowerze? Podobnie jak każdy inny typ okularów okulary rowerowe mają za zadanie poprawiać wizję i chronić oczy. Jak, kiedy i gdzie się to objawia?
Zdecydowana większość egzemplarzy wykorzystywanych podczas jazdy na rowerze to okulary przeciwsłoneczne. Podobnie jak wykorzystywane na co dzień modele, mają one za zadanie poprawiać nasze widzenie oraz chronić oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV. W związku z tym mają one również wpływ na komfort jazdy, zmniejszając zmęczenie oczu przy długim wystawieniu na słońce. Od innej strony okulary na rowerze chronią oczy przed wszelkimi zanieczyszczeniami, czy owadami. Zwłaszcza przy większych prędkościach osłaniają również przed wiatrem, co jest w stanie np. bardzo skutecznie rozwiązać problem łzawiących oczu.
Dobrze dobrane okulary do warunków są przydatne dla każdego rowerzysty, nie tylko dla zaciętych sportowców. Zarówno podczas ciężkich treningów, jak i swobodnej przejażdżki w weekend okulary rowerowe zapewnią odpowiedni komfort, a na dłuższą metę także wpłyną korzystnie na zdrowie oczu i zmniejszą ryzyko powstania nieprzyjemnych schorzeń. Wpływ na to ma ich wyposażenie w dobrej jakości filtr, który chroni oczy przed promieniowaniem UVA i UVB. W przypadku okularów przeciwsłonecznych takie właściwości oferuje filtr UV400, który osłoni je przed pełnym zakresem szkodliwego promieniowania słonecznego.
Kategorie okularów przeciwsłonecznych i ich zastosowanie na rowerze
Wszystkie okulary przeciwsłoneczne dzielimy ze względu na poziom przepuszczanego przez nie światła według kategorii:
- 0 kat. S0 - przepuszczalność światła 80-100%,
- 1 kat. S1 - przepuszczalność światła 43-80%,
- 2 kat. S2 - przepuszczalność światła 18-43%,
- 3 kat. S3 - przepuszczalność światła 8-18%,
- 4 kat. S4 - przepuszczalność światła 3-8%.
Decyduje to o warunkach, w których zapewnią odpowiednią ochronę przed promieniami słonecznymi, a także zapewnią przy tym odpowiedni poziom przyciemnienia pozwalający na szczegółowe widzenie w danych warunkach oświetleniowych. Co za tym idzie - o sytuacjach, w których się sprawdzą.
Okulary Alpina Defey
Kategoria 0 to szkła transparentne. Sprawdzają się one podczas jazdy w nocy i w warunkach o bardzo ograniczonej widoczności, gdzie chronią oczy przed warunkami atmosferycznymi i zabrudzeniami, a nie przed samym słońcem.
Kategoria 1 to okulary, których zadaniem jest zazwyczaj zwiększenie kontrastu w dni z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Soczewki nie są transparentne i zwykle mają żółtą barwę. Stosuje się je w pochmurne i deszczowe dni do ochrony oczu przed zanieczyszczeniami i poprawy wizji.
Kategoria 2 ma za zadanie chronić oczy przed intensywnymi promieniami słonecznymi, ale jednocześnie zachować dobrą widoczność podczas gorszych warunków atmosferycznych. To uniwersalne soczewki na umiarkowane warunki pogodowe, które jednak rzadko spotyka się w przypadku okularów rowerowych. Ich uniwersalność nie uwzględnia takiego poziomu przyciemnienia jak wyższe kategorie, ani transparentności tych niższych.
Kategoria 3 to zdecydowanie najbardziej popularne okulary przeciwsłoneczne stosowane na rowerze. Ich zadaniem jest ochrona wzroku w słoneczny dzień i stosuje się je w sezonie letnim, podczas jazdy na otwartych przestrzeniach w słoneczne dni. To typowy wybór do jazdy, np. na szosie, ale często są wybierane również jako jedyne okulary na rower, jeśli jeździmy wyłącznie przy ładnej pogodzie, albo uzupełnia się je drugą parą na gorsze warunki oświetleniowe.
Kategoria 4 to “najmocniejsze” okulary przeciwsłoneczne. Mają za zadanie chronić wzrok w najbardziej wymagającej scenerii, jak np. w słoneczny dzień zimą, kiedy leżący śnieg potęguje poziom jasności. Kategoria ta jest tak skuteczna, że nie zaleca się stosowania takich okularów do jazdy samochodem. W przypadku jazdy na rowerze mogą się sprawdzić natomiast w najbardziej ekstremalnych, nasłonecznionych warunkach.
Okulary Koo Spectro
Będąc przy powyższych kategoriach warto wspomnieć o kolorze szkieł. Bowiem przy soczewkach o mniejszej przepuszczalności światła barwa zewnętrznej strony okularów nie musi wpływać na poziom przyciemnienia, a może dawać jedynie efekt wizualny. W zależności od modelu kolor może natomiast mieć istotny wpływ na wizję przez daną soczewkę, wpływając znacząco na postrzeganie barw i kontrast, przez co modele w innym kolorze sprawdzą się lepiej w innej scenerii i przy innych preferencjach.
Okulary fotochromowe - co to i dla kogo?
Zmiana okularów, albo samych ich szkieł bywa uciążliwa. Zwłaszcza podczas zmieniających się warunków w trakcie jednej przejażdżki. Rozwiązaniem tego problemu są okulary rowerowe fotochromowe. Jak one działają? W dużym uproszczeniu, nie zagłębiając się w szczegóły techniczne, szkła w tej technologii reagują na padające na nie światło. Przy większym natężeniu oświetlenia przyciemniają się, a gdy ono ustaje to samoczynnie poziom ich przyciemnienia spada. Oznacza to, że jedna para soczewek jest w stanie zmienić swój charakter od prawie transparentnych szkieł, po te o wysokim stopniu przyciemnienia.
Okulary Rudy Project Cutline w wersji fotochromowej
Oczywiście wszystko co ma swoje zalety ma również wady. Te dotyczące szkieł fotochromatycznych dotyczą głównie “zakresu” ich pracy i czasu reakcji. Tj. zwykle nie osiągają one tak wysokiego poziomu przyciemnienia jak tradycyjne soczewki przeciwsłoneczne wysokiej kategorii, a jednocześnie nie są idealnie transparentne. Czas reakcji to opóźnienie określające ile czasu zajmie okularom przyciemnienie i ponowne rozjaśnianie się po zmianie warunków oświetlenia. Zwykle przyciemniają się one szybciej niż rozjaśniają. Nie do końca jest to ich wadą, a bardziej cechą takiego rozwiązania. Na uwagę zasługuje natomiast fakt, że wysokiej jakości soczewki fotochromowe mają wyraźnie krótsze czasy reakcji niż ich tańsze odpowiedniki. Cechą jest także ich wyższa cena w porównaniu do tego samego modelu okularów wyposażonego w tradycyjną szybkę. Natomiast biorąc pod uwagę fakt, że są one w stanie zastąpić nam kilka wymiennych szkieł, to w niektórych sytuacjach, pomimo większej ceny, mogą się po prostu ostatecznie opłacać.
Kiedy sprawdzi się takie rozwiązanie? Gdy wychodząc na rower przewidujemy zmianę warunków atmosferycznych, albo planujemy powrót o zmierzchu. Gdy wychodzimy o świcie i wracamy w pełnym słońcu, albo po prostu gdy trasa prowadzi przez otwarte, nasłonecznione przestrzenie, a w innych częściach przez zacieniony las. W takich sytuacjach okulary fotochromowe pozwolą zapomnieć o noszeniu ze sobą dwóch par okularów, albo wymiennych szkieł i zawsze mieć na nosie te o odpowiednim stopniu przyciemnienia do warunków na trasie.
Okulary rowerowe a korekcyjne
Część z nas na bieżąco korzysta z okularów korekcyjnych poprawiających wady wzroku. W związku z tym czerpanie korzyści z modeli przeciwsłonecznych na rowerze może być problematyczne. Na szczęście można to łatwo rozwiązać wybierając okulary umożliwiające zainstalowanie wkładki korekcyjnej.
To dodatkowa ramka, którą instaluje się po wewnętrznej stronie okularów, za ich główną szybką. Musi być ona odpowiednio dopasowana do danego modelu i można w niej osadzić soczewki korekcyjne o odpowiednich parametrach, według indywidualnego zapotrzebowania. W ten sposób uzyskujemy wygodne i stabilne połączenie właściwości okularów rowerowych i korekcyjnych, i nie musimy się więcej martwić o niedogodności jazdy w zwykłych okularach, albo bez nich, ani łączenia ich z soczewkami kontaktowymi.
Wygoda i dopasowanie
Zdecydowanie podczas wyboru warto zwrócić uwagę na aspekt dopasowania okularów do twarzy. Dobrze dobrane nie tylko świetnie wyglądają, ale też pozwalają na dokładną ochronę przed wiatrem i zapewniają wysoki komfort noszenia. Regulowany nosek, czy kształt zauszników, a także kształt samej ramki, będą miały w tej kwestii znaczenie. By wybrać odpowiedni model oczywiście najprościej go przymierzyć. Jakikolwiek ucisk nie może wchodzić w grę, a same okulary nie mogą łatwo spadać, co da się we znaki na nierównościach. Przymierzając okulary warto również przymierzyć je do posiadanego kasku, i na odwrót. Górna część ramki zawadzająca o skorupę w przedniej części, albo zauszniki kolidujące z konstrukcją kasku po bokach to sytuacje które absolutnie nie wchodzą w grę pod względem zarówno wygody, jak i późniejszej stabilności okularów w czasie jazdy.
Kształt to często kwestia indywidualnych preferencji. Niektórym pasują bardziej tradycyjne i sprawdzone okulary sportowe, a innym świetnie leżą nowoczesne modele z jedną szybą, bez przerwy na nosie. Razem z dopasowaniem warto tutaj wybrać taki model, który nie będzie ograniczał pola widzenia. Może wpływać na to zarówno szeroki nosek, jak i sama ramka. Pod tym względem zdecydowane zalety posiadają okulary o dużej powierzchni. Poprawiają one wizję, ale jednocześnie lepiej radzą sobie ze wspominanym już wiatrem, zabrudzeniami, czy owadami, osłaniając większą część twarzy.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze okularów rowerowych?
Do cech odróżniających dobre okulary rowerowe zaliczyć można odporność na parowanie, przez wyposażenie szkieł w powłokę antyfog, ale wpływ ma na to również sam kształt okularów i ich szczegółowo zaprojektowana wentylacja. Odpowiedni przepływ powietrza nie tylko zapobiega parowaniu, ale także jest korzystny dla oczu i naszego komfortu w trakcie dużego wysiłku. W kwestii samych szkieł ich zaletą może być również wysoka odporność na zarysowania, albo powłoka hydrofobowa, z którą okulary będą lepiej radzić sobie podczas jazdy w deszczu.
Okulary Rudy Project Defender z zaawansowanym systemem wentylacji
Jeśli zależy nam na dobieraniu okularów w zależności od panujących warunków jedną z opcji są modele umożliwiające wymianę soczewek. Przy takim rozwiązaniu można dobrać ich rodzaj przed każdą jazdą, albo zabrać ze sobą dodatkową szybkę w trasę. Możliwość dokupienia dodatkowych szkieł do wybranych oprawek może okazać się także przydatna jeśli w przyszłości zdecydujemy się na dobranie takich o innym poziomie przyciemnienia, albo zajdzie potrzeba wymiany uszkodzonej szybki na nową. Niektóre modele pozwalają na dobranie także szkieł fotochromatycznych, pozwalając na skompletowanie całego zestawu, gotowego na każde warunki i każdą sytuację, który będzie oparty o nasze ulubione i najlepiej leżące oprawki.