Ładuję...

Nie wiesz, jaki rower szosowy wybrać? Sprawdź jak wypada Pinarello X!

30/03/2023
Nie wiesz, jaki rower szosowy wybrać? Sprawdź jak wypada Pinarello X!

Rower Pinarello to marzenie niejednego szosowca. Włoski design i nietuzinkowa marka sprawiają, że to bardzo ciekawa propozycja. Czy warto kupić Pinarello X1 105, czyli Ferrari wśród rowerów? Ile w modelu obiecywanej jakości, a ile dobrego marketingu? Sprawdzamy!

Spis treści:

  1. Jaki jest model Pinarello X1 105?
  2. Czy Pinarello X1 105 to dobry rower szosowy? Obietnice a rzeczywistość
  3. Pinarello X1 105 – ocena sprzętu
  4. Czy Pinarello to Twój wybór?

Jaki jest model Pinarello X1 105?

Już na wstępnie zaznaczamy, że to jeden z tych rowerów, przy których po prostu czujesz, że życie bez nerki jest możliwe, a dializy nie są w sumie tak wielkim problemem, jakim się wydają. To naprawdę wyjątkowa i przepiękna maszyna, ale zanim o tym, to dwa słowa o…

Włosi i ich podejście do życia i projektowania rowerów

Praca Włochów jest traktowana w szczególny sposób. Przyjęło się, że nawet jeśli robią coś powoli i niezbyt dokładnie, to jest to na tyle piękne, że można im wybaczyć każde niedociągnięcie. 

W świecie kolarskim nie brakuje włoskich marek z charakterystycznym dla tego kraju wyczuciem stylu. Bianchi, Colnago, Campagnolo, Pinarelli – niełatwo znaleźć prawdziwego fana kolarstwa, który o nich nie słyszał.

Tacy zawodnicy, jak Mario Cipollini, Marco Pantani, czy emerytowany niedawno „Rekin z Messyny” – Vincenzo Nibali, dostarczali kibicom niezwykłych emocji przed telewizorami i na trasach wielkich wyścigów.

Dokładnie tak samo działają na ludzi rowery projektowane przez Włochów. Niebanalne, przepiękne, ekspresyjne i dopracowane w wielu detalach. Za wielkimi markami włoskimi często stoi tradycja i pasja tworzenia. Zdarza się, że jakaś mała nieścisłość zaburza ten obraz, jednak przymykasz na to oko. Jako całość włoskie konstrukcje to kawał wspaniałego sprzętu, a serce bije szybciej na sam ich widok. 

Nie inaczej jest z Pinarello X1. Jest to rower dla osoby, która szuka wyjątkowej maszyny „endurance”. Brak tych rowerów na rynku powoduje, że są egzotyczne, przyciągają wzrok i niejeden kolarz do nich wzdycha. Czy słusznie?

Przeczytaj także: Rower do 6000 zł – jakie modele zmieszczą się w Twoim budżecie?

Pinarello

Podoba się dla mnie rama tego Ferrari

Pinarello X1 105 zastąpił w linii tego producenta model „Paris” i jest najtańszą propozycją od włoskiej marki.

Nie jest to typowy rower wyścigowy. Ramę zaprojektowano z wykorzystaniem geometrii „endurance”, która nad osiągi sportowe faworyzuje komfort i stabilność jazdy. Dzięki temu możesz cieszyć się rowerem, na którym pokonywanie długich dystansów jest czystą przyjemnością. 

Dla fanów pewnej polskiej marki możemy użyć określenia, że kształty Pinarello są „bajeczne”. 

Rama Pinarello X1 105 wykonana jest z włókna węglowego i widać wyraźnie, że zastosowane zostały przy jej produkcji najnowsze technologie. 

Tylne widełki są cieńsze niż w poprzednim modelu, co zwiększa ich możliwości tłumienia drgań. Poza tym mamy do dyspozycji znany z modelu „Paris” widelec ONDA z karbonu, który również zwiększa komfort podczas jazdy. 

Główna różnica, w porównaniu do modelu “Paris”, to możliwość założenia szerszej opony. Pinarello X1 zmieści te o szerokości 32C, a poprzednik był dostosowany maksymalnie do 25C. Nieoficalnie X1 pomieści nawet opony o szerokości 35C. Dlaczego nieoficjalnie? Bo Włosi klasycznie w swoim stylu nie podają takiej informacji do ogólnej wiadomości. 

Z technicznych ciekawostek – Pinarello zastosowało w tym modelu karbon T600 UD, zoptymalizowany pod kątem zapewnienia komfortu jazdy i tłumienia nierówności. To świetna maszyna do pokonywania długich tras.

Przeczytaj także: Giant Contend AR 3 – recenzja najtańszego roweru Giant

Rower szosowy Pinarello

Walory wizualne

Niełatwo jest oceniać ten rower bez podkreślenia, że jest przepiękny. Dwa dostępne lakiery (czerń i biała perła) mają głębię i robią wspaniałe wrażenie. Kształt ramy jest aerodynamiczny, a Pinarello X1 wygląda tak, że trudno jest nie zwrócić na ten rower uwagi.

Wszystkie linki i pancerze zostały bardzo dokładnie schowane w kierownicy i ramie. Właściwie nic nie wystaje na zewnątrz i od pierwszych sekund obcowania z rowerem czuć, że ma się do czynienia z prawdziwą marką premium.

Rura podsiodłowa dysponuje trzema śrubami do montażu koszyka na bidon. W zależności od tego, na jakiej wysokości chcesz go zamontować, masz możliwość dopasowania położenia przedmiotu do własnych preferencji. To fajne i wygodne rozwiązanie.

Spłaszczony, aerodynamiczny kokpit wygląda elegancko i nadaje Pinarello X charakteru, który rzadko występuje w rowerach „endurance”. Podobnie sprawa wygląda w przypadku sztycy z włókna węglowego.

Pinarello X10 - cytat

Osprzęt i dodatki

Pinarello X1 105 został skonfigurowany na kompletnej grupie Shimano 105. To jeden z bardziej popularnych wyborów w tej półce cenowej. Ten osprzęt znany jest z wysokiej niezawodności, cichej zmiany biegów i wysokiej precyzji. Przeznaczone są dla początkujących oraz średnio-zaawansowanych kolarzy, co nie znaczy wcale, że nie nadają się do bardziej wymagających zadań. 

To, na co zwracają uwagę użytkownicy tej grupy, to bardzo wygodny chwyt klamkomanetek. To rozwiązanie wpisuje się w filozofię modelu Pinarello X1 105, który przeznaczony jest do pokonywania długich dystansów. 

Shimano 105 z 2023 roku przejęło sporo rozwiązań z modeli Dura-Ace i Ultegra, co sprawia, że jest to bardzo interesujący wybór. Precyzja działania zadowoli nawet najbardziej wymagających kolarzy. 

Oprócz tego Pinarello X1 105 wyposażony jest w wytrzymałe i lekkie koła. Obręcze są produkcji własnej Pinarello, zaś piasty zostały stworzone przez Shimano, co z pewnością ułatwi serwis w razie potrzeby. 

Wszystkie dodatki w postaci kierownicy, mostka i sztycy podsiodłowej wyprodukowane są pod marką MOST, która jest dla Pinarello dokładnie tym, czym Bontrager dla Treka, lub Roval dla Specialized. Jest to marka własna, która służy do produkcji akcesoriów.

Żeby nie było zaskoczenia – support korzysta z włoskiego gwintu. Może to być dla Ciebie ważne podczas serwisu.

Przeczytaj także: Jaki rower do triathlonu będzie najlepszy? Wskazówki dla początkujących i nie tylko

Szosówka Pinarello

Czy Pinarello X1 105 to dobry rower szosowy? Obietnice a rzeczywistość

Jak producent przyznaje na stronie internetowej, motywacją do zaprojektowania Pinarello X1 105, było to, że nie każdy kolarz chce koniecznie jeździć na wyścigowej maszynie stworzonej pod wymagania wyścigów ProTour. Nie ma w tym oczywiście nic złego – rowery wyścigowe są jednak przeznaczone do ścigania i z komfortem rzadko mają cokolwiek wspólnego.

Czy to się udało? Porównajmy wybrane części modelu.

Komfortowa rama wyścigowa?

Praktycznie każde rozwiązanie, które Pinarello wykorzystało w stworzeniu tej ramy, wspiera główny cel – stworzenie roweru, który będzie połykał kilometry, dając Ci niezbędny komfort i szybkość w jednym. 

Zastosowany materiał do produkcji ramy to włókno węglowe T600. Jest to opracowany przez Pinarello rodzaj karbonu, który tłumi wibracje powstające w trakcie jazdy. Osiągnięto to poprzez wielokierunkowe ułożenie włókien, które sprzyja rozpraszaniu powstałej energii w różnych kierunkach.

Drugą istotną cechą tej ramy jest jej asymetria. Największe naprężenia podczas jazdy powstają od strony napędu, dlatego wszystkie ramy Pinarello zoptymalizowane są pod kątem zniwelowania tego zjawiska. Sprzyja to utrzymaniu balansu i poprawia stabilność podczas jazdy, a dodatkowo podnosi wydajność pedałowania. 

Trzecim elementem, który wspiera komfort jazdy jest sam widelec ONDA. To unikatowa konstrukcja Pinarello, która ewoluuje od 2000 roku. Element wykonany jest z włókna węglowego i tak wyprofilowany, by nie tylko dobrze tłumił nierówności, lecz także świetnie radził sobie w zakrętach. Dzięki temu Pinarello X1 105 prowadzi się perfekcyjnie.

Ostatnim elementem ramy i konstrukcji, który wspiera komfort jazdy, jest tylny widelec. Jego profil sprzyja pochłanianiu drgań bez obniżania wydajności pedałowania. Można go trochę porównać do niektórych tłumików wbudowanych w ramę lub karbonowych wkładek, które stosują inni producenci. 

To wszystko sprawia, że mamy do czynienia z ramą, która nie tylko ładnie wygląda, ale też jest bardzo zaawansowana technologicznie. Dla kogoś, kto szuka roweru na długie trasy, jest to bardzo dobra propozycja. 

Uwaga dla kupujących – w kwestii ramy jest jedna rozmiarówka i to dość niestandardowa. Lepiej sprawdź wymiary przed wyborem roweru.

Dobry rower szosowy – Pinarello

Osprzęt

Tutaj musimy wymienić pierwszy (i jeden z nielicznych) minus tego modelu. Kokpit mógłby być skonfigurowany na kierownicy z włókna węglowego. Pod kątem komfortu i jazdy długodystansowej odczuwalna byłaby bardzo duża różnica względem zamontowanej fabrycznie kierownicy „Jaguar”. Duży plus za to należy się za perfekcyjne schowanie całego okablowania. To działanie jest idealnie wykonane i podwyższa niebanalnie estetykę. 

Warte wymienienia jest to, że standardowo założone na kołach są wysokiej klasy opony Pirelli P7 ze świetnymi parametrami. Czuć, że ma się do czynienia z rowerem premium.

Poza tym cała grupa osprzętu Shimano 105, na której skonfigurowane jest Pinarello X, stworzona jest z myślą o długodystansowej, bezawaryjnej jeździe. Wysoka niezawodność Shimano 105 sprawia, że jest to rozwiązanie nadzwyczaj popularne w rowerach ze średniej półki. Zdarza się, tak jak w tym przypadku, że mamy wysokiej klasy ramę i Shimano 105 równocześnie.

W czasach zmieniających się cen nie brakuje rowerów, które w ten sposób otwierają wyższą półkę u danego producenta. Takie połączenie sprawdza się nieźle i dla kogoś, kto szuka roweru długodystansowego do jeżdżenia dla przyjemności, jest to optymalny wybór.

Pinarello – rower szosowy

Pinarello X1 105 – ocena sprzętu

Jak oceniamy Pinarello X1 105? To niezwykle interesująca propozycja na rynku. Włoskie rowery mają swoją magię i trzeba przyznać, że jest ona uzasadniona. Pinarello wyróżnia się na rynku wzornictwem i podejściem do projektowania rowerów. Nie bez powodu mówi się, że Pinarello jest Ferrari wśród rowerów.

To, co trochę leży w przypadku tej marki, to dystrybucja. Nie jest łatwo znaleźć rowery Pinarello w sklepach, nie jest łatwo je przymierzyć i nie jest łatwo wyrobić sobie zdanie. Jednocześnie ta niedostępność sprawia, że nie da się przejechać na Pinarello niezauważonym, bo te rowery przyciągają uwagę każdego miłośnika jednośladów szosowych. 

Jaki jest z tego wniosek? Jeśli szukasz wykonania klasy premium i interesuje Cię rower wyjątkowy, który stoi nieco w kontrze do dużych producentów takich jak Trek, Specialized, Cannondale, weź Pinarello pod uwagę. My bylibyśmy gotowi sprzedać nerkę za ten sprzęt, bo jest zdecydowanie wyjątkowy.

Gdyby ktoś chciał znać nasze zdanie, to jednak czarny jest ładniejszy, ale to już kwestia gustu. W ogólnym rozrachunku podoba się dla mnie to rowerowe Ferrari!

Czy Pinarello to Twój wybór?

Rower szosowy Pinarello X1 105 znajdziesz w naszym sklepie internetowym Sprint-Rowery. Sztuk jest niewiele, a dystrybucja nie śpieszy się z dostawami, więc lepiej brać, póki są dostępne.

Pinarello X – tabela

Uprzejmie donosimy, że popełniliśmy jutuba na temat roweru opisanego w artykule. Felcik zrobił ładne zbliżenia, żebyście mogli nacieszyć oko tym włoskim „dizajnem”. Można pooglądać do niedzielnego rosołu i zostawić łapkę w górę. Dzięki temu aż chce się tworzyć takie treści dla Was i dzielić się naszą pasją do rowerów.

Do następnego!