Porównanie graveli: Marin Four Corners 1 2025 czy Kross Esker 2.0 Gen. 2 2025

2025-04-28
Porównanie graveli: Marin Four Corners 1 2025 czy Kross Esker 2.0 Gen. 2 2025

Marin Four Corners 1, czy Kross Esker 2 - wybieramy tani gravel. Rowery typu gravel biją rekordy popularności wśród osób poszukujących uniwersalnej maszyny. Takiej, która na asfalcie pojedzie szybko, ale kiedy trzeba, nie boi się szutru. W ślad za tą popularnością idzie też odpowiednio wysoka cena, ale czy na pewno? Przygotowaliśmy dla was porównanie dwóch graveli w budżecie do 5500 zł. Mowa o Marin Four Corners 1 w wersji na 2025 rok oraz rodzimym Kross Esker 2.0 gen 2 2025. Czego można od nich oczekiwać?

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Kross Esker i Marin Four Corners to dobre gravele w przystępnej cenie.
  • W Marin Four Corners znajdziesz stalową ramę, dwie przerzutki Shimano i mnóstwo punktów montażowych.
  • Polski Kross Esker wyróżnia się lekką aluminiową ramą i napędem Microshift.

Spis treści:

  1. Marin Four Corners 1 a Kross Esker 2.0. Z jakimi rowerami masz do czynienia?
  2. Marin Four Corners 1 - Gravel Marin dla początkujących?
  3. Kross Esker 2.0 - rodzimy gravel na start
  4. Marin Four Corners 1 vs Kross Esker 2 - zestawienie różnic
  5. Marin Four Corners 1 czy Kross Esker 2 - który rower wybrać?

Marin Four Corners 1 a Kross Esker 2.0. Z jakimi rowerami masz do czynienia?

Rower typu gravel można przedstawić jako szosę z terenowym zacięciem. Znajdziesz w nim kierownicę typu baranek, ale jednocześnie szersze opony, niż w typowym rowerze szosowym. Zarówno Marin Four Corners 1, jak i Esker 2.0 to gravele klasy Entry-Level. Nie wydasz na nie majątku, ale możesz zobaczyć, czy ten typ jednośladu jest dobrym wyborem i ewentualnie w przyszłości kupić coś droższego.

Marin Four Corners i Esker 2.0 są oferowane w jednym z pięciu rozmiarów ram - od XS do XL, więc bez problemu znajdziesz wariant dla siebie. Są to mocno różniące się między sobą gravele, które rozbierzemy na czynniki pierwsze. Na marginesie ciekawostka - zarówno firma Marin Bikes, jak i polski Kross powstały mniej więcej w tym samym czasie (amerykański Marin 4 lata wcześniej), więc mają bardzo zbliżone doświadczenie w produkcji rowerów.

Przygotowując porównanie, uwzględniliśmy następujące aspekty:

  1. zastosowanie,
  2. specyfikację techniczną,
  3. mocne strony,
  4. ograniczenia,
  5. komfort jazdy i ergonomia,
  6. stosunek jakości do ceny.

W końcowej sekcji artykułu znajdziesz też przejrzystą tabelę, jeżeli nie chcesz przekopywać się przez wszystkie detale techniczne. Całość kończymy krótkim podsumowaniem i rekomendacjami. To tyle, jeżeli chodzi o kwestie organizacyjne, a teraz przechodzimy do konkretów.

Marin Four Corners 1 - Gravel Marin dla początkujących?

Rower Marin Four Corners w Polsce jest tak popularny, że sprzedaje się go więcej, niż w Stanach Zjednoczonych. Dzięki wysoko umieszczonej kierownicy jest wygodny, pomimo sportowego baranka. Ramę wykonano ze stali chromowo-molibdenowej 4130. Pasują do niego klasyczne opony gravelowe, jak i te nieco szersze górskie (maksymalnie 45 mm). Zaprojektowany z myślą o uniwersalnej jeździe sprawdzi się podczas codziennych dojazdów do pracy, a także weekendowych wypadów za miasto. I to nawet tych wielodniowych.

Wyróżnia go wiele punktów montażowych. Pomieści aż 6 koszyków na bidon, a dodatkowo przytroczysz do niego liczne sakwy rowerowe.

Dla ścisłości, w naszym sklepie znajdziesz dwie wersje Four Corners - nieco tańszą z napędem 2X9 Microshift oraz droższy 3X9 z grupą napędową Shimano Sora. W opisie odnosimy się do tego drugiego modelu, ponieważ jest on bardziej zbliżony cenowo do Kross Esker 2.0.

Marin Four Corners 1 - specyfikacja techniczna

Jeśli chodzi o technikalia, Marin Four Corners 1 prezentuje się następująco:

  • stalowa rama ze stali CrMo 4130,
  • suport Shimano,
  • korba, manetki i przerzutki Shimano Sora (dwie przerzutki przednia i tylna),
  • 9-rzędowa kaseta Shimano HG200 11-34T,
  • mechaniczne hamulce tarczowe Tektro Spyre-C (tarcze 160 mm),
  • koła Marin Aluminium Double Wall Disc Specific,
  • opony Vee Tire 700,
  • owijki Marin Comfort Bar Tape z padami absorbującymi wstrząsy Gel Pads.

Waga roweru to 12,7 kg.

Mocne strony i ograniczenia

Marin Four Corners 1 to starszy model gravela, najnowszą generacją jest „Dwójka". Nie znaczy to jednak, że jest to rower słaby. Dla rowerzystów, którzy oczekują sprawnej i prostej w obsłudze maszyny za nieduże pieniądze będzie to dobry wybór. Paradoksalnie cieszy zewnętrzne prowadzenie linek. Dzięki temu ewentualna naprawa jest prostsza i tańsza. Duży prześwit na opony umożliwia montowanie zróżnicowanego ogumienia. Żelowa owijka na kierownicę dobrze leży w dłoniach. Hamulce tarczowe z klockami TRP.SP 10.11 sprawdzają się naprawdę nieźle. No i ta cena - 4300 zł za gravela to naprawdę tanio.

Oczywiście zawsze można trochę ponarzekać. Rowerzyści zgłaszają nam, że do mocowanych koszyków nie wchodzą wszystkie bidony, a zamiast opon lekko terenowych lepiej sprawdziłyby się semi-slicki. Brakuje też ochraniaczy ramy pod łańcuchem i pancerzami, przez co lakier będzie się ścierał. Co dziwne pancerze pod suportem są skrzyżowane, wydawałoby się, że zupełnie niepotrzebnie. W większości są to „wady", z którymi da się żyć.

Marin Four Corners 1 - opinia i stosunek ceny do jakości

Naszym zdaniem Four Corners 1 jest zdecydowanie wart uwagi jako tani i solidny gravel. Wystarczy przejechać się na nim w zróżnicowanym terenie raz i łatwo zrozumieć, dlaczego rowery gravel Marin cieszą się tak dużą popularnością. Ten model może służyć ci naprawdę długo.

Kross Esker 2.0 - rodzimy gravel na start

Rowery gravel Kross nie są może najczęściej wybieranym rozwiązaniem, ale wydaje się, że całkowicie niesłusznie, ponieważ polski producent robi naprawdę kawał dobrej roboty. Najniższa cena modelu Esker 2.0 to około 5500 zł, więc różnica między tym modelem a Marinem jest spora, bo 1300 zł. Czy warto dopłacać tę kwotę?

Względem poprzednika wymieniono ramę na GEN2. Znajdziemy tutaj karbonowy widelec. Geometria pozwala na komfortową jazdę i planowanie nawet długich wycieczek bez zmęczenia. Linki poprowadzono wewnętrznie, co ma chronić je przed uszkodzeniem, i poprawić estetykę roweru.

Kross Esker 2.0 - specyfikacja techniczna

Różnica cenowa uzasadnia zastosowanie osprzętu nieco wyższej klasy niż w przypadku Marin Four Corners. Czy rzeczywiście tak jest? Sprawdzamy!

  • rama aluminiowa Aluminium Performance,
  • suport Prowheel BB68+,
  • korba Prowheel 40T,
  • manetki i przerzutka przednia Microshift Sword,
  • 10-rzędowa kaseta Microshift H104 11-48T,
  • mechaniczne hamulce tarczowe Tektro C550 z tarczami 160 mm,
  • koła Kross Aluminium,
  • opony WTB Resolute Comp 700,
  • owijki Fizik Terra Microtex.

Waga roweru to około 11,55 kg.

Mocne strony i ograniczenia

Można powiedzieć, że parametry Esker 2.0 wskazują, że jest to niemal zupełnie inna maszyna. Aluminiowa rama jest lekka i wytrzymała, więc rower spokojnie poradzi sobie zarówno na asfaltowej drodze, jak i w lesie. To ta sama rama, którą znajdziesz np. w Kross Esker 5.0. Do tego dochodzi karbonowy widelec. Różnica widoczna jest też w wadze jednośladu, ponieważ Kross jest o dobry kilogram lżejszy.

Napęd Microshift Sword stanowi ciekawą alternatywę dla propozycji Shimano, czy SRAM. Oferuje szeroki zakres przełożeń i sprawne przerzucanie łańcucha na kolejne zębatki. Spokojnie może rywalizować z Shimano Sora, Tiagra, czy Claris.

Spora liczba otworów montażowych pomoże w przewozie bagażu i montażu bagażnika oraz innych elementów wyposażenia.

Z drugiej strony hamulce typu mechanical disc rzeczywiście w tym pułapie cenowym mogą budzić już sceptycyzm, choć zależy to od preferencji. Oczywiście zapewnią bezpieczeństwo, ale użytkownik musi się do nich trochę przyzwyczaić.

Kross Esker 2.0 - opinia i stosunek ceny do jakości

Kross Esker 2.0 to produkt naprawdę udany, który w erze popularności graveli może spokojnie rywalizować z większością prostszych szutrowców na rynku. Jeśli bez żalu możesz dorzucić 1300 zł do ceny Marin Four Corners, powinieneś być zadowolony.

Sprawdź naszą recenzję modelu z 2004r.

Marin Four Corners 1 vs Kross Esker 2 - zestawienie różnic

Poniżej znajdziesz krótką tabelę, która w przejrzysty sposób podsumowuje najważniejsze różnice między Marin Four Corners 1 a Kross Esker 2.0.

Cecha Marin Four Corners Kross Esker 2.0
Rama stalowa aluminiowa
Suport Shimano Prowheel BB86
Korba Shimano Sora Prowheel
Manetki Shimano Sora Microshift Sword
Przerzutki Shimano Sora przód-tył Microshift Sword przód
Kaseta 9-rzędowa kaseta Shimano 10-rzędowa kaseta Microshift
Hamulce Tektro Spyre-C Tektro C550

Marin Four Corners 1 czy Kross Esker 2 - który rower wybrać? Kilka słów podsumowania

Trudno wskazać jednoznacznie, który spośród dwóch omawianych rowerów jest lepszy. Jeśli priorytetem jest niski budżet, wybierz Four Corners. To naprawdę fajny gravel w dobrej cenie. Jeżeli możesz dopłacić, Kross Esker będzie lepszym jednośladem, oferującym nieco nowocześniejsze komponenty. Zachęcamy do sprawdzania naszych promocji, gdzie znajdziesz szeroki wybór akcesoriów rowerowych i odzieży w świetnej cenie!

Tagi
Polecane produkty