Porównanie graveli — Polygon x RWR Tambora A3 czy Unibike Geos 2025

2025-06-25
Porównanie graveli — Polygon x RWR Tambora A3 czy Unibike Geos 2025

Tambora czy Geos? Który z tych graveli jest lepszym wyborem na kilka najbliższych lat?

Te dwie propozycje walczą o podobnego klienta — takiego, który szuka jednego roweru do kilku zastosowań i poradzi sobie zarówno na asfalcie, jak i podczas jazdy po mniej wymagającym terenie.

Postanowiliśmy postawić je naprzeciwko siebie i dokonać kompleksowego porównania.
Unibike Geos to hit sprzedażowy ostatnich sezonów. Czy "nasz" Polygon x RWR Tambora A3 ma szansę z nim rywalizować? A jeśli jest lepszy, to w jakim aspekcie? Podpowiadamy!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym charakteryzują się rowery gravel i dlaczego rowerzyści je lubią?
  • Jakie są różnice konstrukcyjne między Tamobrą A3, a Geosem 2025,
  • który rower lepiej sprawdzi się na szutrze, a który na asfalcie,
  • jak wypadają oba rowery w porównaniu osprzętu i wyposażenia,
  • który lepszy będzie dla początkującego kolarza, a który sprawdzi się podczas sportowej jazdy gravelem?

Spis treści

  1. Dlaczego rowery gravel są tak popularne?
  2. Cechy i budowa rowerów gravelowych
  3. Polygon x RWR Tambora A3
  4. Unibike Geos 2025
  5. Geometria i konstrukcja ramy
  6. Napęd i osprzęt
  7. Jakie najszersze opony pomieści rama?
  8. Komfort jazdy
  9. Przeznaczenie i rekomendacje
  10. Tabela porównawcza najważniejszych parametrów
  11. Podsumowanie

Dlaczego rowery gravel są tak popularne?

Rynek gravelowy należy do najszybciej rozwijających się kategorii w kolarstwie. Statystyki pokazują, że sprzedaż graveli skoczyła o około 40% w latach 2020-2025 i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się zatrzymać.

Globalnie jest to rynek wart ponad 1 mld USD i według prognoz ma wzrosnąć do ponad 2,4 mld USD do 2032 roku.

Jednym z aspektów, który na to wpływa, jest wprowadzanie nowych technologii i stałe poprawianie konstrukcji graveli.

Pojawiły się zarówno dedykowane amortyzowane widelce gravelowe, jak i coraz szersze opony dające możliwość pewniejszej jazdy na trasach o zróżnicowanym podłożu.

Jednocześnie coraz więcej osób chce spróbować swoich sił w turystyce rowerowej w formie bikepackingu, a także w amatorskich zawodach gravelowych, których z roku na rok jest coraz więcej. Wystarczy założyć do roweru błotniki, bagażnik, kupić podstawowe sakwy i można cieszyć się prawdziwą swobodą jazdy w nieznane.

Nic dziwnego, że w ofercie prawie każdego producenta rowerów możemy znaleźć propozycje z tego segmentu. Gravel wychodzi poza ramy "ciekawostki" i stał się pełnoprawną subkulturą kolarską, która stale przyciąga nowe osoby do tego sportu.

Cechy i budowa rowerów gravelowych

Czemu gravele zawdzięczają tak wielką popularność?

  • Możliwość zamontowania szerokich opon,
  • komfort jazdy na szutrze i asfalcie,
  • duża wszechstronność użytkowania,
  • gniazda montażowe pozwalające na zainstalowanie dodatkowych akcesoriów (torby i sakwy),
  • wygodna geometria sprzyjająca jeździe rekreacyjnej,
  • znacznie większa uniwersalność niż w przypadku roweru szosowego i roweru górskiego.

Polygon x RWR Tambora A3

Tambora A3 jest owocem naszej współpracy z marką Polygon, która szturmem zdobywa kolejnych klientów na rynku europejskim. Jakość tych rowerów zaskoczyła nas na tyle, że postanowiliśmy zaproponować Polygon stworzenie specjalnej konfiguracji dostępnej tylko w naszym sklepie.

Jak wyszło? Dokładnie tak, jak planowaliśmy! Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że "ktoś gdzieś" zrobił coś lepiej i korzystniej, ale nasza marka RWR to nasze "oczko w głowie" i dołożyliśmy wszelkich starań, by konfiguracja "dowiozła" oczekiwania.

Takiej specyfikacji nie znajdziecie w tym budżecie nigdzie indziej. Rower od pierwszego dnia premiery przyciąga dużą uwagę i rewelacyjnie się sprzedaje.

Wykorzystaliśmy całe nasze doświadczenie, ciasne tabelki w excelu i pogłówkowaliśmy na tyle, że Tambora A3 jest mocną konkurencją dla rowerów do jazdy po szutrach "nie za miliony". Możecie obejrzeć ją z bliska w naszej recenzji video.

 

Unibike Geos 2025

To polski gravel zaprojektowany przez bydgoski Unibike, który jest marką słynącą z rowerów o świetnym stosunku jakości do ceny. Przez ostatnie sezony wybór roweru gravelowego wysokiej jakości na ramie z aluminium był właściwie pomiędzy nim a propozycją od Kross.

Faktem jest, że przez długi czas tak dobrego wyposażenia próżno było szukać w rowerach konkurencji w tej cenie. To udana konstrukcja z solidną ramą z aluminium i osprzętem Shimano GRX.

Do momentu premiery Tambora A3 w naszym wydaniu, Geos był najlepszą ofertą w średniej półce cenowej. To solidny rower z hamulcami tarczowymi z wygodną geometrią. Unibike znany jest też z dostarczania rowerów w świetnej specyfikacji w przystępnej cenie i nie inaczej jest w tym przypadku.

Gdzie jest haczyk?

Unibike Geos to wciąż udane i wygodne rowery do jazdy po drogach gruntowych, to też dobre rowery na długie trasy za sprawą wysokiej jakości osprzętu.

Mamy jednak wrażenie, że przez ostatnie lata Unibike trochę przestał rozwijać ten model i konkurencja zrobiła na tyle duży postęp w średnim segmencie, że zakup tego roweru już nie jest tak opłacalny, jak 2-3 lata temu, gdy wszystkiego brakowało na rynku.

Co warto jeszcze nadmienić — Unibike produkuje ten rower w tak małych ilościach, że bywają problemy z dostępnością wszystkich rozmiarów. Stąd nasza nazwa własna dla Geosa - "Rower Yeti".

 

Geometria i konstrukcja ramy

  • Polygon Tambora A3 x RWR Tambora ma ramę typu „trail” z obniżonym przekrokiem i komfortową pozycją, co sprzyja stabilności i pokonywaniu długich, turystycznych tras o zróżnicowanej nawierzchni. Rura podsiodłowa jest lekko nachylona (~73°) dla efektywnego pedałowania, a główka ramy (ok. 71°) zapewnia szybką reakcję kierownicą. Taka geometria sprawia, że Tambora balansuje między rowerem do jazdy rekreacyjnej, a delikatnie wyścigowym charakterem. Podczas jazdy zachowuje się podobnie do rekreacyjnego roweru MTB.
  • Unibike Geos 2025 - Geos ma bardziej wyprostowaną geometrę - z wyższym przegłębieniem Stack/Reach, typowym dla wygodnych graveli. Oznacza to nieco bardziej wydłużoną pozycję ciała, zbliżoną do roweru szosowego.

Obydwa modele wyposażono w karbonowe widelce, które dodatkowo tłumią wibracje od drobnych nierówności. Dzięki szerokim oponom (45C w Tamborze, 38C w Geos) oraz dopasowanej geometrii oba rowery dobrze radzą sobie podczas terenowej jazdy.

Obie ramy wykonane są z wysokiej jakości aluminium i dają możliwość montażu dodatkowych akcesoriów za pomocą specjalnie przystosowanych do tego gniazd. Da się do nich założyć błotniki i zabrać ze sobą sporo dodatkowego bagażu w sakwach.

Trzeba sobie jednak zdawać sprawę z tego, że żaden z tych rowerów nie ma widelca przystosowanego do zamontowania akcesoriów. Może to być pewne ograniczenie dla miłośników bikepackingu, choć nawet bez tego są to dobre rowery do podróży gravelowych.

Która rama jest lepsza? Tambora, czy Geos?

Rama Tambora A3 x RWR jest bardziej zaawansowana ze względu na krótki tylny trójkąt (lepsze tłumienie drgań i stabilność w terenie) oraz system flip-chip znany z rowerów wyższej klasy.

W konstrukcji górnej rury wykorzystano także tak zwany "horse head", czyli charakterystyczne zgięcie, które pomaga w tłumieniu drgań podczas jazdy. To sprawia, że Tambora będzie rowerem bardziej komfortowym od Unibike Geos, który ma bardziej zachowawczą konstrukcję.

Napęd i osprzęt

W zakresie napędu największą różnicą jest liczba przełożeń i stopień zaawansowania grupy osprzętu.

Tambora A3 dysponuje napędem 2×10 Shimano GRX (korby FC-RX600 46/30, manetki ST-RX400, FD-RX400, RD-RX400).

Wydajność zmiany biegów jest dobra i pomimo zastosowania kasety z 10 biegami (11-36T), jej zakres jest szerszy niż w Geos.

Geos 2025 ma napęd 2×11 Shimano GRX RX600/810, co oznacza płynniejszą zmianę i drobniejszą gradację przełożeń.

Są to komponenty wyższej kategorii, lepiej przystosowane do używania w trudnych warunkach terenowych niż seria GRX400 z Tambora A3. Tylna przerzutka RX810 z Unibike Geos będzie też wyraźnie lepiej stabilizować łańcuch na nierównościach. Można też liczyć na wyraźnie wyższą precyzję zmiany biegów pod obciążeniem, co może przydać się podczas jazdy sportowej.

W obu rowerach zastosowano hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano GRX RX400, co gwarantuje pewne hamowanie w każdych warunkach.

Jakie najszersze opony pomieści rama?

Zarówno Geos, jak i Tambora, są to uniwersalne rowery do użytku codziennego. Obecnie standardem jest, że w tej półce cenowej znajdują się koła aluminiowe, które mają bardzo podobne do siebie parametry. Tak samo jest w tym przypadku. W obu przypadkach mamy rowery z wytrzymałymi kołami gravelowymi i możliwością założenia opon o większej szerokości.

Polygon Tambora A3 ma fabryczne koła z aluminium z obręczą o wzmocnionej ściance. Piasty Novatec oraz opony WTB 700x45C, to solidny zestaw, który poradzi sobie z każdą trasą. Obręcze przystosowane są do systemu bezdętkowego.

Unibike Geos ma lekkie obręcze JHT i fabryczne opony Schwalbe G-One z uniwersalnym bieżnikiem w rozmiarze 700x38C. Całość poskładana jest na standardowych piastach Shimano.

Najszersze opony, jakie jesteś w stanie zmieścić w Unibike Geos i Polygon Tambora A3 to 45C (42C u niektórych firm). To wystarczająca szerokość do tego, by cieszyć się zarówno jazdą w terenie, jak i po asfaltowych odcinkach.

Komfort jazdy

Pod względem komfortu warto zwrócić uwagę, że są to rowery do przygód gravelowych, a nie do ścigania.

Wiemy, że się da i wiemy, że są tacy, co na Geosie jeżdżą długie dystanse "ultra" z sukcesami, jednak co do zasady zarówno Tambora A3, jak i Geos to po prostu rower na szutry do użytku rekreacyjnego.

Carbonowe widelce i odpowiednie fabryczne opony łagodzą wstrząsy - w Tamborze 45-milimetrowe opony robią tu dużą robotę. W terenie będzie ci znacznie wygodniej niż w przypadku węższych opon z Unibike Geos.

Różnicę w terenie będzie także robić konstrukcja ramy w Tambora A3, która ma skrócony tylny trójkąt poprawiający stabilność i tłumienie drgań w terenie. Dzięki temu Tambora nie prowadzi się jak typowy gravel, a w charakterystyce jazdy przypomina MTB.

Ogólnie poziom komfortu oceniamy porównywalnie - różnice wynikają głównie z preferowanego terenu: Geos jest nieco „sztywniejszy” i bardziej sportowy, a Tambora ma bardziej "terenowy" charakter.

Przeznaczenie i rekomendacje

Faktem jest, że zarówno Tambora, jak i Geos to rower gravelowy do zadań specjalnych:

  • Polygon Tambora A3 - polecamy go zarówno na dłuższe wyprawy, jak i szybką jazdę po szutrach. Opony 700×45 i liczne punkty mocowania czynią z niej dobry rower do jazdy terenowej i bikepackingu. Sprawdzi się także jako uniwersalny rower gravelowy dla początkujących. Mimo prostszego napędu (10-rzędowy), zapewnia on szeroki zakres przełożeń i ma niższą cenę niż Geos. Rama Tambora A3 jest dobrą bazą do dalszej rozbudowy i ulepszeń ze względu na zaimplementowane nowoczesne rozwiązania.
    Unibike Geos 2025 - będzie lepszym wyborem dla miłośników szybszej, sportowej jazdy gravel (np. maraton lub dłuższe wycieczki z przewagą utwardzonych ścieżek). Największą jego przewagą nad Polygon Tambora A3 jest wyższej klasy napęd. Rama z czasem może być dla ciebie pewnym ograniczeniem, zwłaszcza gdy zechcesz wsadzić do tego gravela szersze opony, by poprawić parametry jazdy w terenie. Nie zmienia to faktu, że rowery unibike do gravelu potrafią dać mnóstwo radości podczas każdej jazdy i jest to propozycja warta rozważenia.

Tabela porównawcza najważniejszych parametrów

Parametr Polygon Tambora A3 Unibike Geos 2025
Rama ALX XC Trail (aluminium) AL6061-T6 (aluminium)
Widelec karbonowy (pełny karbon) karbonowy (pełny karbon)
Napęd (biegów) Shimano GRX 2x10 (20 biegów) Shimano GRX 2x11 (22 biegów)
Kaseta 11-36T (10-rzęd.) 11-34T (11-rzęd.)
Przerzutki F/R GRX FD-RX400 (przód) / GRX RD-RX400 (tył) GRX FD-RX810 Shadow Plus (tylna)
Hamulce Shimano GRX RX400 hydrauliczne Shimano GRX RX400 hydrauliczne
Koła i opony Obręcze alu 622x32 + opony WTB Riddler 700x45 Tubeless-ready JHT 622x(30-32) + Schwalbe G-One 700x38
Kierownica Polygon Expert 420/440 mm FSA A-Wing Pro (26° flara)
Siodło Linc Flux 2 Fizik Terra Argo X5
Cena 5499 zł (promocja) 6999 zł

Podsumowanie

Oba rowery - Polygon x RWR Tambora A3 i Unibike Geos 2025 - są bardzo konkurencyjne w swoich segmentach.

Tambora A3 oferuje solidne wyposażenie i wszechstronność w przystępnej cenie, natomiast Geos 2025 wyróżnia się przede wszystkim zaawansowanym napędem.

Warto zadać sobie pytanie, czy mimo tego, że Polygon Tambora ma tańsze komponenty napędu, to dyskwalifikuje go to z zakupu.

Będzie to miało szczególne znaczenie dla "ambitnych kolarzy" szukających platformy do amatorskich startów w imprezach gravelowych, gdzie GRX800 będzie lepszym wyborem od GRX400. Każdy inny miłośnik jazdy po szutrach będzie zadowolony z tego, co oferują komponenty GRX400.

Polygon tambora czy unibike geos? Tambora to gravel z dużymi oponami do jazdy w terenie, a Geos to rower na długie dystanse pokonywane po utwardzonej nawierzchni i szutrze.

Oba modele zasługują na uwagę i znajdziesz je w naszym sklepie. Nasz zespół handlowy z chęcią pomoże ci dokonać właściwego wyboru. Do następnego!

Tagi
Polecane produkty