Porównanie graveli – Polygon x RWR Tambora A3 czy Unibike Tier 2025

Tambora czy Tier? To jedno z częściej zadawanych pytań przez klientów naszego sklepu, których interesuje najniższa cena i możliwie najlepszy rower gravelowy za te pieniądze. To dwie solidne propozycje ze średniego segmentu, które warte są rozważenia.
Jak wypada Polygon x RWR Tambora A3 na tle konkurencji w postaci Unibike Tier? Oba rowery mają świetną ramę z aluminium i podobne wyposażenie, który z nich faktycznie jest lepszym gravelem? Podpowiadamy!
Z tego artykułu dowiesz się
- Który z graveli ma lepszą specyfikację, Unibike tier 2025 czy polygon x rwr tambora a3,
- która geometria i konstrukcja ramy lepiej sprawdzi się podczas jazdy rekreacyjnej,
- jakie komponenty napędu, hamulców i kół zastosowano w obu modelach,
- jakie są realne różnice w komforcie jazdy, prowadzeniu i możliwościach montażu akcesoriów,
- który z tych rowerów lepiej nadaje się dla początkujących, a który dla ambitniejszych gravelowców,
- dlaczego gravele to dziś najdynamiczniej rozwijająca się kategoria rowerowa,
- który model bardziej opłaca się kupić, jeśli zależy Ci na uniwersalności i jakości.
Spis treści
- Pierwszy gravel — czego potrzebujesz?
- Dlaczego wciąż trwa "boom" na rowery gravel?
- Polygon x RWR Tambora A3 - specyfikacja i cechy
- Unibike Tier 2025 - specyfikacja i cechy
- Dla kogo Polygon Tambora A3, a dla kogo Unibike Tier 2025?
- Podsumowanie - porównanie graveli
Pierwszy gravel — czego potrzebujesz?
Gravel to segment od kilku lat napędzany modą na jazdę po bezdrożach i asfalcie podczas jednej trasy. W kategorii "wszechstronność" właściwie nie ma żadnej konkurencji. Aż czasami po zakończonej przejażdżce takim rowerem chciałoby się zaśpiewać "niech żyje wolność, wolność i swoboda", bo tak właśnie przedstawiony jest świat graveli! Jest beztroski, jest wolny, jest nieograniczony.
Czują to zwłaszcza ci rowerzyści, którzy przesiadają się z roweru szosowego i widzą, że nie muszą już ograniczać się do asfaltowych dróg, a ta kusząca piaszczysta ścieżka wśród pól nagle jest w zasięgu ich możliwości. Nieraz dochodzą do wniosku, że w sumie nie potrzebują innych rowerów i gravel jest w stanie zastąpić zarówno MTB, jak i szosę.
Fajnie? Tak, ale tylko wtedy, gdy wybierzesz odpowiedni rower, który pozwoli ci faktycznie poczuć ten świat, a nie będzie trekkingiem z "barankiem".
Waga roweru gravelowego z niskiej półki potrafi odebrać radość z jazdy, a stabilność w terenie konstrukcji, gdzie główną cechą jest najniższa cena, zostawia wiele do życzenia.
Pierwszy gravel na horyzoncie? Trzy cechy są najważniejsze: konstrukcja, wyposażenie i dopasowanie do twojego stylu jazdy.
Rama i geometria
Gravel to styl jazdy, który wymaga stabilności i komfortu — dlatego ramy mają dłuższy rozstaw osi niż typowe „szosy”.
Szukaj modeli z geometrią komfortową, niższym środkiem suportu i szerszymi oponami (35-45 mm) - dobrym wyborem na start jest połączenie ramy z aluminium i widelca z włókna węglowego.
Test polygon x RWR Tambora A3, jak i geometria unibike tier 2025 podana w specyfikacji gwarantują, że są to wygodne rowery dla każdego początkującego.
Komponenty - grupa i hamulce
Absolutnym minimum w grupach osprzętu jest Shimano GRX400. Układ napędu 2 × 10 lub 2 × 11 da ci na tyle dużą rozpiętość przełożeń, że dopasujesz je do każdej sytuacji na trasie. Hamulce? Tylko hydraulika.
Mechaniczne hamulce tarczowe są lepsze tylko w sytuacji, gdy planujesz podróż na pół Europy z sakwami i po drodze nie będzie żadnego serwisu. W każdym innym scenariuszu hamulce tarczowe hydrauliczne są lepszym wyborem.
Kompatybilność z oponami i osprzętem
Dobry gravel pomieści 40-45 mm opony bez błotników, a nawet 48 mm na 650b - to realna różnica w trakcie jazdy po piasku czy korzeniach.
Zwróć uwagę na punkty montażowe błotników i bagażników - jeśli planujesz bikepacking, ilość gniazd montażowych i ich rozmieszczenie to coś, co trzeba wziąć pod uwagę. Dobrze, by na pokładzie były też koła gravel, które wytrzymają jazdę z obciążeniem (niektóre rowery mają homologację do 120 kilogramów).
Waga i cena
Budżet zdefiniuj wcześniej - dobre aluminiowe modele startują od 5000 zł. W tej cenie dostaniesz nowoczesną ramę, z widelcem z włókna węglowego i podstawowym osprzętem Shimano.
Dopasowanie
Źle dopasowany rower będzie niewygodny podczas jazdy. Możesz wykonywać różne zabiegi w postaci krótszej sztycy, zmiany kierownicy i skracania mostka, jednak jeśli nie dopasujesz roweru przed zakupem, to i tak nie uda ci się skompensować złego rozmiaru.
Pamiętaj, że nasz zespoł handlowy może pomóc ci dopasować rower przez telefon przed zakupem.
Nasze salony mają też usługę bikefittingu, która sprawi, że twój gravel będzie dopasowany do ciebie lepiej niż jakikolwiek garnitur szyty na zamówienie.
Dlaczego wciąż trwa "boom" na rowery gravel?
Stałą popularność graveli potwierdzają najnowsze dane. Strava odnotowała 55% więcej tras gravelowych w 2023 roku, a Garmin aż 45%.
Podobny trend widać lokalnie, gdzie według ankiet rowerowych w 2021 roku jazdę gravelem deklarowało 23% rowerzystów, a już rok później było to 33%. Nic dziwnego, że producenci skupili się na rozwoju tego segmentu, skoro rowerzyści tak chętnie sięgają po rowery tego typu.
Za popularnością graveli stoją ich praktyczne zalety:
- Uniwersalność — to rowery, które sprawdzają się zarówno na asfalcie, jak i na szutrach i leśnych ścieżkach. Są dobrym wyborem do jazdy mieszanej.
- Komfort na długich trasach — dzięki szerszym oponom i geometrii nastawionej na stabilność, gravele są bardziej wygodne niż klasyczne rowery szosowe.
- Wytrzymała konstrukcja — wzmacniane ramy, sztywne osie i hamulce tarczowe pozwalają na jazdę z bagażem, w trudnych warunkach i przy zmiennej pogodzie.
- Możliwość montażu akcesoriów — większość graveli pozwala na założenie praktycznych dodatków (bagażnik rowerowy, błotniki, sakwy rowerowe i torby), dzięki czemu łatwiej jest przystosować rower do swoich potrzeb.
- Jeden rower do wszystkiego — gravelem można wygodnie dojeżdżać do pracy, trenować w okolicznym lesie i wyjechać na weekendową trasę — to rower, który sprawdzi się w większości sytuacji.
Zjechanie z asfaltu na szuter stało się jednym z ciekawszych trendów ostatnich lat w kolarstwie i wiąże się bezpośrednio z "zerwaniem smyczy" i poczuciem swobody.
Z roku na rok rośnie też liczba imprez gravel racing zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów. Nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się odwrócić. Niestety, dzieje się to trochę kosztem maratonów MTB, które wymierają.
To tylko kilka powodów, które sprawiły, że postanowiliśmy stworzyć swoją wersję Polygon Tambora przy współpracy z tym producentem. Zapotrzebowanie na rowery tego typu jest ogromne, a Polygon dostarcza odpowiednią jakość, byśmy mogli się pod tym projektem podpisać.
Polygon x RWR Tambora A3 - specyfikacja i cechy
Polygon x RWR Tambora A3 powstał przy współpracy naszego studia projektowego Kamil&NieKamil design i marki Polygon. W tym modelu zrealizowane zostały właściwie wszystkie nasze założenia dotyczące gravela do rekreacyjnej jazdy, jakie przed nim postawiliśmy. Przeznaczenie Polygon X RWR Tambora A3 to głównie "wszystko", czyli uniwersalność "nie za miliony".
Polygon x RWR Tambora A3 to gravel z aluminiową ramą ALX XC Trail Frame i karbonowym widelcem. Taka budowa łączy lekkość i sztywność, co daje dynamiczną jazdę na różnych nawierzchniach. W tej chwili jest to jedna z najbardziej zaawansowanych ram z aluminium w tym segmencie.
Odpowiedni rozstaw kół gwarantuje stabilność prowadzenia, niezależnie czy jedziesz po szutrze, czy po bardziej miękkich drogach.
Rower jest wyposażony w pełny napęd Shimano GRX 2x10: mechanizm korbowy FC-RX600 (46x30T) oraz przerzutki FD-RX400 i RD-RX400 z łańcuchem KMC X10 na kasecie 11-36T. Jest to o tyle dobre, że u konkurencji w tym budżecie (np. Kross) znajdziemy komponenty Microshift.
To zestaw, który umożliwia płynne zmiany biegów i bez trudu pokonywanie stromych podjazdów. Nie masz za mocnej nogi? Nie ma problemu — szeroki zakres przełożeń sprawdzi się zarówno na płaskich trasach, jak i tych bardziej wymagających.
Kolejna mocna cecha to wydajne hamulce tarczowe GRX RX-400 i szerokie opony WTB Riddler 700x45C, które świetnie amortyzują nierówności i "gryzą glebę".
Koła mają piasty Novatec, dzięki czemu bębenek brzmi naprawdę tak, jak należy. Włożyliśmy kawał serca w tę konfigurację, a liczba zamówień jest dla nas informacją, że rynek czekał na taki rower.
Dane techniczne Polygon Tambora A3
- Rama: ALX XC Trail Frame (aluminium) z karbonowym widelcem .
- Napęd: Shimano GRX 2x10 (korba FC-RX600 46-30T, manetki ST-RX400, przerzutki FD/RD-RX400) - kaseta 11-36T .
- Hamulce: Hydrauliczne tarczowe Shimano GRX RX-400 .
- Koła i opony: Obręcze alloy 700C (dopuszczające montaż bezdętkowy), osadzone na sztywnych osiach. Opony WTB Riddler 700×45C - szerokie, terenowe.
- Kierownica i kokpit: Polygon Expert (420/440 mm), mostek Polygon (80-90 mm) z lekką flarą. Wspornik i siodło: Linc Flux 2.
- Waga: ok. 11,65 kg (rozmiar L, bez pedałów, rozmiar M około 300 g mniej) .
Komfort i zalety Tambora A3
Polygon Tambora A3 został zaprojektowany jako uniwersalny gravel do codziennego użytku. Geometria ramy i zastosowane komponenty raczej wykluczają go z jazdy wyścigowej na wysokim poziomie, jednak w codziennych zastosowaniach sprawdzi się znakomicie.
Rama Tambora A3 jest jedną z najbardziej zaawansowanych na rynku. Ma taperowaną główkę sterową, skrócony tylny widelec i sztywne osie z przodu i z tyłu. Prześwit na opony jest wystarczający do tego, by planować jazdę nawet w wymagającym terenie.
Standardowo rower wyposażony jest w szerokie opony 45C, które skutecznie amortyzują nierówności.
Geometria nastawiona jest na wygodę - niższe ustawienie ciężaru i łagodny kąt główki sprawiają, że pozycja za kierownicą jest komfortowa na długich trasach. Na tym rowerze każdy kilometr „staje się przyjemnością”, niezależnie od podłoża.
Mimo że jest to rama z aluminium, to nawet ciężsi rowerzyści będą zadowoleni z jej parametrów sztywności. Spawy mają wysoką jakość, a tam, gdzie trzeba, została dodatkowo wzmocniona.
Dodatkowo model ten ma odpowiednie gniazda pod montaż bagażnika i błotników, a także dodatkowych akcesoriów. Bikepacking na Tambora A3 jest jak najbardziej możliwy, choć należy pamiętać o tym, że widelec pozbawiony jest możliwości założenia bagażnika.
Unibike Tier 2025 - specyfikacja i cechy
Unibike Tier 2025 to gravelowa nowość na rok 2025 od polskiego Unibike.
Tier bazuje na dobrze znanym (i lubianym) Unibike Geos. Podstawową różnicą między tymi modelami jest osprzęt niższej jakości, który pozwolił na kompromis cenowy.
Napęd to Shimano GRX 2x10: korba RX600 46x30T, manetki i przerzutki RX400 (przód mocowany do haka, tył wersja Shadow Plus) oraz kaseta 11-34T.
Daje to płynne, intuicyjne przełożenia idealne na zróżnicowany teren, choć zakres przełożeń jest minimalnie mniejszy niż w konkurencji pod nazwą Polygon x RWR Tambora A3.
Hydrauliczne hamulce tarczowe GRX RX400 zapewniają wydajne i kontrolowane hamowanie.
Koła Tiera bazują na piastach Shimano RS470 i obręczach JHT DISC. Jakościowo jest to podobny zestaw do tego, co znajdziesz w Polygon Tambora A3.
Opony to Schwalbe G-One Comp 700x38 (1.50″) i jak na rower o wszechstronnym zastosowaniu, tak niewielka szerokość fabrycznej opony jest zaskakująca.
Całość uzupełnia sportowy kokpit (kierownica Zoom Gravel na mostku Satori Viper) oraz wygodne elementy Fizik (siodło Terra Argo X5 i chwyty Terra).
Cena unibike tier 2025? Niewiele wyższa od propozycji naszej marki w cenie promocyjnej. Osprzęt Unibike Tier 2025 jest niemal identyczny z tym, który ma Polygon. Oba rowery przystosowane są przede wszystkim do przygodowej jazdy.
Dane techniczne Unibike Tier 2025
- Rama: 700C alu 6061-T6 z wewnętrznym okablowaniem (rozmiary 49, 51, 53, 55 cm) .
- Widelec: Full carbon (700C).
- Napęd: Shimano GRX RX600/600 (46×30T) na zintegrowanej osi Token T47; kaseta Shimano HG500-10 11-34T .
- Przerzutki i manetki: Shimano GRX RX400 (przednia do haka, tylna Shadow Plus).
- Hamulce: Hydrauliczne tarczowe Shimano GRX RX400 (klamkomanetki Dual Control) .
- Koła i opony: Piasty Shimano RS470, obręcze JHT tubeless-ready, opony Schwalbe G-One Comp 28×1.50 (ok. 40 mm) .
- Komponenty: Kierownica Zoom Gravel, mostek Satori Viper, wspornik siodła aluminiowy, siodło Fizik Terra Argo X5, owijka Fizik Terra, zintegrowany kokpit.
- Waga: ok. 11,4 kg (rozmiar M, bez pedałów).
Komfort i zalety Tier 2025
Unibike Tier 2025 stawia na jazdę komfortową i praktyczną. Ewentualne ściganie się na tym sprzęcie jest możliwe (amatorsko), choć trzeba mieć świadomość, że jest to raczej rower do jazdy rekreacyjnej.
Lekka aluminiowa konstrukcja oraz karbonowy widelec dają dobre tłumienie nierówności. Linki i pancerze poprowadzono wewnętrznie, a zintegrowany kokpit nadaje Tierowi eleganckiego wyglądu.
Opony 38 mm zapewniają płynną jazdę po szosie z zachowaniem przyczepności na drodze nieutwardzonej - jak mówi specyfikacja producenta, to kompromis umożliwiający pokonywanie różnych nawierzchni bez nadmiernych strat prędkości.
Z łatwością do Unibike Tier zamontujesz dodatkowe komponenty (błotniki, bagażnik, sakwy)”, dzięki czemu jest to rower, który można nazwać "gravel endurance".
Tambora czy Tier - różnice w specyfikacji i prowadzeniu
Rama i montaż akcesoriów
Oba rowery mają aluminiowe ramy 6061-T6 i karbonowe widelce, więc na pierwszy rzut oka różnice są subtelne.
Dopiero po głębszej analizie okazuje się, że Polygon Tambora A3 ma ramę o nowocześniejszej konstrukcji. Znajdziesz w niej flip-chip oraz skrócony tylny trójkąt, który dodatkowo tłumi drgania i poprawia komfort jazdy.
Aspekt, w którym Tier wygrywa z Tamborą, to możliwość zamontowania bagażnika na przednim widelcu. Tambora A3 nie jest do tego przystosowana i brakuje tam gniazd montażowych, więc jeśli planujesz długodystansowy bikepacking, Tier będzie dla ciebie lepszym rowerem.
Nie zmienia to faktu, że wyposażenie Polygon x RWR Tambora A3 można rozbudować, bo na ramie nie brakuje gniazd montażowych.
W obydwu modelach przewidziano mocowania do błotników. Dodatkowo oba rowery wykorzystują sztywne osie 12 mm w kołach (dla większej sztywności), co poprawia pewność prowadzenia przy jeździe z obciążeniem lub na nierównej nawierzchni.
W praktyce geometria obydwu ram jest łagodna (kąt główki ramy ok. 70°), dzięki czemu oba gravale łatwiej znoszą długie przejazdy i są wygodne.
Napęd, hamulce i przełożenia
W obu modelach znajdziemy osprzęt Shimano GRX 2x10 - to zestaw przystosowany do rekreacyjnej jazdy gravelowej.
Tambora A3 korzysta z przerzutek i manetek RX400 oraz korby RX600 (46/30), podobnie jak Tier, jednak kaseta w Tamborze ma szerszy zakres (11-36T) niż Tier (11-34T).
Obydwa zestawy pozwalają łatwo dobrać przełożenie do stromego podjazdu lub szybkiego finiszu. Różnica rozpiętości kasety jest jednak niewielka - oba rowery dobrze radzą sobie w typowych warunkach terenowych.
Co ważne, hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano GRX RX400 są w obu modelach. Oznacza to, że niezależnie od pogody (deszcz, błoto) oba gravele zapewnią silne, modulowane hamowanie - cechę kluczową w terenie.
Koła, opony i komfort jazdy
Największą różnicą jest ogumienie: Unibike Tier ma opony Schwalbe G-One Comp 28x1,50″ (realnie około 40 mm szerokości), które stanowią kompromis między szybkością na asfalcie a przyczepnością na luźnych szutrach.
Polygon Tambora A3 jest fabrycznie wyposażony w szersze opony WTB o szerokości 45C, które lepiej amortyzują nierówności i pozwalają na jazdę w głębszym terenie, ale przy nieco większym oporze toczenia.
Waga obu rowerów oscyluje w okolicach 11-12 kg (Tier ≈11,4 kg vs Tambora ≈11,65 kg ), więc różnice nie są drastyczne i wybór pomiędzy nimi tak naprawdę ogranicza się do tego, który bardziej ci się podoba.
Dla kogo Polygon Tambora A3, a dla kogo Unibike Tier 2025?
Tambora A3 to rower dla nieco bardziej wymagających użytkowników - ma większy zakres wyposażenia, dzięki czemu będzie ci go łatwiej dostosować zarówno do amatorskich wyścigów gravelowych, jak i turystycznych tras długodystansowych. Sprzyja temu także komfortowa geometria Polygon X RWR Tambora A3, która powoduje, że na tym rowerze każda przejażdżka to czysta przyjemność.
Z kolei Unibike Tier 2025 to propozycja dla początkujących i rowerzystów rekreacyjnych. Jeśli nie planujesz startu w zawodach, a szukasz bezpiecznego i niezawodnego gravela w rozsądnej cenie, Tier spełni Twoje oczekiwania.
Dobry napęd GRX, solidne koła i przygotowanie pod montaż bagażu czynią go świetnym wyborem do codziennych wypadów i dłuższej turystyki.
Jest też częstym kandydatem na drugi rower dla kogoś, kto ma już szosówkę czy MTB, ale potrzebuje uniwersalnego gravela na weekendowe wyjazdy. Robiliśmy już na kanale test rowerów gravelowych z serii Tier — sprawdź, jak poradził sobie podczas jazdy.
Oba modele mają swoje zalety - zależy, czy bardziej cenisz agresywną jazdę i większe 45-milimetrowe opony, czy odrobinę większe możliwości jazdy turystycznej, które daje Tier.
Podsumowanie - porównanie graveli
Mimo że szutrówki na dobre weszły do katalogu każdego większego producenta, to opinie o rowerach gravelowych wciąż są mieszane. Tym bardziej cieszy nas, że w segmencie rowerów dla początkujących, jest tak duży wybór.
Który rower gravelowy wybrać z tych dwóch? Wejdź na nasz sklep i samodzielnie dokonaj porównania. Specyfikacja polygon x RWR Tambora A3 właściwie nie ma sobie równych w tej cenie, a klienci są zachwyceni zakupem tego roweru.
Zapraszamy!