Porównanie graveli: Polygon Tambora G5 czy Polygon Tambora G7

Polygon Tambora szturmem wdarł się do segmentu graveli i nie zamierza odpuszczać! To jedna z najbardziej udanych serii tego producenta. Jako dystrybutor marki możemy stwierdzić, że Tambora to prawdziwy hit, gdyż jego sprzedaż stale rośnie.
Stawiamy naprzeciwko siebie dwie solidne propozycje z karbonową ramą — Polygon Tambora G5 i Polygon Tambora G7. Czy warto dopłacić do droższego modelu? Podpowiadamy!
Dlaczego warto przeczytać nasz artykuł?
- Poznasz różnice w konfiguracji tych dwóch popularnych graveli,
- dowiesz się, czy warto dopłacić do wyższego modelu,
- pokażemy Ci, dlaczego Tambora to tak dobry rower gravelowy.
Spis treści:
- Prezentacja poszczególnych modeli
- Polygon Tambora G5
- Polygon Tambora G7
- Kryteria porównania
- Zestawienie modeli – porównanie obok siebie
- Analiza porównawcza
- Wnioski i rekomendacje
Wprowadzenie
Polygon Tambora to propozycja dla tych, których nie interesuje rower szosowy, a chcą mieć gravel dający swobodę jazdy w różnym terenie.
Indonezyjski producent podszedł do tematu niezwykle skrupulatnie i stworzył jedną z najciekawszych konstrukcji w tym segmencie. Efekt jest taki, że Tambora bije rekordy sprzedaży i wciąż zyskuje na popularności.
Te rowery to nie tylko najniższa cena w swojej półce, lecz także jakość porównywalna ze znacznie droższymi propozycjami.
Skąd tak duże zainteresowanie tym modelem?
- Atrakcyjny stosunek cena/jakość — zarówno Tambora G5, jak i G7 w swojej półce cenowej nie mają konkurencji pod względem osprzętu,
- zaawansowana technologicznie rama z włókna węglowego ACX Carbon,
- Flip Chip, który pozwala modyfikować rozstaw kół i dostosować rower do własnych potrzeb,
- estetyczny design zarówno pod kątem wewnętrznego prowadzenia linek, jak i zastosowanych lakierów,
- szeroki prześwit na opony — do 45 mm,
- 14 punktów mocowań na akcesoria,
- technologia compliance tuning, która sprawia, że ramy Polygon z włókna węglowego mają rewelacyjne parametry tłumienia drgań.
Prezentacja poszczególnych modeli
Jak w przypadku większości producentów, Polygon przygotował kilka wariantów Polygon Tambora. Wszystkie warianty z tej linii modelowej poza Tambora G4, występują na tej samej ramie z włókna węglowego ACX Carbon.
Polygon Tambora G5
To solidna propozycja dla miłośników bikepackingu i takich, które szukają pierwszego karbonowego gravela w przyzwoitej cenie. Tambora G5 sprawdzi się także na trasach gravelowych wyścigów ultra dla początkującego zawodnika.
Specyfikacja techniczna
- Rama: Carbon ACX (w rozmiarze M waga to 9.8 kg), konstrukcja może jeździć z obciążeniem dodatkowym do 25 kilogramów,
- Napęd: Sram APEX 1 × 11 (11-42T) - prosty 11 biegowy napęd,
- Hamulce: Hybrydowe Tektro HD-C711 - choć w katalogach znajdziecie opis “hydraulic disc”, to jest to konstrukcja łącząca linkę z hydraulicznym zaciskiem,
- Koła: Solidne aluminiowe obręcze double wall, które złożono na piastach Novatec. Fabryczna opona ma rozmiar 700x40C.
Mocne strony modelu G5 wynikają głównie z charakterystyki całej linii modelowej. To dobrze skonfigurowany rower ze średniej półki z fenomenalną ramą z włókna węglowego, która jest lekka i sztywna. Tambora G5 można potraktować jako bazę do dalszej rozbudowy i ulepszeń.
To, co nam się nie podoba w wersji G5, to hybrydowe hamulce. Nie mają najlepszej opinii i bywają kapryśne w serwisie, da się jednak z tym żyć i użytkować je bez większych problemów. Lepiej by było, gdyby pojawiły się hydrauliczne hamulce SRAM.
Polygon Tambora G7
To połączenie lekkości karbonu z wyczynową wydajnością w niezwykle atrakcyjnej cenie.
Polygon Tambora G7 jest modelem, który z powodzeniem dowiezie Cię do mety na czele wyścigów gravelowych, a gdy zajdzie taka potrzeba, to posłuży Ci podczas bikepackingowej wyprawy. Czy nie o to chodzi w idealnym gravelu?
Specyfikacja techniczna
- Rama: Carbon ACX (w rozmiarze M waga to 8,7 kg), ta sama co w Tambora G5
- Napęd: SRAM Apex 1 × 12 (11-44T) XPLR — nowsza i bardziej wydajna generacja niż 1 × 11 z Tambora G5
- Hamulce: SRAM APEX hydraulic disc — wydajne nawet w trudnych warunkach pogodowych,
- Koła: Karbonowe Novatec G24 (1450 g /para) - lekkie i sztywne
Rower Tambora G7 to praktycznie same mocne strony. Ten rower w swojej półce cenowej nie ma żadnej godnej konkurencji.
Dużym zaskoczeniem w takim budżecie są koła z włókna węglowego Novatec G24. Są one przeznaczone do szybkiej jazdy, a rower dzięki nim jest komfortowy i dynamiczny.
Na plus jest także obecność w konfiguracji SRAM Apex w wersji 1 × 12. Napęd jest wytrzymały, a zmiana biegów następuje błyskawicznie nawet pomimo tego, że nie mamy tutaj elektroniki z systemem AXS. Zakres przełożeń jest minimalnie większy, niż w Tambora G5, co da Ci większe możliwości jazdy na wymagających odcinkach terenowych.
Tambora G7 możecie zobaczyć w naszej recenzji video na kanale YouTube Sprint-Rowery.
Sprawdź też nasz wpis dedykowany temu modelowi: Poznaj nasz bestseller – Polygon Tambora G7
Kryteria porównania
Polygon Tambora G7 jest wyższym modelem, co sprawia, że przeznaczony jest dla bardziej wymagających użytkowników. Ma lepsze koła i wyższej klasy osprzęt. To rower pozycjonowany wyżej w katalogu, niż wariant G5, dlatego ma lepsze wyposażenie.
W sytuacji, gdy nie bierzesz udziału w wyścigach i chcesz solidnego gravela do codziennej jazdy, Polygon Tambora G5 jest w zupełności wystarczający nawet pomimo tego, że ma osprzęt SRAM Apex 1 × 11.
Zestawienie modeli – porównanie obok siebie
Cecha | Polygon Tambora G5 | Polygon Tambora G7 |
Rama | Carbon ACX, taperowana główka, 14 punktów montażowych | Carbon ACX, taperowana główka, 14 punktów montażowych |
Waga | 9.8 kg (rozmiar M) | 8.7 kg (rozmiar M) |
Napęd | SRAM Apex 1x11 (11-42T) | SRAM Apex XPLR 1x12 (11-44T) |
Hamulce | hybrydowe Tektro | SRAM APEX hydraulic disc |
Koła | Aluminiowe na piastach Novatec | Karbonowe Novatec G24 |
Dodatki | Sztyca z włókna węglowego, siodło Selle Italia X | Sztyca z włókna węglowego, siodło Selle Italia X |
Analiza porównawcza
Tambora G7 jest propozycją dla kogoś, kto szuka szybkiego gravela z możliwością jazdy długodystansowej z bagażem. To sprzęt, na którym można planować ultramaratony na szutrze i jeśli tylko noga na to pozwoli, to osiągać wysokie wyniki.
Z kolei wariant G5 skierowany jest do tych, którzy chcą przede wszystkim rekreacyjnego roweru szutrowego z opcją bikepackingu, który potrafi być szybki i dawać przyjemność z jazdy. To rasowy gravel i na 100% da Ci mnóstwo radości na szutrach podczas treningów i rekreacyjnej jazdy.
Fenomenem jest to, że Polygon zamknął w tych rowerach kwintesencję tego, czym są gravele. Obie propozycje są wszechstronne i będą Ci świetnie służyły w codziennej eksploatacji. Prześwit w ramie zmieści opony o szerokości do 45 mm, co daje duże możliwości jazdy w terenie.
Wnioski i rekomendacje
Tambora to wyjątkowa seria graveli, którą Polygon będzie dalej rozwijał. Świadczy o tym, chociażby prezentacja wersji elektrycznej, która z pewnością przysporzy marce kolejnych fanów.
Zarówno wersja G5, jak i G7, udowadniają, że dobrej jakości gravel z karbonową ramą nie musi kosztować fortuny. Oba modele łączy lekka i sztywna rama z ACX Carbon, która jest wytrzymała i komfortowa.
Jeśli Twój budżet nie pozwala na więcej, to G5 jest bardzo dobrą platformą do dalszego rozwoju. Wymiana kół w przyszłości i lekkie odchudzenie tego roweru sprawią, że będziesz mieć rewelacyjny gravel nawet do amatorskiego ścigania. Choć w konfiguracji poczyniono pewne kompromisy, to jest to jeden z najtańszych graveli z ramą karbonową, na który warto zwrócić uwagę.
G7 jest z kolei kompletnym sprzętem dla wymagających użytkowników. Waga poniżej 9 kilogramów, pełna hydraulika i karbonowe koła sprawiają, że pokonywanie kolejnych kilometrów szutrowych dróg będzie dla Ciebie prawdziwą radością.
Serdecznie zapraszamy po kompletną ofertę graveli marki Polygon do naszego sklepu internetowego. Znajdziesz tam wszystko to, co jest Ci niezbędne do uprawiania sportu rowerowego na każdym poziomie zaawansowania.
Do następnego!