Porównanie rowerów crossowych: Polygon x RWR Heist X7 czy Unibike Zethos 2025

2025-05-02
Porównanie rowerów crossowych: Polygon x RWR Heist X7 czy Unibike Zethos 2025

Polygon Heist X7 czy Unibike Zethos — który z tych rowerów crossowych jest lepszym wyborem do jazdy w każdych warunkach? Z pozoru są bardzo podobne, mają szeroki prześwit na opony, wysokiej klasy osprzęt i amortyzowany widelec, ale jakie są między nimi różnice? Porównujemy dwa rowery, które śmiało mogłyby być top 1 w rankingu "dobry rower crossowy".

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co sprawia, że rowery crossowe zyskują w Polsce na popularności i dla kogo są idealnym wyborem,
  • Jakie są różnice w konstrukcji ramy i geometrii między Polygon Heist X7 a Unibike Zethos 2025,
  • który rower ma lepszy widelec i jak wpływa to na komfort jazdy w terenie,
  • Co lepiej sprawdzi się na co dzień: napęd 1 × 11 w Polygonie czy 2 × 11 w Unibike,
  • który model łatwiej dostosujesz do codziennego użytkowania – od montażu błotników po przewożenie sakw,
  • który rower wybrać, jeśli szukasz sportowego charakteru, a który, jeśli liczysz na komfort i wszechstronność.

Spis treści:

  1. Polygon Heist X7 czy Unibike Zethos?
  2. Rama i geometria
  3. Widelec i amortyzacja
  4. Napęd i przełożenia
  5. Hamulce
  6. Koła i ogumienie?
  7. Komfort jazdy i ergonomia
  8. Podsumowanie i rekomendacje

Moda na rowery crossowe w Polsce – lubimy wszechstronność

Jeszcze dekadę temu rower crossowy był niszą, a dziś staje się codziennym widokiem na polskich ścieżkach.

Nie ma w tym w sumie nic dziwnego! Jako naród jesteśmy bardzo praktyczni, a ukształtowanie większości naszego kraju perfekcyjnie nadaje się do jazdy rowerem crossowym.

Po kilku przejażdżkach na takim rowerze okazuje się, że nie każdemu potrzebny jest widelec z dużym skokiem i ciężkie terenowe opony. Dobrym rowerem crossowym przejedziemy miasto niewiele wolniej, niż szosówką, a w weekend z powodzeniem możemy go użyć do dłuższej wycieczki po nieutwardzonym szlaku.

Czy to w takim razie rower idealny? Nie, ale dla 99% rowerzystów jeżdżących rekreacyjnie sprawdzi się w każdych warunkach.

Można nim wygodnie dojechać do biura, omijając korki, a w wolnym czasie wyskoczyć na rekreacyjną przejażdżkę po lesie czy szutrze. Crossy zyskały popularność jako wielozadaniowe rowery dla każdego, a ich geometria i wygoda użytkowania świetnie wpisują się w wymagania każdego rowerzysty, który jeździ rekreacyjnie.

Polygon Heist X7 czy Unibike Zethos?

W segmencie crossów pojawia się wielu mocnych graczy – od globalnych marek jak Giant czy Trek, po rodzime firmy pokroju Kross czy Unibike.

Stawiamy naprzeciwko siebie dwa podobnie wycenione modele: Polygon x RWR Heist X7 oraz Unibike Zethos 2025

Pierwszy to efekt współpracy Indonezyjskiego producenta Polygon z zespołem Sprint-Rowery. Drugi to najnowsza odsłona cenionego modelu krajowego producenta Unibike, znanego z dobrego stosunku jakości do ceny.

Oba rowery celują w podobnego odbiorcę – rowerzystę, który dysponuje średnim budżetem, oczekuje wszechstronności, solidnego wyposażenia i tego, że rower będzie mu służył bez problemu przez kilka lat.

Z pozoru są to rowery podobne, jednak ich charakter jest całkowicie różny.

Polygon Heist X7 RWR czerpie garściami ze świata graveli i MTB, stawiając na prostotę i sportowy pazur. Testowaliśmy go na naszej leśnej rundzie i poradził sobie tam zaskakująco dobrze.

Unibike Zethos pozostaje wierny klasycznej koncepcji crossowej – oferuje układ przełożeń 2 × 11 i stawia na komfort oraz wielozadaniowość w każdych warunkach. Videorecenzję tego modelu znajdziesz na naszym kanale YouTube.

Rama i geometria – lekka konstrukcja i wygodna pozycja

Sercem każdego roweru jest rama, a w crossach liczy się jej lekkość, wytrzymałość i geometria zapewniająca uniwersalny charakter. Pod tym względem zarówno Polygon, jak i Unibike trzymają wysoki poziom, choć znajdziemy między nimi pewne różnice.

Polygon Heist X7

  • Rama wykonana jest z wysokiej klasy aluminum AL6 (urban cross),
  • użyto technologii hydroformingu w celu podniesienia sztywności, a główka ramy jest taperowana,
  • wewnętrznie poprowadzone przewody, dzięki czemu rower wygląda czysto i elegancko,
  • geometria urban cross, która łączy wygodę ze sportowym charakterem,
  • sztywne osie zarówno z przodu, jak i z tyłu, co podnosi sztywność i przekłada się na precyzję prowadzenia przy mocniejszym obciążeniu ramy (jazda z sakwami, agresywna jazda po singletracku).

Główka ramy w Polygon Heist X7 RWR jest lekko wyższa, co daje umiarkowanie wyprostowaną pozycję za kierownicą, jednak nadal pochyloną na tyle, by efektywnie naciskać na pedały. Kąt główki (ok. 71°) zapewnia stabilne prowadzenie i pewność na zjazdach, a dość długi tylny trójkąt gwarantuje przewidywalność na różnych nawierzchniach.

To rzadko spotykane w tej klasie cenowej i sprawia, że rower przypomina pod względem konstrukcji bardziej rasowe MTB niż zwykły trekking – Heist błyskawicznie reaguje w ciasnych zakrętach, a na dłuższym dystansie nie męczy pleców.

Po to, by było ci łatwiej dostosować go do swojego stylu jazdy, zamontowaliśmy w Polygon Heist X7 RWR regulowany mostek. Dzięki temu z łatwością przygotujesz go na bardziej rekreacyjną lub sportową jazdę.

Unibike Zethos 2025

Unibike także może pochwalić się lekką, hydroformowaną ramą z aluminium 6061-T6. Design jest sportowy i nowoczesny, a malowanie stonowane i eleganckie.

Geometria Zethosa jest opisywana jako dynamiczna i szybka, nastawiona na sprawne pokonywanie kilometrów. Pozycja za kierownicą jest bardziej wyprostowana niż na Polygon, co sprawia, że Zethos lepiej sprawdzi się jako trekkingowy rower miejski.

Unibike postawił na klasyczne rozwiązania w punkcie łączenia ramy z widelcem i kołami – zastosowano standardową główkę pod ster 1-1/8” oraz tradycyjne zaciski do montażu kół.

W tej klasie większość modeli tak ma, ale na tle Polygona jest to konstrukcja mniej zaawansowana.

Widelec i amortyzacja – płynna jazda w terenie

Rower crossowy z definicji musi sobie radzić na różnych nawierzchniach. Dlatego w obu rowerach znajduje się widelec przedni o skoku 63 mm, tłumiący nierówności i poprawiający komfort jazdy w terenie.

Polygon Heist X7 RWR ma na pokładzie SR Suntour NCX-D Air – to widelec powietrzny dedykowany do rowerów trekkingowych.

Jego największą zaletą jest powietrzna sprężyna (air spring), dzięki której można dostosować charakter widelca do stylu jazdy użytkownika.

Co więcej, w Suntour NCX-D jest blokada skoku (hydraulic lock out) obsługiwana wygodnie z manetki na kierownicy, co pozwala usztywnić go podczas jazdy po równym terenie.

Podczas szybkiej jazdy po asfalcie, czy pod górę, nie stracisz energii na "bujanie" widelca podczas pedałowania. Wystarczy przestawić manetkę na kierownicy i amortyzator zachowuje się jak sztywny widelec.

Oprócz tego Suntour w Polygon Heist X7 RWR ma regulację wstępną i tłumienie olejowe, co przekłada się na efektywne tłumienie drgań i dobry komfort jazdy nawet na wyboistych ścieżkach. To amortyzator z górnej półki, który jest responsywny w terenie i wytrzymały.

Unibike Zethos 2025 również korzysta z produktu Suntoura, a konkretnie modelu SR Suntour NX1.

Jest to widelec dedykowany rowerom crossowym, o skoku 63 mm, z blokadą hydrauliczną sterowaną manetką na kierownicy (czyli także możemy go zablokować bez schodzenia z roweru – duży plus). Różnica tkwi w rodzaju sprężyny: NX1 występuje w wersji sprężynowej (stalowa sprężyna).

Mimo braku regulacji ciśnieniowej producent tak dobrał twardość, by widelec dobrze spisywał się przy typowej wadze dorosłego rowerzysty. Ma on podstawowe regulacje w postaci napięcia wstępnego sprężyny i regulacji tłumienia.

W praktyce amortyzator Unibike jest podstawową konstrukcją, która dobrze wybiera nierówności miejskich dróg i daje sobie radę na leśnych ścieżkach podczas rekreacyjnej jazdy.

W bezpośrednim porównaniu amortyzator powietrzny z Polygon Heist X7 RWR ma znacznie lepszą kulturę pracy i jest lepszą konstrukcją.

Napęd i przełożenia – prostota 1 × 11 kontra szeroki zakres 2 × 11

Polygon (1x11) – wyposażony jest w najnowszy napęd Shimano Cues U6000 w konfiguracji 1 × 11.

Z przodu mamy pojedynczą zębatkę korby Prowheel Charm 36T (max chainring 38T), a z tyłu szerokozakresową kasetę 11–50T. Taka konfiguracja daje 11 biegów obejmujących bardzo lekki bieg na stromą górkę (36 × 50) oraz dość szybki bieg na zjazd czy prostą (36 × 11).

Napęd 1X ma szereg zalet:

  • Prostota obsługi i serwisu,
  • brak przedniej przerzutki i tylko jedna manetka do obsługi,
  • szeroki zakres dostępnych przełożeń,
  • łatwe dostosowanie przełożenia w dynamicznych sytuacjach (np. jazda w terenie).

W Unibike Zethos również znajdziemy komponenty z serii Shimano Cues U6010, ale w wariancie 2 × 11. To rozwiązanie jest stosowane coraz rzadziej, choć wciąż ma wielu zwolenników na rynku.

Mechanizm korbowy Shimano Cues U6010 ma dwie tarcze 46/32T, a z tyłu jest kaseta 11–45T (11-45T). Łącznie daje to 22 biegi, które częściowo się pokrywają, ale zapewniają bardzo szeroki zakres przełożeń.

Największy blat 46T w połączeniu z zębatką 11T z tyłu daje Ci "twarde przełożenie", które może się przydać podczas szybkiej jazdy po asfalcie.

Z drugiej strony, mała tarcza 32T z tyłu z 45T pozwala na łatwiejsze podjazdy przy obciążonym rowerze lub w trudniejszym terenie.

Czym charakteryzuje się napęd 2X?

  • Mamy dwie manetki do obsługi (lewa zmienia przód, prawa tył),
  • więcej elementów napędu, o które należy dbać i serwisować,
  • większe koszty serwisu w razie awarii,
  • większy zakres przełożeń i elastyczność biegów,
  • to konfiguracja, która dobrze sprawdzi się podczas jazdy z bagażem, lub rekreacyjnej jazdy miejskiej.

Warto dodać, że oba rowery korzystają z nowoczesnych suportów ze zintegrowaną osią (żaden nie używa starszego „kwadratu”), co przekłada się na lepszą sztywność korby i efektywność pedałowania.

Hamulce – pewność zatrzymania dzięki hydraulice

Zarówno Polygon Heist X7, jak i Unibike Zethos 2025 wyposażono w hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano, które gwarantują mocne i pewne hamowanie niezależnie od pogody.

Polygon ma hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano BR-MT410, a Unibike z Shimano Cues U8000 – oba systemy są zbliżone pod względem siły i modulacji.

Hydraulika działa płynnie, a lekkie naciśnięcie klamki wystarczy, by zatrzymać rower. Klamki dają także możliwość regulacji i dostosowania do swojego zasięgu dłoni, co dodatkowo podnosi ergonomię użytkowania.

Koła i ogumienie – szybkość czy przyczepność?

Oba rowery mają rozmiar kół 28 cali, ale różnią się oponami. Polygon postawił na WTB Riddler 700x45C – szybkie, uniwersalne opony, idealne na asfalt i lekki szuter.

Unibike Zethos ma uniwersalne opony Schwalbe Smart Sam 700x42C z bieżnikiem trekkingowym i paskiem odblaskowym na boku.

W obu rowerach są solidne koła aluminiowe z piastami Shimano i wzmocnionymi obręczami.

Komfort jazdy i ergonomia – siodło, kierownica, amortyzowana sztyca

W tej kategorii Polygon Heist X7 RWR ma zdecydowaną przewagę nad Unibike Zethos. Producent w wersji RWR zaistalował amortyzowaną sztycę tłumiącą nierówności i regulowany mostek, który ułatwia dostosowanie pozycji do swoich warunków anatomicznych.

Do tego na kierownicy są ergonomiczne chwyty, a w specyfikacji znajduje się wygodne siodełko Selle Royal (we wcześniejszej wersji nie-sprint, entity saddle)

Unibike Zethos także może pochwalić się wygodnym siodełkiem i ergonomicznymi chwytami. Oferuje jednak mniejsze możliwości dopasowania roweru do siebie. Nie ma też amortyzowanej sztycy, co będzie odbijało się na komforcie jazdy.

Oba rowery wyposażone są w wygodną stopkę i dają możliwość zamontowania zarówno bagażnika, jak i błotników. Dzięki temu z łatwością dostosujesz je do swoich potrzeb.

Polygon czy Unibike? Podsumowanie i rekomendacje

Wybór między Polygon Heist X7 RWR, a Unibike Zethos 2025 zależy przede wszystkim od twojego stylu jazdy. W obu rowerach doceniamy ich wszechstronność.

Jeśli szukasz połączenia roweru MTB z crossem, to Polygon jest właśnie dla ciebie. To rower, który świetnie prowadzi się w lżejszym terenie i daje mnóstwo frajdy, jeśli interesuje cię kolarstwo szutrowe (gravel). Jednocześnie, dobrze sprawdzi się w mieście i podczas jazdy po asfalcie.

Z kolei Unibike Zethos jest to bardziej trekkingowy rower miejski o rekreacyjnym charakterze, który ustępuje Polygon pod kątem specyfikacji. Brakuje mu regulowanego mostka, amortyzowanej sztycy i powietrznego amortyzatora z blokadą na kierownicy.

Zethos przypomina trochę połączenie roweru fitness z rowerem crossowym. Jest mniej sportowy, ale odrobinę bardziej "casualowy" — dobrze sprawdzi się jako środek transportu do pracy i rower rodzinny do jazdy po ścieżkach rowerowych.

Koniecznie zajrzyj do naszego sklepu Sprint-Rowery, w którym nasi doradcy chętnie pomogą ci wybrać odpowiedni rower do twoich potrzeb. Sprawdź ofertę i przekonaj się, który cross lepiej wpisze się w twój styl jazdy. Zapraszamy!

Tagi
Polecane produkty