Porównanie rowerów crossowych: RWR Heist X7 czy Unibike Xenon 2025?

Rower crossowy to jeden z najlepszych wyborów dla 99% Polaków. Jest wszechstronny i świetnie sprawdza się zarówno podczas codziennych dojazdów do pracy, jak i weekendowej aktywności z rodziną.
Nieważne ile rowerów byście brali do porównania, cross u normalnego rowerzysty prawie zawsze będzie najlepiej odpowiadał na jego potrzeby. Dlatego postanowiliśmy stworzyć "Sprintową" wersję Polygon Heist i rzucić rękawicę prawdziwej legendzie w tym segmencie - Unibike! Który z nich jest lepszy? Unibike xenon czy Heist x7 w wersji RWR? Sprawdź!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego rower crossowy jest świetnym wyborem na 99% tras w Polsce,
- co ciekawego przygotowaliśmy w ramach współpracy z Polygon,
- który rower crossowy w naszym porównaniu jest lepszym zakupem,
- jak bardzo specyfikacja techniczna Heist RWR różni się od oryginału,
- czy można kupić coś ciekawego w segmencie crossowym,
- kiedy zakup roweru tego typu jest dobrym pomysłem.
Spis treści:
- Czym jest rower crossowy
- Unibike Xenon 2025
- Polygon Heist X7 RWR
- Porównanie specyfikacji
- Dla kogo Unibike Xenon 2025
- Dla kogo Polygon Heist X7 RWR
Czym jest rower crossowy
Rower crossowy to połączenie różnych typów rowerów, które świetnie sprawdza się dla każdego, kto chce wszechstronnej maszyny do codziennego użytku.
To lekka konstrukcja o wygodnej geometrii, która sprawdza się zarówno jako środek transportu do pracy, rower do turystyki, jak i regularnej aktywności fizycznej.
Charakterystyczne dla rowerów tego typu jest zastosowanie kilku rozwiązań konstrukcyjnych, które wyróżniają crossy wśród innych typów rowerów:
- Koła w rozmiarze 28"
- szerokie opony (35-45mm), co zapewnia dobrą prędkość na asfalcie i przyczepność na mniej wymagających trasach w terenie,
- rekreacyjna geometria ramy, która sprzyja wygodnemu pokonywaniu dłuższych tras,
- możliwość zamontowania dodatkowych akcesoriów rowerowych (błotniki, bagażnik, oświetlenie, fotelik dla dziecka),
- amortyzacja w przednim widelcu (najczęściej skok 63 mm)
Jeśli planujesz zakup roweru, który sprawdzi się w każdej sytuacji, to "cross" jest w wielu przypadkach najlepszym wyborem.
Do naszego porównania wybraliśmy dwóch mocnych przedstawicieli tego segmentu. Który z nich okaże się lepszym wyborem?
Unibike Xenon 2025
Unibike to Polska marka z dużym doświadczeniem w tworzeniu rowerów na polski rynek. Od lat rowery tego producenta cieszą popularnością ze względu na wysoką jakość i dostosowanie do różnych warunków.
Ile rowerów byście brali pod uwagę, to Unibike przeważnie będzie mieć najlepszy stosunek jakości do ceny.
Wielokrotnie porównywaliśmy Unibike do takich marek, jak Giant, czy Trek i za każdym razem polski producent skutecznie bronił się jakością zastosowanych komponentów w danej półce cenowej.
Obejmowało to zarówno napęd, jak i hamulce, które są kluczowymi elementami z perspektywy kilkuletniej eksploatacji roweru. Nie inaczej jest w przypadku Unibike Xenon, który jest znakomitym rowerem crossowym.
Rama i geometria
Unibike Xenon 2025 zbudowano na ramie wykonanej z aluminium 6061-T6, do której produkcji zastosowano hydroforming. Dzięki temu jest sztywna, lekka i wytrzymała. Bez problemu poradzi sobie także z cięższymi rowerzystami.
Rama Xenon dostępna jest w rozmiarach 17”, 19”, 21” i 23”, co pozwala na dopasowanie roweru do wzrostu użytkownika.
Geometria ramy została zaprojektowana z myślą o komforcie podczas długich tras, zapewniając wygodną, lekko pochyloną pozycję. To dobrze znana od lat geometria trekkingowa, więc jeśli szukasz "klasyki", to na Xenon'ie poczujesz się jak "w domu".
Rama przystosowana jest do montażu dodatkowych akcesoriów takich jak bagażnik i błotniki.
Amortyzacja
Xenon wyposażono w widelec sr suntour ncx-e air z powietrzną komorą, dzięki której możesz dostosować charakterystykę jego pracy do wagi rowerzysty. Blokada hydrauliczna obsługiwana jest z poziomu kierownicy za pomocą manetki.
Taka konfiguracja ułatwia dostosowanie pracy amortyzacji do aktualnych warunków na trasie.
Napęd i osprzęt
To model, który korzysta ze stosunkowo nowej grupy osprzętu Shimano Cues U8000. Napęd jest w konfiguracji 2 × 11 i oferuje szeroki zakres przełożeń. Xenon dzięki temu poradzi sobie zarówno podczas poruszania się po płaskim terenie, jak i na bardziej wymagających trasach w lesie.
Kaseta 11-45t ma na tyle szeroki zakres, że z pewnością nikomu nie będzie "za ciężko" nawet podczas pokonywania stromego podjazdu.
Hamulce
Za skuteczne hamowanie w Unibike Xenon 2025 odpowiadają hydrauliczne hamulce tarczowe z serii Shimano Cues. Oznacza to, że kontrolę i bezpieczeństwo na trasie masz zapewnioną nawet wtedy, gdy spadnie deszcz.
Koła i opony
Koła oparte są na piastach Shimano Deore i obręczach JHT, które są przystosowane do systemu tubeless.
To dobra informacja z perspektywy dostępności części zamiennych w przyszłości i łatwego serwisu. Każdy mechanik bez większego problemu będzie w stanie doprowadzić te piasty do dobrej kondycji, gdy zajdzie taka potrzeba.
Koła są na tyle wytrzymałe, że śmiało możesz planować wycieczki po nieutwardzonych szutrowych ścieżkach. Fabryczna opona w rozmiarze 28 × 1.65 da ci niezbędną przyczepność na mniej wymagających trasach w terenie.
Nie jest to rasowy gravel, ale Xenon z powodzeniem pozwoli ci zjechać z asfaltu i poczuć odrobinę "rowerowej wolności".
Dodatki i bajery
W konfiguracji znajduje się kilka dodatków, które sprawiają, że Unibike Xenon jest wygodnym rowerem crossowym do codziennego użytku:
- Stopka ułatwiająca parkowanie roweru,
- aluminiowe pedały zapewniające mocny chwyt obuwia,
- siodło Selle Royal New Lookin z wkładką żelową,
- ergonomiczne chwyty kierownicy, które zmniejszają zmęczenie dłoni.
Polygon Heist X7 RWR
Zaprojektowaliśmy ten rower w bliskiej współpracy z Polygon, na bazie jednego z najbardziej udanych rowerów crossowych w ofercie tego producenta. To propozycja dla tych, którzy nie uznają kompromisów.
Dokonaliśmy w konfiguracji na tyle sensownych zmian, że jest to prawdopodobnie najmocniejsza propozycja na rynku w tej półce cenowej.
Dokładny test tego modelu jest już dostępny u nas na kanale YouTube!
Rama i geometria
Polygon Heist ma lekką i sztywną ramę z aluminium al6 z wewnętrznym prowadzeniem linek. To, co wyróżnia tę konstrukcję to taperowana główka ramy, która poprawia sztywność przedniego trójkąta i przekłada się na bardziej bezpośrednie sterowanie.
Przód ramy jest obniżony, dzięki czemu jest to rower crossowy ze sportowym pazurem, który sprawdzi się na szybkich trasach.
Lakier utrzymany jest w stylowym, matowym wykończeniu ze złotymi (ale wciąż skromnymi!) akcentami. Miało być elegancko i jest elegancko!
Amortyzacja, komfort i wydajność
Za tłumienie nierówności odpowiada powietrzny amortyzator SR Suntour NCX Air. Blokada hydrauliczna obsługiwana jest z poziomu kierownicy, co sprawia, że jazda w zróżnicowanym terenie na Polygon Heist X7 RWR jest bardzo efektywna.
Co więcej, amortyzowana jest także sztyca podsiodłowa, która świetnie niweluje drgania podczas jazdy na nierównościach. Dzięki niej pokonywanie długich tras będzie znacznie bardziej komfortowe.
Napęd i osprzęt
Sercem napędu naszego Heista jest wytrzymała grupa Shimano Cues u6000 w wersji 1 × 11. Rozpiętość kasety wynosi 11-50T i daje ci do dyspozycji zbliżoną rozpiętość biegów do systemu z dwoma blatami.
Brak przedniej przerzutki to mniej pancerzy, mniejsze ryzyko awarii i niższa masa.
Mechanizm korbowy Prowheel Charm ma łożyska zewnętrzne, co obniża koszty serwisu i uodparnia go na niepożądane dźwięki z wewnątrz.
Jaki jest efekt takiej konfiguracji? To rower crossowy, który posłuży ci przez kilka sezonów, a gdy zajdzie taka potrzeba to serwis nie zabije twojego budżetu domowego.
Hamulce
Hamulce tarczowe hydrauliczne shimano br-mt400 sprawiają, że Polygon Heist X7 RWR hamuje przewidywalnie w każdych warunkach pogodowych. To na tyle wydajny zestaw, że nawet ciężsi użytkownicy nie powinni mieć problemu z poczuciem bezpieczeństwa na tym rowerze.
Dobra modulacja i wygodne klamki to podstawowe zalety tych hamulców Shimano.
Koła i opony
Koła w Polygon Heist X7 RWR mają obręcze tubeless ready z podwójną ścianką (obręcze aluminiowe double wall). Dzięki temu są wytrzymałe i możesz korzystać z wszelkich dobrodziejstw jazdy bez dętek w terenie.
Standardowe opony wtb riddler 700x45c sprawdzą się na asfalcie, szutrze i na leśnych ścieżkach. To szybkie opony, które dają odpowiednią przyczepność w trudniejszych warunkach.
Jeśli zajdzie taka potrzeba, rama i widelec są w stanie zmieścić opony o szerokości do 50 mm, a to już daje ci całkiem duże możliwości, jeśli interesuje cię jazda w terenie.
Dodatki i bajery
Wersja RWR to kilka zmian, które sprawiają, że Polygon Heist X7 jest znacznie lepszym rowerem, niż w przypadku wersji podstawowej. Co jeszcze zmieniliśmy?
- Amortyzowana sztyca podsiodłowa współpracuje z wygodnym siodełkiem żelowym, dzięki czemu komfort jazdy jest na wysokim poziomie,
- wstawiliśmy mostek z regulacją kąta nachylenia, dzięki czemu będzie ci łatwiej dopasować rower do siebie,
- zaprojektowaliśmy malowanie z najwyższej jakości lakieru, dzięki czemu rower przykuwa wzrok i "podoba się dla nas".
Nasze wrażenia z testu w terenie
Już przed powstaniem wersji RWR, Polygon Heist zaskakiwał nas swoją wszechstronnością. Rower świetnie radził sobie na utwardzonych trasach i w lekkim terenie.
Połączenie nowoczesnego napędu i amortyzacji sprawia, że jazda na Polygon Heist X7 RWR jest komfortowa i dynamiczna. Geometria ramy sprawia, że nawet podczas agresywnej jazdy w terenie, Heist potrafi dać niewiele mniej radości z jazdy niż klasyczny rower MTB.
Dużą przewagą Polygon Heist X7 RWR nad Unibike jest to, że zarówno z przodu, jak i z tyłu ma sztywne osie. Charakterystykę jazdy poprawia także taperowana główka sterowa. Te dwie cechy powodują, że technicznie rama stoi o półkę wyżej od Xenona, bo rower znacznie lepiej prowadzi się w zakrętach.
Jako wszechstronny sprzęt "do wszystkiego" jest to świetny wybór i jesteśmy dumni z tej propozycji w naszej ofercie.
Porównanie specyfikacji
Element | Unibike Xenon | Polygon Heist X7 RWR |
Rama | Aluminium 6061-T6, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie linek | Aluminium AL6 Urban Cross, taperowana główka, sztywne osie |
Amortyzator | SR Suntour NCX-E Air, skok 63 mm, blokada z kierownicy | SR Suntour NCX Air, skok 63 mm, blokada z kierownicy |
Sztyca | Klasyczna | Amortyzowana |
Napęd | Shimano CUES U8000, 2 × 11 | Shimano CUES 6000, 1 × 11 |
Zakres przełożeń | 46/32T z przodu, kaseta 11–45T | 36T z przodu, kaseta 11–50T |
Korba | Shimano CUES U8000-2 | Prowheel Charm 36T |
Hamulce | Shimano CUES U8000, hamulce hydrauliczne tarczowe | Shimano MT410, hamulce hydrauliczne tarczowe |
Koła | Obręcze JHT DISC, tubeless ready, piasty Shimano Deore M5100 | Obręcze tubeless ready, sztywne osie |
Opony | Schwalbe Smart Sam 28x1.65 (700x42C), Addix | WTB Riddler 700x45C |
Siodło | Selle Royal New Lookin Athletic (Royal Gel) | Żelowe, miękkie |
Chwyty | VELO ergonomiczne z lock-on | Ergonomiczne z szerokim podparciem dłoni |
Mostek | UNO, klasyczny | Regulowany kąt nachylenia |
Waga | Około 13,3 kg | Około 13,0 kg (ze sztycą amortyzowaną i regulowanym mostkiem) |
System biegów | Dwublatowa konfiguracja z przednią przerzutką | Napęd jednorzędowy (1x), niższa masa |
Blokada amortyzatora | Tak, z kierownicy | Tak, z kierownicy |
Prowadzenie linek | Wewnętrzne | Wewnętrzne |
Dodatki | Dzwonek, podpórka, pedały aluminiowe | Żelowe siodło, amortyzowana sztyca, sportowy design |
Dla kogo Unibike Xenon 2025
To rower dla osób szukających roweru do jazdy rekreacyjnej. Sprawdzi się na ścieżkach rowerowych, asfaltowych drogach i dobrze ubitych leśnych trasach.
Napęd Shimano z szerokim zakresem przełożeń sprawdzi się podczas codziennych przejażdżek i podczas dłuższych weekendowych wyjazdów.
To model, który stawia na wygodę, płynność i niezawodność, a jego klasyczna geometria sprawia, że każdy się na nim odnajdzie.
Dla kogo Polygon Heist X7 RWR
To rower dla wymagających użytkowników, którzy szukają sensownego zamiennika gravela lub mtb. Jego progresywna geometria, sportowe zacięcie i specyfikacja techniczna sprawiają, że tak naprawdę jest to gravel z prostą kierownicą (rower hybrydowy), a nie rower crossowy.
Sztywne osie, taperowana główka sterowa i widelec sr suntour ncx air z manetką na kierownicy sprawiają, że Heist X7 RWR wprost zachęca do szybszej jazdy. To świetna propozycja dla aktywnych użytkowników, którzy lubią jeździć dynamicznie w każdych warunkach.
Oba są fajne!
Oba modele znajdziesz w naszym sklepie i oba z czystym sumieniem polecamy. Jeśli nadal masz wątpliwości, który z nich jest lepszy dla ciebie, to odezwij się do naszego działu handlowego i pomożemy ci wybrać najlepszy rower do twojego stylu.
Zapraszamy!