Porównanie rowerów górskich: Polygon x RWR Xtrada 8 czy Trek Marlin 7 Gen 3

Polygon Xtrada 8 czy Trek Marlin 7 Gen 3 - który z tych rowerów górskich bardziej pasuje do Ciebie? Oba modele to propozycje dla miłośników MTB, którzy szukają solidnego roweru na leśne ścieżki, szutry i mniej wymagający teren,a obaj producenci wiedzą, jak tworzyć dobre rowery.
Jeśli zastanawiasz się, który z nich oferuje lepszy stosunek jakości do ceny, nowocześniejsze komponenty i daje więcej frajdy z jazdy, ten tekst jest właśnie dla Ciebie! Który z rowerów lepiej wypadnie? Markowy Trek, czy jeszcze bardziej markowy Polygon RWR Xtrada 8? Sprawdź!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są najważniejsze różnice między Polygon Xtrada 8 RWR a Trek Marlin 7 Gen 3,
- który rower ma nowocześniejszą ramę i bardziej progresywną geometrię,
- co oferują oba modele pod względem napędu, amortyzacji i hamulców,
- który rower jest lepszy dla osób szukających MTB na wycieczki, a który dla tych, którzy chcą więcej adrenaliny.
Spis treści:
- Bezpośrednie porównanie Polygon x RWR Xtrada 8 kontra Trek Marlin 7 Gen 3
- Amortyzacja - ile skoku potrzeba w lesie?
- Napęd - Shimano kontra SRAM, kto tu rządzi?
- Układ hamulcowy
- Sztyca i komfort jazdy - z myk-mykiem czy bez?
- Koła i opony - przyczepność czy lekkość toczenia?
- Dla kogo Polygon Xtrada 8 RWR?
- Dla kogo Trek Marlin 7 Gen 3?
- Zamów swojego górala i ruszaj na szlak!
Dlaczego rowery MTB z segmentu do 5000 zł są tak popularne?
Rower górski za około 5000 zł to złoty środek dla wielu miłośników jazdy po lesie, szutrze i bardziej wymagających trasach. Wskazują na to zamówienia z naszego magazynu. Rowery z tego segmentu cieszą się niesłabnącą popularnością i producenci dobrze o tym wiedzą.
Dlaczego tak jest? Bo w tej cenie dostajemy już sprzęt, który nie jest jedynie „górskim” rowerem z hipermarketu, ale prawdziwym MTB - z solidną ramą, markowym amortyzatorem powietrznym i solidnymi hamulcami, które faktycznie działają.
Taki budżet pozwala na zakup roweru, który nie tylko sprawdzi się na weekendowych wypadach za miasto, ale też z powodzeniem wytrzyma większe wyzwania - od stromych podjazdów po zjazdy po korzeniach.
Można na nim śmiało planować start w amatorskich zawodach w maratonie MTB, czy regularny trening kolarstwa górskiego. To dobra półka cenowa, żeby kupić sensowny rower górski "do upalania", a nie tylko jazdy "wokół komina".
Nic dziwnego, że modele jak Polygon Xtrada 8 czy Trek Marlin 7 Gen 3 rozchodzą się jak świeże bułeczki.
To kompromis między jakością i ceną, który pozwala na realizowanie swoich sportowych ambicji.
Obie propozycje sprawdzą się też jako górski rower turystyczny, ale który z nich jest faktycznie lepszy?
Bezpośrednie porównanie Polygon x RWR Xtrada 8 kontra Trek Marlin 7 Gen 3
Po rower MTB ze średniej półki sięgają najczęściej ci, którzy oczekują od niego czegoś więcej niż tylko rekreacyjnej jazdy, ale niekoniecznie szykują się do startu w zawodach.
Polygon Xtrada 8 i Trek Marlin 7 Gen 3 świetnie wpisują się w ten segment.
Oba rowery są porządnie złożone, mają solidne komponenty, nowoczesną geometrię i dają realne możliwości jazdy w terenie.
Polygon Xtrada 8 RWR to rower o sportowym zacięciu, zaprojektowany przez zespół Sprint Rowery i Polygon. Zadbaliśmy o to, by fabryczną wersję "stuningować" i stworzyć porządny rower, który odpowie na najczęstsze potrzeby sporej części naszych klientów szukających sensownego roweru górskiego.
W przyzwoitej cenie otrzymujesz nowoczesną ramę z progresywną geometrią, sztywnymi osiami i bogaty osprzęt. To MTB downcountry, który świetnie radzi sobie w terenie.
Rower górski Trek Marlin 7 Gen 3 ma łagodniejszy charakter. To propozycja dla kogoś, kto chce mieć wygodny rower do wypadów za miasto na leśne ścieżki, ale niekoniecznie z myślą o ostrej jeździe po singletrackach. Trek ma mniej zaawansowaną ramę (tradycyjne mocowanie kół, a nie sztywne osie), łagodniejszą geometrię i jest fabrycznie przystosowany do montażu bagażnika, stopki i bidonów. To dobry wybór do górskiej turystyki.
Oba rowery reprezentują nieco inne podejście do MTB — jeden ma sportowy pazur i jest bardziej progresywny (Polygon), a drugi jest nieco bardziej uniwersalny i komfortowy (Trek).
Komponent | Polygon Xtrada 8 RWR (edycja Sprint Rowery) | Trek Marlin 7 Gen 3 |
Rama | Aluminium, taperowana główka, sztywne osie | Aluminium Alpha Silver, klasyczne haki |
Amortyzator | RockShox Recon Silver RL, 120 mm, powietrzny | RockShox Judy, 100 mm, powietrzny |
Napęd | Napęd Shimano Deore 1x12, korba 32T, przerzutka XT | mechanizm zmiany biegów SRAM SX Eagle, 1 × 12, korba 30T |
Kaseta | Shimano Deore 11-51T | SRAM 11-50T |
Hamulce | Shimano MT400, tarcze 180/160 mm | Shimano MT200, tarcze 180/160 mm |
Sztyca | TransX Dropper Post SL "myk-myk" | Sztyca regulowana "myk-myk" |
Koła i opony | 29” opony WTB Trail Boss, 2.25” | 29” Maxxis Ardent Race, 2.4” |
Akcesoria rowerowe i dodatki | Mocowanie na stopkę, dwa koszyki na bidon | Mocowania na bagażnik, stopkę i bidony |
Amortyzacja - ile skoku potrzeba w lesie?
Oba rowery wyposażone są w powietrzne amortyzatory Rock Shox, jednak różnią się modelem i szczegółami.
W Polygonie Xtrada 8 wykorzystujemy RockShox Recon Silver RL o skoku 120 mm. To amortyzator z wyższej półki, którego skok klasyfikuje ten MTB w kategorii "downcountry".
Widelec ma regulację tłumienia powrotu i blokadę skoku na goleni. Daje to możliwość dopasowania pracy zawieszenia do stylu jazdy i terenu. Największą zaletą tej konstrukcji jest wysoka wytrzymałość, duża dostępność części zamiennych i powietrzny tłumik, który pozwala na dopasowanie siły amortyzacji do wagi użytkownika.
Trek Marlin 7 Gen 3 posiada RockShox Judy Silver o skoku 100 mm. To prostsza konstrukcja, przeznaczona do rekreacyjnej jazdy po lżejszych trasach. Widelec ma blokadę i podstawowe regulacje, które pozwalają na dopasowanie go do preferencji użytkownika.
Napęd - Shimano kontra SRAM, kto tu rządzi?
Tutaj mamy dwa różne podejścia. Polygon Xtrada 8 RWR postawił na mieszankę Shimano Deore i XT - napęd 1 × 12 z korbą 32T i kasetą 11-51T. To dobrze, bo Shimano Deore M6100 opinie ma znakomite i znane jest ze swojej precyzji.
XT z tyłu to świetne rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie precyzję zmiany biegów i trwałość. Jest całkiem duża szansa, że przez cały okres eksploatacji nie będziesz mieć potrzeby nawet wpisywać w google pytania: "jak zamontować tylną przerzutkę". To po prostu pancerny sprzęt, nawet jeśli intensywnie z niego korzystasz.
Trek Marlin 7 Gen 3 wyposażono w SRAM SX Eagle 1 × 12, z nieco mniejszą koronką w korbie 30T i kasetą 11-50T.
SX Eagle to napęd budżetowy w rodzinie SRAM, ale dla rekreacyjnych użytkowników spełni swoje zadanie. Największa różnica pomiędzy jednym a drugim napędem mogłaby się uwydatnić podczas wymagającej pracy w trudnych warunkach atmosferycznych.
Zastanawia nas filozofia Trek, który z nieprzerwanym uporem montuje w korbach zębatki 30T. Takie przełożenie sprawia, że rower na płaskich odcinkach wymaga bardzo wysokiej kadencji do tego, by go rozkręcić.
Dlatego właśnie naszym warunkiem koniecznym przy tworzeniu Polygon Xtrada 8 RWR było umieszczenie większej zębatki w korbie. Polygon da ci podobne przełożenia w terenie, a na płaskim odcinku pojedzie szybciej od Marlina.
W naszych stronach to niezbędny zabieg, bo większość tras na Podlasiu jest dość płaska. Uznaliśmy, że to bezpieczne rozwiązanie dla 95% rowerzystów w Polsce.
Układ hamulcowy
Polygon Xtrada 8 RWR został wyposażony w Shimano MT410, czyli hamulce z wyższej półki. Mechanizm klamki na dwa palce, większa siła hamowania, lepsza modulacja - w praktyce oznacza to, że są bardziej bezpieczne przy szybszej jeździe w terenie. Tarcze 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu dają pewność zatrzymania nawet na stromych zjazdach.
Trek Marlin 7 Gen 3 ma Shimano MT200, czyli podstawowe hydrauliczne hamulce, które świetnie radzą sobie przy rekreacyjnej jeździe i zapewniają bezpieczeństwo.
Są proste w obsłudze i wystarczające na lasy, szutry i miejskie ścieżki. Również wyposażone w tarcze 180/160 mm, ale siła hamowania jest nieco mniejsza w porównaniu do MT400.
W codziennej jeździe prawdopodobnie nie zauważylibyśmy różnicy pomiędzy MT200 i MT400, jednak w trakcie sportowej jazdy i w trudnych warunkach atmosferycznych będzie ona wyraźnie odczuwalna przy hamowaniu na korzyść Polygon.
Sztyca i komfort jazdy - z myk-mykiem czy bez?
Polygon Xtrada 8 RWR został wyposażony fabrycznie w sztycę regulowaną TransX Dropper Post SL.
To rozwiązanie, które docenią szczególnie ci, którzy często jeżdżą w zmiennym terenie - zjazdy, podjazdy, zakręty. Dzięki możliwości szybkiego opuszczenia siodła z poziomu kierownicy, można łatwo dostosować pozycję ciała do warunków na trasie.
Myk-myka w tym przedziale cenowym nie znajdziemy często - to duży atut Xtrady, który czyni z niej rower gotowy na bardziej wymagające wyzwania rowerowe.
Trek Marlin 7 Gen 3 również może pochwalić się sztycą typu "dropper", która w jego przypadku sprawdzi się, gdy zechcesz podeprzeć się nogą podczas postoju na światłach podczas dojazdu do pracy.
Koła i opony - przyczepność czy lekkość toczenia?
W Polygonie Xtrada 8 RWR zastosowano opony WTB Trail Boss o szerokości 2.25”, które zapewniają dobrą trakcję na zróżnicowanych nawierzchniach.
To opony o terenowym bieżniku, stworzone do jazdy w wymagającym terenie, gdzie liczy się przyczepność. W połączeniu ze sztywnymi osiami i progresywną geometrią daje to rowerowi bardzo pewne prowadzenie, nawet na korzeniach czy w mokrym lesie. Niestety na asfalcie i ścieżkach rowerowych będą generować duże opory toczenia.
Trek Marlin 7 Gen 3 stoi na szerszych oponach Maxxis Ardent Race 2.4”, które są bardziej nastawione na komfort i lekkość toczenia.
Ich zwiększona objętość sprawia, że dobrze tłumią nierówności, co przekłada się na wygodę na dłuższych trasach i podczas rekreacyjnej jazdy. Mniej agresywny bieżnik sprawia, że Marlin lepiej poradzi sobie na szutrach i ubitych ścieżkach, niż w błocie czy kamieniach.
Dla kogo Polygon Xtrada 8 RWR?
Jeśli szukasz "górala", który:
- oferuje najlepszy stosunek ceny do jakości,
- ma prawdziwy sportowy pazur,
- oferuje aż 120 mm skoku i nie są mu straszne nawet wymagające trasy w terenie,
- wytrzyma trudy amatorskiego ścigania w maratonie,
- będzie dobrą bazą do dalszej rozbudowy,
- ma myk-myk i najlepszy w tej klasie powietrzny amortyzator z blokadą,
to Polygon Xtrada 8 RWR powstał właśnie dla ciebie! To MTB, który jest gotowy na znacznie więcej niż tylko niedzielna przejażdżka "wokół komina".
To porządny sprzęt "nie za miliony", który w terenie pokazuje swój prawdziwy potencjał.
Zobacz jak Xtrada RWR radzi sobie na naszej rundzie testowej! Podoba się dla ciebie? Zapraszamy do składania zamówienia, bo ten wariant rozchodzi się błyskawicznie!
Dla kogo Trek Marlin 7 Gen 3?
Jeśli chodzi o rower Marlin 7, jest on pełen kompromisów. To MTB o bardziej rekreacyjnym charakterze, który sprawdzi się w przestrzeni miejskiej i na podmiejskich ścieżkach.
Ma świetną ramę z dożywotnią gwarancją, ładne malowanie i design, który przyciąga wzrok. Rower Trek Marlin 7 z czystym sumieniem polecamy komuś, kto chce mieć funkcjonalny MTB do codziennej jazdy i na podmiejskie szlaki w lesie.
Testowaliśmy go w naszej recenzji video i jest to rower, który poradzi sobie w niemal każdych warunkach.
Zamów swojego górala i ruszaj na szlak!
Jak wyglądałoby podsumowanie tego starcia?
Trek Marlin 7 cena/jakość — tutaj zdecydowanie wygrywa Polygon. Ma lepsze komponenty i bardziej zaawansowaną ramę oraz napęd 1x12. Jedyne, w czym Xtrada RWR ustępuje Trekowi to dożywotnia gwarancja na ramę, choć 10 lat to i tak wystarczająco dla większości użytkowników.
Niezależnie od tego, czy wybierzesz bardziej sportowego Polygon Xtrada 8 RWR, czy wszechstronnego Trek Marlin 7 Gen 3, oba modele znajdziesz w ofercie Sprint Rowery.
Skorzystaj z naszej Gwarancji Najniższej Ceny i fachowego doradztwa przy składaniu zamówienia online z dostawą pod drzwi. Zapraszamy!