Porównanie rowerów górskich: Polygon x RWR Xtrada 8 czy Trek Procaliber 6

W tym artykule przeanalizujemy, który rower górski jest bardziej opłacalny, Polygon Xtrada 8 czy Trek Procaliber 6? Oba są hardtailami stworzonymi do szybkiej jazdy w terenie, a jednocześnie oferują stosunkowo dobrą konfigurację w atrakcyjnej cenie. Który z nich lepiej spełni twoje oczekiwania? Podpowiadamy!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Który rower górski lepiej sprawdzi się na górskich szlakach,
- jakie są największe różnice między Trek i Polygon,
- czy zawsze trzeba dopłacać do lepszego osprzętu,
- dla kogo przeznaczone są rowery górskie do 6000 zł,
- jakie akcesoria dodatkowe możesz zamontować do Procaliber 6 i Xtrada 8 RWR.
Spis treści:
- Dlaczego rowery MTB z segmentu średniego budżetu są tak popularne?
- Trek Procaliber 6 i Polygon Xtrada 8 RWR - poznaj rywali
- Rama i geometria - komfort, sztywność, styl jazdy
- Amortyzacja - RockShox Judy kontra RockShox Recon
- Konfiguracja napędu
- Shimano MT200 vs MT410 - która hydraulika wygrywa?
- Koła i opony
- Myk-myki i komfort jazdy - z dropperem czy bez?
- Który rower wybrać?
Dlaczego rowery MTB z segmentu średniego budżetu są tak popularne?
Rowery górskie ze średniej kategorii cenowej cieszą się ogromną popularnością wśród rowerzystów. Wpływa na to przede wszystkim stosunek jakości do ceny, gdyż firmy dobrze zdają sobie sprawę z tego, że to w tym segmencie jest największa konkurencja. Nierzadko w rowerach wycenionych na 5000-6000 zł możemy znaleźć technologie dobrze znane ze znacznie droższych rowerów wyścigowych.
Nie jest wielkim wyczynem znalezienie w tej kwocie profesjonalnie wyglądającego roweru górskiego z aluminiową ramą, powietrznym amortyzatorem z blokadą, który ma nowoczesny napęd 1×12. Standardem są też hydrauliczne hamulce tarczowe.
Taki hardtail (rower górski bez amortyzacji z tyłu) sprawdzi się na weekendowych wypadach w teren i maratonach MTB dla amatorów.
Średni budżet oznacza w tym przypadku, że wcale nie trzeba iść na ekstremalne kompromisy — kupujesz rower, który realnie posłuży ci przez lata i pozwoli na szlifowanie umiejętności jazdy w terenie.
Trek Procaliber 6 i Polygon Xtrada 8 RWR - poznaj rywali
Trek Procaliber 6 to przedstawiciel rodziny cross-country od Treka.
Marka Trek słynie z doświadczenia wyścigowego - zawodnicy na jej rowerach zdobywali medale na olimpiadach i mistrzostwach świata różnej kategorii. Trek Procaliber 6 kontynuuje tę tradycję, ale w wydaniu bardziej przystępnym cenowo. Procaliber 6 jest następcą modelu Trek X-Caliber, który do tej pory funkcjonował w katalogu aluminiowych MTB tego producenta.
Charakteryzuje go lekka, aluminiowa rama o sportowej geometrii, zaprojektowana z myślą o szybkim pokonywaniu podjazdów i sprawnym manewrowaniu.
Najnowsza generacja Procalibra otrzymała cechy stylu downcountry - ma większy skok widelca (120 mm) i nawet fabryczną sztycę regulowaną, co sprawia, że jest to jeszcze bardziej wszechstronny rower niż dawniej. Więcej na ten temat znajdziesz w naszej recenzji video.
W całej konstrukcji widać pewne kompromisy, jednak nie zmienia to faktu, że Procaliber 6 jest świetną bazą do dalszej rozbudowy. Rama jest wysokiej klasy i objęta jest dożywotnią gwarancją producenta.
Polygon Xtrada 8 RWR to z kolei owoc bliskiej współpracy Sprint-Rowery.pl z indonezyjskim producentem Polygon. Możesz obejrzeć go z bliska w naszej recenzji video.
Model oznaczony symbolem RWR (to marka własna Sprint, pod którą wypuszczamy wysokiej jakości akcesoria i rowery) został przygotowany specjalnie na polski rynek.
Bazą jest najpopularniejsza rama MTB Polygona - Xtrada - wykonana z lekkiego stopu ALX i ceniona za wygodną geometrię. W wersji Xtrada 8 RWR dołożyliśmy od siebie topowe smaczki, które zwykle spotyka się w droższych rowerach: lepszy amortyzator, napęd z komponentami Shimano XT, sztycę typu dropper oraz parę innych usprawnień.
Charakterystyka? Xtrada 8 RWR to rower górski o zacięciu trailowym - dostajemy wygodną pozycję za kierownicą, solidną amortyzację 120 mm i wyposażenie gotowe znieść ostre katowanie w terenie. Wszystko to w świetnej cenie, która sprawia, że trudno obok tej oferty przejść obojętnie. To naprawdę "top of the top", jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości.
Bezpośrednie porównanie
Cecha | Polygon Xtrada 8 RWR | Trek Procaliber 6 |
Rama | Aluminium ALX XC, progresywna geometria, mocowanie stopki | Trek Alpha Platinum Aluminium, sportowa geometria, mocowanie stopki i bagażnika |
Amortyzator (przód) | RockShox Recon Silver RL, 120 mm skoku, powietrzny, sztywna oś 15×110 mm (Boost), blokada | RockShox Judy Silver, 120 mm skoku, powietrzny, sztywna oś 15×110 mm, blokada (remote) |
Napęd | Napęd shimano deore 1x12 M6100 (kaseta 10-51T, korba Deore 32T) + tylna przerzutka Shimano XT M8100 | Napęd shimano deore 1x12 M6100 (10-51T, korba 30T) + tylna przerzutka Shimano XT M8100 |
Hamulce | Shimano BR-MT410 (hydrauliczne hamulce tarczowe) | Shimano BR-MT200 (hydrauliczne hamulce tarczowe) |
Koła | 29″, obręcze aluminiowe (sztywne osie przód i tył); opony WTB Trail Boss 29×2.25 | 29″, obręcze Bontrager Kovee (Tubeless Ready, 23 mm szer. wew.); opony Bontrager XR (ok. 29×2.20), sztywne osie przód i tył |
Sztyca | TransX Skyline Dropper (regulowana, wewn. prowadzenie) | Bontrager Line Dropper (regulowana, wewn. prowadzenie) |
Kokpit | Kierownica Entity Expert 760 mm, mostek Entity; siodełko Black Saddle Void | Kierownica Bontrager alu 750 mm, mostek Bontrager; siodełko Bontrager Arvada |
Dodatki | Mocowanie na stopkę; 2× koszyk bidonu; satynowy lakier ze złotymi akcentami (edycja limitowana), 10 lat gwarancji na ramę | Mocowania bidonów, bagażnika i błotników; dożywotnia gwarancja na ramę dla pierwszego właściciela |
Rama i geometria - komfort, sztywność, styl jazdy
Oba rowery mają solidną ramę z aluminium. Trek wykorzystuje swój najwyższej klasy stop Alpha Platinum Aluminium, który gwarantuje niską masę przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości.
Polygon ani trochę nie zostaje w tyle — jego stop ALX XC to zaawansowane aluminium, cenione za balans lekkości i odporności na wyzwania jazdy terenowej. Obie ramy bez problemu zniosą ostre traktowanie na szlaku.
Co do geometrii, oba rowery są przedstawicielami rozwijającego się segmentu "downcountry". Są to nowoczesne hardtaile do wymagającej jazdy terenowej ze 120 mm skoku w przednim amortyzatorze. Kąty główki są tak dostosowane, by oba rowery pewnie prowadziły się na zjazdach i w ciasnych sekcjach na krętych singletrackach.
W obu przypadkach mamy wewnętrznie poprowadzone linki i pancerze oraz wysokiej jakości lakier. Zarówno Polygon, jak i Trek mają sztywne osie z przodu i z tyłu, co jest rozwiązaniem charakterystycznym dla rowerów wyścigowych.
Największa różnica konstrukcyjna polega na możliwości montażu akcesoriów. Do Xtrada zamontujesz stopkę, a Trek ma możliwość założenia zarówno stopki, jak i bagażnika.
Amortyzacja - RockShox Judy kontra RockShox Recon
Przedni widelec jest elementem, który w znacznym stopniu wpływa na komfort jazdy w terenie. Oba rowery mają w specyfikacji amortyzację od znanego producenta RockShox.
Polygon ma zamontowany RockShox Recon ze 120 mm skoku, który znany jest z bardziej zaawansowanych rowerów. To konstrukcja z powietrznym tłumikiem pozwalającym na dostosowanie charakterystyki pracy do wagi roweru i stylu jazdy. Ma też hydrauliczną blokadę na goleni, która pozwala na usztywnienie widelca podczas jazdy po płaskim terenie. W tym segmencie cenowym trudno znaleźć rower górski, który oferuje tak zaawansowany widelec.
Trek Procaliber ma z przodu zamontowany RockShox Judy Silver ze 120 mm skoku.
To także widelec powietrzny, jednak jest on znacznie prostszy konstrukcyjnie od Recona z Xtrady. Trek ma fajne rozwiązanie w postaci manetki blokady umieszczonej na kierownicy, co jest wygodne podczas dynamicznej jazdy w terenie. W bezpośrednim porównaniu te widelce są podobnie, jednak Recon jest znacznie sztywniejszą konstrukcją.
RockShox Judy ma golenie o szerokości 30 mm, a Recon 32 mm, co sprawia, że przy jeździe pod dużym obciążeniem, widelec w Trek może delikatnie wyginać się na boki.
Nic w tym dziwnego. Judy jest widelcem do jazdy rekreacyjnej, który przede wszystkim ma być niedrogi. Recon to amortyzator zdecydowanie wyższej klasy.
Konfiguracja napędu
W obu porównywanych modelach znajdziemy nowoczesny napęd 1x12, czyli z jednym blatem z przodu i szerokozakresową kasetą z tyłu.
Taki układ to dziś złoty standard w MTB - prostota obsługi (nie martwisz się przednią przerzutką) idzie w parze z dużym zakresem przełożeń, który zapewnia kaseta 10-51T.
Obie firmy — zarówno Trek, jak i Polygon — postawiły na grupę Shimano Deore M6100, ale z małym upgradem: w obu rowerach tylna przerzutka to Shimano XT (model M8100). Dzięki zastosowaniu manetki i kasety Shimano Deore cena rowerów jest trochę bardziej atrakcyjna.
Napędy nie są identyczne — różnicą jest zastosowanie większej zębatki (32T) w Polygon Xtrada niż w Trek Procaliber (30T). Dzięki temu Polygon będzie jeździł szybciej na płaskich odcinkach. Poza tym w Polygon jest łańcuch kmc, a w Trek Shimano.
Shimano MT200 vs MT410 - która hydraulika wygrywa?
Hamulce to podstawa bezpieczeństwa i dobrej kontroli nad rowerem w terenie. Zarówno Trek, jak i Polygon mają hydrauliczne hamulce tarczowe, które dobrze znoszą wymagające warunki pogodowe.
Polygon korzysta z modelu Shimano MT410, natomiast Trek ma Shimano MT200, które są podstawowym modelem od japońskiego producenta.
MT200 firmy Shimano to popularny wybór stosowany w wielu rowerach przeznaczonych do jazdy rekreacyjnej. Charakteryzują się dwutłoczkowymi zaciskami i prostą konstrukcją, która zapewnia całkiem solidną siłę hamowania.
Shimano MT410 także posiadają dwa tłoczki, ale ich konstrukcja jest ulepszona względem MT200. Przede wszystkim klamki mają lepszą ergonomię i konstrukcję wewnętrzną, co przekłada się na bardziej precyzyjne dawkowanie siły hamowania i mniejszą podatność na przegrzanie.
W Trek i Polygon zastosowano większą tarczę (180 mm) z przodu, co poprawia siłę hamowania i ułatwia odprowadzanie ciepła na przednim kole.
Koła i opony
Przy oponach widać największą różnicę w charakterze obu rowerów.
Polygon Xtrada 8 RWR ma opony WTB Trail Boss z agresywnym bieżnikiem terenowym, które powinny być używane w wymagającym terenie. Zapewniają świetną przyczepność na luźnych nawierzchniach, w błocie i na kamieniach. Znane są z dość dużych klocków i wytrzymałości, ale mają spore opory toczenia na asfalcie (co jest normalne przy takim charakterze).
Trek ma oponę Bontrager Sainte-Anne, o bardziej wyścigowym charakterze. Ma ona niższy bieżnik, szybciej toczy się po ubitym terenie i asfalcie, ale w terenie da ci mniej przyczepności niż opona WTB z Polygon.
Porównując te rowery "prosto z pudełka",
Polygon — lepiej sprawdzi się na ostrych trasach w terenie, które mają zróżnicowane warunki. Górskie szlaki i leśne ścieżki to jego żywioł.
Trek — przygotowany jest do jazdy po szybkich trasach XC, szutrach i twardych nawierzchniach. Jego opony mają mniejsze opory, co przełoży się na szybszą jazdę. W terenie też sobie poradzą, jednak zwiększenie przyczepności może wymagać przejścia na system tubeless.
Jeśli chodzi o koła, oba zestawy są zbliżone do siebie charakterystyką. Polygon ma koła na piastach Shimano z obręczami aluminiowymi, a w Trek znajdziesz zestaw Bontrager Kovee własnej produkcji. To wytrzymałe zestawy, które nadają się do codziennej jazdy.
Myk-myki i komfort jazdy - z dropperem czy bez?
Myk-Myk to nic innego, jak regulowana sztyca podsiodłowa, która staje się standardem w segmencie rowerów MTB. Zarówno Trek, jak i Polygon Xtrada 8 RWR fabrycznie wyposażone są w ten dodatek.
Dropper w sekundę pozwala obniżyć siodełko przed zjazdem lub przeszkodą, a później równie szybko podnieść je do optymalnej pozycji. Dzięki temu na zjazdach masz pełną swobodę ruchu — możesz balansować ciałem bez obawy, że uderzysz się o siodło. To skuteczny sposób na poprawę kontroli nad rowerem na trudnych technicznie sekcjach.
Który rower wybrać?
Oba rowery różnią się między sobą niuansami i konstrukcyjnie są bardzo zbliżone do siebie.
Wybierz Polygon Xtrada 8 RWR jeśli:
- Szukasz maksimum osiągów w rozsądnej cenie. Ten rower udowadnia, że w atrakcyjnej cenie można dostać sprzęt z elementami, które dotąd widywałeś w znacznie droższych rowerach. Jeśli chcesz wycisnąć z budżetu jak najwięcej - Xtrada 8 Cię nie zawiedzie. W tej cenie trudno znaleźć konkurencję z powietrznym RockShoxem Recon napędem 1 × 12 z XT i dropperem na pokładzie.
- Chcesz roweru uniwersalnego, który posłuży i do zabawy w terenie, i do codziennej jazdy. Zaletą tego modelu jest to, że posiada praktyczne dodatki (stopka, wytrzymałe opony, solidna konstrukcja), które pozwolą Ci używać go na co dzień - dojazdy do pracy, wypady za miasto, a nawet lekki touring z bagażnikiem (mocowania pod bagażnik co prawda w ramie brak, ale przy odrobinie kreatywności i adapterach da się coś zamontować, lub użyć bagażnika mocowanego do sztycy).
- Kupując Xtradę RWR dostajesz coś w rodzaju edycji specjalnej - to pierwszy tak spersonalizowany model Polygona na polski rynek. Możesz poczuć się, jakbyś miał unikalny rower, dopieszczony przez lokalnych pasjonatów (bo tak w istocie jest - specyfikacja RWR to zasługa ekipy Sprint i NieKamila). Dla wielu osób już sama ta historia i nietuzinkowość sprzętu będzie atutem.
Wybierz Trek Procaliber 6, jeśli:
- Cenisz sobie rodowód marki Trek. Nawet jeśli nie ścigasz się, posiadanie roweru z rodziny Procaliber daje pewne poczucie, że mamy sportową maszynę. Trek dba o detale i jakość wykonania na każdym poziomie, więc dostajesz sprzęt dopracowany i przetestowany w boju.
- Planujesz starty w maratonach czy wyścigach XC - Procaliber 6 jest zbudowany tak, by dawać przewagę na dystansie: lekka rama, sztywna konstrukcja, efektywna pozycja. Na podjazdach ten rower aż rwie do przodu i to czuć przy każdym obrocie korbą.
- Wymagasz wysokiej jakości serwisu i wsparcia posprzedażowego. Trek oferuje dożywotnią gwarancję na ramę i najlepszy serwis posprzedażowy w branży rowerowej. Reklamacje są rozpatrywane prokliencko, a cała procedura znana jest z krótkiego czasu trwania.
- Chcesz mieć wszechstronny rower. Procaliber 6 to wyjątkowo udane połączenie roweru sportowego z rekreacyjnym MTB. Balans cech sprawił, że każdą jazdę na nim będziesz kończyć z ciepłem w serduszku, bez względu na to, czy to będzie spowodowane pięknymi widokami na trasie, czy przyśpieszonym tętnem po rundzie XC w lesie.
Zamów swojego górala i ruszaj na szlak!
Stając przed wyborem Polygon Xtrada 8 RWR czy Trek Procaliber 6, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: czego tak naprawdę oczekujesz od swojego nowego roweru górskiego?
Czy ma to być rama z "dodatkami" od uznanej marki, która jest dobrą bazą do rozwoju i dalszej rozbudowy, czy może wolisz sprzęt "napakowany" dobrym osprzętem w danym budżecie?
Oba rowery są bardzo podobne do siebie i dadzą ci mnóstwo radochy podczas jazdy.
Serce nam jednak podpowiada, że Polygon jest lepszą ofertą. Zwłaszcza gdy trafisz go w naszej specjalnej cenie, która jest o ponad 1000 zł niższa, niż standardowa cena na Trek Procaliber 6.
Nie pozostaje nic innego, jak skorzystać z naszego sklepu i wybrać odpowiedni sprzęt dla siebie. Zapraszamy!