Porównanie rowerów szosowych: Polygon Strattos S7X czy Polygon Strattos S8X

Rowery szosowe to przede wszystkim poszukiwanie konfiguracji pozwalającej na uzyskanie jak największej szybkości i ekonomii jazdy. Większość użytkowników jednośladów jako sztandarowy przykład roweru szosowego wskaże zapewne na rodzinę Trek Madone. I słusznie, ale mamy jeszcze znacznie rzadziej wybierane Polygon Strattos. Tym razem przygotowaliśmy dla Was porównanie dwóch modeli szosowych — Polygon Strattos S7X oraz S8X. Co oferują te maszyny?
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Rodzina rowerów Polygon Strattos to szosowe jednoślady zaprojektowane z myślą o udziale w wyścigach.
- Tańszy z dwójki Strattos S7X to dobra szosa na start dla osób początkujących.
- Droższy Strattos S8X pozwala się solidnie rozpędzić dzięki napędowi i hamulcom grupy Premium.
Spis treści:
- Z jakimi rowerami masz do czynienia
- Polygon Strattos S7X - szosa dla początkujących?
- Polygon Strattos S8X - dwa kroki do przodu?
- Krótkie zestawienie różnic
- Który rower wybrać — Polygon Strattos S7X, czy Polygon Strattos S8X?
Polygon Strattos S7X vs. Polygon Strattos S8X. Z jakimi rowerami masz do czynienia?
Rodzina Polygon Strattos to rowery szosowe z certyfikacją UCI Approved. Oznacza to, że jednoślady można wykorzystać w zawodach organizowanych pod egidą Union Cycliste Internationale, światowej organizacji zajmującej się koordynacją wyścigów kolarskich. Już sam ten fakt daje do zrozumienia, że mamy do czynienia z rowerami kierowanymi do ambitnych kolarzy. Takich, którym zależy na tym, aby dwa kółka działały bez zarzutu i umożliwiały ściganie się, a nie tylko wygodną jazdę na długim dystansie.
Cenowo propozycje od Polygon Bikes plasują się mniej więcej w dolnej połowie stawki. Model Polygon Strattos S7X kupisz za około 9500 zł. Jego następca, Polygon Strattos S8X kosztuje około 12 000 zł. Dodatek „X" w nazwie oznacza, że mamy do czynienia z topowymi rozwiązaniami producenta, w odróżnieniu od np. S7D, czy S7Disc. Czy różnic między nimi jest aż tyle, że opłaca się dorzucać 2500 zł do droższej wersji Strattosa? Po obu maszynach można spodziewać się naprawdę sporo, ponieważ indonezyjski producent rowerów przyzwyczaił nas już, że oferuje naprawdę mocne połączenia komponentów w przyzwoitej cenie. Przekonajmy się, jak wyglądają Strattos S7X i S8X!
Przygotowując porównanie, uwzględniliśmy następujące aspekty:
- zastosowanie,
- specyfikację techniczną,
- mocne strony,
- ograniczenia,
- komfort jazdy i ergonomia,
- stosunek jakości do ceny.
W końcowej sekcji artykułu znajdziesz też przejrzystą tabelę, jeżeli nie chcesz przekopywać się przez wszystkie detale techniczne. Całość kończymy krótkim podsumowaniem i rekomendacjami. To tyle, jeżeli chodzi o kwestie organizacyjne, a teraz przechodzimy do konkretów.
Polygon Strattos S7X - szosa dla początkujących?
Polygon Strattos S7X to połączenie niskiej masy i wytrzymałych komponentów. Znajdziesz tutaj karbonową ramę, efektywny transfer energii dzięki suportowi Pressfit BB86 oraz napęd współpracujący z elektronicznym systemem zmiany przerzutek Di2. Do tego dochodzą solidne hamulce tarczowe i widelec ACX All-Round, dzięki któremu zachowasz wysoką prędkość nawet w ciasnych zakrętach.
Polygon Strattos S7X - specyfikacja techniczna
Od strony technicznej Polygon Strattos 7X prezentuje się naprawdę nieźle:
- rama z włókna węglowego ACX All-Round Carbon UCI Approved,
- widelec ACX All-Round
- suport Pressfit BB86,
- manetki, przerzutki i korba z serii Shimano 105,
- 12-rzędowa kaseta Shimano 105, 11-34T,
- hydrauliczne hamulce Shimano 105 z tarczami 160/140 mm,
- koła Polygon RD6 Disc Tubeless Ready,
- opony Schwalbe One Addix.
Waga roweru to zaledwie 9,11 kg.
Mocne strony i ograniczenia
Model Polygon Strattos S7X łączy w sobie sportowy „pazur” z praktycznymi rozwiązaniami. Elektroniczny system zmiany przerzutek działa bezbłędnie, pozwalając na błyskawiczne dopasowanie przełożeń. Jednocześnie raz założony i skonfigurowany wymaga minimum uwagi ze strony rowerzysty. Zaawansowana karbonowa rama wyróżnia się wysoką sztywnością, co przekłada się na dynamiczną jazdę. Grupa napędowa Shimano 105 to lekkie komponenty klasy Premium. Koncepcyjnie bazują na Shimano Dura-Ace. Zapewniają balans między trwałością, sztywnością a masą. Współpracują z systemem Di2. W mechanizmie korbowym zastosowano technologię Hollowtech II, który łączy w sobie niską masę i maksymalne przeniesienie mocy.
Czy za pieniądze, jakie trzeba zapłacić za ten jednoślad, można się do czegoś przyczepić? W zasadzie nie, choć oczywiście zawsze grupa napędowa mogłaby być lepsza.
Polygon Strattos S7X - opinia, stosunek ceny do jakości
Jak na przyzwoity rower szosowy model Polygon Strattos S7X jest naprawdę tani. Znajdziesz tutaj wszystko, czego można oczekiwać od jednośladów przeznaczonych dla amatorów wyścigów kolarskich.
Polygon Strattos S8X - dwa kroki do przodu?
Polygon Strattos S8X jako następca modelu S7X odświeża przede wszystkim napęd i układ hamowania. Zamieniono grupę Shimano 105 na Shimano Ultregra, reklamowaną przez producenta jako jego „najszybsza zmiana przełożeń". Dzięki temu jazda jest jeszcze szybsza i płynniejsza. Pozostałe elementy, jak rama, widelec, suport, czy koła pozostały bez zmian. Producent, jak widać, wyszedł ze słusznego założenia, że jeśli coś działa, to nie ma sensu tego poprawiać.
Polygon Strattos S8X. Specyfikacja techniczna
Jeśli chodzi o zastosowane komponenty, Polygon Strattos SX8 prezentuje się następująco:
- rama z włókna węglowego ACX All-Round Carbon UCI Approved,
- widelec ACX All-Round,
- suport Pressfit BB86,
- manetki, przerzutki i korba z serii Shimano Ultegra,
- 12-rzędowa kaseta Shimano Ultegra, 11-34T,
- hydrauliczne hamulce Shimano Ultegra,
- koła Polygon RD6 Disc Tubeless Ready,
- opony Schwalbe One Addix.
Waga roweru to 8,2 kg, a więc niemal 1 kg mniej, niż Strattos S7X.
Mocne strony i ograniczenia
Na uwagę zasługuje przede wszystkim wymieniony napęd. Shimano Ultegra to grupa plasująca się o poziom wyżej od „stopiątki". Odświeżona konstrukcja jest lżejsza, bardziej opływowa, co przekłada się na mniejsze opory powietrza i szybszą jazdę. Dla przykładu powierzchnię przerzutki przedniej zmniejszono aż o 33%. Wykonana w technologii Hyperglide+ grupa napędowa pozwala na szybszą i płynniejszą zmianę przełożeń, przez co przerzucanie łańcucha na mniejsze lub większe zębatki staje się intuicyjne.
Z kolei hamulce Ultegra 8170 zapewnią lepszą modulację siły i szybszy punkt rozpoczęcia hamowania. Nieznaczne zwiększenie odstępu między klockami pozwoliło zminimalizować hałas generowany w procesie hamowania. Zastosowanie tutaj Ice Technologies — rozwiązania poprawiające chłodzenie komponentów i wydłużające ich żywotność. Technologia One Way Bleeding to przebudowany układ odpowietrzania, który skutecznie zapobiega blokowaniu się pęcherzyków powietrza w układzie hydraulicznym. Korba Ultegra wykorzystuje technologie Hollowglide i Hollowtech dla zmniejszenia masy jednośladu przy zachowaniu wytrzymałości komponentów.
Nie dzieląc włosa na czworo, możemy ze spokojnym sumieniem powiedzieć, że Strattos S8X jeździ płynniej i hamuje sprawniej, niezależnie od warunków panujących na drodze.
Polygon Strattos S8X - opinia, stosunek ceny do jakości
Cena większa o 2500 zł względem mniej zaawansowanego modelu to spory wzrost, dlatego warto dobrze zastanowić się przed zakupem. Jeśli korzystasz z jednośladu na zawodach, z pewnością docenisz każde rozwiązanie techniczne, które pomoże ci uzyskać przewagę nad rywalami. Lepsza grupa napędowa i hamulce z pewnością pozwolą na uzyskanie lepszego czasu na mecie.
Krótkie zestawienie różnic
Poniżej znajdziesz krótkie zestawienie najważniejszych cech recenzowanych rowerów.
Cecha | Polygon Strattos S7X | Polygon Strattos S8X |
Rama | ACX All-Round Carbon UCI Approved | ACX All-Round Carbon UCI Approved |
Widelec | ACX All-Round | ACX All-Round |
Suport | Pressfit BB86 | Pressfit BB86 |
Osprzęt | Shimano 105 | Shimano Ultegra |
Kaseta | 12-rzędowa kaseta Shimano 105, 11-34T | 12-rzędowa kaseta Shimano Ultegra, 11-34T |
Hamulce | tarczowe hydrauliczne Shimano 105 | tarczowe hydrauliczne Shimano Ultegra |
Koła | Polygon RD6 Disc Tubeless Ready | Polygon RD6 Disc Tubeless Ready |
Opony | Schwalbe One Addix | Schwalbe One Addix |
Który rower wybrać — Polygon Strattos S7X, czy Polygon Strattos S8X?
Jeśli rower szosowy traktujesz jako odskocznię od codzienności i niekoniecznie zależy ci na maksymalizacji osiągów, spokojnie możesz wybrać nieco tańszy model Polygon Strattos S7X. Te dwa tysiące „z hakiem” różnicy przeznacz wtedy na wyposażenie dodatkowe, jak nawigacja rowerowa, czy solidne zapięcie rowerowe. Jeżeli chcesz wydać na jednoślad pięciocyfrową kwotę, Polygon Strattos S8X to dobry start dla osób szukających naprawdę niezłej jakości rowerów do ścigania!