Porównanie rowerów crossowych: Trek Dual Sport 1 Gen 5 vs Trek Dual Sport 2 Gen 5

2025-03-14
Porównanie rowerów crossowych: Trek Dual Sport 1 Gen 5 vs Trek Dual Sport 2 Gen 5

Zastanawiasz się, który jednoślad na zróżnicowanej nawierzchni sprawdzi się najlepiej i wybór sprowadzasz do dwóch modeli — Trek Dual Sport 1, czy Trek Dual Sport 2? Podpowiadamy, jak wybrać dobry rower crossowy dla początkujących i porównujemy ze sobą dwie wersje Dual Sporta. Przekonaj się, co możesz otrzymać w cenie do 4 tysięcy złotych!

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Rodzina modeli Dual Sport to wszechstronne jednoślady na łatwiejsze, ubite trasy.
  • Dual Sport 1 to świetny wybór dla początkujących osób. Znajdziesz tutaj m.in. hamulce tarczowe, 8-biegową kasetę i nie tylko.
  • Trek Dual Sport 2 nieco podnosi poziom względem „Jedynki”. Znajdziesz w nim więcej aluminiowych elementów, lepsze hamulce i bardziej wszechstronny napęd.

Spis treści:

  1. Trek Dual Sport 1 Gen 5. Wszechstronny rower hybrydowy
  2. Trek Dual Sport 2 Gen 5. Rower do komfortowej pewnej jazdy gdzie tylko chcesz
  3. Który rower lepszy? Trek Dual Sport 1, czy Trek Dual Sport 2?
  4. Podsumowanie Trek Dual Sport 1 vs. Trek Dual Sport 2.

Cel porównania

Linia produktowa Dual Sport to wszechstronne rowery crossowe, które wypełniają lukę między szosą, gravelem i MTB. Dobrze sprawdzą się na leśnych ścieżkach, szutrach i asfalcie. Wyróżniają się lekkimi ramami, wysoką wytrzymałością i napędem, który można łatwo adaptować do zmieniającej się nawierzchni. Duży prześwit umożliwia założenie szerszych opon stworzonych z myślą o jeździe warunkach miejskich. Producent wykorzystał tutaj mniejsze koła (27,5 cala), które łatwiej jest ruszyć z miejsca i napędzić jednoślad.

W sprzedaży znajdziesz zarówno podstawowe modele Dual Sport, jak i wariant Equipped. Różni się on wyposażeniem, ponieważ posiada fabrycznie zamontowany bagażnik tylny, błotniki i oświetlenie rowerowe. Taka maszyna jest od razu gotowa na trasę. Obecnie piąta generacja Dual Sportów dostępna jest w wariantach 1,2 i 3. My bierzemy na celownik pierwsze dwie linie.

Różnica w cenie między nimi nie jest kolosalna i wynosi około 500 zł. Za Dual Sport 1 Gen 5 zapłacisz około 3 tysięcy złotych, zaś za Dual Sport 2 Gen 5 - około 3500 zł. Nasze porównanie zbudowaliśmy z kilku elementów, abyś mógł się po nim sprawnie przemieszczać:

  1. zastosowanie roweru,
  2. specyfikacja techniczna,
  3. mocne strony i ograniczenia,
  4. komfort jazdy i ergonomia,
  5. stosunek jakości do ceny.

W końcowej sekcji artykułu znajdziesz też przejrzystą tabelę. Całość kończymy krótkim podsumowaniem i rekomendacjami.

Trek Dual Sport 1 Gen 5. Wszechstronny rower hybrydowy

Trek Dual Sport 1 Gen 5 to propozycja dla osób, którzy szukają taniego roweru do jazdy po asfalcie i lekkim, łatwym terenie. Takiego, który sprawdzi się zarówno przede wszystkim w mieście, ale nada się też do okazjonalnych wypadów do lasu Z przyjemnością zjedziesz z niego z asfaltu na szuter, ale kiedy trzeba, jednoślad posłuży jako środek lokomocji na co dzień.

Ten rower z serii Dual Sport to świetny wybór, jeśli chcesz mieć tylko jedną maszynę. Nie wydrenuje twojego portfela, a jednocześnie jest lekki, wytrzymały i zapewnia płynną jazdę. Nie został stworzony z myślą o rajdowych szaleństwach, ale poradzi sobie na lekko zróżnicowanej drodze.

Trek Dual Sport 1 Gen 5. Specyfikacja techniczna

Od strony technicznej Dual Sport „Jedynka” oferuje:

  • lekką ramę Alpha Gold Aluminium z wewnętrznym prowadzeniem linek i przewodów,
  • kierownicę stalową,
  • 8-rzędową kasetę Shimano,
  • mechaniczne hamulce tarczowe Tektro,
  • szerokie koła i opony 50C,
  • przerzutki Shimano Tourney i Acera,
  • wygodne, ergonomiczne chwyty Bontrager Satellite,
  • stalowy widelec z wewnętrznym prowadzeniem przewodów hamulca,
  • wszechstronne opony Bontrager GR0 Comp.
  • wagę 14,05 kg.

Mocne strony i ograniczenia

Jeśli chodzi o zalety, to na uwagę zasługuje lekka rama Alpha Gold Aluminium, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów. Dzięki temu jednoślad nie tylko prezentuje się estetycznie, ale też łatwiej utrzymać go w czystości, a same kable są chronione przed uszkodzeniem. Mocowanie bagażnika i błotników umożliwia wyposażenie jednośladu w dodatkowe akcesoria zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Mechaniczne hamulce tarczowe zapewniają wysoką siłę hamowania i kontrolę nad rowerem nawet przy wysokich prędkościach. Mechaniczne tarczówki w razie potrzeby możesz też naprawić na trasie w razie awarii.

Napęd to niezawodny Shimano 2X8 zapewniający płynną jazdę w zróżnicowanym terenie.

Czego zabrakło w tym modelu? Z pewnością systemu Blendr. To autorski pomysł Treka — mocowanie znajduje się na mostku kierownicy i pozwala na szybki i schludny montaż komputera rowerowego, oświetlenia i innych akcesoriów. Trzeba też pamiętać, że grupa Shimano Tourney to typowy entry-level dla początkujących podobnie jak Shimano Acera. Napęd chodzi płynnie, ale nie należy oczekiwać po nim wyjątkowo wysokiej wytrzymałości i jakości podzespołów. Tym, co może przeszkadzać, jest dosyć wysoka waga.

Trek Dual Sport 1 opinia. Stosunek jakości do ceny

Projektując Dual Sport 1, firma Trek wykonała kawał przyzwoitej roboty. Za cenę około 3 tysięcy złotych otrzymujesz lekki, uniwersalny rower, który poradzi sobie na niemal każdej trasie. Oferuje komfortową jazdę nawet po wielu godzinach spędzonych w siodełku. To naprawdę niezły wybór dla niezbyt wymagających kolarzy.

Trek Dual Sport 2 Gen 5. Rower do komfortowej pewnej jazdy gdzie tylko chcesz

Dual Sport „Dwójka” jest droższy od jedynki o około 500 zł. Za tę cenę dostajesz całkiem sporo udogodnień, które nie tylko sprawiają, że jazda jest bardziej dynamiczna, ale też bezpieczniejsza. Dual Sport 2 poradzi sobie przede wszystkim w mieście, ale na szuter, czy leśną ścieżkę też się nada. . I zrobi to w lepszym stylu, niż „Jedynka”. Nadal jest to rower uniwersalny, choć z minimalnie wyższej półki.

Trek Dual Sport 2 Gen 5. Specyfikacja techniczna

Dual Sport „Dwójka” rozwija koncept swojego poprzednika. Od strony technicznej znajdziesz tutaj:

  • ramę ze stopu aluminium Alpha Gold Aluminium z elegancko poprowadzonymi wewnętrznie przewodami,
  • kierownicę Bontrager ze stopu aluminium,
  • 9-rzędową kasetę Shimano HG200,
  • hydrauliczne hamulce tarczowe Tektro (średnica tarcz hamulcowych 160 mm),
  • szerokie koła 650B i opony 50C,
  • przerzutki Shimano Cues,
  • gripy Bontrager Satellite,
  • aluminiowy widelec z wewnętrznym prowadzeniem przewodów hamulca,
  • wszechstronne opony Bontrager GR0 Comp.

Masa jednośladu to 12,78 kg, więc o około 1,5 kg mniej od Dual Sporta 1.

Mocne strony i ograniczenia

Na uwagę zasługuje zmieniony napęd. 9-rzędowa kaseta pozwala korzystać z szerokiego zakresu przełożeń, co ułatwia jazdę w zróżnicowanym terenie. Z drugiej stronie w Dwójce nie przewidziano przedniej przerzutki, więc przełożeń jest 9, w Jedynce zaś, 16. Mocne hydrauliczne hamulce tarczowe to pewne hamowanie niezależnie od warunków i przy dużej prędkości. Sprawdzają się lepiej, niż tarczówki mechaniczne, choć ich serwis jest bardziej skomplikowany i droższy.

Shimano Cues to stosunkowo świeża technologia, która stopniowo zastępuje rodziny przerzutek klasy entry-level od japońskiego producenta części rowerowych, wypierając m.in. grupy Alivio, Acera i Altus. Nie jest to może jakiś top-tier, ale do rekreacyjnej jazdy Shimano Cues U4000 (czyli entry level) sprawdzają się świetnie. Nowe przerzutki wykorzystują technologię LinkGuide. Zwiększa ona wytrzymałość poszczególnych komponentów, nie obniżając jednocześnie płynności jazdy. Wytrzymały napęd przydaje się zwłaszcza w przypadku częstej jazdy w trudnym terenie.

Ten pewny rower crossowy otrzymał też wspornik kierownicy kompatybilny z systemem Blendr, czego w Dual Sport 1 zabrakło.

Na co można tutaj ponarzekać? Przede wszystkim brak amortyzacji. Widelec amortyzowany pomógłby w wybieraniu nierówności, kiedy opuszczasz asfalt i zjeżdżasz w teren.

Trek Dual Sport 2 opinia. Stosunek ceny do jakości

Trek Dual Sport 2 to spory krok do przodu w stosunku do „Jedynki”. Część rzeczy, jak aluminiowa rama, czy internal brake routing (wewnętrzne prowadzenie przewodów) pozostają bez zmian, ale to, co ma znaczenie dla komfortowej jazdy, zostało wymienione. Za cenę wyższą o 500 zł otrzymujesz hydrauliczne tarczówki, kasetę z większą liczbą rzędów i zupełnie nowe przerzutki. Więcej elementów zostało wykonanych z aluminium, co widać po mniejsze masie.

Który rower lepszy? Trek Dual Sport 1, czy Trek Dual Sport 2? Zestawienie najważniejszych cech

Szukasz podsumowania najważniejszych informacji? Znajdziesz je w poniżej tabeli.

Cecha Trek Dual Sport 1 Gen 5 Trek Dual Sport 2 Gen 5
Kategoria Cross Cross
Waga (łączna masa roweru) 14,05 kg 12,78 kg
Rama stop aluminium stop aluminium
Koła 27,5 cala 27,5 cala
Hamulce tarczowe mechaniczne tarczowe hydrauliczne
Osprzęt (grupa) Shimano Tourney/Acera Shimano Cues
Kaseta Shimano 8-rzędowa Shimano 9-rzędowa
Zawieszenie Brak Brak

Trek Dual Sport 1 vs. Trek Dual Sport 2. Słowem podsumowania

Zarówno Dual Sport 1, jak i Dual Sport 2 to naprawdę przyzwoite rowery do wszechstronnego zastosowania. Poradzą sobie na każdym łatwiejszym szlaku dzięki niezawodnemu napędowi i szerokiemu zakresowi przełożeń. Biorąc pod uwagę, że Dual Sport „Dwójka” jest jedynie nieznacznie droższy od „Jedynki”, jeśli tylko możesz pozwolić sobie na wydatek rzędu 3500 zł, naszym zdaniem zdecydowanie warto.

Szukasz wygodnego roweru do codziennej jazdy? Sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl. Znajdziesz u nas zarówno rowery, jak i bogaty wybór akcesoriów, jak pompki rowerowe, czy uchwyty na bidon. Kliknij zakładkę Promocje i sprawdź, co kupisz taniej!

Tagi
Polecane produkty