Poznaj najnowsze modele Kross Esker RS!
Nowe modele Kross Esker RS mają dużą szansę, by zrobić szum na rynku. Rodzimy producent postarał się przy produkcji tych nowych graveli i ma szansę, by zdobyć jeszcze szersze grono wielbicieli niż do tej pory. Czy słusznie? Sprawdź, czy podobają nam się nowe Eskery!
Spis treści:
- Seria Kross Esker RS 2024
- Kross Esker RS 1.0 – Idealny start dla początkujących
- Kross Esker RS 2.0 – Zwiększona wydajność dla amatorów
- Kross Esker RS 3.0 – Topowe technologie dla zaawansowanych
- Który model Kross Esker RS wybrać?
Seria Kross Esker RS 2024
W ostatnich sezonach obserwujemy pewne zmiany w strategii marki Kross na rynku rowerowym.
Chociaż jej rozwój w pewnym momencie znacząco zwolnił, wycofując się z rywalizacji w segmencie premium, to jednak w segmencie gravelowym udało się im stworzyć jedną z najciekawszych serii rowerów tego typu – Esker.
W 2024 roku Kross podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej z nową serią Kross Esker RS, którą mieliśmy okazję przetestować w Przasnyszu.
Nowa linia od polskiego producenta rowerów obiecuje jeszcze więcej innowacji niż jej poprzednicy, co czyni je jednymi z najbardziej oczekiwanych modeli rowerowych na sezon 2024.
Seria Kross Esker RS charakteryzuje się całkowicie nową ramą, stworzoną przez Kross we współpracy z Instytutem Lotnictwa w Warszawie, co zaowocowało aerodynamicznymi profilami i atrakcyjnymi tłoczeniami. Rowery te nie w niczym nie odstają od propozycji najbardziej renomowanych marek, a zastosowane w nich rozwiązania technologiczne wskazują na to, że mamy do czynienia z serią najwyższych lotów.
Jest to linia wyścigowa dedykowana dla tych, którzy szukają maksymalnej wydajności, czego dowodem jest brak możliwości zamontowania dodatkowych akcesoriów i zintegrowany kokpit oraz sztyca FSA, nadające rowerowi nowoczesny wygląd. Esker RS, występujący w trzech wariantach, zbudowany jest na ramie z włókna węglowego. Ta typowo wyścigowa seria obsługuje opony o maksymalnym rozmiarze 700 × 45 C. Nieoficjalnie możemy zaznaczyć, że do ramy zmieszczą się szersze opony niektórych producentów.
Dodatkowo linia Kross Esker RS oferuje możliwość regulacji geometrii ramy za pomocą systemu flipchip, co pozwala użytkownikom na dostosowanie geometrii do bardziej wyścigowych potrzeb lub uzyskania większej stabilności. Poszczególne modele RS różnią się między sobą osprzętem i wyposażeniem. Rama w każdym z nich jest dokładnie ta sama. Kross specjalnie na jej potrzeby opracował także sztycę z włókna węglowego. Jest ona dedykowana do tego modelu i w razie jakichkolwiek problemów, nie będzie można zastosować zamiennika.
Zgrabnie prezentują się także kokpity – linki i pancerze poprowadzone są estetycznie wewnątrz ramy, a podczas jazdy nic nie stuka i nie puka. Kierownica ma klasyczną gravelową flarę i spłaszczoną, aerodynamiczną „półkę” w górnej części. Podoba się dla nas!
To, co budzi największe emocje to nowe ramy z włókna węglowego, które od a do z produkowane są w Polsce. Ciekawostka? I to niemała! Okazuje się, że Kross ma pełną manufakturę carbonu w Polsce i w skali Europejskiej mamy się czym pochwalić.
Dowiedz się: Jaki gravel powinien wybrać ktoś, kto chce kupić fajny rower?
Esker vs Esker RS – o co chodzi?
W ramach serii Esker firma Kross zdecydowała się na wyraźne rozdzielenie linii modelowej na dwie kategorie:
- standardową, przeznaczoną do bikepacingu i wszechstronnej jazdy;
- RS, która skierowana jest do miłośników szybkiej sportowej jazdy gravelowej.
Wszystkie modele Kross Esker RS mają nową ramę z włókna węglowego produkowaną w Polsce. Nie posiadają gniazd montażowych do bikepackingu, nie założysz do nich też stopki. Ma być szybko i aerodynamicznie. Czy jest?
Kross Esker RS 1.0 – Idealny start dla początkujących
To podstawowy Kross Esker RS i jedyny z całej serii, który wyposażony jest w mechaniczne przerzutki Shimano GRX.
Rama oraz widelec, wykonane z włókna węglowego, zapewniają nie tylko niską wagę, ale również wysoką sztywność i odporność na wstrząsy. Rower dobrze się prowadzi i jest wygodny. W naszym teście dał się poznać przede wszystkim jako gravel, który dynamicznie przyśpiesza. Nie uświadczycie na tej ramie zbyt wielu gniazd montażowych. To, co producent przewidział to jedynie miejsce na bidony i gniazda na górnej rurze. Ewidentnie mamy do czynienia z propozycją gravela sportowego.
To, co rzuca się w oczy to aerodynamiczne kształty rur i wewnętrznie poprowadzone linki i pancerze. Rama wygląda elegancko, a podczas jazdy nic się o nią nie obija w środku. Czuć premium!
Model Esker RS 1.0 wyposażono w solidną grupę osprzętu dla graveli. Tylna przerzutka Shimano GRX RD-RX822 obsługuje 12-rzędową kasetę Shimano SLX. Z przodu znajduje się jednorzędowa korba Shimano z 40 zębami. Zakres przełożeń jest wystarczający do jazdy w niemal każdych warunkach. Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano GRX zestawiono z wytrzymałymi kołami produkcji DT Swiss. Kross Esker RS 1.0 to wariant, który łączy najlepszą ramę gravelową Kross z osprzętem ze średniej półki. Dla wielu rowerzystów będzie to zdrowy kompromis.
Przeczytaj także: Jakie pedały do gravela wybrać? Poznaj nasze propozycje!
Kross Esker RS 2.0 – Zwiększona wydajność dla amatorów
Model ten jest ewolucją poprzedniej wersji, oferujący szereg ulepszeń w zakresie osprzętu, które zdecydowanie wpływają na jego wydajność.
Podobnie jak model 1.0, Esker RS 2.0 jest zbudowany na lekkiej i sztywnej ramie z włókna węglowego, co zapewnia doskonałą reakcję na każdy ruch kierownicą oraz przekazuje maksymalną moc pedałowania na podłoże. Jednym z głównych atutów modelu jest jego układ napędowy. Kross Esker RS 2.0 wyposażono w bezprzewodową grupę napędową SRAM APEX AXS, która jest specjalnie zaprojektowana do jazdy na gravelu.
Hydrauliczne hamulce tarczowe pochodzą z tej samej serii, co gwarantuje dobrą kontrolę nad hamowaniem nawet w trudnych warunkach pogodowych. Dzięki temu Kross Esker RS 2.0 zapewnia płynną zmianę biegów i niezawodność w trudnych warunkach, co jest nieocenione podczas długich tras. Koła i opony nie różnią się niczym od tego, co znajdziemy w Kross Esker RS 1.0. To ten sam, sprawdzony i wytrzymały zestaw do uniwersalnej jazdy.
W połączeniu z wytrzymałością i technologią Kross Esker RS 2.0 jest doskonałym wyborem dla amatorów i półprofesjonalistów, którzy poszukują niezawodnego sprzętu do jazdy w różnorodnych warunkach.
W naszej opinii jest to najbardziej opłacalna propozycja z wszystkich trzech. Dlaczego? Bo ma tę samą, dopracowaną ramę i elektroniczne przerzutki, które wynoszą zmianę biegów na całkiem inny poziom, niż oferują to ich mechaniczne odpowiedniki. To łakomy kąsek dla każdego, komu marzy się walka o najwyższe lokaty na długodystansowych wyścigach gravelowych.
Kross Esker RS 3.0 – Topowe technologie dla zaawansowanych
To zaawansowana propozycja dla zapaleńców jazdy po szutrze, którzy poszukują najlepszego wyposażenia i najszybszej jazdy. Złożona ponownie na tej samej ramie z włókna węglowego, co RS 1.0 i RS 2.0. Esker RS 3.0 jest wyposażony w zaawansowaną elektroniczną przerzutkę tylną SRAM RIVAL, która umożliwia płynną i precyzyjną zmianę biegów. Napęd, podobnie jak w poprzednich modelach, występuje w układzie 1 × 12.
To, czym wyróżnia się Kross Esker RS 3.0 na tle pozostałych modeli z tej linii, to przede wszystkim koła z włókna węglowego. Dzięki nim przyśpiesza znacznie lepiej i może poszczycić się najlepszą responsywnością z całej trójki. Koła z włókna węglowego pomagają także absorbować drgania, co podnosi wydajność jazdy.
Wszystko to sprawia, że Kross Esker RS 3.0 jest idealnym wyborem dla kolarzy, którzy cenią sobie szybkość, wydajność i komfort, bez względu na trudność trasy. Jeśli celujesz w Top 1 na podium, to zdecydowanie warto wziąć Kross Esker RS 3.0 pod uwagę.
Który model Kross Esker RS wybrać?
Decydując, który model z serii Kross Esker RS wybrać, warto zwrócić szczególną uwagę na model RS 2.0, który stanowi złoty środek w tej linii.
Wyposażony jest w wysokiej klasy ramę z włókna węglowego, co zapewnia wyjątkową lekkość i sztywność, a to w ostateczności przekłada się na efektywność podczas jazdy. Dodatkowym atutem tego modelu są elektroniczne przerzutki, które gwarantują precyzyjną zmianę biegów w każdych warunkach. To duża różnica względem modelu RS 1.0 i w naszej opinii zdecydowanie warto do niej dopłacić.
Model RS 2.0 zadowoli nawet bardziej wymagających użytkowników, którzy poszukują zaawansowanego sprzętu w rozsądnej cenie. To wybór dla tych, którzy oczekują od roweru gravelowego nie tylko funkcjonalności, ale i zaawansowanych technologii, bez konieczności sięgania po najdroższe modele z serii. Wszystkie modele z serii Kross Esker RS są dostępne w naszym sklepie internetowym.
Przy zakupach weźcie pod uwagę, że ich dostępność jest mocno ograniczona, a zainteresowanie ogromne. Może się zdarzyć, że poczekacie na swój rower trochę dłużej niż zwykle.
Zapraszamy!