Jaki rower lepszy – Romet czy Kross?

Wybór polskiego roweru to wcale nie taka prosta sprawa! W ofercie Sprint-Rowery mamy dostępne rowery Kross i Unibike. Obie cieszą się ogromną popularnością, oferując szeroki wybór modeli dostosowanych do polskiego użytkownika.
To jednak nie wszystko! Na rynku polskim wciąż dużą rozpoznawalność ma marka Romet. Czy są to dobre rowery? Romet czy Kross? Która marka jest lepszym wyborem?
W artykule przedstawimy:
- Jak wypadają najważniejsze modele Kross w porównaniu z Romet,
- jakie są najmocniejsze punkty obu marek,
- jakie są główne technologie Kross i Romet.
Spis treści:
- Historia i popularność marek Romet oraz Kross
- Porównanie oferty rowerów miejskich
- Rowery trekkingowe na dłuższe trasy — Kross czy Romet?
- Gravel Rometa? Czy jest lepszy niż Kross Esker?
- Rowery Romet, opinie użytkowników są uzasadnione?
- Rower Kross, czy Romet? Na czym polega fenomen tych marek?
Historia i popularność marek Romet oraz Kross
Romet i Kross to dwie duże marki rowerowe wywodzące się z Polski. Każda z nich miała lata swojej świetności, w których odegrały znaczącą rolę w popularyzacji kolarstwa w kraju i za granicą.
Romet powstał w 1948 roku jako Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy. W latach największego rozwoju (lata 70 i 80 XX wieku), marka była synonimem polskiego roweru. Jest odpowiedzialna między innymi za takie kultowe projekty jak Wigry, Jubilat, czy Gazela.
W szczytowym okresie zakłady produkcyjne robiły ponad milion rowerów rocznie. Nic więc dziwnego, że świadomość marki pozostała do dziś.
Po okresie transformacji ustrojowej w latach 90 marka zniknęła z rynku na kilkanaście lat. Do jej reaktywacji doszło dopiero w 2006 roku za sprawą Arkus, która przywróciła jej dawną świetność. Obecnie Romet produkuje rowery w każdym segmencie i z każdym rokiem zyskuje kolejnych fanów.
Kross założony został w 1990 roku w Przasnyszu i rozpoczął swoją działalność jako niewielki sklep rowerowy założony przez Zbigniewa Sosnowskiego.
W ciągu kilku lat Kross stał się jednym z największych producentów rowerów w Polsce i szybko zdobył zaufanie klientów.
Marka od początku stawiała na innowacyjność, wysoką jakość i szeroką gamę modeli dostosowanych do polskiego klienta.
Największą rozpoznawalność Kross uzyskał za sprawą sukcesów Kross Racing Team, w ramach którego jeździła między innymi Maja Włoszczowska.
Sukcesy na trasach Pucharu Świata oraz Srebrny Medal Olimpijski w Rio, zdobyte zostały właśnie na rowerach marki Kross. Maja przez wiele lat uczestniczyła aktywnie w doskonaleniu oferty i najlepszych modeli Krossa.
Kamil rozmawiał z nią na ten temat w jednym z naszych wywiadów, sprawdźcie sami! Dobrze się tego słucha!
Po zakończeniu Kariery Mai Włoszczowskiej, gwiazda Kross lekko przygasła. Można było zauważyć, że firma przechodzi trudny okres i wymaga reorganizacji. Mamy wrażenie, że od 2020 roku w Krossie zaszły pozytywne zmiany i podjęto dobre decyzje dotyczące oferty.
Mieliśmy wielką przyjemność zobaczyć fabrykę Kross od środka. Relację z naszego obchodu znajdziecie na kanale YouTube.
Porównanie oferty rowerów miejskich
Romet od lat stawia na połączenie klasycznego stylu z funkcjonalnością, co sprawia, że jego rowery są lubiane przez rowerzystów poruszających się po mieście. W ofercie znajdziesz modele, które są wygodne i eleganckie, takie jak Art Deco, Sonata, czy Luiza.
Design pełnymi garściami czerpie z dorobku „rowerów holenderskich” i w pewnych przypadkach nawet przypomina to, co proponuje Electra. Porównajmy ze sobą dwa wybrane modele rowerów miejskich.
Romet Art Deco to rower miejski z solidną aluminiową ramą, która ma komfortową miejską geometrię. W oczy rzuca się estetyczny design i wygodna pozycja za kierownicą. Z pewnością jest to dobry wybór dla kobiet, które chcą mieć rower do codziennej jazdy.
Szerokie skórzane siodło ze sprężynami i przedni amortyzator podnoszą komfort jazdy. Art Deco wyposażony jest także w komplet oświetlenia, bagażnik i osłonę na łańcuch.
Napęd Shimano Nexus 7 to właściwie najlepsze, co może Ci się trafić w rowerze miejskim. Zmiana biegów na postoju i niewielkie potrzeby serwisowe to jego największe zalety.
To ładny rower, który waży prawie 18 kilogramów. Czy Kross może zaproponować coś podobnego?
Kross prezentuje bardziej nowoczesne podejście do rowerów miejskich, tworząc rowery zaprojektowane z myślą o uniwersalnym zastosowaniu.
Widać, że znacznie bardziej przypominają one miejskie rowery trekkingowe, niż klasyczne rowery holenderskie. Dzięki temu są bardziej wszechstronne i lepiej radzą sobie na podmiejskich ścieżkach. Jest jednak propozycja, którą wizualnie można porównać do tego, co projektuje Romet.
Kross eLille 2.0 2022 - trafia do tego zestawienia głównie ze względu na design. Jest to także jedyna seria Kross, która wizualnie nawiązuje do klasycznych rowerów holenderskich. To propozycja dla kobiet, które szukają niedrogiego roweru ze wspomaganiem elektrycznym.
Wygodna i estetycznie wykonana rama pokryta została pastelowym lakierem. Kross eLille prezentuje się elegancko i niebanalnie tak jak jego potencjalna przyszła właścicielka.
Bateria została zainstalowana w tylnej sekcji roweru, a jej pojemność pozwoli Ci cieszyć się około 70 kilometrami jazdy ze wspomaganiem.
Rower zasilany jest silnikiem Bafang chińskiej produkcji, który stosowany jest także w innych rowerach Kross. Dostępność części i serwis nie powinny stanowić w przyszłości problemów, gdyż są to niedrogie i łatwo dostępne komponenty.
By było Ci jeszcze wygodniej w mieście, Kross zainstalował w eLille przerzutkę Shimano Nexus, którą możesz obsługiwać nawet na postoju.
Rower wyposażony jest także w wygodne siodełko i amortyzowaną sztycę, dzięki czemu będzie Ci wygodniej przemierzać miejskie uliczki. Zastosowano też proste w regulacji klasyczne hamulce.
To przykład niedrogiego roweru elektrycznego, który może rewelacyjnie sprawdzić się zarówno podczas jazdy rekreacyjnej, jak i codziennej jazdy do pracy.
Widać, że rowery Romet Group i Kross są skierowane do innego odbiorcy. Romet stawia bardziej na tradycję i znany od lat design, a Kross robi solidne i wszechstronne rowery, które poradzą sobie także poza przestrzenią miejską.
Rowery trekkingowe na dłuższe trasy — Kross czy Romet?
Rowery trekkingowe to jedna z najlepiej sprzedających się w Polsce kategorii rowerów.
Polacy je uwielbiają za to, że są uniwersalne i jako środek transportu do pracy są znacznie bardziej praktyczne, niż rowery górskie. Z powodzeniem poradzą sobie z niewielkimi zakupami, a gdy zajdzie taka potrzeba, mogą robić za rower turystyczny. Jakie modele trekkingowe proponują Romet i Kross?
Romet ma serię Gazela, a Kross od lat rozwija linię Trans.
Romet Gazela — To solidny rower trekkingowy, który łączy klasyczny styl z nowoczesnymi rozwiązaniami. Jego rama wykonana jest z aluminium i ma tradycyjną trekkingową geometrię. Pozycja za kierownicą nastawiona jest na komfort, co pozwala na wygodne pokonywanie długich tras.
W wersji CS 6 Gazela ma kompletną grupę Shimano Cues w wersji 10 biegowej. Są także hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano MT200. Rozmiar kół to klasyczne 28 cali, a fabryczne opony w Romecie pochodzą od VeeTire i mają 42 mm szerokości.
Romet wyposażony jest także w stopkę, bagażnik, zestaw oświetlenia i amortyzowaną sztycę podnoszącą komfort jazdy. Na przedniej osi pracuje SR Suntour Nex z 75 mm skoku, który jest wytrzymały i prosty w serwisie.
To dobra propozycja dla kogoś, kto nie chce do codziennej jazdy rekreacyjnej używać MTB. Opinie użytkowników w sieci wskazują, że jest to jeden z bardziej lubianych modeli tego producenta.
Kross Trans 7.0
Konkurencyjną ofertą marki Kross, będzie model Trans 7.0. Często mamy go w atrakcyjnych cenach, więc tym bardziej warto się nim zainteresować.
Już katalogowo jest on o 10% tańszy od propozycji Romet, a z naszymi "dojściami" możemy mówić nawet o różnicy 30%. Wystarczy, że czasami zapytacie nas przed zakupem, czy cena jest ostateczna.
Trans 7.0 ma zbliżoną konfigurację do Gazeli. W specyfikacji znajduje się aluminiowa rama z trekkingową geometrią. Pozycja za kierownicą jest nastawiona na wygodę i stabilność, co zdecydowanie pomoże Ci w pokonywaniu dłuższych dystansów.
Napęd jest identyczny, jak w przypadku Romet Gazela 6 CS — producent postawił na komponenty Shimano Cues w wersji 10 biegowej z korbą dwurzędową. Przerzutki mają szeroki zakres przełożeń, dzięki czemu bez większego problemu dopasujesz biegi do swoich możliwości podczas jazdy.
Za podniesienie komfortu w Kross odpowiada widelec amortyzowany SR Suntour z blokadą oraz podsiodłowy amortyzator. Tak samo, jak w przypadku Rometa, Trans jest z kompletnym wyposażeniem w postaci błotników, oświetlenia, stopki i bagażnika.
Jaka jest główna różnica pomiędzy tymi propozycjami? Kross może pochwalić się lepszymi oponami — Schwalbe Silentio. Ma też lepszej jakości siodełko produkcji Selle Royal.
Jaki jest werdykt? Są to bliźniaczo podobne rowery, a różnice pomiędzy nimi są minimalne. Ograniczają się właściwie do wyglądu. Komfort użytkowania będzie bardzo zbliżony, dlatego decydującym kryterium przy wyborze powinna być cena.
Rowery szosowe Kross Vento
To linia rowerów szosowych stworzonych do szybkiej jazdy. Vento zbudowano na lekkiej ramie z aluminium lub włókna węglowego. Sukces tego modelu jest tak wielki, że ma on wierne grono fanów porównywalne z tym, które stoi za Kross Esker. Co oferuje najwyższy model?
Kross Vento 9.0 - to najbardziej zaawansowany rower szosowy w ofercie Kross.
Jego geometria jest typowo wyścigowa, a rama i widelec kształtem przypominają propozycje znane z World Tour. Jest to też prawdopodobnie jedna z tańszych szos aero na rynku z rozsądnym wyposażeniem.
Aerodynamiczne profile i ładne wykończenie powodują, że rowery Kross Vento nowej generacji śmiało mogą stać obok najlepszych marek i nie będzie ani grama wstydu. Rower prezentuje się pięknie i przyciąga wzrok. Linki i pancerze poprowadzone zostały wewnętrznie, a kokpit jest częściowo zintegrowany.
Osprzęt skonfigurowano na kompletnej grupie Shimano 105 Di2. Oznacza to precyzyjną zmianę biegów i wydajne hamulce hydrauliczne.
Zastosowane koła Vision Team ze stożkiem 35 mm nie tylko dobrze wyglądają, ale także oferują niezłą sztywność, oraz masę. Fabrycznie rower ma opony o szerokości 28 mm produkcji Schwalbe.
Czy warto? To jeden z fajniejszych rowerów w ofercie Kross. Polecamy mieć go na uwadze przy zakupach!
Romet Jaguar, czym zaskakuje?
Romet ma rowery szosowe pod nazwą „Huragan".
Poza tym przygotowano także nowoczesną interpretację legendarnego modelu wyścigowego — Jaguar. To właśnie na Romet Jaguar, Ryszard Szurkowski odnosił swoje największe sukcesy.
Nowa wersja Romet Jaguar to wyścigówka z krwi i kości. Rower prezentuje się niezwykle atrakcyjnie i robi bardzo korzystne pierwsze wrażenie.
Rama i widelec wykonane są z włókna węglowego, co zapewnia wysoką sztywność konstrukcji. Profil ramy jest aerodynamiczny, co pomaga utrzymać niskie opory powietrza podczas szybkiej jazdy.
Koła z włókna węglowego Token Konax Pro charakteryzują się niską masą i wysoką sztywnością. Dzięki temu Jaguar dynamicznie przyśpiesza i przewidywalnie się prowadzi. Czy są jakieś minusy? Rama przyjmie opony o maksymalnej szerokości 28C, a dziś wchodzi do użytku standard 30C.
Nie spodziewalibyśmy się, że rowery Romet mogą się tak dobrze prezentować. Jeśli nie ma problemów z niską dostępnością, to faktycznie jest to interesująca oferta.
W przeciwnym razie wyjdzie na to, że każda polska marka musi mieć swojego "Geosa", który dobrze wygląda na papierze, ale prawie nie da się go kupić.
Gravel Rometa? Czy jest lepszy niż Kross Esker?
Słowo „gravel” od kilku sezonów jest odmieniane w branży rowerowej przez wszystkie możliwe przypadki. Nie mamy pewności, ale prawdopodobnie już każda firma weszła w ten segment.
Obie firmy stworzyły rowery szutrowe, które cieszą się wielką popularnością i skutecznie rywalizują z większymi graczami za pomocą stosunku jakość/cena. Kross esker 2.0 vs Romet Aspre, który z nich jest lepszym wyborem dla początkującego?
Czy Kross Esker 2.0 to gravel idealny na start?
To wszechstronna propozycja, która sprawdzi się zarówno podczas długich wypraw, jak i codziennego użytku. Esker 2.0 wyposażony jest w aluminiową ramę drugiej generacji oraz karbonowy widelec.
Rama posiada liczne mocowania na akcesoria, takie jak torby, błotniki, czy bagażnik, co sprawia, że Esker 2.0 jest sensownym wyborem na długie wyprawy. Napęd oparty jest na komponentach Shimano Sora w układzie 2 × 9.
Kombinacja przełożeń faworyzuje jazdę po szosie i niezbyt wymagających technicznie szutrach. Kaseta 11-34 została połączona z korbą 50-34. To przełożenie, którego używają rowery szosowe.
Kross zastosował także hamulce Tektro c550 i podstawowe koła aluminiowe na piastach Shimano.
Fabrycznie rower przychodzi z oponami WTB Riddler o szerokości 37. Ma także wygodną owijkę Fizik i wysokiej jakości siodełko WTB.
To jeden z lepszych modeli na pierwszy gravel. Nie dziwi nas grono fanów Kross Esker.
Czy Romet Aspre może konkurować?
Jak w tym porównaniu wypada Romet Aspre 1? Oba modele mają aluminiowe ramy i karbonowe widelce, co zapewnia lekkość i komfort jazdy.
Wyraźną różnicą jest ilość gniazd montażowych, gdyż Kross daje w tym aspekcie znacznie więcej możliwości. Konstrukcyjnie rama Esker jest też bardziej zaawansowana, chociażby ze względu na asymetryczny tylny trójkąt, który poprawia parametry tłumienia drgań i sztywności.
Nie lepiej jest w kwestii osprzętu. Romet Aspre korzysta z najniższej grupy szosowej Shimano Claris, która ma układ 2 × 8. Nie punktowalibyśmy tego, gdyby nie fakt, że rowery są bardzo podobnie wycenione.
Rowery Romet Aspre mają ładny design. To gravel, któremu nie można odmówić atrakcyjnego designu. Może się podobać i rozumiemy, że ktoś kupuje ten rower. Technicznie jest jednak gorszą opcją niż podobne rowery od Krossa.
Dlaczego nie zrobiliśmy porównania Aspre 1 z Kross Esker 1.0? Bo mamy Kross w tak dobrej ofercie, że porównanie Kross Esker 1.0 vs Romet Rspre wypadłoby dla tego drugiego bardzo niekorzystnie.
Rowery Romet, opinie użytkowników są uzasadnione?
Rowery marki Romet od lat cieszą się popularnością w Polsce. Zastanowić się można, czy wynika to z obecnej jakości rowerów, czy jednak jest to nuta nostalgii wybrzmiewająca za tym, jakie modele były w PRL.
Analizując częściowo ofertę Romet, widać, że marka znalazła swoje miejsce na rynku i oferuje szereg rowerów dostosowanych do potrzeb polskiego klienta.
Segmentem, w którym Romet wyróżnia się na tle konkurencji, są rowery miejskie. Klasyczne rowery holenderskie zawsze będą miały grono wiernych użytkowników, zwłaszcza że popularność dojazdu rowerem do pracy stale rośnie.
Co ciekawe, widać, że Romet po prostu „robi swoje” i nie stara się na siłę wprowadzać rewolucyjnych innowacji. Oferta skupia się na sprawdzonych rozwiązaniach, co może być zaletą dla klienta, który szuka prostoty i czegoś, co jest mu dobrze znane od lat.
Mimo to Romet potrafi zaoferować coś wyjątkowego. Model Jaguar z karbonową ramą i zaawansowanymi komponentami Ultegra Di2 to przykład roweru, który może przyciągnąć do marki bardziej zaawansowanych użytkowników.
Jaguar jest dowodem na to, że Romet potrafi wyjść poza swoje konserwatywne podejście i zaprezentować konstrukcje spełniające wymagania wyścigowych standardów.
Porównując Romet do innych marek, takich jak Unibike, widać pewne podobieństwo w trategii. Obie marki koncentrują się na dostarczeniu wysokiej jakości roweru w atrakcyjnej cenie. Ich oferta odpowiada potrzebom początkujących i średniozaawansowanych użytkowników.
Można wręcz powiedzieć, że jest zakorzeniona w potrzebach typowego polskiego klienta — stąd duży wybór rowerów trekkingowych, miejskich i MTB w przystępnych cenach.
Choć Romet odnajduje się na rynku dzięki swojej tradycyjnej ofercie, Kross zdaje się wyprzedzać go pod względem innowacyjności i stosunku jakości do ceny. Rowery Kross oferują bardziej zaawansowane technologie w podobnej cenie, co powoduje, że są lepszym wyborem.
Z naszych obserwacji wynika, że Romet to marka, która trafia w potrzeby klientów szukających niezawodnych i funkcjonalnych rowerów w przystępnej cenie. Niekoniecznie jest to konkurencja dla Kross, czy Unibike. Każda z nich ma swoje miejsce na rynku polskim i trafia do innego klienta.
Czy Rowery Romet są dobre? Nie nam to oceniać. Skoro marka ma szereg klientów, którzy polecają jej produkty, to znaczy, że przyjęta strategia jest dobra.
Rower Kross, czy Romet? Na czym polega fenomen tych marek?
Jeśli szukasz dobrej relacji jakość/cena, to polscy producenci są dobrym wyborem. Zarówno rowery Kross, jak i rowery Romet spełniają wysokie normy jakości obowiązujące na terenie Unii Europejskiej. W razie jakichkolwiek problemów możesz skorzystać z obsługi na miejscu i wsparcia gwarancyjnego, co jest dużą zaletą w stosunku do rowerów chińskich.
Obie marki mają dość szeroką ofertę. Zarówno rowery Kross, jak i Romet dedykowane są dla początkujących i średniozaawansowanych. Trudno znaleźć w ich katalogach rowery, które mogą konkurować z największymi gigantami na rynku.
Rowery takie, jak Romet Mustang, czy Kross Esker są na tyle udanymi propozycjami, że nie potrzebują dużych kampanii reklamowych, by się sprzedawały. Bronią się tym, że są wystarczająco dobre i odpowiednio wycenione. Ludzie, kupując sprzęt tego typu, mają poczucie dobrze wydanych pieniędzy. Marka ma drugorzędne znaczenie.
Zakończenie
Obserwujemy to, co dzieje się na rynku i jakie rowery są aktualnie poszukiwane przez klientów.
Romet Group jest interesującą marką i będziemy przyglądać się jej rozwojowi. Na pewno są to produkty z potencjałem i długą tradycją zakorzenioną w świadomości polskich konsumentów. Trzymamy mocno kciuki za stały rozwój i rosnące obroty.
W Sprint-Rowery od dłuższego czasu współpracujemy z marką Kross. Te rowery wielokrotnie polecaliśmy naszym klientom i nigdy nie mieliśmy z nimi większych problemów. Zgłoszenia reklamacyjne rozpatrywane są szybko, a stosunek jakość/cena przebija większość propozycji na rynku.
Serdecznie zapraszamy do naszego sklepu po produkty tej firmy oraz szeroką ofertę akcesoriów i ubrań. Do następnego!