Rower gravel - co to jest, do czego służy i komu jest dedykowany?

2025-05-08
Rower gravel - co to jest, do czego służy i komu jest dedykowany?

Rower gravel stał się synonimem wolności i eksploracji. To konstrukcja, która skutecznie połączyła lekkość szosówki z wytrzymałością rowerów górskich, pozwalając na efektywną jazdę po niemal każdej nawierzchni.

W Sprint-Rowery.pl wierzymy, że gravele nie są tylko chwilowym trendem. Ich rozwój skutecznie wypiera rowery przełajowe i MTB z rynku, a stała popularność sprawia, że jazda na rowerach gravelowych jest największą rewolucją w branży w ciągu ostatnich 20 lat. Szukasz uniwersalnego roweru? Pokażemy ci, skąd wzięła się tak wielka moda na gravele!

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jaką konstrukcję ma rower gravelowy,
  • dowiesz się, czym różni się gravel od rowerów szosowych, MTB i trekkingowych,
  • ocenisz, czy to sprzęt dla Ciebie,
  • zobaczysz 4 konkretne modele dostępne na Sprint-rowery.pl,
  • otrzymasz wskazówki dotyczące wyboru gravela.

Spis treści:

  1. Czym jest rower gravelowy?
  2. Porównanie roweru gravelowego do innych typów rowerów
  3. Zasady, które przedłużą życie twojego roweru gravelowego
  4. Propozycje graveli z naszej oferty, które są warte rozważenia
  5. Co sprawiło, że rower gravelowy podbija świat rowerowy?

Historia graveli

Rower gravel nie jest nowym wynalazkiem. Ta konstrukcja ma swoje początki jeszcze w XIX wieku, gdzie większość Europy nie mogła pochwalić się utwardzonymi drogami, a każdy rower musiał sobie radzić z błotem, kamieniami i nierównościami.

Prawdziwy przełom w rozwoju graveli nastąpił dopiero w USA, gdzie w latach 70 i 80 XX wieku amerykańscy rowerzyści zaczęli organizować nieformalne wyścigi na szutrowych trasach. Robili to najczęściej poprzez dostosowanie klasycznej szosówki do trudniejszego terenu, poprzez montaż szerszych opon i wzmocnienie konstrukcji.

Symbolicznym momentem, który traktuje się jako "narodziny graveli", stało się powstanie w 2006 roku zawodów Dirty Kanza (obecnie Unbound Gravel), które przyciągnęły 34 zawodników gotowych na pokonanie 320-kilometrowej trasy po wzgórzach Kansas. To wydarzenie traktuje się jako pierwszy wyścig gravelowy, który rozpoczął rewolucję w branży rowerowej.

Dziś rynek graveli wart jest około 2,3 mld USD, a dyscyplina ma własne Mistrzostwa Świata UCI od 2022 roku. Nic nie wskazuje na to, że jej rozwój w najbliższych latach zwolni.

Czym jest rower gravelowy?

Rower gravel to połączenie wszystkich najważniejszych dyscyplin rowerowych. Ma lekkość roweru szosowego, wytrzymałość roweru górskiego i praktyczność roweru trekkingowego.

Rower gravelowy ma kilka charakterystycznych elementów:

  • Wydłużony tylny trójkąt (baza kół 1000-1100 mm), który poprawia stabilność,
  • szerokość opon między 35-50 mm,
  • hamulce tarczowe jako standard (głównie hydrauliczne),
  • kierownica typu baranek z charakterystyczną "flarą" (rozszerzenie dolnego chwytu względem górnej części), co poprawia kontrolę na zjazdach,
  • niższy środek ciężkości niż w rowerach przeznaczonych do jazdy w CX
  • łagodna geometria, co pomaga pokonywać długie dystanse,
  • w gravelach wyścigowych napęd 1 × 12, w rowerach gravelowych do jazdy rekreacyjnej standardem jest 2 × 11 lub 2 × 12.

Porównanie roweru gravelowego do innych typów rowerów

Rower gravelowy zajmuje swoją wypracowaną pozycję w świecie kolarstwa, łącząc cechy różnych dyscyplin, ale zachowując wyraźną tożsamość.

  1. W porównaniu z rowerem szosowym gravel wyróżnia się szerszymi oponami (35–50 mm vs 25–32 mm), które zapewniają przyczepność na szutrze, oraz geometrią nastawioną na komfort – kąt główki ramy wynoszący 70–72° (72–74° w szosówkach). Charakteryzuje go też dłuższy rozstaw osi (1000–1100 mm) co poprawia stabilność na nierównościach. Co w takim razie wybrać przy dylemacie szosa kontra gravel?
    • Jeżdżę po asfalcie - kup szosówkę
    • Jeżdżę po szutrach i trochę po asfalcie - gravel będzie odpowiednim wyborem
    • Jeżdżę po asfalcie i trochę po szutrach - rozważ rower szosowy endurance, który konstrukcyjnie zmieści opony gravelowe.
  2. W zestawieniu z rowerem przełajowym (CX) różnice są subtelniejsze, ale istotne. Gravele mają niższy środek ciężkości (prześwit 170–180 mm vs 190–200 mm w CX), co poprawia stabilność podczas długich dystansów, oraz szersze opony (do 50 mm vs limit UCI 33 mm dla CX).
    Geometria CX jest bardziej agresywna – krótszy rozstaw osi i stromy kąt główki (72–73°) – co optymalizuje je pod kątem dynamicznych zawodów, ale utrudnia wielogodzinną jazdę. Przez dynamiczny rozwój graveli, przełaje odchodzą nieco w cień i jesteśmy w stanie to zrozumieć ze względu na bardziej przystępny charakter rowerów szutrowych.
  3. W konfrontacji z rowerem górskim (MTB) gravel ujawnia swoją hybrydową naturę.
    Choć oba typy radzą sobie z terenem, MTB z zawieszeniem (120–140 mm skoku) i oponami 55–70 mm dominuje w ekstremalnych warunkach, podczas gdy gravel (9–11 kg vs 11–15 kg MTB) pozostaje znacznie lepszym wyborem dla kogoś, kto jeździ po zróżnicowanej nawierzchni.
    Geometria gravela balansuje między efektywnością pedałowania a kontrolą, podczas gdy MTB nastawione są na techniczne zjazdy i pokonywanie przeszkód na trasie.
    Ze względu na większą objętość opon i systemy amortyzacji, komfort zawsze będzie po stronie roweru górskiego.
    Warto odnotować, że gravelowe opony oferują o 30-40% mniejsze opory toczenia niż agresywne bieżniki MTB. To pomaga utrzymać wyższą prędkość na mniej wymagających szutrowych trasach.
    Rozwój rowerów typu gravel powoduje, że stają się one dokładnie tym, czym był rower górski MTB 10-15 lat temu - docelowym rowerem na każdą okazję.

Sprawdź nasze video porównanie graveli z MTB

Zasady, które przedłużą życie twojego roweru gravelowego

Gravel, choć zaprojektowany do jazdy w zróżnicowanych warunkach, również wymaga regularnej troski. Dzięki kilku prostym zasadom możesz znacząco przedłużyć jego żywotność i zachować komfort użytkowania przez lata.

Mycie po każdej jeździe w błocie lub deszczu – piasek i błoto to główni wrogowie napędu. Po jeździe warto przemyć ramę, koła i napęd (szczególnie kasetę, łańcuch i przerzutki). Unikaj myjek ciśnieniowych – mogą wypłukiwać smar z łożysk. W razie czego oferujemy najlepszy odtłuszczacz i płyn do mycia rowerów we wszechświecie - korzystajcie!

Regularne smarowanie łańcucha – najlepiej po każdym myciu. Stosuj odpowiednie smary: „na mokro” przy wilgotnej pogodzie i „na sucho” w warunkach suchych i zapylonych. Dobrze nasmarowany łańcuch to cisza, płynna praca napędu i mniejsze zużycie kasety oraz zębatek.

Kontrola ciśnienia w oponach – zbyt niskie ciśnienie zwiększa ryzyko „snake bite’ów”, czyli uszkodzeń dętki, a zbyt wysokie pogarsza komfort. Gravelowy kompromis to najczęściej 2,5–3,5 bara, ale warto kierować się też własnym odczuciem. Kontrolę ciśnienia ułatwi ci pompka z manometrem.

Sprawdzanie luzów i dokręcanie śrub – po jeździe w terenie mogą się pojawić mikro-luzy w mostku, osi koła czy sztycy. Co kilka jazd warto sprawdzić momenty dokręcenia kluczem dynamometrycznym – szczególnie w rowerach karbonowych.

Propozycje graveli z naszej oferty, które są warte rozważenia

Jeśli szukasz wszechstronnego roweru lub interesuje cię rower gravelowy, który ma komponenty cenionych producentów osprzętu, to mamy dobrą informację!

W Sprint-Rowery mamy szeroką ofertę rowerów tego typu zarówno do sportowej jazdy, jak i wielodniowych wypraw na długich trasach. Które warto rozważyć w pierwszej kolejności?

Polygon Tambora G7

Tambora to seria, która zaskakuje swoją funkcjonalnością w bardzo atrakcyjnej cenie.

Przede wszystkim ma ramę z włókna węglowego ACX Carbon, która jest świetnym fundamentem do dalszej rozbudowy i rozwoju.

W rowerach gravelowych od dłuższego czasu stosuje się Flip-Chip, czyli technologię, która daje możliwość dostosowania bazy kół pod trasę, którą planujesz pokonać. W Tamborze oznacza to dwie możliwości do wyboru - baza kół 1026 mm lub 1045 mm i spłaszczony do 71,8° kąt główki.

Osprzęt obejmuje kompletny Sram APEX w wersji mechanicznej. Tyczy się to zarówno przerzutek w systemie 1 × 12, jak i hydraulicznych hamulców tarczowych.

Specyfikacja roweru ma także koła z włókna węglowego na piastach Novatec. W tej cenie nie znajdziecie nic podobnego i Polygon wysoko stawia poprzeczkę całej konkurencji.

Dla miłośników bikepackingu mamy dobrą informację - rama jest przystosowana do założenia dodatkowych akcesoriów i ma aż 14 gniazd montażowych.

Sprawdź naszą recenzje video tego modelu

Trek Checkpoint SL 5 axs Gen 3

Checkpoint SL 5 axs Gen 3 to propozycja dla tych, którzy cenią sobie komfort jazdy bez kompromisów. Rama wykonana jest z włókna węglowego OCLV serii 500 i wbudowano w nią unikatową technologię Trek IsoSpeed. To specjalny tłumik, który redukuje drgania podczas jazdy i podnosi wydajność pedałowania.

Bezprzewodowy napęd Sram APEX 1 × 12 w wersji bezprzewodowej zapewni ci szybką i precyzyjną zmianę biegów.

Checkpoint to także możliwość zamontowania dodatkowych akcesoriów. Gniazda montażowe znajdują się zarówno na ramie, jak i przednim widelcu.

Wersję SL 5 należy potraktować jako rower ze świetną ramą, z dużym buforem do ulepszeń w przyszłości. Jako taki sprawdzi się rewelacyjnie.

Więcej na temat Trek Checkpoint dowiesz się z naszej recenzji video!

Kross Esker 2.0 Gen 2 2025

Esker 2.0 Gen 2 2025 to propozycja dla kogoś, kto zaczyna swoją przygodę z gravelami.

Aluminiowa rama i napęd 2 × 8 to połączenie, które będzie wystarczające dla kogoś, kto nie oczekuje od swojego gravela najszybszej zmiany biegów i najwyższej precyzji. W ramę wbudowano gniazda montażowe do założenia dodatkowych akcesoriów. Zarówno prowadzenie linek, jak i jakość lakieru sprawiają, że rower prezentuje się estetycznie.

Napęd skonfigurowano na nowej grupie gravelowej Microshift Sword, a hamulce tarczowe występują w wersji mechanicznej, co jest pewnym kompromisem między siłą hamowania i niską ceną. Fabrycznie Esker 2.0 ma opony WTB Riddler w rozmiarze 700x42C, co daje duże możliwości jazdy po szutrach i bardziej wymagających trasach w terenie.

Esker jest dobrym przykładem, że geometria gravel na długie wyprawy jest dostępna nawet w niedrogich rowerach. Ma wszystko to, co jest potrzebne do codziennej jazdy na podmiejskich trasach.

Sprawdź naszą recenzję video modelu z 2024r.

Orbea Terra H30 1X 2025

Orbea Terra H30 1X 2025 to połączenie nowoczesnego designu z praktycznymi rozwiązaniami. Aluminiowa rama w połączeniu z karbonowym widelcem zapewnia odpowiednią sztywność i komfort jazdy.

Napęd 1 × 11 Shimano GRX oferuje szeroki zakres przełożeń, umożliwiając płynne pokonywanie zarówno stromych podjazdów, jak i szybkich zjazdów.

Rower został zaprojektowany z myślą o wszechstronności – sprawdzi się zarówno na asfaltowych trasach, jak i szutrowych ścieżkach. Dodatkowe punkty montażowe pozwalają na łatwe wyposażenie roweru w niezbędne akcesoria, by przystosować go do dłuższych wypraw.

Orbea jest nową marką w naszej ofercie. Chcesz ją lepiej poznać? Zobacz wywiad z przedstawicielem marki na Polskę i sprawdź, czym wyróżniają się te rowery.

Co sprawiło, że rower gravelowy podbija świat rowerowy?

Ostatnie lata w branży rowerowej zostały zdominowane przez kolejne ewolucje rowerów gravelowych.

Nie bez powodu stały się one tak popularne. Te konstrukcje skutecznie łączą najlepsze cechy rowerów górskich i szosowych.

Gravel jest wygodny nie tylko ze względu na geometrię i wszechstronność. To dobry sprzęt do codziennego użytkowania.

Rowery gravel dają możliwość jazdy po niemal każdym terenie, od asfaltu, po leśne ścieżki i szutrowe drogi. To rower, który otwiera przed tobą możliwość spontanicznego zjazdu z głównej trasy bez obawy o uszkodzenie sprzętu. Taki, który możesz spersonalizować akcesoriami, które są ci na danej trasie potrzebne.

Czy taki jest synonim wolności? Być może! Jesteśmy przekonani, że to ta swoboda sprawia, że rower gravel pokochały całe rzesze rowerzystów na różnym poziomie zaawansowania.

Jeśli chcesz przekonać się, jak smakuje taka wolność i swoboda, to koniecznie odwiedź nasz sklep i skorzystaj z bogatej oferty rowerów w każdej kategorii. Zapraszamy!

Tagi
Polecane produkty