Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i wybierz najlepszy rower dla siebie!

2025-10-22
Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i wybierz najlepszy rower dla siebie!

Gravel, czy przełaj? Co jest lepszym wyborem, gdy wśród Twoich ulubionych tras najwięcej jest lekkiej jazdy terenowej? Poznaj kluczowe różnice pomiędzy tymi rowerami i zdecyduj, który z nich lepiej odpowiada Twojemu stylowi jazdy.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Wybór pomiędzy rowerem przełajowym a gravelem to próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, czy wolisz komfort i stabilność, czy szybkość i dynamikę. W tym artykule wyjaśniamy:

  • Kto powinien sięgnąć po rower przełajowy, a kiedy lepiej sprawdzi się gravel?
  • Czym różni się przełaj od szutrówki i czy każdy z nich da ci tyle samo przyjemności podczas jazdy?
  • Czy istnieje rower idealny dla każdego klienta?
  • W podsumowaniu sprawdzisz nasze propozycje najlepszych graveli.

Spis treści

  1. Rower przełajowy vs gravel - jakie jest ich przeznaczenie?
  2. Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i podobieństwa od strony technicznej.
  3. Rower przełajowy czy gravel - wybierz model, który spełni Twoje oczekiwania.
  4. Przełaj czy gravel – który wybierasz?
  5. Wybierasz gravel czy przełaj? Odwiedź Sprint–rowery.pl!

Rower przełajowy vs gravel - jakie jest ich przeznaczenie?

Rower gravelowy, nazywany również "szutrowym", to stosunkowo nowa kategoria rowerów, która zdobyła popularność wśród entuzjastów kolarstwa. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się podobny do roweru przełajowego, różnice między nimi są zdecydowanie bardziej wyrafinowane i tkwią w szczegółach.

Oba typy rowerów mają ramy podobne do tych stosowanych w rowerach szosowych, ale ich przeznaczenie i konstrukcja różnią się w kilku kluczowych aspektach.

Rower przełajowy został zaprojektowany z myślą o krótkich, intensywnych wyścigach przełajowych, które odbywają się w trudnych warunkach terenowych. Z tego powodu muszą spełniać ścisłe przepisy UCI, w tym ograniczenie szerokości opon do 33 mm.

Z kolei rowery gravelowe są bardziej wszechstronne i elastyczne. Z założenia nie służą do szybkich zawodów. Dzięki temu, że nie dotyczą ich ograniczenia UCI, rowery gravelowe mogą być wyposażone w szersze opony, co zwiększa komfort jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach, takich jak maratony gravelowe. Często oferują szerszy zakres przełożeń, przez co będą najlepszym wyborem, jeśli poruszasz się po zróżnicowanej nawierzchni i liczysz na większą stabilność.

Rower przełajowy, często używany w krótkich i intensywnych wyścigach przełajowych, charakteryzuje się lżejszą konstrukcją i bardziej agresywną geometrią ramy. Wyścigi te są pełne zakrętów, nawrotów i przeszkód, co wymaga od roweru szybkości i zwrotności.

Z kolei rowery gravelowe są stworzone z myślą o długodystansowych maratonach gravelowych, które odbywają się na znacznych dystansach, często poza utartymi ścieżkami. Gravel to rower, który sprawdza się świetnie w zmiennym terenie. Dodatkowo można nim poruszać się z całkiem sporą prędkością, niewiele wolniej, niż szosówką.

Przełaj vs gravel - jaki materiał ramy wybrać?

W kwestii konstrukcji trzeba zaznaczyć, że ramy rowerów przełajowych są często wykonane z najlżejszych stopów aluminium lub, w przypadku droższych modeli, z karbonu. Wynika to z zapotrzebowania na lekkie, zwinne rowery do jazdy na zawodach.

Gravelowe rowery z kolei przeważnie mają ramy wykonane ze stopów aluminium, ale z mniejszym naciskiem na minimalizację wagi. Na rynku nie brakuje także graveli z włókna węglowego oraz stali. Modele na stalowych ramach są szczególnie cenione przez kolarzy używających graveli do długich wypraw i turystyki. Ramy te mają niewiele gorsze właściwości tłumienia drgań od ich karbonowych odpowiedników i są proste w naprawie, choć sporo cięższe niż aluminium (a tym bardziej karbon).

Jeśli chodzi o przeznaczenie, rowery przełajowe są idealne dla tych, którzy szukają sprzętu do intensywnego treningu i rywalizacji w wyścigach. Natomiast rowery gravelowe są doskonałym wyborem dla tych, którzy chcą roweru do codziennej jazdy, turystyki rowerowej oraz dłuższych wycieczek w różnorodnych warunkach terenowych. Świadczą o tym m.in. liczne mocowania pod dodatkowy ekwipunek.

Przeczytaj także: Oceniamy dwa gravele – jak prezentuje się Marin DSX FS 2023 i Marin DSX 2023?

Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i podobieństwa od strony technicznej

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że rower przełajowy i rower gravel to zupełnie to samo. Obie konstrukcje mają podobne ramy, ten sam rozmiar kół, kierownica z „barankiem” pozwalająca przyjąć dolny chwyt i część osób może uznać, że nie ma między nimi różnicy. Faktycznie jednak okazuje się, że przeznaczone są dla dwóch odmiennych typów kolarzy.

Kiedy przyjrzymy się oponom, zauważymy, że standardowa szerokość opony dla gravela to 38-45 mm, co pozwala na zachowanie wszechstronności roweru, nie przekształcając go w rower górski. Szerszy prześwit powoduje, że do roweru szutrowego można zamontować szerokie opony, a przez to przystosować jednoślad do jazdy w nieco trudniejszym terenie. Dla rowerów przełajowych, 700×33 C to typowa wartość, idealna do sportu w czystej postaci.

Dzięki szerszym oponom bardziej stabilnej geometrii i możliwości montażu różnych dodatkowych akcesoriów, rowery gravelowe są bardziej uniwersalne i komfortowe na długich trasach. Rower do szutru wyposażysz w bagażnik, błotniki, sakwy. Z rowerem przełajowym bywa różnie.

Ponadto gravele mają bardziej płaski kąt główki ramy i mniej stromy kąt rury podsiodłowej, co przekłada się na stabilność w trudnym terenie, większy komfort jazdy i łatwiejsze, choć mniej dynamiczne prowadzenie roweru. Dłuższa baza kół powoduje, że ten typ jednośladów jest bardziej stabilny. Ta większa stabilność będzie odczuwalna zwłaszcza przy wyższej prędkości i pokonywania nierówności terenu. Gravela trudniej wytrącić z równowagi, więc dla osób z nieco mniejszym doświadczeniem, będzie to lepszy wybór.

Przełaje dają więcej frajdy na trasie, po której można jechać szybko. Może gorzej sprawdzą się na odcinkach zdominowanych przez błoto, czy piach, ale za to świetnie radzą sobie przy dużej liczbie ciasnych zakrętów, obniżeniach i wznosach terenu. Na rowerze przełajowym komfortowo poczują się kolarze, którzy mają już wprawę w jeździe terenowej i na siodełku czują się pewnie, niezależnie od warunków na trasie.

Z kolei rowery przełajowe mają krótszą bazę kół, a konstrukcja roweru wymusza pochylenie ciała ku przodowi w celu zwiększenia dynamiki jazdy i zapewnienia zwrotności.

Po przełaj powinni sięgnąć ci, którzy lubią intensywne wyścigi XC, a na gravelu zdecydowanie bardziej odnajdą się ci, którzy lubią pokonywać długie dystanse na stabilnym i miarę komfortowym rowerze.

W obu typach rowerów znajdziesz hydrauliczne hamulce tarczowe, które zapewniają solidną kontrolę nad rowerem nawet przy wysokiej prędkości i podczas jazdy po leśnych drogach, gdzie często pojawia się błoto, piach i woda.

Jeśli chodzi o napęd, zarówno w gravelach, jak i rowerach przełajowych znajdziesz wytrzymałe grupy o wysokiej żywotności, np. Shimano GRX lub SRAM Apex, Rival, Force XPLR

Rower przełajowy czy gravel - wybierz model, który spełni Twoje oczekiwania

Rower przełajowy a gravel to dylemat, który trudno rozstrzygnąć jednoznacznie na korzyść jednego z typów jednośladów. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji rowerów typu gravel. Jedynym przełajem w naszym zestawieniu jest Polygon Bend CX. Uznaliśmy, że gravele zapewniają wygodniejszą jazdę, a dzięki dużej liczbie otworów montażowych są bardziej uniwersalne. Potencjalnie więc mogą zainteresować szersze grono odbiorców.

Drugim argumentem jest to, że większość graveli nada się też na przełaj, choć z pewnymi zastrzeżeniami — nie będzie to równie dynamicznie jazda, a jednoślad będzie mniej zwrotny.

Rower gravel Trek Checkpoint ALR 5 Gen 3 – najlepszy gravel na aluminiowej ramie?

Model Trek Checkpoint ALR 5 Gen 3 to dobry wybór dla kogoś, kto chce połączenia możliwości sportowej jazdy, z wysokim komfortem. Trek stworzył uniwersalną konstrukcję, która da Ci mnóstwo zabawy zarówno na krętych ścieżkach w lesie, jak i podczas długiej wyprawy z dodatkowym bagażem.

Głównym wyróżnikiem serii Checkpoint jest fenomenalna rama z progresywną geometrią. W tej wersji jest ona wykonana z Alpha Aluminium serii 300, ma zwężaną główkę sterową i wewnętrzne prowadzenie linek. Nie brakuje w ramie gniazd montażowych na dodatkowe akcesoria. Z przodu znajdziesz widelec z włókna węglowego.

Dużą zaletą Checkpointa jest to, że równie dobrze poradzi sobie w długodystansowym wyścigu gravelowym, co podczas dojazdu do pracy po asfalcie. Napęd SRAM Apex XPLR w układzie 1x12 (kaseta 11-44T) oferuje błyskawiczną i precyzyjną zmianę biegów nawet przy dużym obciążeniu.

Koła zbudowane są na komponentach Bontrager (obręcze Bontrager Paradigm w systemie Tubeless), a wszelkie dodatki w postaci kierownicy, siodełka i wspornika siodła, są produkcji firmy Trek.

Jeśli zamontujesz do niego bagażnik i torbę, to łatwo zmienisz rower gravel Checkpoint ALR 5 Gen 3 w praktyczny rower wyprawowy.

Rower gravel Polygon Tambora G7

Rower Polygon Tambora G7 został osadzony na ramie z włókna węglowego ACX gravel z wewnętrznym prowadzeniem linek i przewodów. Napęd to jednoblatowy SRAM Apex XPLR z 12-rzędową kasetą (11-44T). Świetnie nadaje się do rekreacyjnej jazdy, ale wykorzystasz go także do ścigania. Producent wykorzystał hydrauliczne hamulce tarczowe SRAM Apex.

W ramie wykorzystano technologię Flip Chip, która umożliwia zmianę geometrii ramy i dostosowanie jej do swojego stylu jazdy. Na uwagę zasługują karbonowe obręcze, które poza niską masą świetnie tłumią drgania oraz ekstra-wytrzymałe piasty Novatec.

Przeczytaj także: Czym jest taperowana główka ramy? Nasz przegląd rowerów z tym elementem!

Rower gravel Polygon Tambora A4

Rower Polygon Tambora A4 to obecnie model, który wyróżnia się świetną relacją ceny do jakości. Za cenę około 6000 zł otrzymujesz ramę z lekkiego i wytrzymałego aluminium oraz karbonowy widelec. Grupa napędowa to Shimano GRX RX 600/800 Dwa blaty z kasetą 11-34T pozwalają na wybór spośród wielu przełożeń i zapewniają wygodę jazdy niezależnie od tego, czy pokonujesz asfaltową trasę, czy leśne ścieżki.

W tym modelu znajdziesz również hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano GRX RX-600 oraz taperowaną główkę ramy. Dzięki temu rower jest bardziej zwinny, łatwiejszy w prowadzeniu i lepiej znosi drgania.

Rower gravel Orbea Terra H30 2025

Gravel Orbea Terra H30 2025 to propozycja hiszpańskiego producenta, która może stanowić ciekawą alternatywę dla jednośladów firm Trek lub Polygon. Rama została wykonana z potrójnie cieniowanego aluminium Terra Hydro Disc. Konstrukcja wyróżnia się sztywnością, niską masą i świetnie poradzi sobie zarówno na podjazdach, jak i zjazdach. Widelec wykonano z włókna węglowego.

Zastosowana grupa napędowa i hydrauliczne hamulce tarczowe to Shimano GRX. Szerokie opony Vittoria Terreno Dry Gravel 700x38c zapewniają doskonałą przyczepność i stabilność podczas jazdy w zróżnicowanym terenie.

Rower przełajowy Polygon Bend CX

Model Polygon Bend CX to full karbon (rama+widelec). Znajdziesz w nim osprzęt Shimano GRX z 12-rzędową kasetą 10-45Ti hydraulicznymi hamulcami. Cieszą też karbonowe obręcze i wysokiej jakości piasty Novatec. Świetnie nadaje się do dynamicznej jazdy po bezdrożach i eksploracji bezdroży.

Przełaj czy gravel – który wybierasz?

Nasza obserwacja rynku wskazuje, że rynek graveli będzie stale rósł i przez najbliższe sezony raczej to się nie zmieni. Użytkownicy uwielbiają te rowery za ich wszechstronność, a producenci doskonale o tym wiedzą. Dlatego na rynek trafia coraz większy wybór rowerów szutrowych, które obecnie znajdziesz w ofercie praktycznie każdej marki.

Rowery przełajowe mają stałe grono swoich użytkowników, jednak charakterystyka tego sportu sprawia, że jest znacznie trudniej w niego wejść, niż w jazdę gravelową. Dosyć duże różnice w geometrii obu typów jednośladów powodują, że gravel nadaje się przede wszystkim do długiej jazdy rekreacyjnej. Traci względem rowerów przełajowych, jeśli chodzi o dynamikę jazdy i precyzję prowadzenia.

Oczywiście ostatecznie wybór zależy od preferencji i oczekiwań. Znalezienie idealnej hybrydy między szosą a MTB jest praktycznie niemożliwe, a nowych rozwiązań stale przybywa. Dlatego, jeśli nie chcesz się pogubić w świecie rowerowych przygód, warto zaufać profesjonalistom.

Wybierasz gravel czy przełaj? Odwiedź Sprint–rowery.pl!

Najlepsze oferty rowerowe w Internecie znajdziesz w naszym sklepie internetowym. Gorąco zapraszamy, bo mamy w nim naprawdę szeroki asortyment dla każdego rowerzysty bez względu na poziom zaawansowania! Zachęcamy również do odwiedzenia jednego z naszych sklepów stacjonarnych. Znajdziesz je w Warszawie i Białymstoku. Zachęcamy do śledzenia naszych promocji i wyprzedaży. Regularnie oferujemy dziesiątki rowerów i akcesoriów w ekstra cenach! Jeśli potrzebujesz wsparcia przy wyborze roweru, nasi konsultanci pomogą Ci znaleźć rower dopasowany do Twoich celów i budżetu.

Sprawdź też nasz kanał YouTube, dzieje się tam dużo. Jakiś czas temu zmierzyliśmy się z ekipą Warszawski Koks, kto wygrał? Zobacz! Wyścig kolarski - EKIPA WK vs. Kamil i NieKamil

Tagi
Polecane produkty