Jaki rower szosowy wybrać? Czy znasz wszystkie rodzaje?

Rowery szosowe są synonimem lekkości, szybkości i sportowych emocji. Nic dziwnego, że ich popularność rośnie w ostatnich latach, bo jazda na "szosie" to czysta przyjemność!
Rosnące zainteresowanie sprawia, że zaawansowane technologie znane z profesjonalnego peletonu stają się coraz łatwiej dostępne nawet w rowerach ze średniej półki. Dziś nawet amatorzy mogą jeździć dalej i szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
Jakie są typy rowerów szosowych i który będzie odpowiedni dla ciebie? Podpowiadamy!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są rodzaje rowerów szosowych dostępnych na rynku,
- jakie cechy posiada rower endurance,
- kto powinien sięgnąć po rower wyścigowy,
- jakie są wady i zalety rowerów aero,
- jaki rower szosowy wybrać do swoich potrzeb.
Spis treści:
- Rodzaje rowerów szosowych – jaki wybrać?
- Rower szosowy endurance – na długie dystanse
- Rower szosowy wyścigowy – dla fanów prędkości
- Aerodynamiczne rowery szosowe i rowery triathlonowe
- Gravel i rowery przełajowe
- Jak dobrać najlepszy rower szosowy?
- Podsumowanie – idealny rower szosowy dla Ciebie
Rodzaje rowerów szosowych – jaki wybrać?
W ostatnich latach kolarstwo szosowe przeszło znaczącą ewolucję, a rowery szosowe zmieniły się zarówno pod względem konstrukcji, jak i technologii.
Peleton zawodowy bije wszelkie rekordy prędkości, a zawodnicy korzystają z takich dobrodziejstw, jak szersze opony i hydrauliczne hamulce tarczowe.
To wszystko sprawia, że rowery szosowe zaprojektowane 10-15 lat temu, w dużym stopniu odstają wydajnością od nowoczesnych konstrukcji i nawet rower ze średniej półki będzie przewyższał topowe modele sprzed lat.
Co właściwie zmieniło się w ostatnich latach w konstrukcji szosówki?
- Integracja aerodynamiki z lekkością: ramy są tak profilowane, by łączyć właściwości aero z niską masą, a niemal każdy producent ma model stworzony "do wszystkiego". Właściwie zniknęły z rynku rowery szosowe do typowo aerodynamicznej pozycji.
- Karbonowa rama staje się standardem: oferują ją nie tylko modele sportowe, lecz także te do długich dystansów i wygodnych przejażdżek. Carbon daje większy komfort jazdy, lepszą reakcję roweru na drodze i dobrze tłumi drgania na asfaltowych drogach.
- Zaawansowane systemy zmiany przełożeń: elektronika ma się dobrze i staje się standardem nawet w rowerach ze średniej półki. Powoli wchodzą do użytku ramy, do których mechaniczne przerzutki nawet nie mogą być zainstalowane.
- Zintegrowane kokpity: zarówno rowery gravelowe, jak i szosowe posiadają coraz częściej zintegrowane kierownice z wewnętrznym prowadzeniem przewodów. Poprawia to osiągi przy aerodynamicznej pozycji oraz estetycznie wygląda, choć mechanicy nie przepadają za tym rozwiązaniem.
- Szersze opony: na popularności zyskuje trend montowania szerszego ogumienia do rowerów szosowych. Obecny standard to między 30-32 mm, gdzie jeszcze 5 lat temu naturalne były opony o szerokości 25 mm. Spadły dzięki temu stosowane ciśnienia, co pozwala na uzyskanie znacznie lepszej przyczepności podczas agresywnej jazdy.
- System tubeless: każdy wie, że jeśli chcemy mieć lekki rower, to musimy mieć też lekkie koła, by dobrze jeździł. Masa rotująca to ta, którą odczuwamy najbardziej podczas jazdy i system bezdętkowy skutecznie pomaga w podniesieniu charakterystyki każdego roweru szosowego.
Jeden rower do wszystkiego: to trend, który powstał po 2020 roku, gdzie wielu producentów zrewidowało swoje katalogi i ofertę produktową. Najlepszym przykładem jest Trek, który wprowadził "zamordyzm" w postaci likwidacji Trek Emonda, Trek Madone (starszą wersję), by stworzyć uniwersalny rower nowej generacji łączący cechy tych dwóch linii w postaci Trek Madone. - Hydrauliczne hamulce tarczowe: stały się standardowym wyposażeniem nawet w tańszych rowerach. Klasyczne hamulce szczękowe już właściwie odeszły w zapomnienie.
Te wszystkie zmiany sprawiają, że rower kupiony 5 lat temu w dużym stopniu odstaje od nowego roweru, który ma zaimplementowane nowe technologie.
Jak więc znaleźć dobry rower szosowy dla siebie?
Rower szosowy endurance – na długie dystanse
To rowery szosowe zaprojektowane do długich przejażdżek. Cechuje je komfortowa geometria ramy, która pozwala pokonywać setki kilometrów bez bólu pleców, czy rąk. Czym się charakteryzują?
- Pozwalają jechać w bardziej wyprostowanej pozycji niż rowery wyścigowe,
- mają miejsce na zdecydowanie szersze opony niż rowery szosowe wyścigowe,
- łączą świat szosy z lekkim gravelem,
- niektóre modele wyposażone są w gniazda montażowe na akcesoria, więc świetnie nadają się do bikepackingu na drogach asfaltowych i mniej wymagającym szutrze,
- rowery szosowe endurance to dobry wybór dla kogoś, kto szuka uniwersalnego modelu, a nie chce mieć gravela.
Trek Domane Al4 Gen 4 - NieGravel od Trek
Najnowsza generacja Trek Domane AL4 Gen 4 to rower szosowy, który wymyka się sztywnej kategorii "szosówek".
Choć z pozoru jest to klasyczny rower typu endurance, to jego geometria i możliwości terenowe sprawiają, że można go nazwać: "NieGravelem". Domane zaskakuje swoją wszechstronnością i "przemyca" swoje możliwości jazdy w terenie w nienachalny sposób, nie tracąc charakteru, za który uwielbiamy rowery szosowe.
Rama aluminiowa 4 generacji jest lżejsza od poprzedniej wersji o ok. 300 gramów, a przewody poprowadzone są estetycznie wewnątrz ramy. Geometria jest wygodna, dzięki czemu Domane zachęca do długich przejażdżek. Rama ma nowoczesny hak przerzutki w standardzie UDH i sztywne osie. Objęta jest także dożywotnią gwarancją producenta.
Trzeba też zaznaczyć, że połączenie kolorystyczne wersji AL4 jest imponujące i przyciąga wzrok.
Domane AL4 Gen 4 wyposażono w napęd Shimano Tiagra, hydraulicze hamulce tarczowe oraz fabryczne opony o szerokości 32 mm. Co ciekawe, nowa konstrukcja typu endurance umożliwia montaż opon aż do 42 mm, co otwiera drogę do rowerowych eskapad po szutrach, a nawet lekkich trasach gravelowych.
Dodatkowo Domane posiada mocowania na błotniki i bagażnik, dzięki czemu łatwo przekształcić go w pojazd do bikepackingu lub codziennych dojazdów.
To rower dla tych, którzy chcą jeździć po asfaltowych drogach, ubitych ścieżkach w lesie i lekkim szutrze, bez konieczności kupowania gravela. Domane to interesujący NieGravel do wszystkiego.
Rower szosowy wyścigowy – dla fanów prędkości
Najlepsze rowery szosowe do ścigania oferują najnowsze technologie i najlepsze ramy rowerów szosowych, jakie są na rynku. Czym się charakteryzują?
- Elektroniczną zmianą biegów,
- kołami z włókna węglowego,
- ultralekką ramą z agresywną pozycją za kierownicą,
- wysoką sztywnością całej konstrukcji, która przekłada się na efektywność pedałowania,
- kołami, które mają wysokość stożka między 30-50 mm.
Te wszystkie parametry przekładają się na błyskawiczne przyspieszenie i utrzymanie prędkości. Rowery szosowe zaprojektowane do ścigania prowadzą się w przewidywalny sposób i dają mnóstwo radości z jazdy.
Mają pewną wadę, która sprawia, że nie nadają się dla każdego - rzadko zapewniają komfort jazdy i mają dość "surową" konstrukcję.
Regularna jazda na rowerze wyścigowym powinna być wsparta planem treningów siłowych tułowia i mięśni głębokich, by można było wykorzystać pełny jego potencjał.
Trek Madone Gen 8 - topowy rower wyścigowy Trek
Trek Madone 8 Generacji wyraźnie wskazuje, w którym kierunku podąża rozwój rowerów szosowych.
To model, który łączy w sobie cechy dwóch linii Trek - lekkiej i zwinnej Emonda, oraz aerodynamicznej Madone. Trek idąc śladem konkurencji, zdecydował się na stworzenie jednego, uniwersalnego roweru do ścigania.
W ramie zaimplementowana jest nowoczesna technologia zwiększająca komfort użytkowania - IsoFlow. To specjalny łącznik w górnej części rury podsiodłowej, który ma kształt charakterystycznego otworu. IsoFlow poprawia elastyczność pionową tylnego trójkąta i skutecznie "przepuszcza" powietrze przez ramę, zmniejszając opory aerodynamiczne.
Efekt? Madone Gen 8 rewelacyjnie tłumi drgania i ma wysoką wydajność pedałowania, przy zachowaniu agresywnej geometrii wyścigowej. Trek udowodnił tym designem, że komfort nie musi oznaczać kompromisu z szybkością.
Trek Madone SL 5 Gen 8
To propozycja dla osób, które szukają roweru wyścigowego klasy premium, ale z rozsądnie skrojonym budżetem i otwartą furtką do dalszego tuningu.
To model, który stanowi wejście do świata karbonowych Madonek i dzieli geometrię oraz kluczowe rozwiązania technologiczne z wyższymi wariantami, w tym z najwyższym modelem SLR.
Oznacza to, że otrzymujesz tę samą agresywną sylwetkę, aerodynamiczny kształt rur oraz wyjątkową technologię ISO Flow, a to wszystko jest podane w atrakcyjnej cenie.
W kwestii osprzętu, wariant SL5 należy potraktować jako połączenie doskonałej ramy z komponentami średniej klasy. To wersja, która przede wszystkim ma konkurować w średnim przedziale cenowym i dawać duże możliwości rozwoju na przyszłość.
Trek Madone SL 5 Gen 8 wyposażony jest w:
- Mechaniczną grupę Shimano 105 w układzie 2 × 12,
- aluminiowe koła Bontrager Paradigm z oponami w rozmiarze 700x28C,
- aerodynamiczny wspornik siodła z włókna węglowego,
- kierownicę i wspornik kierownicy ze zintegrowanymi przewodami.
Madone SL5 Gen 8 możesz zobaczyć z bliska w naszej recenzji video. Zapraszamy!
Aerodynamiczne rowery szosowe i rowery triathlonowe
W ostatnich latach segment rowerów aerodynamicznych przeszedł duże zmiany. Po 2020 roku wielu producentów zdecydowało się na uproszczenie swoich ofert, eliminując dedykowane rowery szosowe do jazdy w aerodynamicznej pozycji, na rzecz wszechstronnych konstrukcji łączących lekkość i aerodynamikę.
Mimo tych zmian widzimy pewne sygnały, że być może rowery aero wrócą do łask.
Ewidentnie mają one swoje miejsce w peletonie.
Najlepsze rowery szosowe aero:
- Mają sztywną ramę nastawioną na niskie opory powietrza,
- oferują w pełni zintegrowane kokpity,
- pomagają utrzymać wysoką prędkość na płaskich trasach,
- mają koła z wysokim stożkiem 50-60 mm,
- geometria roweru szosowego aero nie sprzyja jeździe w górach,
- bywają wrażliwe na boczne podmuchy wiatru.
Jeśli chcesz wybrać rower szosowy z aerodynamiczną ramą, który stanowi pewien kompromis i świetnie nadaje się do codziennej jazdy, to zwróć uwagę na Polygon Helios A7X.
To wyścigowy rower szosowy zaprojektowany z myślą o kolarzach, którzy oczekują wysokiej klasy ramy aerodynamicznej bez konieczności inwestowania w topowy model.
To maszyna, która pod względem konstrukcji bazuje na flagowym Heliosie A9X, dzieląc z nim nowoczesną geometrię, aerodynamiczny kształt rur oraz wyraźnie sportowy charakter. Różni się specyfikacją, dzięki czemu stanowi atrakcyjną opcję dla ambitnych amatorów oraz tych, którzy planują dalszą rozbudowę swojego sprzętu.
Rama wykonana z zaawansowanego włókna węglowego ACX nadaje rowerowi wyjątkową sztywność i lekkość. Z przodu i z tyłu ma sztywne osie, a kokpit jest zintegrowany. Polygon chwali się także certyfikatem "UCI Approved", który gwarantuje spełnienie wymogów niezbędnych do udziału w wyścigach.
Przód roweru zintegrowany jest z systemem kokpitu FSA ACR, co nie tylko świetnie wygląda, ale też minimalizuje opory powietrza. Rury w profilu airfoil oraz wewnętrzne prowadzenie przewodów podkreślają jego wyścigowe DNA i estetykę klasy premium. Zarówno malowanie, jak i kształt ramy sugerują, że mamy do czynienia z rowerem z najwyższej półki.
Helios A7X został fabrycznie wyposażony w napęd Shimano 105 Di2 2 × 12 – elektroniczny system zmiany biegów, który staje się nowym standardem w średniej półce. W konfiguracji jest szeroki zakres przełożeń (kaseta 11-34 i korba 50-34) oraz hamulce hydrauliczne Shimano 105.
Do tego producent dodał lekkie koła z włókna węglowego z wysokim stożkiem (by zminimalizować opór powietrza) oraz sportowe opony Vittoria Zaffiro Pro w szerokości 28 mm.
Taki zestaw sprawia, że Polygon w dobrej cenie gwarantuje świetne osiągi i dobry komfort jazdy.
Jeśli zależy Ci na agresywnej pozycji, nowoczesnym wyglądzie i topowych technologiach w rozsądnej cenie, ten model z oferty Polygon to bardzo mocna propozycja. Testowaliśmy rowery z tej linii i w naszej opinii jest to absolutny król w kategorii cena/jakość.
Gravel i rowery przełajowe
Rowery gravelowe to najbardziej wszechstronne maszyny w świecie szosowym.
Ich ramy mają łagodniejszą geometrię, która sprzyja komfortowi podczas długich wypraw. Niektóre modele znakomicie nadają się do długodystansowej turystyki z sakwami.
Gravel bez problemu poradzi sobie na szutrze, leśnych ścieżkach czy zniszczonym asfalcie. Jego wszechstronność powoduje, że to najszybciej rozwijająca się obecnie gałąź rowerów, która powoli wypiera z rynku rowery górskie.
Wyposażone są zazwyczaj w opony o szerokości 35–45 mm z bieżnikiem, dzięki czemu są one dobrym wyborem dla każdego, kto lubi eksplorować mniej oczywiste trasy.
Z kolei rowery przełajowe zostały zaprojektowane z myślą o wyścigach CX – krótkich, intensywnych zawodach na błotnistych i technicznych trasach.
Ich geometria jest bardziej agresywna, a prześwity w ramie pozwalają na błyskawiczne oczyszczenie się z błota.
"Przełajówki" mają lekkie ramy i komponenty przystosowane do jazdy w trudnych warunkach pogodowych. Czasami nazywa się je rowerami crossowymi, choć nie jest to do końca poprawne nazewnictwo.
W odróżnieniu od graveli, rowery przełajowe nie posiadają wielu dodatkowych mocowań, a ich konstrukcja skupia się na maksymalnej sztywności i precyzyjnym prowadzeniu. Mają też węższe opony od szutrówek, co jest wymuszone przepisami UCI.
W ostatnich latach granice między tymi dwiema kategoriami nieco się zacierają – producenci coraz częściej oferują gravele o sportowym zacięciu i przełajówki z nutką komfortu.
Niezależnie od wyboru, obie opcje świetnie sprawdzą się jako alternatywa dla klasycznej szosy, zwłaszcza jeśli cenisz sobie niezależność od asfaltu i chcesz poczuć więcej swobody w codziennym planowaniu trasy.
Jak dobrać najlepszy rower szosowy?
Profesjonalni kolarze rzadko wybierają swoje rowery szosowe i przeważnie bazują na tym, co zaoferuje im sponsor. Ty masz więcej swobody i możesz zaplanować sobie zakup roweru dostosowanego do swoich potrzeb. Po który typ roweru sięgniesz?
- Endurance – rowery komfortowe, stworzone z myślą o długich dystansach. Cechują się bardziej wyprostowaną pozycją, lepszym tłumieniem drgań i możliwością założenia szerszych opon. Idealne dla początkujących, osób jeżdżących rekreacyjnie, turystycznie oraz tych, którzy cenią komfort na nierównych drogach.
- Rower wyścigowy – lekki i sztywny, z geometrią nastawioną na maksymalne osiągi. Zapewnia szybkie przyspieszenie, precyzję prowadzenia i sportową pozycję. To najlepszy wybór dla ambitnych amatorów i osób, które chcą się ścigać lub pokonywać podjazdy z lekkością.
- Rower aerodynamiczny (Aero) – zaprojektowany z myślą o minimalizacji oporów powietrza. Charakteryzuje się głębokimi profilami rur, zintegrowanym kokpitem i agresywną pozycją. Sprawdzi się u kolarzy jeżdżących szybko po płaskich trasach, szczególnie w grupie lub na zawodach.
- Gravel – najbardziej uniwersalny typ roweru szosowego. Dzięki szerszym oponom (35–45 mm), wielu mocowaniom i stabilnej geometrii pozwala zjechać z asfaltu na szuter, leśne ścieżki, a nawet trasy z sakwami.
Gravel jest świetnym wyborem dla osób lubiących jazdę zarówno po drogach leśnych i asfalcie. Większość modeli pozwala założyć błotniki, bagażniki i dodatkowe akcesoria. Dzięki temu szutrówki są najchętniej wybierane do długodystansowych tras turystycznych. - Rower przełajowy (CX) – zaprojektowany do intensywnych wyścigów w błocie, piasku i na trudnym terenie. Ma agresywną geometrię, wysoką sztywność i spory prześwit pod opony z bieżnikiem. Idealny dla osób startujących w zawodach CX lub szukających szosy o dużej responsywności i trakcji.
Podsumowanie – idealny rower szosowy dla Ciebie
Absolutnie nie dziwi nas rosnąca popularność rowerów z gładkimi oponami do jazdy po asfalcie. Szosówka jest znakomitym wyborem szczególnie wtedy, gdy masz blisko siebie trasy o gładkiej nawierzchni. Takiej radości z jazdy nie dają ani rowery miejskie, ani rowery górskie. Szosa to prawdziwa przyjemność z jazdy na każdym kilometrze.
Jeśli czujesz, że to rower dla ciebie to teraz pora na zrobienie pierwszego kroku!
Odwiedź nasz sklep i wybierz rower, który spełnia twoje oczekiwania. Nasi specjaliści chętnie pomogą ci wybrać rower szosowy specjalnie dla ciebie i dopasują go do twojego stylu jazdy i poziomu zaawansowania.
Dołącz do tych, którym szosa daje mnóstwo radości każdego dnia! Zapraszamy!