Rozmiary opon rowerowych – jak czytać oznaczenia?

Rozmiary opon rowerowych mogą przyprawić o zawrót głowy — zwłaszcza wtedy, gdy na jednej oponie widzimy kilka systemów oznaczeń. Jak właściwie dobrać ogumienie do swojego roweru?
W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i pokażemy Ci, jak korzystać z praktycznego narzędzia, jakim jest tabela rozmiarów opon rowerowych. Dzięki temu unikniesz nietrafionych zakupów i dobierzesz zarówno wysokość opony, jak i szerokość opony w prawidłowy sposób.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są różnice między systemami calowym, metrycznym i ETRTO i dlaczego ten ostatni jest najdokładniejszy,
- jak czytać oznaczenia na oponie i co oznaczają poszczególne liczby,
- jak dopasować szerokość opony do obręczy i ramy, by jazda była komfortowa i bezpieczna,
- jakie rozmiary opon są typowe dla rowerów MTB, szosowych, gravelowych i miejskich – wraz z przykładami konkretnych modeli.
Spis treści:
- Historia opon rowerowych
- Systemy oznaczeń rozmiarów opon rowerowych
- Dlaczego ETRTO jest najlepszym systemem, by dobrać rozmiary opon rowerowych?
- Jak dobrać rozmiar opony w rowerze
- Rozmiary opon rowerowych tabela — systemy vs ETRTO
- Czy można zmienić rozmiar opony?
- Najczęściej popełniane błędy podczas zakupu opon rowerowych
Historia opon rowerowych — od kauczuku do powstania systemu ETRTO
Rozmiary opon rowerowych mają swój początek mniej więcej w 1888 roku, kiedy John Boyd Dunlop opatentował pierwszą pneumatyczną oponę z dętką.
Była to prawdziwa rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu jazdy rowerem, gdyż do tej pory używano twardych, drewnianych kół. Od tego momentu rozpoczął się wyścig o to, kto stworzy lepszą, trwalszą i bardziej dostosowaną do konkretnych warunków oponę.
Początek XX wieku został zdominowany przez oznaczenia rozmiaru opon rowerowych w systemie calowym, który spopularyzował się w krajach anglosaskich.
Choć jest on intuicyjny, często prowadził do błędów montażowych. Wynikało to z faktu, że wewnętrzna średnica opony w cm nie była w nim brana pod uwagę. Liczono jedynie zewnętrzną średnicę opony.
To spowodowało, że zaczął rozwijać się system metryczny, za który odpowiadają francuzi.
To właśnie im zawdzięczamy szereg pytań na forach internetowych: "700x45c, jaki to rozmiar?" Mimo że oznaczenia opon rowerowych w tym systemie wciąż funkcjonują, wciąż potrafią istnieć niespójności między producentami, gdyż 40C z jednej firmy nie zawsze odpowiada 40C od drugiego producenta.
W odpowiedzi na rosnący chaos stworzono ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization) — system, który standaryzuje oznaczenia opon w milimetrach, uwzględniając rzeczywistą szerokość i dokładną średnicę montażową. Dzięki niemu możliwy jest precyzyjny dobór opony do obręczy bez ryzyka niekompatybilności.
“W przypadku ogumienia rowerowego najważniejsze są dwa wymiary: szerokość nominalna i średnica montażowa. To one decydują o tym, czy opona zgra się z obręczą. Tylko ETRTO podaje je wprost, bez interpretacji.” — ETRTO Technical Manual, 2020 Edition
Systemy oznaczeń rozmiarów opon rowerowych
Wszystkie trzy systemy funkcjonują w branży rowerowej do dziś, a oznaczenia opon rowerowych przeważnie uwzględniają przynajmniej dwa systemy obok siebie.
System calowy
- Popularny głównie w MTB i rowerach dziecięcych.
- Przykład: 26 × 2.0 — 26 cali średnicy zewnętrznej, 2 cale szerokości.
- Rozbieżności pomiędzy producentami mogą być znaczne.
System metryczny (francuski)
- Używany głównie w rowerach szosowych i trekkingowych.
- Przykład: 700x35C - Liczba 700 to przybliżona średnica zewnętrzna, a 35 oznacza szerokość w mm. Litery A, B, C wskazują na rozmiar obręczy.
- Rozbieżności między producentami nadal występują, ale są mniejsze niż w systemie calowym.
System ETRTO
- Jeśli chcesz sprawdzić rozmiar opon, to ETRTO jest najbardziej precyzyjny.
- 35-622 oznacza szerokość 35 mm i średnicę montażową 622 mm.
- To obecnie najpewniejszy system, szczególnie przy zakupach online.
Jak czytać oznaczenia opon rowerowych
Wymiary opon rowerowych mogą wydawać się skomplikowane, ale ich zrozumienie jest niezbędne do tego, by dopasować oponę do szerokości obręczy.
Na boku opony znajdują się informacje dotyczące jej rozmiaru, które mogą być wyrażone w różnych systemach: calowym, metrycznym i ETRTO.
Żeby lepiej zrozumieć, w jaki sposób odczytać rozmiar koła, do którego przeznaczona jest opona, weźmy za przykład kilka opon z naszej oferty.
Continental Grand Prix 5000 700x25C (25-622)
To szosowa opona klasy premium, która ma oznaczenie 700x25C, co w systemie metrycznym oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną 700 mm i szerokość opony 25 mm. Jej odpowiednik ETRTO to 25-622 - co oznacza klasyczny rozmiar opony szosowej.
Continental GP5000 występuje w różnych rozmiarach, w których możesz dopasować szerokość opony do swojego roweru. Przed zakupem zwróć uwagę na wytyczne producenta.
Starsze rowery szosowe nie są w stanie zmieścić opon rowerowych szerszych niż 28 mm. Najnowsze konstrukcje zmieszczą szerokość opony nawet 35C, a standardem wyścigowym w sezonie 2025 stają się opony 30 mm.
W rowerach szosowych najczęściej ETRTO jest najlepszym odnośnikiem, który pozwoli Ci na dobranie właściwego ogumienia.
Continental Contact Plus City 28x1.6 (42-622)
W Continental Contact Plus City mamy oznaczenie w systemie calowym 28x1.60, czyli 28 cali zewnętrznej średnicy i 1.6 cala szerokości. W systemie ETRTO to 42-622 - bardzo popularny rozmiar w rowerach miejskich i trekkingowych.
W tym przypadku również warto wiedzieć, że ETRTO jest najbezpieczniejszym systemem, żeby znaleźć rozmiar opony rowerowej do trekkinga. Opony 28" bywają mylące, bo mogą dotyczyć zupełnie innych średnic obręczy.
Bontrager XR4 Team Issue TLR 29x2.40 (60-622 mm)
W rowerach górskich najczęściej spotykany jest system calowy, jak w Bontrager XR4: 29x2.40. To opona z dużą objętością, która dobrze sprawdzi się do jazdy enduro i trail.
W zapisie ETRTO to 60-622, czyli szerokość opony w milimetrach wynosi 60, a średnica montażowa 622 mm.
Ciekawostką jest to, że wiele opon 29" ma tę samą średnicę, co szosowe 700C - różni je jedynie szerokość opony i wysokość.
Bontrager Betasso RSL GX TLR 700x40C (40-622 mm)
Bontrager Betasso RSL to model opony gravelowej, która oznaczona jest jako 700x40C. To klasyczny gravelowy format, którego odpowiedni rozmiar w systemie ETRTO to 40-622.
Opona pasuje do tej samej obręczy, co szosowe 700x25C, czy trekkingowe 700x35C, ale dzięki większej objętości będzie oferować większą przyczepność na luźnej nawierzchni.
Tutaj widać wyraźnie "siłę" systemu ETRTO — różne opony mogą mieć dokładnie ten sam rozmiar montażowy obręczy, ale będą różnic się swoją konstrukcją.
Przy zakupie uwzględniaj wielkość opon rowerowych także po ich napompowaniu. Nie zawsze zmieścisz je do swojego roweru, nawet gdy rozmiar koła będzie odpowiedni.
Dlaczego ETRTO jest najlepszym systemem, by dobrać rozmiary opon rowerowych?
Standard ETRTO (Eruopean Tyre and Rim Technical Organisation) wprowadzono, by ujednolicić rozmiary opon rowerowych. W przeciwieństwie do systemów calowych i metrycznych dostarcza on jednoznacznych informacji.
Oznaczenia rozmiarów opon rowerowych ETRTO składają się z dwóch liczb oddzielonych myślnikiem, np 32-590.
Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach, a druga liczba oznacza średnicę wewnętrzną opony, lub odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy. Wartości wyrażone są w milimetrach.
Zapis tego typu eliminuje ryzyko pomyłek związanych z interpretacją rozmiarów w różnych systemach.
Jak dobrać rozmiar opony w rowerze
"Rozmiary opon rowerowych tabela obwodów opon rowerowych" - to fraza, którą zawsze możesz wpisać w wyszukiwarkę internetową. Jest to pomocne narzędzie, przy wybieraniu nowych opon do swojego roweru.
Opony dobiera sie także uwzględniając kilka elementów, a ich rozmiar zależy od:
- typu roweru,
- stylu jazdy,
- obręczy (szerokość wewnętrzna),
- miejsca (miasto, las, asfalt).
Co w tej kwestii może pójść nie tak?
- Zbyt wąska opona na szerokiej obręczy — istnieje ryzyko, że uszkodzisz obręcz podczas jazdy,
- zbyt szeroka opona na obręczy — istnieje ryzyko, że opona "spadnie" z koła przy niskim ciśnieniu. To bardzo niebezpieczna sytuacja, która może skończyć się tragicznie.
Właśnie z tych powodów nie można lekceważyć odpowiedniego rozmiaru opon rowerowych.
Rozmiary opon rowerowych tabela — systemy vs ETRTO
Calowy | Francuski | ETRTO | Typ roweru |
26 × 2.0 | 650x50B | 50-559 | MTB |
27.5 × 2.25 | 650x57B | 57-584 | trail, enduro |
28 × 1.4 | 700x35C | 37-622 | gravel, city |
29 × 2.25 | 700x57C | 57-622 | MTB XC |
- | 700x25C | 25-622 | szosa |
Rozmiary opon rowerowych wyrażane są w trzech różnych systemach, a w gąszczu tych różnych oznaczeń można się łatwo pogubić. Dlatego przygotowaliśmy praktyczną tabelę, która zestawia ze sobą najczęściej spotykane rozmiary opon rowerowych w różnych systemach.
Ta szybka ściągawka pomoże ci znaleźć rozmiar opony rowerowej. Dzięki niej sprawdzisz też, czy dany model pasuje do twojego roweru.
Czy można zmienić rozmiar opony?
Oczywiście! Bardzo często jest to prosta modyfikacja roweru, która znacznie wpływa na charakterystykę jazdy i bezpieczeństwo. Zmiana opon rowerowych jest najprostszym sposobem na dostosowanie roweru do konkretnej trasy, lub warunków w jakich będzie użytkowany.
Zmiana szerokości opon rowerowych (np. 700x25c na 700x28c) może znacznie wpłynąć na komfort jazdy, przyczepność i bezpieczeństwo w zakrętach. Nie wynika to z samej konstrukcji opony, a możliwości zastosowania niższego ciśnienia, które zwiększy powierzchnię styku opony z podłożem.
Trzeba wiedzieć, że nie każda opona "wejdzie" na każdą obręcz i do każdej ramy. Zanim zdecydujesz się na zmianę, warto sprawdzić rozmiar opon, które pasują do Twojego roweru.
Koniecznie uwzględnij:
- Prześwit ramy i widelca — szersza opona może ocierać o ramę, błotniki lub hamulce. Bezpieczny margines między oponą a ramą to 3-5 mm z każdej strony. Weź pod uwagę, że niektóre koła "pracują" na boki podczas jazdy, zwłaszcza gdy nie jesteś do końca filigranowym zawodnikiem. Wtedy takiego "luzu roboczego" warto zostawić więcej.
- Kompatybilność z obręczami — każda obręcz ma swoją szerokość wewnętrzną, która determinuje zakres opon rowerowych bezpiecznych do montażu. Zbyt wąska opona będzie "rozciągać się" i tracić swój właściwy kształt. Za szeroka opona na wąskiej obręczy może z niej spaść podczas jazdy.
- Dopuszczalne ciśnienia — szersza opona przeważnie pozwala na jazdę z niższym ciśnieniem. Jeżeli planujesz zastosować niskie ciśnienie i system tubeless, upewnij się, że Twoje obręcze są do tego przystosowane. Jeżeli nie, zastosuj system do konwersji na TLR.
Kiedy warto sięgnąć po szerszą oponę?
- Gdy zależy Ci na większym komforcie – niższe ciśnienie i większa objętość opony lepiej tłumią nierówności.
- Podczas jazdy po kiepskiej nawierzchni – szuter, bruk, leśne ścieżki.
- Gdy jeździsz z bagażem – szersza opona lepiej znosi obciążenia i stabilizuje rower.
- W rowerach elektrycznych i miejskich – gdzie komfort i bezpieczeństwo są ważniejsze niż prędkość.
Kiedy warto sięgnąć po węższą oponę?
To nie przypadek, że w ostatnich latach szerokość opon rośnie we wszystkich segmentach rowerów. 10 lat temu nie do pomyślenia było, by kolarze szosowi jeździli na oponach 30C, a dziś jest to standard. Powody są bardzo konkretne i potwierdzone badaniami.
- Szeroka opona lepiej tłumi drgania i poprawia komfort jazdy, daje też większe poczucie bezpieczeństwa ze względu na poprawioną przyczepność w zakrętach.
- Wbrew pozorom szerokie opony oferują zbliżone opory toczenia do ich węższych odpowiedników. Przy odpowiednim ciśnieniu i dobrze dopasowanej obręczy, potrafią być równie szybkie.
- Producenci rowerów właściwie już przystosowali się do nowego trendu i dzisiejsze koła szosowe są gotowe do jazdy z oponami o większej szerokości.
Czy w takim razie chodzi o to, by opony były coraz szersze? Gdyby tak to wyglądało, to każdy z nas skończyłby na fat-bike.
Najczęściej popełniane błędy podczas zakupu opon rowerowych
Zakup opon rowerowych wydaje się prosty do momentu, aż nie trzeba ich faktycznie wybrać. Niestety w przestrzeni internetowej krążą wciąż te same błędy, które mogą dodatkowo pomieszać Ci w głowie. Poukładajmy to! Co może pójść nie tak przy zakupach?
- Ignorowanie systemu ETRTO — to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Kupowanie opon na podstawie calowego oznaczenia może doprowadzić do zakupu opony, która nie będzie pasowała do Twojej obręczy. Tylko ETRTO daje Ci jasną informację na temat szerokości obręczy i średnicy montażowej opony.
- Zły dobór do stylu jazdy — Trekking z agresywną oponą MTB? Kiepski pomysł! Styl jazdy i nawierzchnia, po której jeździsz to podstawa doboru bieżnika, szerokości i mieszanki gumy, z której stworzona jest opona. Nie tylko rozmiary opon rowerowych mają znaczenie, lecz także ich konstrukcja i warunki, w jakich będą stosowane.
- Niedopasowanie do typu obręczy — każda opona obręcz ma sugerowaną szerokość opony w milimetrach, którą możesz na niej zamontować. Sprawdzisz to u producenta kół lub w tabeli ETRTO. Opona spoza zakresu, nawet gdy "wchodzi" na obręcz, nie będzie na niej pracować prawidłowo, co może być niebezpieczne.
- Kierowanie się wyłącznie wyglądem bieżnika — duże "agresywne" klocki wyglądają fajnie i perfekcyjnie pasują do Twojego roweru MTB. Gwarantujemy jednak, że jeśli w 90% jeździsz po utwardzonych ścieżkach i asfalcie, to będziesz je przeklinać. Nie tylko wykończą cię ich opory toczenia, lecz także błyskawicznie zetrzesz bieżnik na asfalcie. Kupuj opony dostosowane do warunków, w jakich jeździsz.
Wybierz mądrze!
Rozmiar opon rowerowych to nie tylko kwestia liczb na boku opony. To decyzja, która realnie wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo.
Poznanie różnic między systemem ETRTO, metrycznym i calowym, zrozumienie zależności między szerokością obręczy a oponą oraz umiejętność oceny zużycia bieżnika to wiedza, która jest podstawą dla każdego rowerzysty.
Przygodę z oponami najlepiej zacząć od oferty naszego sklepu. Mamy szeroki wybór modeli do MTB, szosy, rowerów miejskich i graveli. Każdy model opisany jest szczegółowo za pomocą podanej przez producenta rozmiarówki, co ułatwia naszym klietom zakupy. W razie potrzeby ktoś z naszej infolinii chętnie pomoże wybrać odpowiedni rozmiar.
Do następnego!