Trek FX6 Sport – rower miejski z nutą gravela

20/02/2025
Trek FX6 Sport – rower miejski z nutą gravela

Trek FX6 Sport to rower, który wzbudza zainteresowanie jako wszechstronny środek transportu, balansujący między miejską wygodą a terenową funkcjonalnością. Karbonowa rama i komponenty świadczą o wysokiej jakości, ale jego przeznaczenie jest tematem wielu dyskusji. Zasadniczo model ma w sobie wiele z roweru miejskiego. Wystarczy jednak zmienić opony, aby móc „kasować” kolejne kilometry po leśnych bezdrożach.

Zapraszamy do recenzji z naszego ekologicznego studia — jeszcze terenowego, póki zima nas nie zaskacza jeszcze!

Spis treści:

  1. Wygląd i konstrukcja
  2. Specyfikacja techniczna
  3. Pozycja jazdy i przeznaczenie
  4. Dla kogo jest Trek FX6 Sport?
  5. Ostatnie słowo — najszybszy rower do miasta?

Wygląd i konstrukcja — lekka rama z włókna węglowego niczym z wysokiej klasy szosówki

Model FX6 Sport wyróżnia się estetycznym, nowoczesnym designem. Karbonowa, wyprofilowana od góry rama OCLV 400 zapewnia lekkość, a jej kształt i wykończenie przyciągają wzrok. Wygląda po prostu świetnie! Linia OCLV z serii 400 zapewnia łatwe prowadzenie, ale pozwala też na efektywne przyspieszanie. Warto wspomnieć, że włókno węglowe OCLV serii 400 to patent Treka. Wprawdzie seria 400 to najprostszy i najtańszy węgiel, ale nadal węgiel. Producent wykonuje z niego nie tylko ramy, ale też koła, kierownice i wiele innych elementów. Stop aluminium prezentuje się pod tym względem znacznie mniej korzystnie. Wysoka główka podchodzi bardziej pod model miejski niż gravel. Naszym zdaniem to taki "mieszczuch ekskluzywny", "bulwarówka". Oprócz ramy za te 14 tysi dostajemy koła karbonowe, stożki trzydziestki-piątki i najtańszą grupę napędową od SRAM, czyli Apex Explorer o rozpiętości 1144.

Rowery tej serii, choć kojarzone z miejskim stylem, mogą być dostosowane do jazdy na utwardzonych szutrach. Świetnie sprawdzą się podczas codziennych dojazdów do pracy lub na siłownię. Prosta, pochłaniająca wibracje kierownica została wyposażona w elementy zapobiegające drętwieniu dłoni podczas długiej jazdy. Producent zamontował tutaj gripy Bontrager Satellite Plus IsoZone z żelowymi wkładkami.

Specyfikacja techniczna

Rower wyposażono w grupę napędową SRAM Apex AXS z oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. Standardowa konfiguracja obejmuje opony o szerokości 42 mm (42mm bez błotników, 40mm z błotnikami), które sprawdzą się w miejskich warunkach, ale ograniczają możliwości terenowe. To typowy semi-slick, czyli gładki środek i boki z drobną kostką. Zastosowano tutaj lekkie, responsywne koła z włókna węglowego Bontrager. Linki i przewody prowadzone są wewnątrz, co chroni je przed warunkami pogodowymi, wilgocią i błotem. To wygodne rozwiązanie, pozwalające na ograniczenie zabiegów konserwacyjnych. Troszeczkę linki wystają przy kierownicy, ale nie zaburza to jakoś specjalnie estetyki.

Napęd SRAM Apex 1x12 zapewnia elastyczność, prostą zmianę przełożeń. Znajdziesz tutaj hydrauliczne hamulce tarczowe flat mount Shimano MT201 ze średnicą tarcz hamulcowych 160 mm oraz napinacz, który zapobiega spadaniu łańcucha. Opony Bontrager Girona Pro są przystosowane do zastosowania bezdętkowego (tubeless ready). Szczerze mówiąc, to wstawilibyśmy w to miejsce jakąś drobną kosteczkę, bo ta fabryczna opona z niczym się nie zazębia, to typowa guma na miasto. Ani z szutrem, ani tym bardziej z mokrymi liśćmi.

Producenty przewidział w Trek FX Sport liczne szpeje i inne otwory montażowe oraz ukryte mocowania błotników. Pozwalają na montaż osłon oraz sakw i toreb. Przewidziano dwa uchwyty na bidon oraz mocowanie na stopkę i bagażnik. W ramie uwzględniono mocowanie na Bontrager Duotrap S — czujnik zbierający kompleksowe dane o treningu — prędkość, kadencję, dystans i czas jazdy. Jest niezwykle dyskretny, po zamontowaniu praktycznie go nie widać. Łatwo można sparować go, chociażby z licznikiem Bontrager, czy Garmin. Niestety nie wiadomo, jak długo Duotrap będzie jeszcze wspierany. Jak wiadomo obecna i poprzednia generacja madonek (linia Trek Madone, np. Madone SLR 6 Gen 7) tego licznika już nie wspiera.

Mostek jest kompatybilny z systemem Trek Blendr, co pozwala na łatwy montaż różnego rodzaju lampek (np. Trek Commuter Comp), komputerów i innych elementów wyposażenia. Wystarczy zamocować podstawę i dodać oświetlenie. Spokojnie dobierzesz oświetlenie typowo miejskie, jak i to nieco mocniejsze, terenowe.

Trek FX Sport 6 recenzja od strony technicznej

Pokusiliśmy się o krótkie podsumowanie technikaliów roweru Trek FX. Poza wymienionymi wyżej udogodnieniami znajdziesz w nim:

  • oś thruskew 135 x 5 mm,
  • lekkie koła z włókna węglowego Bontrager Aeolus elite 35,
  • widelec z włókna węglowego,
  • siodło Bontrager Montrose Comp (szyny stalowe).

Pozycja jazdy i przeznaczenie

FX6 Sport oferuje wyprostowaną pozycję jazdy, charakterystyczną dla rowerów miejskich, co czyni go idealnym na codzienne dojazdy do pracy lub rekreacyjne przejażdżki bulwarami. Geometria ramy została dopasowana tak, aby zapewnić pozycję aktywną, nastawioną na szybką jazdę. Dzięki karbonowym kołom czuć lekkość podczas przyspieszania. Zmiana opon na bardziej terenowe i zastosowanie regulowanego mostka pozwoliłaby dostosować go do jazdy w lekkim terenie. Nie trzeba więc wiele, aby zwiększyć funkcjonalność tego modelu.

Model Trek FX Sport 6 należy do obszernej rodziny commuterów, które stopniowo wypierają z miast „górale". Jednocześnie jest to lepszy wybór niż elektryk, ponieważ łączna masa roweru to niespełna 10 kg. Bez trudu uniesiesz go jedną ręką, w drugiej trzymając zakupy lub torbę sportową! Oczywiście świadomość ludzi się zmienia. Dzisiaj można spotkać wielu starszych (i tych nieco młodszych) użytkowników, którzy świadomie analizują, czy potrzebują amortyzatora, grubych opon, czyli tzw. kartofli. W cenie FX6 kupisz już nienajgorszego elektryka.

Hamulce tarczowe flat mount to zwykłe zatrzymajki. Jeśli chcesz dotrzymać kroku na asfalcie, dymać po lesie i następnie machnąć kolejne 30 km po górkach, to nie będzie dobry wybór. Poza tym przy większej prędkości przednie koło zaczyna myszkować. Same koła stoją na dętkach, chociaż można by dać mleko, szersze opony i rower będzie jeździł już inaczej.

Dla kogo jest Trek FX6 Sport?

FX6 Sport to rower dla osób szukających wygodnego, uniwersalnego środka transportu, który jednocześnie zapewni wysoki komfort i odrobinę prestiżu. Mamy kolegę, który kupił model FX (wprawdzie nie ten, ale pokrewny) i przemierza na nim miejskie szlaki z/do pracy i siłownię. Jest mega zadolowony!

Docelowo nie jest przeznaczona dla osoby, która często szlaja się po lasach i bezdrożach, ale po lekkich zmianach, nada się i do tego. Jego konstrukcja i osprzęt wskazują, że najlepiej sprawdzi się w miejskich warunkach, z możliwością okazjonalnych wycieczek po szutrowych ścieżkach. Z pewnością jest to rower, który świetnie się prezentuje m.in. dzięki wewnętrznemu prowadzeniu przewodów. Zastosowano w nim lekkie, wytrzymałe komponenty i uwzględniono sporo możliwości customizacji. Dodatkowe akcesoria to żaden problem, a wybór producentów oświetlenia, czy elektroniki jest szeroki. Jeżeli szukasz modelu wygodnego i uniwersalnego, to może być Twój typ.

FX 6 Sport oceniamy jako dosyć tani rower. W znacznie wyższe cenie, bo około 17 tysięcy złotych otrzymujesz Trek Checkpoint SL5 również na karbonie i z bardzo podobnym napędem. Nikt nie potrafił wyjaśnić, dlaczego na podobnym osprzęcie dwa rowery mają zupełnie inne ceny, czyli w sumie...towar jest wart tyle, ile klient jest gotowy za niego zapłacić.

Ostatnie słowo — najszybszy rower do miasta?

Cena tego modelu to około 14 000 zł, ale trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy jest to tani rower. W porównaniu z rowerami gravelowymi cena wydaje się atrakcyjna, ale jak na rower miejski, te 14 „koła" to sporo. FX6 Sport to elegancka, miejska „bulwarówka”, która może znaleźć swoich zwolenników wśród świadomych konsumentów, szukających wygodnego i niezawodnego roweru na co dzień. Choć w trudnym terenie się nie sprawdzi, na twardą nawierzchnię będzie jak znalazł.

Kusi nas, żeby trochę pokombinować z mostkiem, który jest mocno żwawy. Dać może na minus, bardziej sportowo i zaciągnąć jednoślad do lasu. Będzie z niego wygodnicki gravel.

Rower Trek FX6 Sport to propozycja dla tych, którzy cenią sobie design, wygodę i uniwersalność, choć nie jest to model dla ekstremalnych miłośników gravela czy trudnego terenu. Trudno zaklasyfikować go też jako rower wyścigowy. Idealnie dobrana geometria nada się do codziennej jazdy, łącząc lekkość i przyjemność z jazdy. Trek FX 6 oferuje wszystkie nastawione na osiągi rozwiązania znane z klasycznych szosówek, ale z dodatkowymi korzyściami poprawiającej komfort jazdy.

Tagi
Polecane produkty