Ładuję...

Wymiana opony w rowerze – jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy!

01/02/2023
Wymiana opony w rowerze – jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy!

Wymiana opony w rowerze to prosta czynność serwisowa, która przeprowadzona w nieodpowiedni sposób może zagrażać Twojemu bezpieczeństwu w trakcie jazdy. Jak wygląda dobór właściwego ciśnienia, wymiana dętki i w jaki sposób ułożyć rant opony? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Kiedy konieczna jest wymiana opony rowerowej?
  2. Jak wymienić oponę w rowerze? Instrukcja
  3. Wymiana opony w rowerze – jak się przygotować?
  4. Jak wybrać odpowiednią oponę?
  5. Teraz z pewnością poradzisz sobie z wymianą opony!

Kiedy konieczna jest wymiana opony rowerowej?

Brak wskaźnika zużycia opon rowerowych powoduje, że każdy rowerzysta powinien przyswoić sobie kilka informacji, dzięki którym można ocenić stan ogumienia w jego rowerze. Na co zwrócić uwagę przy analizie stanu opony?

Wytarcie bieżnika

Zmniejszenie się powierzchni „gryzącej” opony jest naturalną konsekwencją jej eksploatacji. Dużo łatwiej ocenić stan bieżnika w przypadku ogumienia przeznaczonego do jazdy terenowej niż tego do rowerów szosowych. Bez względu na dyscyplinę rowerową, którą uprawiasz, jazda na „łysej” oponie może skończyć się poważnym uszczerbkiem na zdrowiu.

Nie zawsze jesteśmy w stanie dostrzec gołym okiem, że ogumienie nadaje się do wymiany. Pierwszymi sygnałami zużytego bieżnika są wydłużona droga hamowania i gubienie trakcji w ciasnych zakrętach. Do tego dochodzi słaba przyczepność w trakcie deszczu i złe odprowadzanie nadmiaru wody i błota. Dotyczy to szczególnie opon przeznaczonych do jazdy terenowej i mieszanej (gravel).

Kiedy konieczna jest wymiana opony rowerowej?

W przypadku opon szosowych sprawa jest trudniejsza, bo przeważnie mamy do czynienia z ogumieniem o minimalnym bieżniku i trzeba się wyraźnie przyjrzeć, by ocenić czy spełni ono jeszcze swoją rolę.

Rozcięcie

Uszkodzenie mechaniczne opony przeważnie kwalifikuje ją do wymiany. W niektórych przypadkach jesteśmy w stanie dokonać prostej naprawy u wulkanizatora, który zabezpieczy oponę przed jej dalszą degradacją, jednak w większości sytuacji taka opona nadaje się do śmieci. Naruszenie struktury ogumienia może poważnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Szczególnie trudny w naprawie jest rant opony.

Jeżeli zdarzy Ci się rozcięcie opony z dala od serwisu i wulkanizacji, możesz podkleić oponę od wewnętrznej strony, wykorzystując zestaw naprawczy. Następnie należy założyć nową dętkę i powoli wrócić do domu w nadziei, że cała ta „konstrukcja” wytrzyma. Poza tym rozwiązaniem zostaje Ci jedynie spacer.

Dopasowanie opony do trasy i dyscypliny

Zmiana opon to znacznie tańszy sposób na przystosowanie jednośladu do naszych potrzeb niż zakup kolejnej maszyny. Mając rower górski lub trekkingowy, możemy sobie pozwolić na całkiem dużą wszechstronność w tym zakresie.

Jak wymienić oponę w rowerze? Instrukcja

Zakładając do roweru MTB oponę o niskim profilu, taką jak Continental Double Fighter III, w niedrogi sposób zmienimy klasycznego „górala” w bardzo uniwersalną maszynę do jazdy po asfalcie i szutrach. Gęsto ułożony bieżnik będzie stawiał niskie opory toczenia, a przy wysokim ciśnieniu jednoślad wyposażony w opony tego typu będzie jechał bardzo żwawo po utwardzonych odcinkach trasy.

Wybór opony o głębokim bieżniku z gumowymi klockami jak np. Cross King 20 pozwoli Ci na bezpieczną i dynamiczną jazdę po miękkim podłożu. Nawet podczas opadów deszczu, takie ogumienie poradzi sobie z zapewnieniem przyczepności w terenie i da Ci dobrą kontrolę nad rowerem. Nie nadaje się ona jednak do jazdy po asfalcie, a jeśli się na to zdecydujesz, to w bardzo krótkim czasie pozbędziesz się bieżnika.

Wymiana opony w rowerze – jak się przygotować?

Jak wymienić oponę w rowerze? Instrukcja

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką instrukcję dotyczącą tego, jak zmienić opony w rowerze.

  • Zdemontuj koło i zabezpiecz rower

Demontaż przedniego koła zajmuje dosłownie chwilę. W przypadku tylnej osi jest to nieco bardziej wymagające, bo wymaga od Ciebie zwrócenia uwagi na łańcuch i przerzutkę. Obecnie większość rowerów wyposażona jest w oś 9 mm lub 12 mm, która ułatwia cały proces.

Jeśli dysponujesz hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, to koniecznie po zdjęciu koła zabezpiecz zacisk „dystansem” lub kawałkiem twardej tektury. Przypadkowo naciśnięta klamka hamulca może Cię kosztować wizytę w serwisie.

Niektórzy na tym etapie odwracają rower do góry nogami, jeszcze inni wieszają rower za siodełko lub korzystają ze specjalnych stojaków. W każdym przypadku zwróć uwagę na lakier i obchodź się ze swoją maszyną delikatnie. Przy odwracaniu roweru zabezpiecz kokpit i siodełko miękkim materiałem lub kocem, by ich nie porysować. Nie zapomnij zdjąć licznika z kierownicy, jeśli korzystasz z tej metody.

  • Zdejmij oponę i przygotuj obręcz

Spuść powietrze z dętki i korzystając z łyżek do opon, zsuń oponę z obręczy, podważając ją. Niektóre modele są zaprojektowane tak, by ciasno przylegały do koła – nie boj użyć trochę siły.

Po zdjęciu opony dobrym pomysłem jest oczyszczenie obręczy z resztek kleju, pyłu i piachu, który mógł dostać się do środka. Upewnij się, że taśma zabezpieczająca jest w dobrym stanie, a jeśli jest inaczej, wymień ją. To jest też dobry moment, by sprawdzić stan obręczy i zobaczyć, czy nie wystają z niej ostre elementy, które mogłyby uszkodzić nową dętkę.

Jak wybrać odpowiednią oponę?

  • Nałóż nową oponę na obręcz

Korzystając z łyżek do opon, nałóż nowe ogumienie na obręcz. Zwróć uwagę na to, czy kierunek bieżnika i obrotu koła są zgodne. W przeciwnym razie nie spełnią one swojej funkcji, a jazda może być niebezpieczna.

Może się zdarzyć, że opona będzie potrzebowała „ułożenia” na obręczy. Objawia się to tym, że po napompowaniu będzie ona nierówna, a w trakcie jazdy poczujemy wyraźne bicie.

Starym kolarskim sposobem, by sobie z tym poradzić, jest woda z mydłem lub płynem do mycia naczyń. Jeśli Twoja opona należy do tych kapryśnych, to przy zakładaniu nie żałuj jej piany i mydła na rantach. Potem napompuj ją do górnego limitu ciśnienia, który wskazany jest przez producenta. Gdy usłyszysz charakterystyczny trzask gumy, to znaczy, że opona ułożyła się w odpowiedni sposób.

Inną metodą na ułożenie opony jest jej ręczne wyginanie na różne strony przy niskim ciśnieniu. To pomaga jej wskoczyć w obręcz tak, by po jej napompowaniu nie występowało bicie.

  • Dobór właściwego ciśnienia i montaż koła

Informację o ciśnieniu rekomendowanym dla danego modelu opony znajdziesz na jej brzegu. Zawodowcy dobierają ciśnienie do swojej wagi i trasy, po której będą jeździć. Jeśli nie należysz do tego grona, napompuj oponę do średniej wartości wskazanej przez producenta i przejedź się kilkadziesiąt metrów, by sprawdzić, czy koło nie dobija na nierównościach.

Średnie ciśnienie dla rowerów górskich to około 2,5-3 bary, a dla rowerów szosowych w większości przypadków wynosi ono 7-9 barów w zależności od opony i jej producenta.

Ciśnienie w rowerze

Wymiana opony w rowerze – jak się przygotować?

Wymiana opony rowerowej to łatwy proces, który jednak wymaga nieco wprawy i kilku prostych narzędzi. Przede wszystkim warto mieć nową oponę i dętkę – na przykład Specialized z zaworem SCHRADER. Dobrą pomocą są łyżki do ściągania opon, dzięki którym łatwiej podważysz jedną krawędź opony

Wiemy, że wiele osób decyduje się na zastąpienie łyżki śrubokrętem. Niestety, jest to bardzo zły pomysł. W grę wchodzi porysowanie rantu obręczy, przecięcie opony i ewentualne rozcięcie dłoni. Lepiej używaj narzędzi zgodnie z przeznaczeniem.

Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z dużej pompki z manometrem. Spora ilość powietrza wtłaczana z każdym ruchem przyśpiesza cały proces pompowania, a wskaźnik ciśnienia ułatwia dopasowanie opon do swoich potrzeb.

Nie zapomnij o tym, by przygotować sobie coś do wytarcia dłoni. Nie zawsze zmiana ogumienia w rowerze jest czystą robotą.

Jeśli masz już wszystko, możesz zabrać się do pracy. Dla wprawnego serwisanta wymiana ogumienia w jednośladzie to kilka minut pracy. Komuś, kto nie ma styczności z tym na co dzień zajmie to bez większego pośpiechu około 30 minut.

Wytarcie bieżnika

Jak wybrać odpowiednią oponę?

Aby dokonać wymiany opony, najpierw trzeba nabyć nową. Ogumienie rowerowe występuje na rynku w różnych wariantach. Na co zwrócić uwagę przy zakupie odpowiedniej opony?

Rozmiar

Sprawdź, czy opona, którą chcesz założyć, jest właściwego rozmiaru oraz szerokości dopasowanej do Twojego roweru i potrzeb. Wielkość opon wyrażana jest w standardzie ETRTO. Można po nim dość łatwo wnioskować, jakie będzie miała parametry dana „guma”.

Rozmiar 700x25C oznaczać będzie 700 mm średnicy wewnętrznej (koło szosowe 28”) i 25 mm rozpiętości zewnętrznej. Mamy tu więc oponę dla roweru szosowego o dość szerokim profilu, który dobrze sprawdzi się na gorszych drogach ze względu na wysoki profil i stosunkowo duży (jak na rower szosowy) balon.

Dla porównania ogumienie o kodzie 700x20C będzie miało tylko 20 mm zewnętrznej rozpiętości. Da Ci ono niskie opory toczenia, bardzo dobre przyśpieszenie i sportową charakterystykę, za którą zapłacisz komfortem jazdy i mniejszą odpornością na przebicia.

Podobnie ma się sprawa z oponami do roweru górskiego. Szerokość ogumienia wyraża „balon”, który daje Ci większą lub mniejszą powierzchnię styku z podłożem. Im większa, tym lepsza przyczepność i wyższe opory toczenia.

Najprościej jest sprawdzić jaką oponę mieliśmy założoną wcześniej i sugerować nią jako punktem odniesienia.

Żeby było ciekawiej, niektóre modele rowerów mają przednie koło w innym rozmiarze niż tylne. Warto mieć to na uwadze.

Dopasowanie opony do trasy i dyscypliny

Przeznaczenie

Różne opony rowerowe dają inne właściwości na poszczególnych trasach. Dobrze jest wybrać takie ogumienie, które spełni nasze oczekiwania ze względu na rodzaj jazdy, jaki uprawiamy. 

Przeanalizuj swoje ulubione trasy i dobierz oponę zgodnie z tym, w jakich okolicznościach jeździsz. Lekka opona miejska będzie świetna od przejażdżek po mieście, jednak kompletnie nie sprawdzi się, gdy zechcesz w weekend wyskoczyć rowerem do lasu. Może warto mieć więcej niż jeden komplet?

Z drutem, czy bez?

Rower z lekkimi oponami jeździ po prostu lepiej. Ciężar zrzucany z kół zawsze jest odczuwalny podczas jazdy. Ogumienie może być elementem, którego wymiana drastycznie wpływa na jakość jazdy.

Na rynku znajdziesz klasyczne opony z drutem oraz potocznie zwane „zwijane”, w których element ten zastąpiono specjalną żyłką. 

Producenci coraz częściej tworzą jeden model w kilku wariantach. Nie różnią się one między sobą bieżnikiem, a jedynie mieszanką gumy i wagą. W rzeczywistości są to jednak całkowicie różne opony.

Dla osób jeżdżących na rowerze jedynie rekreacyjnie – opona z drutem będzie świetnym wyborem. Jeśli jednak masz delikatne zacięcie sportowe, to warto pomyśleć o oponie z lepszej mieszanki, która daje znacznie większą przyjemność z jazdy.

Teraz z pewnością poradzisz sobie z wymianą opony!

Wymiana opony w rowerze czeka prędzej czy później każdego rowerzystę. Najważniejsze to nie bać się chwycić za narzędzia i samodzielnie podjąć się działania. Dbanie o swój sprzęt i wiedza na jego temat są równie ważne, jak sama jazda.

Jeśli nadal nie wiesz, jak zmienić oponę w rowerze, lub po prostu nie masz możliwości, by dokonać tego samodzielnie, to udaj się do serwisu, w którym obsługa zrobi to za Ciebie.

O tym, w jaki sposób wymienić oponę dowiesz się z naszego krótkiego formatu na YouTube na oficjalnym kanale Sprint-Rowery.pl. Obejrzyj film, zasubskrybuj i zostaw ślad po sobie w komentarzach. Będzie nam bardziej niż miło!