Wyścigowe MTB z pełnym zawieszeniem (Full XC / maraton)

2025-03-03
Wyścigowe MTB z pełnym zawieszeniem (Full XC / maraton)

Rower XC Full to prawdziwa maszyna do zadań specjalnych, która ma poradzić sobie przy szybkiej jeździe i w mocno pagórkowatym terenie. Nic dziwnego, że do takiej zabawy potrzebny jest rower z pełnym zawieszeniem. Czym powinien wyróżniać się dobry rower XC i jak go wybierać? Sprawdź nasz poradnik!

Czego dowiesz się z tego artykułu:

  • Rowery wykorzystywane w XC muszą łączyć niską masę, wytrzymałość konstrukcji i manewrowość. Da się to połączyć, ale nie ma lekko!
  • Jednoślady do XC mogą mieć pojedynczą lub podwójną amortyzację, ale jej skok nigdy nie powinien być za duży.
  • Sprawdź nasze propozycje rowerów projektowanych pod XC od firm Giant, Kross i Trek.

Spis treści:

  1. Na czym polega cross country?
  2. Czym są rowery XC?
  3. Rower MTB XC full, czy MTB XC hardtail?
  4. Rower XC full suspension - karbon, czy aluminium?
  5. Ranking rowerów maraton/XC
  6. Co powinien mieć dobry MTB XC full?
  7. Jaki full do XC

Na czym polega cross country?

Dyscyplina cross-country (XC) dla większości kolarzy-amatorów znana jest raczej ze słyszenia, ewentualnie z telewizji, ale postaci Mai Włoszczowskiej raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Jeśli więc kojarzysz, na jakich trasach Maja jeździ na rowerze, mniej więcej masz pogląd na to, czym są zawody XC. W skrócie jest krótko, szybko i w mocno nierównym terenie. Pętlę od długości od 3 do 8 km zawodnicy pokonują kilkukrotnie (w przypadku elity mężczyzn nawet 10-krotnie).

Trasy do XC wyróżniają się sporym przewyższeniem, nawet kilkuset metrów. Dodatkowym utrudnieniem są liczne przeszkody naturalne, jak korzenie, kamienie, czy strumienie, które wymagają od kolarza doskonałego opanowania techniki jazdy.

Wszystkie te kryteria sprawiają, że klasyczny rower górski MTB (np. Trek Roscoe), czy nawet Enduro (jak Polygon Siskiu) nie nadaje się do pokonywania tras XC. Konieczny jest wybór specjalnego modelu, stworzonego do ścigania się w tak wymagających warunkach. Oczywiście przydałby się jeszcze kolarz, który dysponuje wystarczającym zapasem mocy i wydolności.

Czym są rowery XC?

Szybki rower górski do XC wyróżnia się przede wszystkim lekką i wytrzymałą budową. Producenci z reguły stosują tutaj ramy z aluminium lub włókna węglowego. Zawieszenie może występować wyłącznie z przodu (widelec) lub z przodu i z tyłu (widelec i damper), choć prowadzenie i czucie roweru w każdym przypadku będzie wyglądało nieco inaczej.

Dodatkowo do jazdy w trudnym terenie przydadzą się rozbudowane, ale łatwe w obsłudze przełożenia tak, aby maszyna mogła szybko rozwinąć i utrzymać wysoką prędkość na całej trasie. Oprzyrządowanie powinno być na tyle solidne, aby wytrzymać ekspozycję na piach, błoto i wilgoć, których z pewnością nie zabraknie na trasie zawodów.

Rower MTB XC full, czy MTB XC hardtail?

W tym porównaniu zdecydowaliśmy się na analizę wariantu XC full suspension, ale nie oznacza to, że w dyscyplinie cross country nie stosuje się rowerów hardtaili. Kiedy zdecydować się na bardziej, a kiedy na mniej rozbudowaną amortyzację?

Warto zdecydować się na wariant hardtail, jeżeli oczekujesz:

  • lekkiego roweru pozwalającego na efektywną jazdę kosztem zmniejszonego komfortu,
  • jazdy po trasach, gdzie występują podjazdy o dużym nachyleniu,
  • mniejszych kosztów serwisowania sprzętu,
  • niższej ceny.

Z kolei rower górski z pełnym zawieszeniem będzie dobrym wyborem, jeśli:

  • szukasz roweru, na którym będzie można wygodnie pokonywać długie trasy, w tym ostre podjazdy i strome zjazdy,
  • jeździsz po trasach wymagających technicznie,
  • nie liczysz się aż tak mocno z budżetem.

Jak widzisz, o kompromis jest tutaj trudno, a zarówno pojedyncze, jak i podwójne zawieszenie ma swoje plusy i minusy. Jedno jest pewne — pełne zawieszenie oznacza większy komfort jazdy i zwiększone bezpieczeństwo, za to wyższe wydatki.

Rower XC full suspension — karbon, czy aluminium?

Dylematem, przed jakim często stają miłośnicy zawodów XC jest również materiał, z jakiego ma być wykonana rama. Z pewnością nie będzie to stal, z uwagi na wysoką wagę, więc do wyboru zostaje aluminium lub włókno węglowe.

Rower full carbon na pewno będzie droższy. Z drugiej strony taka rama węglowa jest sztywniejsza, przez co rower staje się bardziej responsywny. Z uwagi na bardzo niską wagę będzie to wymarzony materiał do rowerów pod wyścigi, ponieważ minimalizuje wagę jednośladu. Trzeba jednak pamiętać, że karbon potrafi pęknąć w wyniku uderzenia. Z kolei aluminium jest tańsze, ale nieco cięższe i bardziej elastyczne. Powoduje przenoszenie części energii na ciało kolarza i marnowanie jej.

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z XC, polecamy raczej rowery z ramą aluminiową. Czujesz się jak stary wyjadacz i na trasie idziesz po swoje? Śmiało zainwestuj w karbon. Pozwoli ci to na urwanie cennych sekund.

Ranking rowerów maraton/XC. Sprawdź nasze propozycje

Poniżej znajdziesz nasze propozycje rowerów maraton/XC przygotowane z myślą o rowerzystach, którzy wiedzą, że na odcinkach cross country chodzi o performance, a nie leniwe obijanie się na trasie.

Giant XTC SLR 29 1 2025

Zastosowano tutaj lekką i wytrzymałą ramę ALUXX SLR oraz geometrię ramy pozwalającą na dynamiczne pokonywanie podjazdów i zjazdów. Napęd Shimano SLX 1X12 jest wytrzymały, elastyczny, a co najważniejsze — prosty w obsłudze. Oczywiście znajdziesz tutaj hydrauliczne tarczówki, Szimanochy BRMT500, zapewniające pełną kontrolę nad rowerem nawet przy wysokich prędkościach.

Skok amortyzacji to 100 mm, ale dzięki manetce blokady przy kierownicy możesz efektywniej pracować na płaskich odcinkach. Zwijane opony bazujące na kevlarze i systemie tubeless ready są lekkie i dobrze trzymają się nawierzchni.

Kross Earth 2.0 2022

Oferuje podobne rozwiązania do wspomnianego wyżej Gianta — osprzęt Shimano SLX, amortyzację Rock Shox 100 mm i ramę Aluminium Superlite. Zamontowano tutaj jednak nieco słabsze hamulce — też hydrauliczne Shimano, ale z serii 400/410.

Trek Supercaliber SL 9.7 GX AXS T-Type Gen 2

Wybór dla wymagających rajdowców XC. Zastosowano tutaj opatentowaną ramę z włókna węglowego OCLV w wariancie Mountain, która łączy lekkość i wytrzymałość. Skok zawieszenia to 80 mm z tyłu i 110 mm z przodu dla lepszej kontroli roweru. Bezprzewodowy, 2-biegowy napęd SRAM GX AXS zapewnia błyskawiczną zmianę przełożeń bez plączących się kabli. Hamulce to czterotłoczkowe hydrauliczne tarcze SRAM.

Co powinien mieć dobry MTB XC full?

Dobry rower do cross country powinien być lekki, szybki i wytrzymały. Można to uzyskać na wiele sposobów:

  1. Rama z karbonu lub aluminium umożliwia utrzymanie niskiej masy jednośladu, a co za tym idzie — rozwinięcie większej prędkości i szybsze podjazdy.
  2. Stromy kąt rury podsiodłowej powoduje, że więcej energii generowanej przez siłę mięśni idzie w pedały. Więcej mocy to bardziej dynamiczna jazda!
  3. Hamulce hydrauliczne — hydrauliczne tarczówki zwiększają pewność hamowania i kontrolę nad rowerem w trudnych sytuacjach, a tych na pewno nie będzie brakowało na trasie. W tym typie rowerów nie ma mowy o V-Breakach.
  4. Koła są węższe, niż przy klasycznych MTB (w okolicach 2’’), a opony mają gładszy bieżnik. Wszystko po to, aby zminimalizować opory toczenia dla jeszcze wyższej prędkości.

Wśród miłośników dyscypliny XC można spotkać się z nierozstrzygalnym konfliktem dotyczącym tego, czy rower ma mieć jeden blat, dwa, a może trzy (dla przypomnienia blat to przednia zębatka rowerowa). Naszym zdaniem dla większej wydajności i prostoty jazdy jeden blat powinien wystarczyć. To rozwiązanie powszechnie stosowane w single-speedach i torówkach. Nie ma tutaj skomplikowanej zmiany przełożeń, a biegi dostosowujesz jedną ręką. Kiedy priorytetem jest zwinna jazda i płynne dostosowanie się do zmiennych warunków na trasie, rzeczywiście dwa blaty mogą być lepszym rozwiązaniem.

Jaki skok amortyzatorów powinien mieć lekki rower XC?

Skok amortyzatora to głębokość, o jaką jest w stanie obniżyć się resor w momencie kontaktu z podłożem. Jego wartość wyraża się w milimetrach i może ona wynosić od około 100 do nawet 200 mm. Amortyzacja jest szczególnie ważna w przypadku jazdy po nierównym terenie, dlatego można by spodziewać się, że do rowerów XC stosuje się amortyzatory o dużych skokach. Otóż…nic bardziej mylnego!

Dobry jednoślad do cross-country powinien dysponować zawieszeniem o skoku 100-120 mm. Dlaczego tak mało? Dlatego, że zbyt agresywna amortyzacja tłumiłaby dużo energii, a nie o to chodzi. Zawieszenie po 180-200 mm zostaw socjalistom od enduro i downhilla. Mówiąc krótko, przy XC tyłek musi boleć. Life is brutal. Jeżeli chcesz lepiej kontrolować wstrząsy, balansuj ciałem lub zainwestuj w dobre siodełko.

Jaki full do XC. Krótkie podsumowanie

Z jednej strony wybór roweru do cross country może wydawać się łatwy, ale wcale taki nie jest. Aby uzyskać jak najlepszy czas na trasie, musisz poświęcić część komfortu na rzecz dynamiki. Inaczej po prostu się nie da.

Jeśli szukasz szybkich rowerów do XC, sprawdź sklep Sprint-rowery.pl. Znajdziesz u nas szeroki wybór modeli na każdą kieszeń. W szczególności polecamy dwa kółka marek Trek, Giant, Kross, Unibike i nie tylko. Zacznij swoją przygodę z terenowymi wyścigami, sięgając po sprawdzony sprzęt!

Tagi
Polecane produkty