Pancerze i linki hamulcowe
Niezawodność hamulców rowerowych wiąże się bezpośrednio ze stanem ich przewodów. Zarówno linki hamulcowe, jak i pancerze hamulcowe, w których są poprowadzone, podlegają zużyciu i uszkodzeniom. Dlatego ich wymiana jest konieczna do przywrócenia działania układu, a zastąpienie mocno zużytych komponentów podnosi sprawność zatrzymywania.
Sprawne linki hamulcowe to podstawowy element dla bezpieczeństwa na rowerze
Stalowe linki hamulcowe odróżniają układy mechaniczne od hydraulicznych. Ich zadaniem jest przenoszenie siły hamowania z dźwigni hamulcowej na zacisk. Jako łączący je element linka jest kluczowa dla działania całego układu. Jej zerwanie grozi utratą możliwości hamowania, a jej stan wpływa na płynność działania hamulca.
Linki hamulcowe zużywają się podczas użytkowania. Mają na to wpływ też czynniki zewnętrzne, jak wilgoć i zabrudzenia. Dlatego jest to element podlegający wymianie i taki, na który należy zwracać uwagę, aby zachować bezpieczną jazdę.
Linki hamulcowe do roweru - kiedy trzeba je wymienić?
Linki hamulcowe do roweru podlegają wymianie oczywiście po ich uszkodzeniu. Nie są to drogie elementy, dlatego wielu regularnych rowerzystów decyduje się na ich okresową wymianę, tak aby zapobiec nieoczekiwanej awarii. Sygnałem do dokonania naprawy powinna być też utrata płynności w działaniu hamulca.
Sposób, w jaki wymienia się linki hamulcowe do roweru górskiego nie różni się od tego, jak robi się to w rowerach szosowych, czy każdego innego typu. Wystarczy poluzować śrubę blokującą linkę w zacisku. Po pozbyciu się końcówki linki możesz popchnąć ją w stronę klamki. Dalej będzie możliwe pociągnięcie jej od strony dźwigni hamulcowej i całkowite wyciągnięcie. Zanim to zrobisz, pamiętaj o wyczyszczeniu linki, aby nie zabrudzić pancerzy.
Aby założyć linki hamulcowe do roweru wystarczy wsunąć je przez otwór w klamce i przeprowadzić przez przewody do zacisku. Po dokręceniu do szczęki hamulcowej pozostaje regulacja działania układu. Dla estetyki i funkcjonalności warto też obciąć nadmiar linki i założyć na nią końcówkę.
Pancerz jest równie ważny, jak linka do roweru hamulcowa
Aby hamulce płynnie pracowały w dobrej kondycji musi być linka do roweru hamulcowa, ale też pancerz, w której ją poprowadzono. Ich powierzchnie ocierają się o siebie, dlatego powinny być idealnie gładkie. Można dodatkowo nasmarować je oliwką. Linki hamulcowe z pancerzem tworzą spójny system i często zaleca się wymianę tych elementów jednocześnie. Nawet najlepsza linka do roweru hamulcowa nie będzie dobrze działała w zabrudzonym i zniszczonym pancerzu.
Linka hamulcowa do roweru przód - czy różni się od tylnej?
Wybierając nowy element warto wiedzieć, że linka hamulcowa do roweru przód posiada taką samą budowę, jak ta do tylnego hamulca. Jeśli posiadasz takie same hamulce w rowerze z przodu i z tyłu, nie musisz martwić się kompatybilnością. Jedyną różnicą będzie jej długość. Linka hamulcowa do roweru przód będzie wyraźnie krótsza. Zwykle wystarczy mniej niż metr jej długości, natomiast tylna będzie nawet dwukrotnie dłuższa. Zawsze przy montażu będzie konieczne jej skrócenie.
Istotne różnice występują natomiast w rodzajach linek. Dotyczą one średnicy i kształtu główki. Dlatego wybierając linki hamulcowe do gravela, szosy, czy MTB, musisz mieć na uwadze te dwa parametry.
Jak wybierać linki rowerowe hamulcowe:
Aby dopasować linki rowerowe hamulcowe do swojego sprzętu musisz uwzględnić rodzaj układu hamulcowego. To, jakie linki hamulcowe wybrać będzie zależało od jego producenta i typu. W hamulcach v-brake linki mają większą średnicę niż w szczękowych układach szosowych.
Ważniejszy będzie natomiast kształt główki. Najczęściej ma ona walcowaty kształt. Będą to odpowiednie linki hamulcowe do roweru miejskiego, trekkingowego, crossowego, czy MTB. W przypadku rowerów szosowych linki rowerowe hamulcowe mają zakończenie o kształcie grzybka. Będą się one różniły w przypadku modeli do Shimano i SRAM, a np. Campagnolo.
Linki różnią się też wykończeniem. Najbardziej podstawowe modele są galwanizowane. Lepszą odpornością na warunki atmosferyczne cechują się linki ze stali nierdzewnej. Najlepsze modele posiadają powierzchnię upłynniającą pracę, np. pokrytą teflonem.
-
- Kup na raty240,00 zł 320,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 240,00 złDarmowa dostawa
- 90,00 zł 120,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 90,00 zł
-
- 97,00 zł 97,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 102,85 zł
- Kup na raty193,46 zł 269,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 193,46 złDarmowa dostawa
- 103,00 zł 87,76 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 87,55 zł
-