Rowery Giant...

Tajwański producent rowerów Giant jest aktualnie największym producentem rowerów na świecie, cieszy się również ogromnym zaufaniem Polaków.
Wyróżnia go wiedza, ambicje tworzenia najlepszych rowerów i ogromne zaplecze zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Zapraszamy do lektury :).


Historia marki Giant

Giant ma swój początek w 1972 roku, w tajwańskim dystrykcie Dajia. W mieście Taizhong, King Liu z kilkoma znajomymi otworzyli fabrykę rowerów. Po pięciu
latach owocnej obecności na rodzimym rynku, prezes Giant Manufacturing Company Tony Lo wynegocjował umowę z amerykańską firmą Schwinn mającą na
celu rozpoczęcie produkcji rowerów OEM, czyli tworzenie rowerów dla innych marek rowerowych. W 1980 roku nastąpił kolejny przełomowy moment w historii
fabryki Giant - rosnący popyt na rowery w Stanach Zjednoczonych i zbieg pewnych czynników ekonomicznych miały wpływ na rozpoczęcie strajku pracowników
w fabryce rowerów Schwinn w Chicago. Efektem tych zdarzeń było przeniesienie dużej części produkcji do tajwańskiej fabryki Giant. W 1981 roku powstała
marka rowerów Giant. W 1985 roku fabryka wykonywała ponad 66% Schwinn'ów (co stanowiło 75% jej ówczesnych mocy produkcyjnych). Umocnienie pozycji
Giant'a w relacjach ze Schwinnem pozwoliło firmie na podnoszenie cen, co z kolei nie spodobało się amerykańskiemu odbiorcy. W 1987 roku Schwinn nawiązał
współpracę z China Bicycle Company dysponującą ogromną fabryką w Shenzhen. Nowo dowodzącym Giant'a został Bill Austin (ex. wiceprezes ds. marketingu
w Schwin :)). Doświadczony Bill Austin znając optymistyczne prognozy rynku rowerów do 200 USD założył własną markę oraz stworzył spółkę z mieszanym
kapitałem z holenderskim producentem rowerów Koga-Miyata pod szyldem Giant Europe. Andries Gaastra będący właścicielem Kogi i współakcjonariuszem w
Giant Europe odsprzedał swoje akcje czyniąc Gianta akcjonariuszem całościowym. Giant'owi od rozpoczęcia produkcji pierwszych rowerów przyświecał jeden
cel "tworzyć lepsze rowery i poprawiać jakość jazdy". Sponsorowanie zawodników w kolarstwie szosowym, górskim, torowym i grawitacyjnym, podróżników,
liczne eventy i dziesiątki innych przedsięwzięć przyniosły sukces. W 2007 Giant sprzedał ponad 5 milionów jednośladów generując dochód na poziomie około 820
milionów dolarów amerykańskich. W 2012 roku, liczby te wzrosły do 6,3 mln rowerów i 1,8 miliarda USD. Giant stał się marką obecną w ponad 80 krajach,
wystawianą w około 12 000 sklepów stacjonarnych. Giant coraz śmielej pojawia się w ofertach sklepów internetowych. Od 2017 roku pełna oferta marki Giant jest
dostępna w internetowym sklepie Roweroza.pl, rowery wysyłane są w 100% gotowe do jazdy na opatentowanych platformach.


Rowery Giant

Pierwsze rowery Giant'a były klasycznymi jednośladami opartymi na ramach ze stali hi-ten i stali wysokogatunkowej Cr-Mo. W 1985 roku Giant zaprezentował
pierwszy rower z włókna węglowego, którego ze względu na relatywnie niską cenę jest dostępny dla masowego odbiorcy. Model nazywał się Cadex 980C i był
szosowym rowerem zbudowanym z karbonowych profili połączonych aluminiowymi mufami. W 1995 roku rozpoczyna współprace sponsorską, tworząc drużynę 
kolarzy górskich, w skład której wchodziły takie ówczesne gwiazdy jak: Amerykanin John „Johny T” Tomac oraz norweg Rune Hoydahl spec od XC. W tym
samym roku Giant jako pierwszy zaprojektował rower szosowy z pochyloną górną rurą ramy  (tzw. sloping) z krótszym tylnym trójkątem ramy. W ten sposób
przeprojektowany rower szosowy był lżejszy, sztywniejszy, miał lepsze właściwości aerodynamiczne oraz był bardziej reaktywny. Widząc zalety takiej konstrukcji,
konkurencja również obrała ten kierunek rozwoju swoich rowerów szosowych. Do dnia dzisiejszego pierwsze rowery Giant  z technologią Compact Road są cenione
przez kolekcjonerów klasycznych kolarzówek. W 1997 roku angielski projektant rowerów Mike Burrows we współpracy z centrum testowym Giant oraz profesjonalnym
zespołem kolarskim ONCE wdrożył nową ramę TCR. Aby na nowych ramach można było się ścigać, UCI wprowadziło zmiany w przepisach. Ramy w rowerach
Giant pierwotnie były wykonywane z aluminium 6061 nazywanego roboczo AluxX poddawanego odprężaniu po procesie spawania. Ich charakterystycznymi cechami
były spłaszczone aerodynamiczne golenie widelca przedniego oraz wspornik siodła. Ciekawym innowacyjnym rozwiązaniem wprowadzonym przez Mike'a Burrows'a
był regulowany wspornik kierownicy, który, choć wycofany z rowerów szosowych ze względu na wiotkość konstrukcji poddawanie dużym obciążeniom, znalazł swoje
miejsce w rowerach miejskich i trekkingowych. Giant mocno inwestował w rozwój nowoczesnych technologii, których owocem była karbonowa rama Giant TCR
Composite wyprodukowana w 2003 roku. Po 3 latach w ofercie największego światowego producenta rowerów pojawiły się ramy z włókna węglowego o wyższej jakości,
nazwane TCR Advanced, a używane przez zespół T-Mobile w wyścigach z serii Tour de France. Niespotykaną w tamtych czasach nowinką był system ISP
(integrated seatpost), czyli zintegrowana z ramą sztyca podsiodłowa. W 2009 roku ramy TCR Advanced ISP były wykorzystywane w międzynarodowych kolarskich
eventach, szczególnie przez zespół Rabobank ProTour. Denis Menchov będący czołowym kolarzem tej grupy, wygrywa Giro d'Italia na rowerze Giant TCR Advanced SL,
potwierdzając tym samym skuteczność rozwiązań wprowadzonych przez Giant'a Jeżeli mielibyśmy podać jedno słowo, kojarzone bezpośrednio z Giant'em będzie to
Maestro. Innowacyjne zawieszenie wprowadzone w 2004 roku. Giant założył sobie stworzenie amortyzowanej ramy, której charakterystyka pracy będzie idealna.
Wykorzystując zawieszenie z czterema punktami obrotu oraz dwoma wahaczami powstał pływający punkt obrotu, który umożliwia ruch tylnego koła w pionie, nie
"kopie w pedały" oraz minimalizuje zjawisko "bujania" podczas pedałowania. Od 2011 roku Giant rozdzielił ofertę na dwie marki. Giant to propozycja dla mężczyzn, zaś
Giant LIV to seria rowerów dedykowanych płci pięknej. Powodem tej zmiany było dostrzeżenie różnic w anatomii kobiet i meżczyzn oraz braku możliwości pogodzenia
ich potrzeb uniwersalnymi rozwiązaniami. Oddzielne projektowanie rowerów idealnie wpisuje się w myśl przewodnią przedsięwzięcia "tworzyć lepsze rowery i poprawiać
jakość jazdy"


Aktualna oferta rowerów Giant:

Obecnie Giant produkuje rowery praktycznie każdego typu:
- rowery dziecięce
- rowery górskie
- rowery szosowe
- rowery trekkingowe
- rowery miejskie
- rowery elektryczne
- rowery zjazdowe


Najpopularniejsze modele rowerów Giant to:

- szosowy Giant TCR Advanced
- zjazdowy Giant Glory
- rower do enduro Giant Reign
- uniwersalny rower górski Giant Trance
- podstawowy rower Giant Revel
- młodzieżowy rower Giant XTC
- damski rower crossowy Giant Rove


Technologie stworzone i wdrożone do masowo produkowanych modeli:

1. Advanced Compisite Tech
Tkany we własnej fabryce włókna węglowego Giant. Unikalna stosunek sztywności do wagi. Najlepszy materiał z surowego włókna węglowego charakteryzujący się unikalnym stosunkiem sztywności do wagi spośród rozwiązań dostępnych obecnie na rynku. Włókna są klejone najnowocześniejszą żywicą tworzoną z wykorzystaniem CNT (Carbon Nanotube Technology) z dodatkiem mikroskopijnych polimerów. Cząsteczki CNT działają jak mini podpory, wzmacniając warstwy kompozytów. Ramy wykonane z użyciem technologii CNT wykazują odporność na uderzenia o 14% wyższą niż ramy bez tego polimeru. Zastosowanie CNT ogranicza do minimum puste mikro przestrzenie w strukturze materiału oraz podnosi właściwości tłumiące wibracje towarzyszące jeździe. Konstrukcja to zmodyfikowany monocoque. Dolna rura ramy, główka, oraz górna rura i podsiodłówka są składane i formowane jako jeden element. Kolejnym krokiem produkcji przedni trójkąt jest łączony z górnymi i dolnymi profilami tylnego trójkąta. Montując w ten sposób ramę, inżynierom Giant'a udało się wyeliminować konieczność stosowania zewnętrznej warstwy karbonu, co skutkowało wzrostem sztywności i wytrzymałości oraz redukcję masy ramy do bezpiecznego minimum. Ramy są wykonywane ręcznie i są objęte dożywotnią gwarancją.
 


2. CoMax Composite Technology

CoMax to technologia łącząca w sobie innowacyjną budowę monocoque (oddzielna produkcja przedniego i tylnego trójkąta ramy, następnie łączenie i formowanie), materiał Performance Grade i żywicę polimerową Performance Formula charakteryzującą się wysokim poziomem minimalizacji próżni zachowując tym samym dużą wytrzymałość. Efektem tego projektu jest rama lżejsza do 200 gramów i sztywniejsza o 10% od ram aluminiowych.


3. Aluminium AluxX

Bardzo duże doświadczenie w produkcji aluminiowych ram rowerowych czyni Giant'a potentatem w tej dziedzinie.
Dzięki niezrównanym możliwościom produkcyjnym może nadzorować krok po kroku procesy projektowania, konstrukcji
i tworzenia nowoczesnych technologii formowania aluminium. Wytrzymałość materiału jest powiększana poprzez
poświęcanie każdemu detaliwo maksimum uwagi. Działaniom Gianta przyświeca jeden cel - tworzenie rowerów coraz
lżejszych, mocniejszych i sztywniejszych. Jeżeli na rowerze Giant zobaczysz logo technologii AluxX musisz wiedzieć
że spełnia on szereg restrykcyjnych norm i znajduje się w rygorystycznych granicach tolerancji.

Aluminiowe ramy rowerów marki Giant dzielimy na trzy wersje:
- AluxX SLR - aluminiowa rama najwyższej jakości - wersja Pro.
Ramy oznaczone logo AluxX SLR są najnowocześniejszymi i najlżejszymi ramami rowerowymi. Charakteryzują się
znakomitą proporcją wytrzymałości do masy. Przy produkcji wykorzystane są zaawansowane techniki spawania i unikalne
metody formowania aluminiowych profili. Do ich produkcji używa się wyłącznie aluminium 6011A, w którego skład wchodzą
takie metale jak: krzem, miedź, magnez, chrom, nikiel, cynk i tytan.
Profile ram AluxX SLR są obrabiane na poziomie mikroskopowym, co skutkuje świetną wytrzymałością. Rurki są cieniowane,
dzięki czemu ich przekroje są o 20% cieńsze i lżejsze niż w przypadku ram AluxX SL. Podczas formowania Giant używa dwóch
technologii. FluidForming - czyli uzyskiwanie pożądanego kształtu rury za pomocą wtryskiwania płynu pod bardzo wysokim
ciśnieniem, oraz metodę PressForming polegający na uzyskiwaniu odpowiednich kształtów profili poprzez działanie nacisku
o dużej sile. Ramy Giant AluxX SLR są precyzyjnie spawane w dwóch metodach. Techniką spawania gładkiego, czyli dwukrotnego
z ręcznym piaskowaniem dzięki której ograniczone są naprężenia, oraz cienkiego polegającego na idealnym dopasowaniu łączonych
profili do siebie i ograniczeniu materiału spawu. Efektem połączenia wszystkich zabiegów są ramy nienaganne estetycznie, charakteryzujące
się niespotykanym stosunkiem waga/wytrzymałość/sztywność.

- AluxX SL - aluminiowe ramy o niezwykle dobrych proporcjach wagi do wytrzymałości.
Profili wykonywane ze stopu 6011. Podwójnie cieniowanie pozwala na ograniczenie ciężaru
bez strat na wytrzymałości. Do formowania rurek ramy w wybranych modelach używane są technologie PressForming oraz
FluidForming oraz WarmForming polegająca na wprowadzaniu do profili powietrza pod ogromnym ciśnieniem. Ramy
spawane są techniką standardową (dwukrotne spawanie połączeń bez szlifowania spawów) oraz metodą spawania gładkiego opisanego
wyżej.

- AluxX - lekkie aluminiowe ramy charakteryzujące się optymalnymi proporcjami wytrzymałości do wagi i ceny gotowego roweru.
Do produkcji rurek został użyty stop aluminium 6061T6. Profile są pojedynczo cieniowane oraz formowane na prasach o generujących
bardzo duży nacisk na całej powierzchni profilu - bez straty na jego wytrzymałości. Ramy AluxX w rowerach Giant są spawane
klasycznymi metodami łączenia aluminium.


4. Compact Road

Technologia produkcji ram szosowych oparta na projekcie z górną rurą ramy opadającą w dół od główki w stronę rury podsiodłowej.
Zmiana kąta opadania górnej rury ramy powoduje zmniejszenie się przedniego i tylnego trójkąta ramy ograniczając masę framesetu
oraz zwiększając sztywność roweru. Szosowe ramy wykonane w technologii Compact Road cechują się większym komfortem niż ramy z
klasyczną geometrią oraz łatwiejszym dopasowaniem do potrzeb użytkowników.


5. Overdrive i Overdrive 2

Giant konsekwentnie dąży do polepszania precyzji prowadzenia, komfortu i pewności jazdy na swoich rowerach.
Efektem tych dążeń było wprowadzenie systemu Overdrive oraz jego rozwinięcie do systemu Overdrive 2.
Rozwiązanie polega na zastosowaniu łożysk steru o różnej średnicy, co w połączeniu z poszerzanymi sterówkami
widelców umożliwia zwiększenie sztywności skrętnej sterowania do 30% w stosunku do ram z prostą rurą główki ramy
i sterową widelca. Stery rowerów szosowych mają łożysko górne w rozmiarze 1 1/8 cala oraz 1 1/4 calowe łożyska dolne,
zaś rowery MTB wyposażone są w łożyska górne rozmiaru 1 1/8 cala, i dolne 1 1/2 cala.


6. Zawieszenie Maestro

Bez względu na formę kolarstwa górskie, którą uprawiasz, zawieszenie Maestro w rowerach Giant pozwoli Ci w
100% wykorzystać swoją siłę i umiejętności gwarantując przy tym pełną kontrolę, trakcję, optymalny komfort
i dużą prędkość. Meastro jest platformą zawieszenia stosowaną w rowerach XC, AM, FR i DH. Jest to system zawieszania,
który ogranicza wpływ pedałowania na jego pracę, pracuje płynnie przy nierównościach o dużej częstotliwości jak i
rzadkich dropach na płasko. Ważna zaletą tylnej amortyzacji Meastro jest uniezależnienie pracy zawieszenia od hamowania.
Nawet przy pełnej sile hamowania zawieszenie w rowerach Giant jest aktywne i gotowe do pochłaniania kolejnych nierówności.


7. Zawieszenie FlexPoint

Jest to system jednozawiasowego zawieszenia zaprojektowany do jazdy w łatwym i średnio trudnym terenie.
Zawieszenie FlexPoint nie posiada punktu obrotu w pobliżu osi tylnego koła zwiększając tym samym kontrolę i
pewność jazdy w terenie. System jest prosty, lekki i trwały. Maksymalny skok zawieszenia to 4,7" (~120mm).


8. Hybrid Cycling Technology - technologia rowerów hybrydowych

Jest to rozbudowana i zaawansowana technologicznie metoda projektowania, wytwarzania i wyposażania rowerów wszystkich
typów. System w możliwe najlepszy sposób łączy ze sobą elektryczne wspomaganie z siłami rowerzysty i jego preferencjami
odnośnie terenu w jakim będzie się poruszał. System składa się z czterech kluczowych innowacyjnych technologii, które
współpracują z mocą rowerzysty. Ogromna moc generowana jest przez wydajny i cichy silnik SyncDrive. Satysfakcja z przyspieszenia jest
rewelacyjna dzięki bardzo dużemu momentowi obrotowemu dochodzącemu do 80 Nm (to mniej więcej tyle ile mam 50 konny Smart Fortwo
I-generacji). Czujnik momentu obrotowego analizuje aktualną moc rowerzysty, który naciska na pedały. Silnik następnie powtarza naturalny styl jazdy,
pomagając w razie potrzeby. Całość jest wydajna i efektywna energetycznie dzięki czterem czujnikom PedalPlus


9. Koła oraz akcesoria rowerowe Giant

Giant to nie tylko najlepsze rowery. To również producent wysokiej jakości wytrzymałych kół rowerowych oraz
akcesoriów dopasowanych kolorystycznie i jakościowo do oferowanych rowerów. Giant słynie z najwyższej jakości
kierownic szosowych zintegrowanych z mostkami oraz regulowanych wsporników siodła.


Ciekawostki o firmie Giant.

1. Wygrane w zawodach to nie wszystko!
Giant zdobył cztery razy z rzędu Euobike Award czyli nagrodę przyznawaną na największych targach rowerowych
odbywających się w niemieckim Friedrichshafen. Nagrody przyznawane są firmom i organizacjom, które koncentrują się
na opracowywaniu i projektowaniu rowerów i akcesoriów rowerowych. International Forum Design doceniło modele CityStorm (2007), CitySpeed (2008), Accend (2009) oraz MIO i
Twist Esprit (2010) za innowacyjność projektów.
2. Biura firmy Giant lub jej przedstawicieli znajdują się w 84 krajach.
3. King Liu zakładając firmę nie był rowerzystą, ale w 2007 roku mając 73 lata okrążył rowerem Tajwan, a dwa lata później przejechał
trasę z Pekinu do Szanghaju liczącą ponad 1200 km