Rowery z kołami 26"/27.5"/29" - Sprawdź które koła w rowerze będą idealne do Twoich potrzeb

Koła rowerowe 26', 27,5” czy 29” ? Kiedyś wybór rozmiaru kół w rowerze górskim ograniczał się do szerokości
opony na obręczy 26”. Innych opcji nie było. Teraz mamy do dyspozycji 3 różne rozmiary. Jakie korzyści niosą
ze sobą poszczególne wielkości koła? Spieszymy z odpowiedzią. 26' – czy jeszcze warto?


Rower na kole 26' powoli przechodzi do lamusa. Niemniej jednak to powszechnie dostępne rozwiązanie

wciąż cieszy się rzeszą zwolenników. Części zamienne jak opony, dętki, lub nawet same koła w dobie
nowszych rozwiązań można kupić w naprawdę niskich cenach. Ponadto, niektórzy zwolennicy jazdy typu
Enduro / Trail / AllMountain wciąż wolą jazdę na mniejszym kole, które jest zwrotniejsze, sztywniejsze i
o lepszym przyspieszeniu. Dodatkowym atutem jest niższa waga, co również pozwala rowerzyście na
łatwiejsze „rozbujanie” roweru. 29' – WIELKA rewolucja?


Od kilku lat prym w rowerach MTB wiedzie koło 29".
I nie chodzi tylko o rowery XC, ale również 
maszyny przygotowane do profesjonalnego Enduro! Jakie korzyści płyną z większego koła?
Pierwszą jest 
niewątpliwie stabilność i łatwość utrzymania wyższych prędkości. Trzeba też przyznać, że większa powierzchnia styku opon
z podłożem to większa przyczepność, a duża średnica pozwala łatwiej 
przejeżdżać przez dziury, co daje efekt wygładzenia drogi i pewności
w prowadzeniu roweru. 


27,5' – Złoty środek?
Powyższy rozmiar jest odpowiedzią koncernów na koła 29'. Nie każdy bowiem odnajduje się na
większym kole. Rozmiar 27,5 doskonale łączy zwinność 26, przy większej przyczepności i stabilności na
zjazdach. Łatwiej też rozpędzić takie koło i jest ono bardzo uniwersalne. Wybierają je zawodnicy XC jaki
i startujący w downhillu. Koła tego typu najczęściej spotkamy w rowerach zawieszonych typu trail /
enduro o skoku od 120mm do 160mm. Wydawać by się mogło, że ten rozmiar to złoty środek – ale jak to
mówią złośliwi co jest do wszystkiego to jest....?


Co więc wybrać?
Wybierając nowy rower górski stajemy w teraźniejszych czasach przed nie lada wyzwaniem. Do wyboru
mamy 3 rodzaje kół i każde oferują inne osiągi i charakterystykę jazdy. Jest kilka czynników, na które
warto zwrócić uwagę:
• Dynamika jazdy (przyspieszenia, hamowanie itp.)
• Zwrotność
• Kontrola i Stabilność
I tak w zależności od stylu jazdy miłośnicy jazdy cross country wybiorą raczej 29', wszyscy zwolennicy
rowerów zawieszonych i mocniejszej jazdy w terenie zdecydują się na 27,5' lub 26'. Są jednak odstępstwa
i puryści jeżdżą tylko i wyłącznie na 26', a amatorzy nowych rozwiązań budują rowery DH na kole 29'.
Wniosek jest jeden - ile ludzi tyle pomysłów! Kierujcie się zawsze własnym doświadczeniem lub
potrzebami.