Ładuję...

Jak odkręcić korbę w rowerze? Poradnik krok po kroku

14/02/2024
Jak odkręcić korbę w rowerze? Poradnik krok po kroku

Odkręcenie korby w rowerze, choć nie należy do najtrudniejszych zadań, na początku może wydawać się nieco skomplikowane. Jeśli zastanawiasz się, jak odkręcić korbę w rowerze, zapoznaj się z poradnikiem, gdzie wyjaśniamy to krok po kroku.

Spis treści:

  1. Jak zdjąć korbę w rowerze?
  2. Narzędzia potrzebne do odkręcenia korby
  3. Jak odkręcić korbę w rowerze? Proces odkręcania krok po kroku
  4. Wskazówki dla majsterkowiczów. Czy ściągacz do korby jest potrzebny?
  5. Zakończenie

jak-zdjac-korbe-z-roweru

Jak zdjąć korbę w rowerze?

Regularne serwisowanie roweru jest niezbędne, by zminimalizować awarie podczas jazdy. Każdy wypad na rower to świetny sposób na rekreację czy trening i szkoda psuć sobie tego czasu problemami, których da się uniknąć. 

Jeśli jesteś osobą, która sama lubi majsterkować przy swoim jednośladzie, bardzo możliwe, że spotkasz się z koniecznością odkręcenia korby w rowerze. Zresztą, skoro trafiasz do tego poradnika, to wyzwanie prawdopodobnie jest właśnie przed Tobą. Na szczęście niczym nie musisz się martwić – nasz poradnik rozwiąże wszystkie ewentualne zagwozdki.

Narzędzia potrzebne do odkręcenia korby

Podobnie jak w przypadku niemal każdej czynności związanej z serwisowaniem roweru, tak również podczas odkręcania korby potrzebne są odpowiednie narzędzia. To właśnie od skompletowania niezbędnych kluczy trzeba zacząć. O ile przy rowerze wiele rzeczy da się zrobić za pomocą uniwersalnych akcesoriów, tak w przypadku korby przydadzą się też takie, które stworzone są specjalnie z myślą o zdejmowaniu tej części. Potrzebne są zatem:

  • klucz płaski 15 albo 32 mm lub klucz imbusowy 5, 8 albo 9 mm;
  • ściągacz do korby;
  • smar.

Skąd tak szeroki przekrój potrzebnych kluczy? Zależy to od rodzaju korby, a przez to sposobu, w jaki jest montowana. Za chwilę wyjaśnimy, jakie są ich rodzaje. Najpierw jednak kilka słów poświęcimy ściągaczowi do korby. Chociaż nie wszystkie rodzaje korb wymagają jego użycia, to jednak warto mieć to narzędzie w swoim rowerowym zestawie naprawczym. To specjalny klucz, który jest potrzebny do demontażu tzw. korby na kwadrat czy też mocowania na klin. Ściągacz do korby sprawi, że cała czynność będzie łatwiejsza do wykonania i bezpieczna dla elementów, które trzeba odkręcić.

Możesz wykorzystać do tego wszechstronny klucz do korb Park Tool CNW-5. Gwarantuje pewny i komfortowy chwyt, a jego główną zaletą jest możliwość pracy ze śrubami i nakrętkami. Wyposażony jest w końcówkę nasadową 14 mm oraz imbusową 8 mm. Dzięki temu sprawdzi się w przypadku różnych modeli rowerów. Oprócz tego mocną stroną tego ściągacza są wysokiej jakości materiały, co sprawia, że jest to zakup na długie lata.

jak-zdjac-korbe-z-roweru

Przejdźmy teraz do tego, jaki rodzaj korby i mocowań spotkasz w rowerach. Obecnie wyróżniamy cztery systemy mocowań w korbie: na kwadrat lub klin w rowerach budżetowych (choć nie jest to reguła), wielowypust albo mechanizm ze zintegrowaną osią. W zależności od tego, jaki jest sposób mocowania, tak zbudowana jest też sama korba. W tym wypadku możemy podzielić je na: jednoczęściowe, dwuczęściowe (zwykle ze zintegrowaną osią) i trzyczęściowe (mocowane na kwadrat, klin lub wielowypust).

Mechanizmy korbowe to, podobnie jak inne części rowerowe, mnogość modeli, a ostateczny wybór zależny jest od zaawansowania kolarza oraz jego potrzeb. Jeśli zastanawiasz się właśnie, na jaką korbę warto postawić, zobacz polecane modele.

Przeczytaj także: Przydatne Akcesoria rowerowe, które ułatwią Ci jazdę 9 propozycji

SRAM AM FC XX1 EAGLE DUB GRY 34T

Mechanizm korbowy dla tych, którzy zwracają uwagę na każdy detal osprzętu. Precyzyjne wykonanie, wyjątkowa trwałość, niezawodność i zaprojektowanie z myślą o maksymalnej wydajności to główne cechy korby SRAM. Długość ramienia to 175 mm, a to gwarantuje optymalne wykorzystanie siły nóg. Ponadto zastosowanie systemu DUB pozwala idealnie dopasować mechanizm do osi suportu, tym samym zwiększając efektywność jazdy.

jak-zdjac-korbe-w-rowerze-bez-sciagacza

Shimano 105 FC-R7100 12 rzędów

Korba, która dedykowana jest do 12-rzędowego napędu. Taki mechanizm sprawia, że dobór odpowiedniej przerzutki jest jeszcze łatwiejszy i bardziej precyzyjny, co pozytywnie wpływa na kadencję. Wykonanie z drążonego aluminium w technologii Shimano Hollowtech II obniża masę elementu i zapewnia sztywność niezbędną do przenoszenia wysokiej mocy podczas pedałowania.

jak-zdjac-korbe-w-rowerze

TRUVATIV Descendant Carbon Eagle 12s 30t

Osprzęt dla rowerzystów, którzy uwielbiają jeździć po wymagającym terenie w ekstremalnych warunkach. Mechanizm TRUVATIV zapewnia niezwykła płynność działania, a także jest trwały oraz odporny na duże obciążenia i wstrząsy. Niezależnie od tego, jak trudna jest trasa, którą pokonujesz, osiągniesz optymalną wydajność i kontrolę nad rowerem.

jak-odkrecic-korbe-w-rowerze-bez-sciagacza

Zobacz również: Przerzutka Shimano – Ranking 2024

Jak odkręcić korbę w rowerze? Proces odkręcania krok po kroku

A teraz przejdźmy do głównej części tego poradnika, która odpowie na pytanie, jak odkręcić korbę w rowerze. Jeśli masz przygotowane narzędzia, wszystko powinno pójść łatwo. Zanim przystąpisz do odkręcania, zmień przednią przerzutkę tak, by łańcuch znalazł się na najmniejszej zębatce. Następnie ściągnij z niej łańcuch i oprzyj go na ramie, by nie przeszkadzał podczas demontażu.

Z racji tego, że do rowerów montuje się różne rodzaje korb, o czym wspominaliśmy wcześniej, osobno opisaliśmy sposób ściągania trzech wspomnianych mechanizmów.

Zacznijmy od popularnej korby trzyczęściowej, przy której potrzebny jest ściągacz do korby. Najpierw odkręć śrubę, która mocuje cały mechanizm. Potrzebny będzie Ci do tego klucz nasadowy lub imbusowy – w zależności od tego, jaka to śruba. Nic nie stoi na przeszkodzie, by po prostu przypasować klucze, które masz pod ręką. 

Kiedy już odkręcisz śrubę, w gwint musisz wkręcić ściągacz do korby. Dokręć go kluczem płaskim, aż poczujesz opór. Teraz ściągaczem wystarczy kręcić w prawą stronę (patrząc na wprost korby), by wypchnąć element z osi suportu. Na początku z pewnością poczujesz opór, ale po chwili korba będzie już odkręcona. Na koniec pozostaje wykręcić ściągacz z korby i te same czynności powtórzyć z drugiej strony.

Nieco inaczej zdejmuje się mechanizm dwuczęściowy. Musisz ściągnąć plastikową nakrętkę, a następnie odkręcić śruby imbusowe, które znajdziesz na lewym ramieniu korby. Chociaż wydaje się, że w tym momencie wszystko jest już odkręcone, to jednak nie wystarcza, by zdemontować mechanizm. Konieczne jest ściągnięcie zawleczki zabezpieczającej, którą znajdziesz w wycięciu korby pomiędzy dwoma śrubami, które wcześniej odkręciłeś. To umożliwi zdjęcie lewego ramienia. Prawe jest zazwyczaj zintegrowane z osią i wyciągniesz je bez dodatkowego odkręcania jakichkolwiek elementów.

jak-sciagnac-korbe-w-rowerze

A co z mechanizmem jednoczęściowym? Również i tutaj proces wygląda inaczej. W pierwszej kolejności trzeba odkręcić nakrętkę, do której z reguły potrzebny jest klucz płaski 32 mm. Następnie odkręć pedał, by móc przez ramię korby wyciągać kolejny element – łożysko. Najpierw musisz jednak odkręcić element mocujący łożysko, a potem je wyciągnąć. Teraz możesz już zdjąć jednoczęściową korbę.

Jak widzisz, ściąganie korby różni się nieco w zależności od tego, jaki jest jej rodzaj. Mimo wszystko cały proces nie jest trudny i powinien poradzić sobie z nim niemal każdy, kto od czasu do czasu lubi pomajsterkować. 

A kiedy warto zainteresować się demontażem korby? Szczególnie wtedy, gdy podczas pedałowania słyszysz stukanie lub inne podejrzane dźwięki. Jeśli ich źródłem jest suport albo jego okolice, koniecznie sprawdź, czy jakiś element wymaga wymiany lub nasmarowania. Korbę trzeba też zdjąć, kiedy zużyją się zębatki trzymające łańcuch. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wymienić części na bardziej profesjonalne, które jeszcze bardziej zwiększą komfort i wydajność jazdy. Dotyczy to również korby i suportu. 

Niezależnie od tego, jaką korbę odkręcasz, pamiętaj, by wyczyścić wszystkie elementy przed ponownym montażem. Warto też nałożyć smar na śrubę i gwint. Dzięki temu łatwiej będzie Ci odkręcić korbę w przyszłości.

A jak założyć korbę w rowerze? W zasadzie musisz wykonać odwrotność korków, które opisaliśmy wyżej. Dotyczy to zarówno korby z mocowaniem na kwadrat, klin czy modelu ze zintegrowaną osią lub wielowypustem. Podczas skręcania poszczególnych elementów konieczne będzie dokręcenie ich z odpowiednią siłą. Nie ma jednak co przesadzać – zbyt mocne traktowanie mechanizmu może go uszkodzić. A tego z pewnością chcesz uniknąć.

jak-sciagnac-korbe-w-rowerze

Wskazówki dla majsterkowiczów. Czy ściągacz do korby jest potrzebny?

Proces odkręcania korby w rowerze sam w sobie jest łatwy, ale jak to czasem bywa, nie wszystko musi pójść, jak z płatka. Częstym problemem, szczególnie w starych i wysłużonych już rowerach, jest konieczność zastosowania odrdzewiacza lub innego preparatu smarującego przed odkręcaniem. Śruby bywają mocno zapieczone i wtedy trudno odkręcić je nawet przy użyciu dużej siły. Warto spryskać elementy środkiem dzień wcześniej, by zminimalizować ryzyko wystąpienia problemu z odkręceniem.

Zdarza się, że większość majsterkowiczów zadaje sobie pytanie, jak odkręcić korbę w rowerze bez ściągacza. Jak wyjaśnialiśmy wcześniej, niektóre mechanizmy wymagają tego specjalnego klucza. O ile da się to zrobić, to jednak nie polecamy tej metody, ponieważ jest ona typowo siłowa. Korbę możesz spróbować wybić młotkiem lub innym narzędziem, które sprawi, że wysunie się ona z suportu. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że możesz uszkodzić inne części. 

W takich wypadkach zdecydowanie lepiej jest zainwestować w ściągacz do korby, niż uszkodzić elementy mocujące. Dzięki temu unikniesz znacznie większych kosztów niż zakup samego klucza, chyba że wymieniasz zużyty mechanizm na nowy. W starych rowerach w grę może wchodzić jedynie rozwiązanie siłowe.

Jeśli nie masz potrzebnych narzędzi albo odkręcenie korby, mimo skorzystania ze wszystkich rad z poradnika, w dalszym ciągu sprawia Ci problem, skorzystaj z usług serwisu rowerowego. Serwisanci na co dzień zmagają się z różnymi wyzwaniami i bardzo dobrze wiedzą, jak sobie z nimi radzić. 

Zakończenie

Wiesz już, jak zdjąć korbę w rowerze niezależnie od tego, czy jest to mechanizm ze zintegrowaną osią, czy potrzebny będzie Ci ściągacz do korby albo klucze imbusowe. Wymiana tego elementu nie należy do najtrudniejszych i nie zajmie Ci dużo czasu, nawet jeśli robisz to po raz pierwszy.

Mechanizmy korbowe, niezbędne narzędzia oraz inne części rowerowe i same rowery kupisz w sklepie Sprint-Rowery.

Polecane produkty