Ładuję...

Jaki rower wybrać najlepszy dla siebie?

18/05/2021
Jaki rower wybrać najlepszy dla siebie?

Według ostatnich danych, jazda na rowerze jest najbardziej powszechnym wśród Polaków sportem. Już blisko 70% naszych rodaków, wybiera rower jako podstawową formę aktywności fizycznej, sposób na wspólne spędzenie weekendów z rodziną lub jako środek transportu. Powodów, dla których rower tak bardzo zyskał ostatnio na popularności, jest wiele (jak chociażby utrudniony przez lockdown dostęp do innych rodzajów sportów), ale najważniejszym z nich niewątpliwie jest niski próg wejścia do rowerowej przygody. Wystarczy rower, wygodne ubranie i już jesteśmy gotowi do pierwszej przejażdżki. O ile z tym drugim zwykle nikt z nas nie ma problemu, o tyle wybór roweru często spędza sen z powiek osobom niezdecydowanym. Jaki rodzaj roweru wybrać? Co będzie dla mnie najlepsze? Czym kierować się podczas wyboru roweru? Które cechy roweru będą dla mnie najważniejsze, a które powinienem zignorować?

Patrząc na ilość dostępnych na rynku typów rowerów, odpowiedź na te wszystkie pytania rzeczowiście nie jest łatwa. Przyjrzyjmy się więc wspólnie różnym rodzajom rowerów, temu dla kogo są one dedykowane i dla kogo mogą być idealnym rozwiązaniem.

 

Rower miejski

Ten typ roweru został stworzony z myślą o komforcie osób, które na codzień przemieszczają się po mieście, korzystając z infrastruktury rowerowej. Najbardziej charakterystyczną cechą tego typu rowerów, jest konstrukcja ramy umożliwiająca wyciągniecie kierownicy w kierunku siodła. Skutkiem tego zabiegu jest niepowtarzalna (nie spotykana w praktycznie żadnym innym rodzaju roweru) pionowa pozycja siedząca. Bliskość kierownicy sprawia, że nie ma konieczności wyciągania tułowia w jej kierunku. Jeśli dodamy to tego wygodne siodło, otrzymamy zestaw idealny do bardzo wygodnego przemieszczania się po mieście. 

Decydując się na rower typu miejskiego, bardzo często już w komplecie otrzymamy zamontowane w nim błotniki, bagażnik a nawet koszyk. Jeśli chodzi o osprzęt, możemy tu spotkać podstawowe przełożenie 1x1, lub prostą przerzutkę ukrytą w piaście. Biorąc pod uwagę, jakie jest główne przeznaczenie rowerów miejskich widać, że zastosowane w nich rozwiązania są jak najbardziej wystarczające.

A jakie to przeznaczenie i dla kogo jest rower miejski?

Ten typ roweru idealnie sprawdzi się dla osób chcących pokonywać krótkie lub średnie dystanse w drodze do pracy, jeździć rowerem na zakupy lub wybrać się na weekendową, nieśpieszną wycieczkę po mieście. Będzie to też idealne rozwiązanie dla wszystkich poszukujących wygodnej, jak najmniej angażującej pozycji na rowerze.

Rower miejski Trek District 2

 

Rower turystyczny/trekkingowy/crossowy

Jest to najbardziej uniwersalny typ roweru, odpowiadający na potrzeby dużej rzeszy rowerzystów. W odróżnieniu od rowerów miejskich, rowery trekingowe pozwalają nam już w większych stopniu zboczyć z asfaltowych ścieżek. Dzięki bardziej agresywnemu bieżnikowi opon oraz przedniemu amortyzatorowi, szutrowe szlaki oraz leśne ścieżki będą stały przed nami otworem. W tym typie roweru zwykle znajdziemy też pełną przerzutkę przednią i tylną, dzięki którym łatwiejsze stanie się pokonywanie bardziej falistych i wymagających terenów. 

Rowery turystyczne również zwykle wyposażone są w błotniki oraz bagażnik. W zależności od budżetu jakim dysponujemy, możemy już wybrać też rodzaj hamulców - szczękowe lub proste, mechaniczne hamulce tarczowe. W grupie rowerów turystycznych, spotkać też możemy rowery crossowe. Będą to jednoślady bardzo podobne do rowerów trekkingowych, jednak pozbawione będą błotników i bagażnika, przez co cechować je będzie nieco niższa waga w porównaniu do klasycznych rowerów turystycznych.

Dla kogo więc będzie idealny rower turystyczny?

Rower turystyczny oferuje wszystkie zastosowania roweru miejskiego. Trekkingiem lub crossem również możemy dojeżdżać do pracy, na zakupy, przemieszczać się po mieście, ale dodatkowo, tym typem roweru udać się możemy już na bardziej zaawansowane i wymagające wycieczki za miasto.

Rower trekkingowy Unibike Vision


Rower crossowy Marin San Rafael DS2

 

Rower górski

Określenie rower górski jest bardzo pojemne i obejmuje kilka rodzajów rowerów. 

ATB - all terrain bike, zwany też górskim rowerem rekreacyjnym. Jest to najprostszy typ roweru górskiego. Jak sama nazwa wskazuje, do jazdy w każdym terenie. To co rower ATB będzie odróżniało od roweru turystycznego to: bardziej agresywna (pochylona) pozycja za kierownicą, grubsze opony z bieżnikiem przystosowanym do jazdy po każdej nawierzchni, brak błotników oraz bagażnika. Rowery tego typu w standardzie mają też zamontowane hamulce tarczowe. Jeśli chodzi o osprzęt, rowery ATB często wyposażone będą już w pełną przerzutkę MTB (przednią i tylną), dającą jeszcze większą swobodę w pokonywaniu podjazdów. 

Rower górski typu ATB jest najczęściej spotykanym jednośladem na miejskich ścieżkach rowerowych. Dlaczego?

Z pewnością ze względu na swoją uniwersalność. Tym rowerem swobodnie możemy poruszać się po mieście oraz wybrać się na prawdziwą wycieczkę rowerową. Nim wjedziemy również w bardziej wymagający teren np. na polne drogi i korzeniste leśne ścieżki. Jeśli ktoś chce spróbować swoich sił na tzw. leśnych singlach, rower ATB również da mu taką możliwość. Osoby, które nie mają jeszcze do końca sprecyzowanych planów dla swojego roweru i nie wiedzą dokładnie gdzie będą chciały nim jeździć, śmiało powinny rozważyć zakup roweru właśnie tego typu.

Rower górski Specialized Rockhopper Elite

MTB XC - cross country. Jest to bardziej profesjonalny i zaawansowany typ roweru górskiego, często wykorzystywany do ścigania się w zawodach MTB. W tych rowerach zwykle znajdziemy już dobrej klasy przedni amortyzator, wysoką grupę przerzutek MTB, lżejszą i bardziej sztywną ramę oraz lżejsze koła (w porównaniu z rowerami ATB). Grupę rowerów MTB XC dodatkowo podzielić można na tzw. hardtaile - rowery posiadające tylko przedni amortyzator oraz fulle - w których, oprócz amortyzatora przedniego, mamy też zamontowany amortyzator tylny, umiejscowiony w ramie. 

Kto powinien więc zainteresować się tym rodzajem rowerów?

Przede wszystkim osoby, które mają już bardziej sprecyzowane oczekiwania i cele. Takie, które zamierzają jeździć w najbardziej wymagającym terenie a dodatkowo, nie wykluczają w przyszłości startu w zawodach MTB.

Rowery trialowe, enduro, down hill

To kolejne typy "górali". Są to rowery już bardzo profesjonalne, wyspecjalizowane i przeznaczone grupom odbiorców jeżdżącym w ściśle zdefiniowanym terenie. Zwykle, wszystkie trzy rodzaje wyposażone są w bardzo dobrej klasy, pełną amortyzację, a pojawiające się między nimi różnice w geometrii ramy korespondują z ich przeznaczeniem i typem jazdy, jakiemu są dedykowane. I tak, rowery trialowe to rowery stworzone do jazdy po przygotowanych ścieżkach i górskich szlakach. Enduro będzie tym rodzajem roweru, z którym pokonamy wszystkie przeszkody, w każdym terenie. Doskonale sprawdzi się podczas zjazdów, ale również podczas podjeżdżania pod wzniesienia. Down hill, w tej trójce, będzie miał najbardziej ograniczone zastosowanie, ponieważ stworzono je z myślą o zjeżdżaniu (zgodnie z ich nazwą), natomiast podjeżdżanie nimi, ze względu na dużą ich wagę będzie albo utrudnione, albo wręcz niemożliwe.

Rower górski Trek Top Fuel 9.7

 

Rower szosowy

Kiedyś zwane kolarzówkami, rowery szosowe, ostatnio mocno zyskują na popularności i coraz częściej można spotkać rowerzystów na jednośladach z charakterystycznym „barankiem”. Rowery szosowe dzielimy na dwa typy - race oraz endurance. Rower typu race charakteryzuje się agresywną geometrią ramy. Pozycja ciała jest tu mocno pochylona i tym samym bardziej aerodynamiczna, co będzie miało swoje przełożenie na osiągi (przede wszystkim szybkość). Niestety zysk ten nastąpi kosztem komfortu, ponieważ bardziej zwarta i pochylona pozycja  ciała powodować będzie większe napięcia mięśni - przede wszystkim w odcinku szyjnym i lędźwiowym kręgosłupa. W szosie typu endurance główka ramy jest wyżej, dzięki czemu pozycja jest bardziej naturalna i mniej wymagająca dla rowerzysty. Bez względu na rodzaj ramy, w rowerach szosowych spotkamy się już z typowymi szosowymi grupami osprzętu, cienkimi (od 25 a czasami nawet od 23mm) oponami o gładkim bieżniku oraz 28 calowymi kołami. Cechą charakterystyczną tych rowerów jest, wymieniona już wcześniej, kierownica typu baranek, umożliwiająca chwyt przynajmniej w trzech podstawowych pozycjach oraz sztywny (najczęściej karbonowy) widelec.

Rowery szosowe, jak wskazuje na to ich nazwa, stworzone są z myślą o jeździe po szosie, asfalcie. Zastosowane w nich sztywne ramy oraz cienkie opony sprawiają, że odczujemy na nich każdą nierówność, a pokonanie nawet niskiego krawężnika (o ile nie dysponujemy odpowiednią techniką jazdy) będzie bolesne lub nawet niebezpieczne.

Jakie jest więc przeznaczenie rowerów szosowych i komu są dedykowane?

Przede wszystkim osobom chcącym pokonywać długie dystanse po ogólnodostępnych drogach asfaltowych. Mogą być to zarówno wielokilometrowe wypady za miasto, intensywne treningi kolarskie lub nawet, zyskujące na popularności, ultramaratony kolarskie.

Rower szosowy Specialized Roubaix

 

Gravel

Gravel to najnowszy rodzaj rowerów. Mimo tego, że na początku miał on swoich zagorzałych przeciwników, widzących w gravelach jedynie produkt marketingowy, szybko znalazły one swoich amatorów. Na pierwszy rzut oka, gravel wygląda tak samo jak szosa. Mamy tu podobną geometrię ramy, kierownicę typu baranek, przerzutki, 28 calowe koła. Jeśli przyjrzymy się jednak dokładniej zauważymy, że koła zostały uzbrojone w szersze, minimum 32 milimetrowe opony z agresywnym bieżnikiem umożliwiającym jazdę w zróżnicowanym terenie. Całość roweru jest dłuższa niż szosa o takim samym rozmiarze a geometria ramy zdecydowanie bardziej komfortowa i mniej obciążająca dla rowerzysty. Dobre rowery gravelowe, wyposażone będą też w, dedykowaną do tego typu roweru, grupę osprzętu np. Shimano GRX, zapewniającą miękkość przełożeń nawet w najbardziej wymagającym terenie. W standardzie mamy tu też hamulce tarczowe (mechaniczne lub hydrauliczne). W zależności od modelu gravela, na ramie odnaleźć też można miejsca na dodatkowe mocowania bidonów, bagażnika lub toreb bikepackingowych np. po obydwu stronach widelca.

Gravele zainteresują przede wszystkim osoby szukające kompromisu pomiędzy szybką jazdą po szosie a możliwością wjechania w teren. Idealną nawierzchnią dla gravela jest szuter (ang. gravel - żwir), jednak rowery te spokojnie poradzą sobie na bardziej wymagającym podłożu, np. na polnych lub leśnych ścieżkach. Dzięki wygodnej pozycji za kierownicą i miękkim przełożeniom, ten typ roweru jest idealnym kandydatem do bardzo długich wypraw rowerowych, nawet z dużym ekwipunkiem rozlokowanym na, dedykowanych mu, elementach ramy. Ze względu na grubszą oponę, gravele są też rowerami znacznie bardziej uniwersalnymi niż np. rowery szosowe i wygodnie można się nimi przemieszczać również po mieście.

Rower gravel Giant Revolt Advanced 1

 

Rower przełajowy

To trzeci typ w grupie rowerów z zawiniętą kierownicą. Czasami określa się je mianem jesiennej szosy. Są to rowery o najbardziej sprecyzowanym przeznaczeniu, jakim jest ściganie się w terenie np. w trakcie zawodów przełajowych. Mamy tu więc bardzo przemyślaną konstrukcję ramy, która zabezpieczać ma najważniejsze cele - szybkość, zwrotność, dynamikę oraz lekką wagę. Wszystko to, w przełajach osiąga się kosztem komfortu, ale w tym typie roweru nie chodzi o wygodę. Tu liczy się szybkość i wygrana.

Mocno sprecyzowane zastosowanie przełajów pociąga też za sobą ściśle określone grono odbiorców, czyli osoby, które planują ścigać się po piaszczystych pętlach, ślizgać się po błocie, podbiegać oblodzone górki z rowerem na ramieniu oraz świetnie się przy tym bawić.

 

Rower triatlonowy

Ten typ roweru od początku do końca został zaprojektowany z myślą o szybkości. Rowery te rozpoznamy po zupełnie innej, nie obserwowanej w żadnym innym typie roweru, kierownicy, której znakiem rozpoznawczym jest zamontowana na stałe lemondka. Element ten umożliwia wygodne oparcie łokci o kierownicę i chwyt dłoni za zamontowane w lemondce rurki. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest uzyskanie bardzo mocno pochylonej pozycji ciała. Obserwują triatlonistów, można odnieść wrażenie, że wręcz leżą oni na rowerze. Tak mocno agresywna pozycja, będzie przekładać się oczywiście na aerodynamikę, a ta z kolei na szybkość. Jeśli dodamy do tego koła z wysokim stożkiem lub wręcz pełnym tylnym dyskiem oraz ramę zaprojektowaną z myślą o minimalizowaniu oporów powietrza, dochodzimy do maszyny idealnej do bicia rekordów szybkości. Warto jednak podkreślić, że ten typ roweru stworzony został do pokonywania długich i prostych odcinków drogi. Rozwiązania, które sprzyjają tu szybkości, znacząco obniżają komfort poruszania się na tego typie rowerze oraz pogarszają jego zwrotność. Nie ma więc mowy o wykorzystaniu roweru triatlonowego do codziennej jazdy. Jest to rower przeznaczony dla profesjonalistów, do wykorzystania w ściśle określonych celach.

Rower triathlonowy Giant LIV Avow Advanced Pro 2

 

Rower elektryczny

E-bike to rowery elektryczne, które mają już całkiem spore grono swoich fanów. Zamontowane w nich silniki elektryczne sprawiają, że rowerzyści mogą liczyć podczas jazdy na wspomaganie. Co to oznacza w praktyce? Nadal trzeba pedałować, ale każdy obrót korbą (dzięki zastosowaniu wspomnianego wspomagania), jest zdecydowanie lżejszy. E-bike odnajdziemy w różnych grupach rowerów - w miejskich, trekingowych, mtb czy enduro. Oznacza to, że na elektryczne wspomaganie liczyć mogą fani różnego typu jazdy w bardzo różnym terenie. 

Dla kogo będzie dobrym rozwiązaniem ten typ roweru?

Z pewnością dla osób, które z powodu ograniczeń zdrowotnych nie mogą jeździć na zwykłym rowerze. E-bike doskonale zda też egzamin w przypadku rowerzystów lubiących przemieszczać się sprawnie, szybko, nie tracąc przy tym wszystkich sił.

Rower elektryczny Diamant Mandara + Her 500 WH


Rower elektryczny Giant Fathom E+ 1 Pro

 


 

Jak widzimy, producenci rowerów nie próżnują i dostarczają nam zróżnicowaną gamę produktów, w której każdy powinien odnaleźć to, czego szuka. Przed podjęciem tej ostatecznej decyzji, warto zadać sobie podstawowe pytania - gdzie będę jeździł? Po jakiej nawierzchni? Czy tylko po asfalcie, czy chcę mieć możliwość wjechać również w teren? Czy planuję w przyszłości wziąć udział w jakichś zorganizowanych formach jazdy? Może zawodach MTB? A może w jakimś ultramaratonie kolarskim? Odpowiedzi na te pytania, w znaczącym stopniu powinny zawęzić obszar poszukiwań do konkretnego typu roweru. A jeśli wiemy już jaki ma być to rodzaj roweru, nie pozostaje nic innego, jak tylko udać się do dobrego sklepu z rowerami i wybrać  ten jedyny, najlepszy dla nas, jednoślad.

Tagi