Ładuję...

Profesjonalny serwis roweru – co powinien obejmować?

22/11/2023
Profesjonalny serwis roweru – co powinien obejmować?

Regularne kontrolowanie stanu roweru, jego podzespołów oraz ich serwisowanie jest niezbędne, aby móc cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją sprzętu. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, co powinien obejmować profesjonalny serwis roweru oraz jak często powinieneś wykonywać poszczególne czynności serwisowe. 

Spis treści:

  1. Jak często powinno się serwisować rower i dlaczego warto to robić?
  2. Samodzielne serwisowanie roweru na co dzień
  3. Zadbaj o swój rower – profesjonalny serwis roweru
  4. Profesjonalny serwis roweru – podsumowanie

Jak często powinno się serwisować rower i dlaczego warto to robić?

serwis-rowery

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na samodzielne serwisowanie roweru, czy też zlecasz je profesjonalistom, podstawową kwestią jest jego regularność. Poza „codzienną” kontrolą, którą na dobrą sprawę powinieneś przeprowadzać przed każdą jazdą, warto jest przynajmniej raz w roku, przeprowadzić przegląd podstawowy. Wielu doświadczonych serwisantów zaleca jednak dokonywanie szczegółowej inspekcji dwa razy w roku – na początku sezonu i po jego zakończeniu.

 Wierzymy, że odpowiedź na pytanie, dlaczego w ogóle warto serwisować rower, większości miłośnikom tego sprzętu nasuwa się sama. Regularnie serwisowane oraz odpowiednio eksploatowane urządzenie „odwdzięczy się” znikomą liczbą awarii. Z pewnością docenią to osoby, które pokonują na swoich jednośladach długie trasy. Usterka, która przytrafi nam się daleko od domu, zdecydowanie nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń. Zwłaszcza że nie każdą awarię będziesz w stanie naprawić w trasie.

Przeczytaj także: Jak zamontować błotnik do roweru? Jak wybrać dobry model? Podpowiedzi

Samodzielne serwisowanie roweru na co dzień

Zanim przejdziemy do tego, co powinien obejmować profesjonalny serwis rowerów, warto wspomnieć o kilku prostych czynnościach. Wykonuj je regularnie niezależnie od tego, jak zaawansowana jest Twoja wiedza nt. serwisowania sprzętu. O ile operacje takie, jak np. wymiana linki wymagają już pewnego doświadczenia, to są również prostsze czynności, które zapewnią Twojemu sprzętowi dobre funkcjonowanie. 

Przede wszystkim powinieneś zadbać o utrzymanie roweru w czystości. Brud nie tylko negatywnie wpływa na wygląd sprzętu, ale też utrudnia ocenę stopnia zużycia niektórych jego elementów. Dodatkowo ma destrukcyjny wpływ na wiele jego komponentów. Smar zmieszany z piaskiem i innymi zabrudzeniami, błyskawicznie ściera elementy napędu i przyczynia się, chociażby do szybszego zużycia łożysk. 

Samo mycie również trzeba przeprowadzić w odpowiedni sposób. Na ogół rower i woda nie idą ze sobą w parze, ponieważ wilgoć powoduje korozje niektórych jego elementów. Należy też unikać korzystania z myjki ciśnieniowej, ponieważ woda podawana pod dużym ciśnieniem błyskawicznie wypłukuje smar i dostaje się w miejsca, do których normalnie nie trafia. Dlatego do mycia najlepiej wykorzystać gąbkę oraz specjalne preparaty do czyszczenia.

Warto wiedzieć, jak prawidłowo umyć jednoślad nawet wtedy, gdy to ktoś inny sprawdza Twój rower. Serwis, do którego zamierzasz go oddać, może nawet odmówić wykonania usługi, jeżeli pozostawisz do naprawy ubrudzony sprzęt. Musisz liczyć się również z tym, że firma może obciążyć Cię dodatkowym kosztem czyszczenia.

Oprócz regularnego mycia jedną z podstawowych czynności, którą powinieneś wykonywać we własnym zakresie, jest kontrola ogumienia. Mowa tu zarówno o wizualnym sprawdzeniu stanu opon oraz regularnym weryfikowaniu i utrzymywaniu w nich odpowiedniego ciśnienia. Niedopompowane ogumienie nie tylko szybciej się zużywa, ale również zwiększa opory toczenia się kół, przez co jazda staje się bardziej męcząca. Powinieneś też wiedzieć, jak przebiega wymiana dętki, by w razie uszkodzenia na trasie szybko ją zastąpić nową.

Dowiedz się: Łańcuch do roweru – jak wybrać, pielęgnować i kiedy wymieniać

Warto również regularnie sprawdzać stan układu hamulcowego, który w końcu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo Twoje oraz innych użytkowników drogi. Przed każdą jazdą skontroluj, czy rower hamuje poprawnie, a układ hamulcowy nie ma wycieków (w przypadku rowerów z hydraulicznym układem hamulcowym). 

Co jakiś czas „rzuć okiem” na klocki hamulcowe. W układzie szczękowym o nadmiernym zużyciu świadczą rowki na klocku – a właściwie ich brak. Jeżeli są już niewidoczne to znak, że należy je wymienić np. na klocki hamulcowe Shimano R55C+1. Jeśli mowa o układzie tarczowym, to o koniecznej wymianie okładzin świadczy zbyt duża odległość klocka od tarczy. Prawidłowo powinna ona wynosić ok. 1-2 mm.

serwis-rowerow

Zadbaj o swój rower – profesjonalny serwis roweru

W tym akapicie przedstawimy, jak wygląda oraz co obejmuje specjalistyczny serwis rowerów. Sam również możesz wykonać profesjonalny przegląd we własnym garażu. Nie ograniczamy się w tym miejscu wyłącznie do usług wykonywanych przez wyspecjalizowane w tym firmy. Jeżeli tylko dysponujesz odpowiednią wiedzą oraz masz dostęp do wymaganych narzędzi, to z powodzeniem możesz samodzielnie przeprowadzić taki przegląd. Poniżej znajdziesz informacje na temat tego, co powinien on obejmować.

Pierwszy krok – kontrola luzów

Zakładając, że tak jak wspomnieliśmy wcześniej, rower jest odpowiednio wyczyszczony i przygotowany do serwisu, pierwszym etapem przeglądu jest ogólna kontrola luzów. Należy sprawdzić, czy wszystkie znajdujące się w rowerze śruby nie uległy poluzowaniu. Następnie trzeba je dokręcić, pamiętając o właściwym momencie przykręcania. Warto również skontrolować połączenie widelca z ramą: nie powinno mieć ono luzów, a kierownica musi obracać się bez wysiłku i dodatkowych hałasów, mogących świadczyć o zużyciu łożysk.

Drugi etap – sprawdzenie elementów napędu

Elementy przeniesienia napędu, czyli łańcuch oraz koła zębate poddawane są dużym obciążeniom, przez co ulegają stopniowemu zużyciu. Tuż po kontroli luzów następną czynnością powinno być czyszczenie napędu oraz wizualna kontrola kół zębatych. Jeżeli zauważysz, że zęby korby lub kasety są już mocno zniszczone , to konieczna będzie wymiana jednego lub drugiego elementu. Wytarte zęby mogą powodować problemy z przeskakiwaniem łańcucha podczas mocniejszego pedałowania oraz samoczynne jego spadanie na mniejsze tarcze.

Dużo uwagi powinieneś poświęcić kontroli zużycia samego łańcucha. Służy do tego specjalny wskaźnik zużycia łańcucha, dzięki któremu można określić, czy jest on już nadmiernie wyciągnięty. Pamiętaj o tym, że zbytnio wyciągnięty jest przyczyną szybszego zużywania się kasety oraz korby. Właśnie dlatego zużyte cięgno trzeba jak najszybciej wymienić, chociażby na łańcuch M-Wave 1 rzędowy 112 ogniw.

serwis-rowerow

serwis-rowery

Jeżeli po zakończonej kontroli łańcuch nie kwalifikuje się do wymiany, to ostatnim krokiem jest smarowanie napędu, poprzez nałożenie kropelki oleju na każde ogniwo łańcucha. Możesz do tego celu wykorzystać np. olej do łańcucha Momum Mic Dry Oil 120ml. Dzięki temu ochronisz napęd przed korozją oraz zapewnisz mu płynność działania.

rower-serwis

Krok trzeci – kontrola i regulacja przerzutek oraz hamulców

Jeśli masz już pewność, że elementy napędu są w dobrym stanie, to czas skontrolować działanie przerzutek i w razie konieczności odpowiednio je wyregulować. Zobacz, czy łańcuch płynnie przechodzi przez wszystkie tarcze kasety i korby. Jeżeli występują drobne problemy ze skrajnymi przełożeniami, wyreguluj zakres działania przerzutek za pomocą śrub L i H. 

Skontroluj również napięcie linek. Do korekty ich naciągu służą śruby baryłkowe znajdujące się przy przerzutkach i manetkach. Jeżeli linki będą zbyt mocno napięte, to przerzutki mogą mieć problem ze zrzucaniem łańcucha na mniejsze tarcze kasety. Jeśli są problemy z jego przesuwaniem na większe tarcze, to może się okazać, że linki są zbyt luźne. 

W przypadku, gdy regulacja naciągu linek nie pomaga i w dalszym ciągu występują problemy ze zmianą przełożeń – winne mogą być same linki lub pancerze. Jeżeli wpuszczenie kilku kropel oliwki do wnętrza pancerza nie poprawiło stanu rzeczy i przerzutki nadal nie działają płynnie – zaleca się wymianę linek oraz pancerzy.

Przekonaj się sam: Jak zrobić trenażer do roweru – poradnik krok po kroku

Regulacja hamulców dotyczyć będzie głównie układów szczękowych. W ich wypadku należy ustawić klocki równolegle do obręczy i na odpowiedniej wysokości względem niej. Odległość klocków od obręczy regulujemy, napinając lub luzując linkę przy klamce hamulca. Tych czynności nie trzeba wykonywać w przypadku hamulca tarczowego. Jeśli jednak mamy do czynienia z układem hydraulicznym, to konieczne może się okazać jego odpowietrzenie.

Niezależnie od tego, z jakim układem hamulcowym masz do czynienia, konieczna jest oczywiście kontrola zużycia klocków hamulcowych. Wspominaliśmy o niej już przy okazji czynności serwisowych, które każdy rowerzysta powinien umieć wykonać samodzielnie.

Krok czwarty – sprawdzenie kół

Oprócz wspomnianej już wcześniej regularnej kontroli stanu ogumienia oraz poziomu jego napompowania, w trakcie kompleksowego serwisu warto przyjrzeć się ogólnej kondycji obręczy. Koła powinny się kręcić gładko i cicho. Jeżeli po ich zakręceniu słyszysz szum lub wyczuwasz nadmierny luz, to konieczne może być smarowanie łożysk lub kontrola stożków kół. 

W trakcie profesjonalnego serwisu powinno się również zwrócić uwagę na centryczność kół. W celu jej sprawdzenia wystarczy, że zakręcisz kołem i patrząc na samą obręcz (nie oponę), sprawdzisz, czy nie ma ona bicia w żadnej z płaszczyzn. Centrowanie koła jest dość precyzyjną czynnością, dlatego jeśli nie masz w tym doświadczenia, może lepiej jest powierzyć ją profesjonalistom, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że taka usługa niewiele kosztuje. Serwis roweru polegający na centrowaniu jednego koła to wydatek około 50 zł.

Ostatni etap – dodatkowe elementy

Powyżej wymieniliśmy podstawowe kroki, które powinien zawierać w sobie profesjonalny serwis. Rowery w zależności od swojego przeznaczenia posiadają jednak różne wyposażenie. Dlatego kompleksowy serwis powinien również objąć np. przegląd amortyzatora, oświetlenia, odblasków, licznika i innych elementów, o ile rower jest w nie wyposażony.

serwis-rowery

Profesjonalny serwis roweru – podsumowanie 

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już więcej na temat tego, jak zadbać o swoje dwa kółka oraz co obejmuje ich profesjonalny serwis. Rowery, które są regularnie serwisowane, odwdzięczają się bezawaryjną eksploatacją. Właśnie dlatego warto przynajmniej dwa razy do roku przeprowadzać kompleksowy przegląd swojego sprzętu. Dzięki temu zabezpieczysz się przed wieloma usterkami, które potrafią zrujnować niejedną wycieczkę rowerową, czy trening.

Miej świadomość tego, że profesjonalny serwis możesz przeprowadzić samodzielnie, jeżeli tylko dysponujesz właściwą wiedzą i umiejętnościami oraz masz dostęp do odpowiednich narzędzi czy części zamiennych. Jeżeli chcesz rozbudować swój domowy serwis tak, by móc samodzielnie wykonywać przegląd roweru, to koniecznie zapoznaj się z ofertą sklepu Sprint-Rowery. Znajdziesz w niej narzędzia oraz akcesoria, które pozwolą Ci czerpać maksymalną satysfakcję z pracy przy własnym rowerze.

Polecane produkty