Ładuję...

Rower bez łańcucha – czym jest i jak działa?

03/07/2023
Rower bez łańcucha – czym jest i jak działa?

Daj mi pasek, a zmienię świat rowerowy! Wielu entuzjastów dwóch kółek zaczyna przekonywać się do tego innowacyjnego rozwiązania. Ale czy rower bez łańcucha to tylko chwilowy trend, czy może zupełnie nowe podejście do jazdy na rowerze? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Rower bez łańcucha – poznaj bliżej to rozwiązanie ze świata jazdy na dwóch kółkach.
  2. Jak działa rower bez łańcucha? Hit czy kit?
  3. Napęd rowerowy bez łańcucha – czy to rozwiązanie dla Ciebie?
  4. Zakończenie

Rower bez łańcucha – poznaj bliżej to rozwiązanie ze świata jazdy na dwóch kółkach.

Na pierwszy rzut oka, rower bez łańcucha wydaje się być rowerem z przyszłości. Bez żadnego widocznego łańcucha, jak to możliwe, że nadal jedzie?

To wszystko dzięki pasowi Gatesa, który zastępuje tradycyjny napęd łańcuchowy.

Rower bez łańcucha – nowość czy stara technologia? Trzeba jasno powiedzieć, że rower napędzany paskiem Gatesa nie jest zupełnie nowym podejściem i zdecydowanie ta technologia nie należy do najnowocześniejszych systemów. Napędy rowerowe bez łańcucha pojawiły się już w XIX wieku, choć były mniej stabilne i praktyczne niż obecnie. Dziś, dzięki zaawansowanym technologiom, rower z napędem na pasek to coraz popularniejsze rozwiązanie, które staje się doskonałą alternatywą dla klasycznego napędu łańcuchowego.

Podczas gdy tradycyjne rowery wykorzystują łańcuch jako główny element napędowy, rower bez łańcucha zastępuje go paskiem napędowym. Kluczowym elementem tego systemu jest pasek Gatesa, który zastępuje konwencjonalny napęd łańcuchowy.

Pasek Gatesa to innowacyjna technologia, która zmienia sposób, w jaki rowery są napędzane. Metalowy łańcuch zastąpiony jest paskiem z wytrzymałego, elastycznego materiału, który jest odporny na ścieranie i nie sprawia trudności przy serwisowaniu.

Rower z napędem na pasek

Jak działa rower bez łańcucha? Hit czy kit?

Rower z paskiem napędowym typu Gatesa działa na zasadzie transferu energii z korby rowerowej do koła. Pasek zębaty pomaga przenieść energię, dzięki czemu skutecznie zastępuje tradycyjny łańcuch. 

Wał napędowy, którym jest pasek Gatesa, składa się z elastycznego i wytrzymałego materiału, często z włókien karbonowych, które są znane ze swojej siły i lekkości. Zamiast metalowych ogniwek i rolek, które tworzą łańcuch, pasek Gatesa ma szereg zębów, które wpasowują się w rowki na zębatkach korby i piasty tylnej. Dzięki temu napęd jest cichszy, czystszy i wymaga mniej konserwacji niż tradycyjny napęd łańcuchowy.

Pasek nie wymaga smarowania, a jego konstrukcja z włókien karbonowych sprawia, że jest odporny na warunki zewnętrzne, np. na pogodę i korozję, co przekłada się na dłuższą żywotność. Pomimo tych korzyści, rower napędzany za pomocą paska Gatesa wymaga specjalnej konstrukcji ramy rowerowej, która umożliwia jego demontaż, co może stanowić barierę dla niektórych rowerzystów.

Rozwiązanie to nie nadaje się także do wszystkich typów rowerów. Znajdziemy je głównie w rowerach miejskich i rowerach fitness z wyższej półki.

Przeczytaj także: Czym czyścić łańcuch rowerowy? Przegląd najlepszych środków i sposobów czyszczenia

Rower bez łańcucha – cena roweru

Jakie są zalety i wady napędu z pasem Gates’a

Konserwacja ograniczona do minimum: Paski Gatesa nie wymagają smarowania, co jest konieczne dla tradycyjnych łańcuchów. W efekcie jest trudniej się ubrudzić, a napędy tego typu są odporne na działanie warunków atmosferycznych.

Dłuższa żywotność: Dzięki wytrzymałym materiałom, takim jak włókna węglowe, paski Gatesa są bardziej odporne na zużycie i korozję, co przekłada się na dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych łańcuchów.

Szacuje się, że jeden pasek ma żywotność dwóch, a nawet trzech klasycznych łańcuchów.

Cichsze działanie: Paski Gatesa działają cicho, co stanowi dużą zaletę dla rowerzystów, którzy cenią sobie spokój i ciszę podczas jazdy.

Są pewne ograniczenia tego rozwiązania, które powodują, że nie jest ono dobre dla każdego.

Wyższy koszt: Pasek Gatesa i rower bez łańcucha – cena paska może niektórych zaskoczyć. W Polsce, na przykład, pasek Gatesa kosztuje około 350-400 złotych, podczas gdy nawet droższe łańcuchy można kupić za około 150-200 złotych​.

Wymagana specjalna konstrukcja ramy: Specjalna konstrukcja ramy roweru to podstawa, by móc myśleć o wymianie łańcucha na pasek Gatesa. Rama powinna być tak skonstruowana, by z łatwością umożliwiała demontaż paska. Nie każdy rower może zostać przekształcony na taki, który napędzany jest tym systemem.

Potrzeba precyzyjnej regulacji: Pasek Gatesa wymaga precyzyjnej regulacji napięcia, aby działała poprawnie. Zbyt luźny pasek może skutkować przeskokami, a zbyt napięty zwiększa obciążenie łożysk i może skrócić ich żywotność.

Konieczność używania skrzyni biegów: Konstrukcja pasków Gatesa wyklucza użycie klasycznej kasety, która służy do zmiany biegów. Rozwiązaniem są rowerowe skrzynie biegów zamknięte w piaście, czyli tak zwane piasty planetarne (np. Shimano Nexus). Również można całkowicie zrezygnować z przełożeń w rowerze.

Rowery z paskiem napędowym

Napęd rowerowy bez łańcucha – czy to rozwiązanie dla Ciebie?

Na rowery bez łańcucha natkniesz się przede wszystkim wtedy, gdy będziesz szukać roweru do jazdy po mieście, lub takiego, który pomoże Ci w zrzuceniu kilku kilogramów. Jakie są propozycje na rynku? 

Turystyczny rower miejski - Trek District 4 Equipped

TREK jako czołowy producent rowerów od kilku sezonów zaczął proponować pas Gates’a w niektórych swoich rowerach. Seria District jest tego przykładem.

District 4 to przede wszystkim wydajny rower miejski. Rower z napędem paskowym, jakim jest District 4 zbudowano na wytrzymałej i wygodnej ramie aluminiowej z Alpha Gold Aluminium. Ponadto ma spory zapas limitu wagowego, który pozwala na przewożenie dodatkowego bagażu.

Wersja „equipped” wyposażona jest w niezbędne dodatki do jazdy po mieście, takie jak oświetlenie zasilane z prądnicy, błotniki i bagażnik zgodny z systemem MIK. Dzięki temu możemy stosować dedykowane akcesoria TREK, takie jak torby i sakwy.

Gdy połączymy te możliwości z niemal bezobsługowym napędem, który wykorzystuje pas Gates’a i 8 biegową piastą Shimano Alfine, to nagle okaże się, że mamy do czynienia z jednym z bardziej przemyślanych rowerów turystycznych, jakie można spotkać na rynku.

Rower bez łańcucha – ciekawostka

Pas Gates’a połączony z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi Shimano MT200 sprawia, że to świetna propozycja dla kogoś, kto szuka bezobsługowego roweru odpornego na warunki atmosferyczne.

Elektryczny rower miejski bez łańcucha - Trek Allant+ 9

Producenci rowerów elektrycznych coraz chętniej sięgają po pas Gates’a, gdyż w połączeniu z silnikiem elektrycznym daje to świetną, niemal bezobsługową maszynę do pokonywania kilometrów w mieście.

Allant 9+ jest przykładem dobrego kompromisu pomiędzy rowerem miejskim, trekkingowym i elektrycznym. W każdej z tych ról sprawdzi się dobrze, a użytkownik będzie z niego zadowolony.

Geometria ramy pozwala na wygodną jazdę w mieście. Chwyt kierownicy jest dość wysoki, a plecy wyprostowane. Zainstalowany bagażnik pozwala na wykorzystanie roweru do transportu dodatkowego bagażu, a błotniki chronią nas przed skutkami opadów.

Sercem Trek Allant 9+ jest wysokiej klasy rama z hydroformowanego aluminium. Jak wszystkie ramy tego producenta, jest ona objęta dożywotnią gwarancją. W dolnej rurze ukryta została bateria 625WH, a wszelkie przewody zostały poprowadzone wewnętrznie, co nadaje temu e-bike eleganckiego wyglądu.

Okolice supportu skrywają silnik Bosch Performance line CX. Wspomaganie działa w charakterze „pedelec”, czyli dostarcza mocy w momencie nacisku na korbę.

Inteligentny system i duży wyświetlacz zainstalowany na kierownicy pozwalają na dopasowanie charakterystyki pracy napędu do swoich preferencji.

Zastosowany pas Gates’a sprawia, że z czynności serwisowych zostaje przy tym rowerze tak naprawdę tylko ładowanie baterii i okresowe przeglądy.

Komponenty, które użyto w Allant 9+ są najwyższej jakości w segmencie rowerów miejskich, od amortyzatora SR Suntour XCR, po piastę z przekładnią wewnętrzną NuVinci Enviolo CVT.

Kupując ten sprzęt, kupujesz rower na długie lata eksploatacji, a Twój samochód częściej postoi w garażu.

Przeczytaj także: Jak założyć łańcuch na rowerze? Instrukcja krok po kroku

Rower elektryczny Trek Allant+ 9 2023

Wolę rower z łańcuchem

Pas Gates’a nie jest wymagany do tego, by cieszyć się dobrym rowerem.

Bez trudu znajdziesz rowery, które pomimo klasycznego napędu łańcuchowego potrafią zaoferować wysoki stopień niezawodności i radości z jazdy.

Dobry i niedrogi rower na dojazd do pracy – Polygon Path 3

W przypadku roweru tego typu klienci mogą liczyć na dwie najbardziej pożądane cechy – tanio i dobrze!

Mamy tutaj dobrej klasy ramę z aluminium AL6, która projektowana była z myślą o jeździe w mieście. Geometria jest kompromisem pomiędzy jazdą sportową, a komfortem, jaki dają rowery miejskie. Ładny lakier i wewnętrzne prowadzenie linek sprawiają, że Path 3 przyciąga wzrok i jak na rower z tego segmentu cenowego prezentuje się bardzo ładnie.

Zastosowane komponenty napędu produkowane są przez Shimano. Połączenie serii Acera i Altus w układzie 3x9 sprawia, że serwis jest niedrogi, a części te nie mają skomplikowanej budowy, więc można to zrobić nawet samemu.

Zastosowane tarczowe hamulce Shimano MT201 poradzą sobie świetnie w rekreacyjnej jeździe i lekkim deszczu.Polygon użył w Path 3 podstawowych komponentów, gdyż jest to rower skierowany do kogoś, kto szuka roweru do jazdy rekreacyjnej. Dzięki temu rower jest prosty w obsłudze, bezpieczny i niedrogi. Bez problemu założysz do niego bagażnik i błotniki, a wtedy stanie się szybkim „mieszczuchem”.

Brak pasa Gates’a nie sprawia, że nie dojedziesz nim do pracy lub na lody z dziećmi.

Rower fitness Polygon Path 3

Zakończenie

Na stronie naszego sklepu internetowego znajdziesz rowery z łańcuchem i NieŁańcuchem. Podpowiadamy też, że są takie z promocjami i NiePromocjami, a na YouTube znajdziesz rowery z Kamilem i NieKamilem. Tym bardziej zapraszamy!

Do następnego!