Ładuję...

Twój rower skrzypi podczas pedałowania? Pomożemy!

05/04/2024
Twój rower skrzypi podczas pedałowania? Pomożemy!

Jeśli Twój rower skrzypi, to najwyższy czas, by poświęcić mu trochę czasu i wyeliminować usterkę. W tym artykule podpowiemy, dlaczego rower skrzypi podczas pedałowania i jak sobie z tym poradzić.

Spis treści:

  1. Rower skrzypi? Najwyższy czas na serwis!
  2. Rower skrzypi podczas pedałowania – jak znaleźć źródło?
  3. Skuteczne sposoby na eliminowanie skrzypienia. Jak dbać o rower?
  4. Kiedy skorzystać z pomocy profesjonalisty?

skrzypienie-pedalow-w-rowerze

Rower skrzypi? Najwyższy czas na serwis!

Jest piękna pogoda, masz ochotę pojeździć rowerem po lesie, aż tu nagle ciszę zagłusza skrzypienie roweru. Raz dziwne głosy wydobywają się z napędu podczas pedałowania, a innym razem w momencie, gdy jedziesz po nierównej drodze. Przyczyn może być wiele, ale jedno jest pewne – kiedy rower skrzypi, woła o pomoc. A jeśli użyć mniej dramatycznej narracji – informuje, że pora odwiedzić serwis rowerowy.

Jednak nie ma co ukrywać, wielu rowerzystów z różnymi problemami lubi radzić sobie na własną rękę. Dokładnie to samo możesz zrobić również Ty, jeśli Twój rower skrzypi. W dalszej części tekstu przyjrzymy się dokładnie, z jakich miejsc może dochodzić skrzypienie, co na to wpływa, a także weźmiemy pod uwagę inne, dziwne dźwięki, które mogą świadczyć o konieczności serwisowania. 

Rower skrzypi podczas pedałowania – jak znaleźć źródło?

Źródła niechcianych dźwięków mogą być różne. Na szczęście w przypadku gdy pojawiają się w konkretnych sytuacjach np. podczas pedałowania, o wiele łatwiej o diagnozę i eliminację problemu. Poniżej dowiesz się, jak pozbyć się irytujących dźwięków podczas jazdy.

Kontrola pedałów i suportu

Jeśli podczas pedałowania z jednośladu dobiegają podejrzane dźwięki, bardzo możliwe, że winne temu są same pedały. Możesz sprawdzić to w łatwy sposób na postoju – po prostu zakręć nimi i zobacz, czy faktycznie to one odpowiadają za głośną pracę. Zlokalizowanie problemu to już połowa sukcesu, a teraz dobrze byłoby się go pozbyć, by nie przeszkadzał podczas jazdy.

Do odkręcenia pedałów w rowerze potrzebny będzie Ci klucz płaski lub imbusowy, w zależności od tego, jaką śrubą są przykręcone. Musisz pamiętać, że są to elementy, które wyraźnie dzielimy na lewy i prawy, a to dlatego, że mają inne gwinty. Jeśli przykręcisz je odwrotnie, możesz nawet uszkodzić gwint i w niektórych przypadkach konieczna może być nawet wymiana części.

Klucz połóż na śrubie i kręć pedałem w stronę tyłu roweru do momentu, aż go odkręcisz. Niestety czasami łatwe jest to tylko w praktyce, ponieważ gwint może być zapieczony, a to wydłuży cały proces. Pomocne będą środki chemiczne, jak np. odrdzewiacz, który możesz zaaplikować w okolicę gwintów. Czasem nawet trzeba dać popracować olejowi przez całą noc i dopiero wtedy będziesz w stanie odkręcić pedały. Ponadto możesz skorzystać z przedłużki do kluczy, by zwiększyć dźwignię, a to da Ci większe szanse na powodzenie. 

Kiedy już zadanie zakończy się sukcesem, nasmaruj gwinty smarem, a dzięki temu pedały przestaną skrzypieć podczas jazdy. Ponadto sprawi to, że w przyszłości odkręcisz je o wiele łatwiej i szybciej. A jeśli Twoje usilne próby nie przynoszą efektu, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu rowerowego – serwisanci mają swoje patenty na zapieczone gwinty.

Nie musisz szukać daleko, by znaleźć kolejnego potencjalnego winowajcę skrzypienia czy trzasków podczas jazdy, a może nim być suport. To element łączący korbę z ramą roweru, a składa się między innymi z łożysk, które umożliwiają lekkie i płynne obracanie się korby. 

Jeśli czujesz nadmierny opór podczas kręcenia pedałami lub wyczuwasz luzy, prawdopodobnie jest to związane z usterką tego elementu. Zbyt słabe dokręcenie części napędu, może objawiać się właśnie skrzypieniem. Jednak rozebranie suportu, w celu sprawdzenia jego stanu, wymaga już posiadania specjalistycznych narzędzi. Dlatego zalecamy, żeby przed zabraniem się za naprawę, skonsultować to z serwisem rowerowym. Doświadczeni serwisanci ocenią, czy konieczna jest wymiana całego komponentu, czy może wystarczy zastąpić mniejsze elementy nowymi.

Komplet pedałów zatrzaskowych Trek Line Elite

rower-skrzypi

Stwierdzasz, że pedały nadają się już do wymiany? Zwróć uwagę na Trek Line Elite, które wyróżniają się technologią zatrzaskową, a to zapewni Ci niezawodne połączenie pomiędzy butami i rowerem, a także sprawdzi się podczas najbardziej wymagających tras. 

Suport Shimano BB-MT501 HOLLOWTECH II, 68 / 73mm (BSA)

skrzypienie-amortyzatora-w-rowerze-1

Suport musisz dopasować do swojego roweru, dlatego zwróć uwagę na jego parametry, gdyż nie jest to uniwersalna część. A kiedy zaczniesz przeglądać dostępne komponenty, sprawdź Shimano Hollowtech II, czyli suport, który stworzony jest z myślą o maksymalnej wydajności i niezawodności, na co wpływa bardzo solidna konstrukcja.

Sprawdzenie i regulacja łańcucha

Rower skrzypi podczas pedałowania? Kolejną częścią, która może być źródłem  nieprzyjemnych dźwięków, jest łańcuch. Bardzo często wpływa na to brak odpowiedniego nasmarowania lub duże zabrudzenie, czasem jednak może świadczyć już o dużym zużyciu tego elementu.

W pierwszej kolejności oczyść łańcuch. Możesz użyć do tego specjalnego środka do czyszczenia łańcucha lub benzyny ekstrakcyjnej. Potrzebna będzie też szczotka, która pomoże Ci bez większych problemów pozbyć się brudu. Czyszczenie nie jest trudnym zadaniem, ale może okazać się czasochłonne w zależności od tego, jak bardzo ogniwa są zabrudzone. 

Teraz czas na najważniejszą część – smarowanie łańcucha. Przede wszystkim musisz użyć odpowiedniego preparatu, ponieważ dobiera się go w zależności od warunków jazdy. W okresie jesienno-zimowym lepiej sprawdzi się smar przystosowany do dużej wilgoci, w ciepłym okresie lepszy może być zaś olej do suchych warunków. Kompromisem jest uniwersalny smar, który sprawdzi się w każdych warunkach.

Olej do łańcucha Weldtite Pure Bike Oil 150ml

rower-skrzypi-2

To właśnie olej, który sprawdzi się niezależnie od warunków pogodowych, doskonale smarując i chroniąc łańcuch. Zapewni Ci to wysoki komfort jazdy, a Ty nie będziesz musiałzastanawiać się czy wybrać asfaltową drogę, czy błotnistą ścieżkę leśną.

A w jaki sposób smarować łańcuch? Wystarczy mała kropelka do każdego ogniwa. Każde oczko musi być nasmarowane, a więc nie pozostaje nic innego, jak robić to do momentu, aż wrócisz do pierwszego. Możesz zacząć od spinki łańcucha, ponieważ będzie ona dobrym wyznacznikiem miejsca, w którym zaczniesz. Nadmiar smaru wytrzyj szmatką – jeśli jest go zbyt dużo, brud bardzo szybko ponownie się przyklei i pozostanie tylko powtórzenie procesu.

Oprócz czyszczenia i smarowania łańcucha ważne jest też sprawdzenie jego stanu technicznego. Nie powinien być nadmiernie rozciągnięty, a by sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest, użyj miernika zużycia. Jeśli okaże się, że łańcuch jest nadmiernie zużyty, nie pozostanie nic innego, jak jego wymiana. Ponadto zwróć uwagę, czy nie jest gdzieś pęknięty lub skrzywiony – w takim wypadku również trzeba wymienić komponent na nowy.

Ocenienie stanu zębatek i kasety

Działanie łańcucha jest bezpośrednio powiązane z zębatkami korby i kasety. Dlatego, kiedy już zabierasz się za czyszczenie ogniw, przy okazji warto porządnie przemyć wszystkie pozostałe elementy układu napędowego. Na nic zda się czysty łańcuch, jeśli będzie się poruszał po zabrudzonych koronkach. Możesz użyć do tego tych samych środków i akcesoriów, co w przypadku łańcucha.

Zęby koronek nie powinny być nadmiernie starte, ani też pęknięte. Więc jeśli dostrzeżesz, że uszkodzenia są już zbyt duże, również i te elementy trzeba będzie wymienić. Niektórzy producenci umożliwiają wymianę poszczególnych koronek, a czasem nawet i zębatek, więc niekoniecznie musisz wymieniać całą korbę lub kasetę. Mimo wszystko zaleca się, by wraz ze zmianą łańcucha, założyć także nowe tarcze, ponieważ starsze elementy mogą zbyt szybko zużywać nowe.

rower-skrzypi

Skuteczne sposoby na eliminowanie skrzypienia. Jak dbać o rower?

Jak widzisz, skrzypienie roweru najczęściej jest spowodowane nieodpowiednią konserwacją lub zużyciem niektórych części napędu. By uniknąć tych dźwiękowych ostrzeżeń w przyszłości, lepiej regularnie dbać o rower i zawczasu usuwać potencjalne usterki. Tak naprawdę wszystko w Twoich rękach. Na co musisz zwracać uwagę podczas regularne eksploatacji? 

Konserwacja i czyszczenie

Konserwacja i czyszczenie to podstawa, jeśli chcesz, by rower odwdzięczył się bezawaryjną jazdą. Zaleca się, myć rower nawet po każdej trasie, z naciskiem na dni, kiedy warunki pogodowe mocno dają się we znaki. Do układu napędowego czy hamulców dostaje się wtedy dużo wody i błota, a to bezpośrednio wpływa na szybsze zużywanie się części, a także niechciane dźwięki.

A kiedy Twój rower jest już czysty, wtedy pora na smarowanie. Szczególnie musisz zawracać uwagę na wszystkie elementy ruchome, jak wspomniany już wcześniej łańcuch, który bardzo często jest głównym winowajcą niepożądanych dźwięków z układu napędowego. Jeśli utrzymasz go w dobrym stanie, odwdzięczy się dłuższą i bezawaryjną pracą.

Monitorowanie śrub

Oprócz tego regularnie sprawdzaj, czy śruby w układzie napędowym są odpowiednio dokręcone. Czasami któraś z nich może się poluzować, a to już krótka droga do uszkodzenia komponentów. Z reguły wystarczy posiadanie w domu zestawu kluczy imbusowych lub płaskich, by ekspresowo poradzić sobie z dokręcaniem śrub.

Regulacja przerzutek i hamulców

Od czasu do czasu trzeba wyregulować przerzutki i hamulce, a ich nieprawidłowe działania również może objawić się skrzypieniem, piskami lub trzaskaniem. Nie ma co ukrywać, że są to kluczowe elementy roweru, dlatego szczególnie trzeba dbać o ich stan. Tym bardziej że wymiana nie należy do najtańszych czynności serwisowych.

Przeglądy

Warto też nie zapominać o przeglądach serwisowych, gdzie mechanicy robią ogólną kontrolę stanu technicznego roweru i są w stanie odpowiednio szybko wyłapać zużywanie się komponentów. W zależności od tego, jak często jeździsz na rowerze, zaleca się, by chociaż raz w roku, podczas rozpoczęcia sezonu rowerowego oddać rower do serwisu.  Z drugiej strony, jeśli masz czas i wiedzę, nic nie stoi na przeszkodzie, by z coroczną konserwacją poradzić sobie samemu.

skrzypienie-amortyzatora-w-rowerze

Rower skrzypi podczas pedałowania – kiedy skorzystać z pomocy profesjonalisty?

Wiele czynności związanych z serwisem roweru wykonasz na własną rękę. Niektóre nie wymagają specjalistycznych narzędzi czy wiedzy, ale z innymi lepiej udać się do serwisu rowerowego. Odkręcanie korby czy suportu może już wymagać pomocy mechanika. Z czyszczeniem łańcucha czy regulacją przerzutek większość entuzjastów jednośladów radzi sobie jednak na własną rękę.

Jeśli potrzebujesz pomocy profesjonalistów, skorzystaj z usług naszego serwisu rowerowego oraz odwiedź nasz sklep, gdzie znajdziesz najwyższej jakości części i akcesoria.

Polecane produkty