Ładuję...

Ulepsz swój rower: regulacja amortyzatora sprężynowego dla lepszej wydajności

15/01/2024
Ulepsz swój rower: regulacja amortyzatora sprężynowego dla lepszej wydajności

Amortyzator w rowerze to jeden z najważniejszych elementów, który zapewnia nie tylko wygodę i komfort jazdy, ale także poprawia jej bezpieczeństwo. To również część pojazdu uznawana za jedną z najbardziej skomplikowanych w jednośladach. Zastanawiasz się, jaki wybrać rower w zależności od stylu jazdy? Na co zwrócić szczególną uwagę? I wreszcie jak ustawić amortyzator w rowerze? Na te pytania odpowiadamy w poniższym tekście. 

Spis treści:

  1. Jak poprawić komfort jazdy? Pomyśl o dobrym amortyzatorze
  2. Amortyzator elastromerowo-sprężynowy
  3. Amortyzator powietrzny i olejowo-powietrzny
  4. Podstawy amortyzatora sprężynowego
  5. Regulacja amortyzatora sprężynowego – pojęcia, które powinieneś znać
  6. Krok po kroku: regulacja amortyzatora sprężynowego w rowerze
  7. Wskazówki dla zaawansowanych
  8. Już wiesz, jak ustawić amortyzator sprężynowy w rowerze i dobrać go do stylu jazdy!

jak-ustawic-amortyzator-w-rowerze

Jak poprawić komfort jazdy? Pomyśl o dobrym amortyzatorze

Możemy wyróżnić kilka punktów, które sprawią, że jazda na rowerze będzie zdecydowanie bardziej komfortowa. Do tych bardziej ogólnych, zalicza się przede wszystkim odpowiedni dobór trasy. Różnorodność terenu ma ogromny wpływ na doświadczenie jazdy, a odpowiednio dostosowana droga daje wiele możliwości. Począwszy od płynnego przemieszczania się po malowniczych ścieżkach leśnych, przez ekscytujące zjazdy na górzystych trasach, aż po komfortową jazdę po gładkich ścieżkach miejskich. Dzięki zróżnicowanym trasom rowerowym kolarz może cieszyć się pełną gamą wrażeń, dopasowując swoje wybory do aktualnych umiejętności, preferencji i poziomu kondycji fizycznej. 

To nie wszystko. Mając na uwadze aspekty techniczne, należy skoncentrować również się na kierownicy jednośladu. Odpowiednie ustawienie to jeden z elementów do osiągnięcia wygody i kontroli nad rowerem. Dobrze dostosowana kierownica może znacząco poprawić doświadczenia podczas jazdy, pozwalając jednocześnie na utrzymanie stabilnej pozycji. 

To samo się tyczy ciśnienia opon w Twoich dwóch kółkach. To często niedoceniany element, choć ma ogromny wpływ na komfort jazdy. Wiedza o odpowiednim ciśnieniu i regularne jego sprawdzanie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na redukcję oporu toczenia. Przekłada się to na lepszą efektywność podróży. 

Regulacja wysokości siodełka to kolejny aspekt, które warto dostosować do własnych preferencji i wzrostu. Prawidłowe ustawienie wpływa na wygodę, a poza tym dodatkowo na sprawność pedałowania. Jest to istotne dla efektywności pracy mięśni zwłaszcza podczas długich tras. 

I wreszcie, następnym niezwykle istotnym elementem wpływającym na komfort jazdy jest amortyzator rowerowy. Dostosowany do warunków terenowych, może znacznie poprawić odczucia podczas jazdy po nierównościach, absorbując wibracje i wstrząsy. Właśnie dlatego powinieneś zadbać o odpowiedni dobór i konserwację amortyzatora. Pozwoli Ci to z pewnością uczynić każdą trasę jeszcze przyjemniejszą.

Możemy wyróżnić cztery rodzaje amortyzatorów: sprężynowe, elastomerowo-sprężynowe, olejowo-powietrzne i powietrzne. Pierwszemu z nich przyjrzymy się dokładniej w dalszej części naszego tekstu. 

Przeczytaj także: Tani, dobry rower – czy to możliwe?

jak-ustawic-amortyzator-sprezynowy-w-rowerze

Amortyzator elastromerowo-sprężynowy 

Amortyzator elastomerowo-sprężynowy możesz zazwyczaj znaleźć w tańszych lub starszych modelach jednośladów. Działa na zasadzie elastomeru, tworzywa o dużej elastyczności, który po ściśnięciu wraca do pierwotnej formy, pochłaniając energię. Niestety nie sprawdzi się on, gdy będziesz ruszał na trasę zimą. W niskich temperaturach elastomery stają się sztywne, co ogranicza użyteczność w zawieszeniach. W takiej sytuacji tłumienie kompresji i odbicia z pewnością nie będą działały tak, jak latem. 

Amortyzator powietrzny i olejowo-powietrzny

W amortyzatorach powietrznych sprężone w cylindrze powietrze, pod wpływem ruchu ulega sprężaniu i rozprężaniu, zaś w olejowo-powietrznych pojawia się dodatkowo olej, przepływający przez otwory goleni. Tam tłumi energię, umożliwiając precyzyjną kontrolę pojazdu przez użytkownika. 

Podstawy amortyzatora sprężynowego 

Amortyzator ze sprężyną stalową należy do mniej skomplikowanych konstrukcji, którą można napotkać wśród popularnych rowerów. Jego działanie zależne jest od sprawnego funkcjonowania sprężyny, ulegającej ugięciu w określonym stopniu. Przyjrzyjmy się, jakie zalety oraz wady ma to rozwiązanie techniczne. Z pewnością ułatwi Ci to wybór sprzętu do codziennej jazdy i treningów. 

Prosty mechanizm działania sprawia, że są łatwe w obsłudze i serwisowaniu. Jest to dużym plusem dla osób, które cenią sobie bezproblemową konserwację. Doceniana jest także wydajność amortyzatorów sprężynowych. Z pewnością zwrócą uwagę osób poszukujących trwałego rozwiązania, a jednocześnie nietraktujące jazdy na rowerze, jako jedynego możliwego sposobu na poruszanie się pomiędzy dwoma punktami. Dodatkowo tego rodzaju amortyzatory są powszechnie stosowane w podstawowych rowerach rekreacyjnych, co zwiększa ich dostępność na rynku. 

Mimo tych zalet amortyzatory sprężynowe posiadają też pewne wady. Ich znaczącą niedogodnością jest duża masa, co wpływa negatywnie na wagę roweru. Komfort jazdy jest niższy w porównaniu do zaawansowanych systemów tłumienia wstrząsów, ponieważ sprężynowanie nie zastępuje pełnowartościowego systemu tłumienia. Regulacje w tego typu modelach są mniej precyzyjne, co może być uciążliwe dla rowerzystów o szczególnych preferencjach. 

Z czego składa się amortyzator sprężynowy? To połączenie jednej lub dwóch sprężyn, które zostały umieszczone w goleniach, a resorem jest stalowa sprężyna. Tłumienie kompresji odbywa się poprzez opór cierny goleni i gumowego ochraniacza. 

Zobacz także: Tani rower elektryczny – ranking 

jak-ustawic-amortyzator-w-rowerze

Regulacja amortyzatora sprężynowego – pojęcia, które powinieneś znać

Analizując ciekawe zagadnienie, jakim jest regulacja amortyzatora sprężynowego w rowerze, powinieneś poznać kilka podstawowych pojęć. Pomogą Ci one zrozumieć, co mówi do Ciebie mechanik rowerowy, gdy przytrafi Ci się awaria i konieczna będzie naprawa pojazdu. 

Tłumienie odbicia odpowiada za tempo, w jakim amortyzator wraca do swojego pierwotnego stanu po ugięciu. Jak to wygląda w praktyce? Zbyt szybkie odbicia utrudniają kontrolę nad rowerem. Staje się wtedy nieprzewidywalny, traci przyczepność, a przez to robi się niebezpiecznie na dynamicznej trasie ze sporymi nierównościami. 

Z drugiej strony zbyt wolne tłumienie odbicia sprawia, że po przejechaniu jednej nierówności amortyzator nie ma czasu, aby odpowiednio rozprężyć się przed kolejnym wstrząsem. Prowadzi to do tego, że komfort jazdy jest całkowicie utracony, bowiem w pewnym momencie rowerzysta może mieć już wrażenie, jakby amortyzatorów w ogóle nie posiadał. 

Inne pojęcie, z którym możesz się spotkać to skok amortyzatora. To odległość, jaką amortyzator może pokonać od pełnego sprężenia do rozprężenia. Innymi słowy, to maksymalna długość, jaką koło roweru lub innej jednostki może się unieść po pokonaniu przeszkody, lub nierówności terenu, zanim amortyzator osiągnie swoje pełne ugięcie. Skok amortyzatora wpływa na zdolność roweru do absorbowania wstrząsów i nierówności terenu. Ma to istotne znaczenie dla komfortu jazdy, przyczepności i kontroli nad jednośladem. Jednocześnie ma niebagatelny wpływ na styl jazdy, na jaki może pozwolić sobie właściciel jednośladu. 

Możesz również natrafić na tajemnicze określenie „SAG”. Co to takiego? Odnosi się ono do poziomu ugięcia amortyzatora pod wpływem ciężaru jeżdżącego rowerzysty. Kolarz może dostosować ustawienia SAG, regulując sprężyny w amortyzatorach lub widłach. Optymalne ustawienie SAG zależy od typu jazdy, terenu i preferencji danej osoby. Poprawne dostosowanie SAG pozwala na lepszą przyczepność, zwiększa komfort jazdy oraz efektywne absorbowanie wstrząsów i nierówności terenu.

Niektóre rowery oferują też udogodnienie, jakim jest blokada amortyzatora. Gdy jest aktywowana, amortyzator staje się sztywny, co jest przydatne w sytuacjach, gdzie zawieszenie nie jest potrzebne lub jest przeszkodą. Blokada amortyzatora pomaga kolarzom w efektywnym pokonywaniu obszarów, gdzie zawieszenie nie jest konieczne. Gdy teren staje się bardziej wymagający, rowerzysta może zwolnić blokadę, umożliwiając amortyzatorowi absorbować wstrząsy i nierówności terenu. Poprawia to komfort jazdy i przyczepność roweru.

jak-ustawic-amortyzator-sprezynowy-w-rowerze

Krok po kroku: regulacja amortyzatora sprężynowego w rowerze 

Z racji, że regulacja amortyzatora w rowerze przez niektórych może zostać uznana za zadanie dość skomplikowane, dobrym pomysłem może okazać się oddanie ukochanego jednośladu w ręce ekspertów. Jeśli natomiast chcesz sam dokonać tej czynności i jesteś gotowy, by na własną rękę zbadać SAG czy objętość komory powietrznej to nasze wskazówki pomogą Ci odpowiednio przeprowadzić cały proces. 

Zacznij od zmierzenia wspomnianej wartości SAG, czyli ugięcia wstępnego, spowodowanego wagą rowerzysty. Wybierz strój typowy dla swoich rowerowych wypraw – wkładając kask, buty, ochraniacze i napełniony plecak swoimi stałymi towarzyszami podróży – wodą, przekąskami, a nawet drobnymi narzędziami. Wszystkie dodatkowe kilogramy mają znaczenie dla właściwego dostosowania zawieszenia. Dokładnie sprawdź i odkręć regulacje w amortyzatorze, zaczynając od ustawień zerowych. Następnie zajmij pozycję do jazdy na rowerze lub po prostu przejedź się na swoim jednośladzie. Pozwól amortyzatorowi się wgnieść oraz ustabilizować na wybranym poziomie. 

W kolejnym kroku skup się na tłumieniu powrotu. W jego ustawieniu kluczowe znaczenie będzie miał charakter tras, po których najczęściej się poruszasz. Gdy wybierasz offroad i drogi często wyłożone kamieniami albo pełne dziur, istotne jest, aby amortyzator powracał szybko, umożliwiając skuteczne pokonywanie kolejnych przeszkód. Natomiast, gdy jeździsz po płaskich szosach, możesz tak ustawić regulacje, aby rower nie wyrzucał Cię zbytnio do góry niczym katapulta. 

Tłumienie powrotu najszybciej zmierzysz, stając obok roweru. Gwałtownym ruchem spróbuj oprzeć się na kierownicy, aby ugiąć resory. Spójrz, jak szybko się prostuje. Gdy znasz podłoże, na którym przyjdzie Ci się przemieszczać, ustaw odpowiednie tempo. Innym sposobem na skuteczny pomiar jest tak zwany test krawężnikowy. Powoli najedź na najbliższy krawężnik i zaobserwuj, jak szybko amortyzatory wracają do pierwotnej pozycji. 

Dostosowywanie tłumienia kompresji zazwyczaj występuje w amortyzatorach wyższej klasy. Masz możliwość regulacji w swoim amortyzatorze? Rozpocznij jazdę od ustawień całkowicie otwartych i obserwuj zachowanie pojazdu. Gdy „nurkuje” podczas hamowania lub na stromych zjazdach albo zawieszenie pracuje nazbyt aktywnie – zwiększ tłumienie wolnej kompresji. W przypadku gdy odczuwasz uderzenia amortyzatora podczas lądowań, przesuń regulacje w kierunku tłumienia szybkiej kompresji. 

Ostatnia modyfikacja jest zazwyczaj dostępna jedynie w zaawansowanych modelach. To tak zwana objętość komory powietrznej. Jej redukcja jest możliwa poprzez dodanie krążków umożliwiających zwiększenie oporu ugięcia w głębszych partiach skoku. Im bardziej agresywną jazdę preferujesz, tym objętość komory powietrznej musi być mniejsza. 

Wskazówki dla zaawansowanych 

Podstawy regulacji amortyzatora już znasz. Czas rozpocząć podróż po najlepszych produktach, które wniosą doznania z jazdy (oraz bezpieczeństwo) na wyższy poziom. Oto amortyzatory, które powinny przykuć Twoją uwagę. 

Amortyzator RockShox Judy Silver TK 29" 100 mm to rozwiązanie, którego projekt zapewnia użytkownikowi maksymalny komfort i pełną kontrolę podczas jazdy na trudnym terenie. Ze 100-milimetrowym skokiem amortyzacji idealnie dostosowuje się do nierówności terenu, zapewniając płynność i stabilność nawet na najbardziej wymagających trasach. 

regulacja-amortyzatora-w-rowerze

Amortyzator RockShox Paragon RL - Solo Air 28" 65 mm oferuje szeroki zakres regulacji, umożliwiając dostosowanie go do indywidualnych preferencji. Niezależnie od tego, czy wolisz sztywniejsze ustawienia dla zwiększonej efektywności pedałowania, czy miększe dla lepszej absorpcji wstrząsów – ten amortyzator pozwala dostosować jego działanie do własnego stylu jazdy i warunków terenowych.

regulacja-amortyzatora-w-rowerze

Szukasz budżetowego amortyzatora, który jednocześnie cechuje się najwyższą jakością wykonania? Amortyzator RockShox 30 Silver TK 26" 100 mm gwarantuje trwałość i niezawodność. Bez względu na to, czy ruszasz w góry, czy przed Tobą wymagająca trasa enduro, ten amortyzator jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu. Idealnie dopasuje się do Twoich preferencji. 

jak-ustawic-amortyzator-sprezynowy-w-rowerze

Masz dostępny większy budżet? Postaw na amortyzator RockShox SID SL Select RL 29" 100 mm – to nasza absolutna nowość. Gwarantuje niespotykaną dotychczas kontrolę nad Twoim ukochanym jednośladem i podoła rywalizacji nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych.

regulacja-amortyzatora-w-rowerze

Już wiesz, jak ustawić amortyzator sprężynowy w rowerze i dobrać go do stylu jazdy!

Mamy nadzieję, że lektura naszego tekstu pomogła Ci zrozumieć, jak poprawnie wyregulować ustawienia amortyzatorów w rowerze i co zrobić, by poprawić jego wydajność w zależności od rodzaju jazdy, którą preferujesz. Znasz też specjalistyczne pojęcia, takie jak tłumienie kompresji czy blokada amortyzatora. Masz jakieś wątpliwości i pytania? Odwiedź sklep internetowy Sprint-Rowery, a my pomożemy Ci w dobraniu roweru z odpowiednim amortyzatorem dla Ciebie.