Ładuję...

Gravel czy cross? Który model wybrać?

22/03/2024
Gravel czy cross? Który model wybrać?

Szukasz uniwersalnego roweru do jazdy w różnych warunkach? Gravel czy cross? Czym różnią się od siebie te propozycje i kto powinien po nie sięgnąć? Przeanalizujmy te dwie popularne kategorie modeli, by znaleźć ich mocne i słabe strony!

Spis treści:

  1. Gravel i cross
  2. Charakterystyka rowerów gravelowych
  3. Charakterystyka rowerów crossowych
  4. Gravel a cross – jak wybrać ?
  5. Wybór idealnego roweru dla Twojej pasji

gravel-czy-cross2

Gravel i cross

Rower crossowy i gravel to dwie opcje dla miłośników jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach. Z pozoru są to modele dla podobnej grupy rowerzystów, którzy chcą uniwersalnego sprzętu. Czy faktycznie tak jest?

Zarówno gravel, jak i cross mają najczęściej koła w rozmiarze 28 cali i terenowe opony, dzięki którym stabilnie jedzie się po piachu i szutrach.

Gravele charakteryzują się prostszą konstrukcją ramy, zbliżoną do szosowych. Posiadają sportową konfigurację przełożeń, często ze zestrojonym napędem 2 × 11 lub 1 × 12. Charakterystycznym ich elementem są gniazda montażowe, które pozwalają na dostosowanie roweru do swoich potrzeb za pomocą różnych akcesoriów.

Rowery crossowe zbliżone są geometrią do rowerów górskich. Siedzi się na nich wyżej niż na gravelu, a odcinek lędźwiowy jest bardziej wyprostowany podczas jazdy.

Przeważnie te rowery różnią się od siebie także widelcem – amortyzatory w crossach, zapewniają komfort na nierównościach. Podczas gdy ta sama część w gravelach zazwyczaj jest sztywna.

W sezonie 2024 coraz łatwiej znaleźć gravele z amortyzatorem o skoku 40 mm i jest to trend, który będzie się rozwijał.

Kolejną różnicą są kierownice. W crossach są proste, oferując tym samym wygodną pozycję. W gravelach często spotykane są kierownice typu „baranek” –  znane z rowerów szosowych.

Zobacz również: Co musisz wiedzieć o Trek FX Sport 4?

Charakterystyka rowerów gravelowych

Rower gravelowy, często określany mianem „szutrówki”, stanowi wyjątkową hybrydę pomiędzy rowerem szosowym a górskim. Głównym kryterium konstrukcyjnym sprzętu szutrowego, jest możliwość jazdy po zróżnicowanych trasach. Dobrze się sprawdza zarówno na asfalcie, jak i leśnych ścieżkach i polnych drogach.

Jego rama zbliżona jest do tego, co oferują rowery szosowe. Jednak geometria przypomina rower MTB. Górna rura najczęściej poprowadzona jest pod kątem, co zapewnia stabilność i komfort jazdy w terenie. Charakterystycznym elementem graveli jest kąt główki ramy, dzięki któremu przednie koło jest wysunięte do przodu. Poprawia to stabilność i ułatwia pokonywanie poprzecznych nierówności.

Gravele wyposażone są w szerokie opony, zwykle o szerokości 38-45 mm. Guma o tak wysokim profilu zapewnia dobrą przyczepność i amortyzację.

Co więcej, rowery gravelowe często dysponują licznymi punktami montażowymi, umożliwiającymi instalację błotników, bagażników i innych akcesoriów. Czyni je to idealnymi towarzyszami na wielodniowe wyprawy rowerowe.

Dzięki swojej wszechstronności gravel jest idealnym wyborem dla rowerzystów poszukujących jednego roweru do różnorodnych zastosowań, od codziennych dojazdów, przez weekendowe eskapady, aż po dalekie maratony.

Gravel Giant Revolt 1

Giant Revolt 1 to propozycja dla entuzjastów przygód na dwóch kołach, pragnących odkrywać nieznane trasy zarówno na asfalcie, jak i na mniej utartych ścieżkach. Szerokie opony, wygodna geometria i solidna konstrukcja to jego główne zalety.

gravel-czy-cross5

Gravel Giant Revolt 1 wyróżnia się nieco mniej sportową geometrią niż typowe rowery szosowe, co przekłada się na większy komfort podczas długich tras. To propozycja dla kogoś, kto większość czasu spędza na asfalcie, ale od czasu do czasu chce skorzystać z wszechstronności wspomnianego modelu.

Rama Revolt 1 wykonana została z wysokiej jakości aluminium produkcji Giant. Z przodu znajduje się widelec z włókna węglowego. Koła montowane są na sztywną oś QR12, co poprawia właściwości jezdne na szosie i w terenie.

Od strony osprzętu trudno się do czegokolwiek przeczepić, gdyż Giant Revolt 1 ma niemal kompletną grupę Shimano GRX400. Są to komponenty, które precyzyjnie wykonują swoje zadanie zarówno na asfalcie, jak i na szutrowych ścieżkach. Układ napędu to 2 × 10, dzięki czemu nawet mniej wprawieni rowerzyści odnajdą właściwe przełożenie podczas jazdy.

Fabryczna opona ma 38 mm szerokości. Według producenta rama pozwala na zamontowanie opon o rozmiarze aż 700 × 53 C. To dobra informacja dla miłośników terenowej jazdy.

Charakterystyka rowerów crossowych

Rower crossowy łączy w sobie elementy jednośladu szosowego i górskiego, oferując wszechstronność na różnych nawierzchniach. Choć często mylony z rowerami fitness, jest on bardziej zorientowany na komfort i uniwersalność. Znany jest także pod nazwą „rower trekkingowy”.

Posiada koła o średnicy 28 cali, podobnie jak rowery szosowe. Sprawdzą się one zarówno na długich trasach, jak i w dynamicznej miejskiej jeździe.

Konstrukcja ramy rowerów crossowych jest zazwyczaj łagodniejsza niż w rowerach gravelowych. Zwiększy to komfort podczas jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach. Sprzyja temu geometria, którą stosują producenci. Plecy rowerzysty podczas jazdy na crossie przyjmują zrelaksowaną pozycję zbliżoną do rowerów miejskich.

gravel-czy-cross3

Rowery trekkingowe często mają też szerokie opony (zwykle w zakresie 38-45 mm), które zapewniają przyczepność i amortyzację na różnorodnym terenie. Producenci wyposażają je w dodatkowe akcesoria zwiększające wygodę, takie jak przedni amortyzator lub amortyzowana sztyca.

W wielu przypadkach rower crossowy może być łatwo przystosowany do roweru turystycznego i w takiej roli sprawdza się znakomicie. Mimo braku gniazd montażowych, które oferują gravele, wcale wiele im nie ustępują w możliwościach przewożenia bagażu.

Bezsprzecznie zaletą dla wielu rowerzystów szukających uniwersalnego modelu będzie prosta kierownica, która jest łatwiejsza w obsłudze niż klasyczny „baranek” z gravela. 

Sprawdź także: Jaki rower na triathlon wybrać? Ranking

Porównanie gravel czy cross – który rower dla kogo?

Gravel czy cross? Musisz przede wszystkim zastanowić się, gdzie i jak będziesz użytkować swój rower.

Rower gravelowy, choć stał się „modny”, to nie zawsze jest najlepszym wyborem. Będą z niego zadowoleni rowerzyści, którzy pragną sprzętu sportowego, zdolnego do pokonywania długich dystansów w różnorodnych warunkach terenowych.
Jego prosta, lecz wytrzymała konstrukcja, zbliżona do modeli szosowych, zapewnia efektywność i wygodę, pozwalając na jazdę po szutrach, polnych drogach czy asfalcie.

Z drugiej strony, rower crossowy oferuje większy komfort i jest idealny dla osób poszukujących roweru na krótsze dystanse, do codziennych dojazdów do pracy lub rekreacyjnych wycieczek po mieście i łagodnym terenie.

Trekking, z jego łagodniejszą geometrią ramy jest dostosowany do potrzeb tych rowerzystów, którzy jeżdżą rekreacyjnie i oczekują od roweru przede wszystkim funkcjonalności.

Gravel a cross – jak wybrać 

Rower gravel czy cross? A może hybryda? Jeśli chcesz jeździć „wszędzie”, to wybór naprawdę nie jest prosty. Pomożemy!

Poznaj Polygon Heist X7 – to cross czy gravel?

Model crossowy Polygon Heist X7 to unikalne połączenie cech roweru gravelowego i crossowego. W ten sposób powstał tak zwany „rower hybrydowy”, który kładzie nacisk na wszechstronność. 

Jeśli mieszkasz w Polsce i masz jakiś pomysł na przejażdżkę, to w 99% przypadków Polygon Heist X7 jest czymś więcej, niż jest Ci do tego potrzebne.

gravel-czy-cross6

Zaprojektowany został tak, aby radzić sobie zarówno na miejskich ścieżkach, jak i podczas weekendowych wypadów w teren. Heist X7 łączy niezawodność i wytrzymałość rowerów górskich z lekkością i szybkością charakterystyczną dla rowerów szosowych. 

Zbudowany jest na solidnej ramie z aluminium ALX ALLOY, na przedniej i tylnej osi ma QR12. Cały osprzęt jest spod znaku Shimano Deore. To dobrze skonfigurowany i niedrogi rower dla kogoś, kto chce jeździć w lekkim terenie i po asfalcie. Dojazd do pracy, czy lekki trening to dla niego żadne wyzwanie.

Jaką ma przewagę nad gravelem? Posiada amortyzowany widelec SR Suntour NCX z 63 mm skoku, co zdecydowanie jest jego zaletą podczas terenowej jazdy. Nie został jednak wyposażony w wiele gniazd montażowych, które mogłyby się przydać podczas długich wypraw. Trochę szkoda, bo byłby to rewelacyjny gravel z prostą kierownicą w stosunkowo niewielkich pieniądzach.

Giant Roam 0 i Roam 1 – cross idealny ?

Seria Roam to prawdziwy hit sprzedażowy od tajwańskiego producenta Giant. Główną jej zaletą jest wszechstronność i wysoka jakość wykonania. To rowery, które świetnie spisują się zarówno w warunkach miejskich, jak i podczas weekendowych wypadów na bardziej wymagające trasy poza utwardzonymi ścieżkami.

Rama objęta jest dożywotnią gwarancją i została wykonana z wysokiej jakości aluminium. Producent zarówno w modelu Roam 0, jak i Roam 1 zdecydował się na użycie nowej serii Shimano Cues i tutaj mamy pewne uwagi.

gravel-czy-cross7

O ile Shimano Cues w wersji 2 × 10 jest dobrym posunięciem w Giant Roam 1, to wariant 1 × 11 w Giant Roam 0 jest zastanawiający. Oba rowery skierowane są do bardzo podobnej grupy odbiorców i jeśli jeździsz rekreacyjnie, to warto mieć dwa blaty do dyspozycji w korbie.

Poza tym trudno się przyczepić do czegokolwiek oprócz tego, że korba jest w standardzie „na kwadat”. Ciężsi i silniejsi rowerzyści mogą odczuć brak sztywności korby w pewnych sytuacjach. Trochę szkoda, bo te jednoślady znacznie lepiej by jeździły przy zastosowaniu odrobinę lepszej klasy mechanizmu.

Poza tym są to dwie bardzo solidne propozycje dla każdego, kto zastanawia się, czy rower cross, czy gravel będzie lepszym wyborem. W przypadku Giant Roam mamy możliwość zainstalowania stopki, bagażnika i błotników. A sam sprzęt jest znacznie bardziej praktyczny od gravela. Co ważne – podczas terenowej jazdy może sprawować się nawet lepiej ze względu na zastosowany amortyzator z powietrznym tłumikiem.

Jeśli chcesz obejrzeć z bliska nowe crossy od Giant, to przygotowaliśmy recenzję video Giant Roam 0 i Giant Roam 1.

Wybór cross czy gravel

Jeśli stoisz przed wyborem: „rower cross, czy gravel?”, to kluczowe jest zrozumienie własnych potrzeb i tras, na których będziesz jeździć.

Rower gravelowy jest wyborem dla osób, które cenią sobie wszechstronność i planują eksplorować różnorodne tereny, od szutrowych dróg po leśne ścieżki. Dzięki szerszym oponom i stabilnej geometrii gravel zapewnia komfort i pewność na dłuższych dystansach. Sprawdzi się zarówno w sporcie, jak i podczas weekendowych wyjazdów.

Z kolei rower crossowy świetnie nadaje się dla osób, które szukają szybkości i zwrotności na krótszych trasach. Idealnie poradzi sonie jako środek transportu do pracy czy szybkiej przejażdżki po mieście i łatwiejszym terenie.

Jeśli zatem zależy Ci na szybkości i dynamicznej jeździe po utwardzonych nawierzchniach, rower crossowy będzie odpowiednim wyborem. Natomiast dla miłośników dłuższych tras i zróżnicowanego terenu, gravel okaże się bardziej uniwersalny i komfortowy.

Przeczytaj też: Najlepsze przerzutki Shimano – ranking Sprint-Rowery

gravel-czy-cross4

Wybór idealnego roweru dla Twojej pasji

Rower gravelowy czy crossowy? Który jest dla Ciebie?

W sprint-rowery.pl zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest dopasowanie roweru do indywidualnych potrzeb i stylu jazdy każdego klienta.

Zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem, który z przyjemnością przeprowadzi Cię przez proces wyboru, analizując Twoje potrzeby i preferencje.

Odwiedź nasz sklep i odkryj rower, który będzie nie tylko środkiem transportu, ale przede wszystkim źródłem pasji i przyjemności z jazdy. Jeśli masz możliwość – spotkajmy się stacjonarnie, mamy naprawdę dobrą kawę! Pogadamy wtedy o tym, czego potrzebujesz!

Zapraszamy!

Polecane produkty