Ładuję...

Hamulce tarczowe czy V-brake? Który system hamowania w rowerze jest lepszy?

27/06/2023
Hamulce tarczowe czy V-brake? Który system hamowania w rowerze jest lepszy?

Hamulce tarczowe, czy V-brake? Które z nich dają lepsze rezultaty i dlaczego? Czy faktycznie hydrauliczne hamulce tarczowe są dużo lepsze od V-brake i hamulców mechanicznych? Wyjaśniamy w artykule!

Spis treści:

  1. Rower i hamulce – tarczowe czy szczękowe? Porównanie dwóch popularnych systemów hamowania
  2. Hamulce tarczowe a szczękowe – który system gwarantuje lepszą kontrolę hamowania?
  3. Hamulce szczękowe czy tarczowe: Zalety i wady obu systemów hamulcowych
  4. Zakończenie

Rower i hamulce – tarczowe czy szczękowe? Porównanie dwóch popularnych systemów hamowania

Różne typy hamulców służą różnym celom. Niektóre z nich, mimo że funkcjonują od dawna na rynku, wciąż mają swoje zastosowanie jedynie w niektórych modelach. Użycie hamulców szczękowych to jeden ze sposobów, który wykorzystują producenci, by rower był możliwie jak najtańszy.

Obecnie w sprzedaży są niemal wszystkie typy hamulców, jakie kiedykolwiek zostały wynalezione. Począwszy od hamulców szczękowych (V-brake), które są najczęściej spotykane w rowerach miejskich i turystycznych, przez hamulce tarczowe, które są popularne w rowerach górskich i szosowych, po hamulce rolkowe, które są stosowane w rowerach miejskich i rowerach cargo.

Hamulce szczękowe, mimo że są obecne na rynku już dłuższy czas, nieustannie prezentują szereg zalet. Są łatwe w obsłudze i tanie, ale mogą mieć ograniczoną skuteczność w trudnych warunkach.

Hamulce tarczowe oferują doskonałą moc hamowania w każdych warunkach, ale mogą być droższe i cięższe. Ich serwis bywa też dużo bardziej skomplikowany niż w przypadku hamulców szczękowych.

Hamulce tarczowe a szczękowe – które lepsze?

Szczękowe hamulce V-brake

Hamulce V-brake zostały wprowadzone na rynek w latach 90. XX wieku i od tamtego czasu stały się standardem w rowerach większości typów. Ich działanie polega na zaciskaniu gumowych klocków hamulcowych i oddziaływanie wówczas na obręcz koła w rowerze. Kiedy naciśniesz dźwignię hamulca, specjalny łącznik trzymający obie szczęki powoduje ich zaciśnięcie.

Hamulce V-brake zostały niemal całkowicie wyparte z segmentu rowerów górskich przez hamulce tarczowe. Spowodowane to jest ich niższą siłą hamowania w trudnych warunkach atmosferycznych. 

Przeczytaj także: Rower w góry – jaki wybrać? Ranking

Dziś szczękowe hamulce V-brake możesz spotkać w najtańszych rowerach górskich i trekkingowych, a także w prostych konstrukcjach do jazdy po mieście.

Serwis tego rodzaju części jest niedrogi, a cały układ hamulcowy waży niewiele. Szczególnie w tanich rowerach warto pomyśleć o hamulcach V-brake zamiast ciężkich mechanicznych hamulców tarczowych, bo możesz w ten sposób sporo zyskać na masie całego roweru. Równocześnie wydajność hamowania obu modeli jest podobna. Musisz pamiętać bowiem, że odpowiednie klocki hamulcowe potrafią zapewnić niezły poziom bezpieczeństwa i kontroli nad rowerem.

Hamulce tarczowe

Pierwsze hamulce tarczowe pojawiły się na rynku pod koniec lat 90. XX wieku. Z uwagi na niską niezawodność i skomplikowany serwis pierwszych modeli, nie od razu znalazły zastosowanie w rowerach konsumenckich.

W hamulcach tarczowych tarcza przymocowana jest do piasty kół, a zacisk hamulcowy jest zamocowany na ramie roweru. Gdy dźwignia hamulca jest naciskana, okładziny zaciskają się na tarczy i powodują tarcie, które spowalnia rower. Zasada działania jest tu bardzo podobna do systemów montowanych w motocyklach i samochodach.

Rowerzyści polubili to rozwiązanie za przewidywalność i niezawodność w trudnych warunkach atmosferycznych, a także modulację hamowania, która polega na precyzyjnej kontroli siły nacisku okładziny na tarczę. Daje to świetną kontrolę na trasach, które wymagają dynamicznej jazdy.

Hamulce tarczowe mają jedną wadę – serwis wymaga wprawy i jest bardziej skomplikowany niż w przypadku hamulców szczękowych.

Hydrauliczne hamulce tarczowe, a mechaniczne hamulce tarczowe

Hamulce rowerowe tarczowe występują w dwóch wersjach: hydraulicznych i mechanicznych. Hamulce hydrauliczne działają na zasadzie przesyłania siły poprzez specjalny płyn hamulcowy. Układ hamulcowy jest szczelnie zamknięty i chroniony przed czynnikami zewnętrznymi. Jedyne, co może zaburzyć jego działanie to gwałtowne podniesienie temperatury płynu, co może mieć miejsce przy długim i intensywnym używaniu hamulca na zjazdach.

Hamulce tarczowe mechaniczne przekazują siłę przez linkę stalową. Są tańsze i łatwiejsze w konserwacji od ich hydraulicznych odpowiedników, nijak nie mogą jednak równać się z wydajnością i siłą hamowania tych drugich. Budowa części układu przypomina dokładnie schemat hamulców szczękowych.

Zainspiruj się! Jaki rower crossowy do 5000 zł wybrać? 4 najlepsze modele

Hamulce tarczowe czy szczękowe

Hamulce tarczowe a szczękowe – który system gwarantuje lepszą kontrolę hamowania?

Dziś na rynku funkcjonują głównie systemy z hamulcami tarczowymi. Czy można jednak kupić dobry rower wyposażony w hamulce V-brake? Czy tarczowe odpowiedniki będą lepszym rozwiązaniem? My podjęliśmy się wyzwania i znaleźliśmy kilka propozycji jednośladów z V-brake’ami. Trzeba mieć jednak świadomość, że są to rowery dla kogoś, kto nie stawia przed sprzętem wysokich wymagań. 

Giant ATX 26 2023

To dobry i niedrogi rower na lekkiej ramie aluminiowej. Idealna propozycja dla kogoś, kto szuka prostego modelu na dojazd do pracy i okazjonalne wycieczki z rodziną w weekend. Jego największą zaletą jest rama z lekkiego aluminium, która objęta została gwarancją Giant.

Giant ATX 26 2023 jest rowerem na kołach 26”, które wciąż mają zwolenników na rynku. Fakt jest taki, że w jeździe terenowej będzie ustępował każdemu rowerowi górskiemu, który ma duże koła 29”. Jeśli jednak potrzebujesz wszechstronnego środka transportu na różne nawierzchnie, to w zupełności Ci wystarczy koło 26”.

W tym modelu znajdziesz proste hamulce V-brake. To duża zaleta w tym przedziale cenowym, bo rower dzięki temu jest lekki i łatwy w serwisie, a to szczególnie istotne dla przyszłych użytkowników.

Oprócz tego, na pokładzie znalazły się komponenty Shimano Tourney w układzie 3x7. Jest to taki układ przełożeń, który dla większości rekreacyjnych rowerzystów będzie wystarczający do tego, by cieszyć się jazdą. 

Trek FX 1 2023

Trek FX 1 2023 to jeden z popularniejszych rowerów fitness, który sprawdzi się zarówno jako środek transportu do pracy, jak i rower do jazdy dla przyjemności. Model „1” jest uplasowany najniżej w całej serii FX – możesz więc liczyć na proste komponenty połączone ze świetną ramą, która występuje w tej serii. 

Ten rower wyposażony jest w hamulce V-brake i lekkie koła aluminiowe z obręczami Bontrager, dzięki czemu całość konstrukcji nie waży wiele, a rower jest przyjemny w prowadzeniu. Jego największą zaletą jest rama, która wykonana została z Alpha Gold aluminium. Jak każdy model Trek, tak również FX1 objęty jest opieką posprzedażową klasy premium, którą zapewnia ta marka.

Jeśli zechcesz, możesz zmienić Trek FX 1 w rower do lekkiej turystyki. Rama pozwala na montaż błotników, bagażnika i ma spory zapas wytrzymałości, który pozwoli na dodatkowe obciążenie. To dobry wybór dla każdego, kto chce wybrać się na dłuższą przejażdżkę poza miasto, a także mieć dobry rower na dojazd do pracy.

Przeczytaj więcej: Jaki rower do bikepackingu? Spakuj wszystko, czego potrzebujesz i ruszaj w drogę! 

Rower fitness Trek FX 1 2023

Polygon Strattos S5

Zdarza się, że hamulce szczękowe możesz znaleźć w niektórych rowerach szosowych. Ten segment jednośladów dość długo bronił się przed „tarczami” i wciąż można spotkać wielu zwolenników klasycznych hamulców. Przykładem jest Polygon Strattos S5. Dobrze skonfigurowany rower szosowy z ramą z aluminium ALX Alloy. Jego geometria sprzyja długim szosowym wyjazdom, a świetny osprzęt w postaci Shimano 105 2x11 zapewni Ci bezawaryjną jazdę przez długie kilometry.

Cena? Z tym wyposażeniem jest bardzo dobra, a dzięki temu, że producent zrezygnował z hamulców tarczowych, to Polygon Strattos S5 może poszczycić się niezłą masą własną jak na tę półkę cenową.

Hamulce tarczowe, czy szczękowe – czy istnieje kompromis?

Zdarza się, że producent proponuje dany model w dwóch wersjach. Z hamulcami tarczowymi, lub hamulcami szczękowymi. Dzięki temu jesteś w stanie dopasować zakup do swoich preferencji.

Polygon Strattos S5 DISC

Wspomniany przez nas wcześniej Polygon Strattos S5 występuje także w wariancie z hamulcami tarczowymi. Nie musisz więc zastanawiać się, jakie opcje hamowania wybrać jeśli chodzi o ten rower szosowy – hamulce tarczowe, czy szczękowe są dostępne w tym modelu.

Bliżej możesz pooglądać model w porównaniu ze Specialized Allez Elite. Lekko tylko zaspojlerujemy, że wypadł bardzo dobrze!

Hamulce tarczowe w rowerze szosowym to bardzo dobry wybór i zdecydowanie warto dopłacić do tego modelu względem poprzednika. Jest bezpieczniej, a w zakrętach dostajesz dobrą kontrolę nad siłą hamowania.

W przypadku Polygon Strattoos S5 oprócz bardzo dobrej ramy warto wspomnieć o piastach z łożyskami maszynowymi i carbonowym widelcu z taperowaną główką sterową. Modele Strattos S5 to świetne rowery szosowe do codziennej jazdy.

Trek FX 1 Disc 2023

Trek FX 1 DISC to niemal dokładnie ten sam rower co Trek FX 1. Są między nimi jednak różnice, o których trzeba wspomnieć. Przede wszystkim Trek zamontował w FX 1 hamulce tarczowe Tektro U310. To jeden z podstawowych modeli tarczowych, jeśli chodzi o hamulce mechaniczne.

O ile korzyści wynikające z posiadania hydraulicznych hamulców tarczowych są oczywiste, to kupowanie roweru do rekreacyjnej jazdy z hamulcami mechanicznymi, które są cięższe od V brake, a hamują podobnie…no to już wymaga zastanowienia. Nie jest to jednak jedyna różnica, bo Trek wstawił do tego modelu komponenty Shimano Altus i napęd 8 rzędowy. To powinno pomóc podjąć decyzję pomiędzy Trek FX 1 i Trek FX 1 Disc.

Rower fitness Trek FX 1 Disc 2023

Polygon Premier 5

To jeden z tych modeli Polygon, który bardzo dobrze się sprzedaje. Dedykowany do rekreacyjnej jazdy, jest jednym z najtańszych, a zarazem sensownych rowerów górskich, które wyposażono w hamulce tarczowe. Co najważniejsze w Polygonie Premier 5 – w wyposażeniu są hamulce hydrauliczne, a nie mechaniczne. To pozwala na zachowanie odpowiedniej siły hamowania nawet w deszczowe dni.

Polygon Premier ma koła 29”, więc do jazdy w terenie jak najbardziej się nadaje. Dodatkowo amortyzator ze 120 mm skoku SR Suntour złagodzi jazdę na wymagających odcinkach. Polygon wyposażył ten model w napęd Shimano Altus 2x9. Serwis tych komponentów jest niedrogi, a z racji tego, że rama wykonana jest z aluminium, to Premier 5 ma pewien potencjał do ulepszeń komponentów.

Wiemy, że porównując go z Giant ATX 26, występuje tutaj duża różnica w cenie. Warto mieć jednak świadomość, że to są dwa różne rowery i jest między nimi także przepaść jakościowa, bo Premier będzie Ci służył znacznie lepiej.

Hamulce szczękowe czy tarczowe: Zalety i wady obu systemów hamulcowych

Hamulce szczękowe wciąż mają swoje zastosowanie. To jednak nie przypadek, że coraz częściej w rowerach możesz znaleźć hamulce tarczowe. A więc V-brake czy tarczowe? Opisujemy poniżej każdy z modeli.

V brake mają zalety w postaci niskiej masy oraz łatwego i niedrogiego serwisu. Jednak w deszczu zawsze gorzej poradzą sobie od ich tarczowych odpowiedników. Wynika to z ich budowy, która zakłada, że szczęka pracuje na obręczy koła, która ma styczność z podłożem. Jeśli jest ono mokre, to automatycznie siła tarcia, którą jest w stanie wytworzyć klocek, będzie niższa niż w przypadku tarcz.

Hamulce tarczowe z kolei (zwłaszcza hydrauliczne) wymagają minimum obsługi serwisowej. Jednak gdy już trzeba coś koło nich zrobić, to jest to znacznie bardziej skomplikowana procedura niż przy hamulcach szczękowych. Niewprawieni użytkownicy najczęściej łapią się na tym, że potrafią zatłuścić tarczę. Wykonanie tej czynności prawidłowo wymaga pewnej uwagi i doświadczenia.

V-brake czy tarczowe hamulce – które lepsze?

Zakończenie

Hamulce to niezbędny element w rowerze, który odpowiada za Twoje bezpieczeństwo. Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak zaprosić Cię do naszego sklepu internetowego Sprint-Rowery, w którym znajdziesz niezbędne narzędzia i wszystkie inne akcesoria, które pozwolą Ci cieszyć się bezpieczną jazdą na rowerze.

Do następnego!