Ładuję...

Jak założyć gripy? Wskazówki i poradnik krok po kroku

25/07/2023
Jak założyć gripy? Wskazówki i poradnik krok po kroku

Gripy rowerowe, czy też po prostu chwyty to elementy umieszczane na kierownicy roweru, które mają bezpośredni wpływ na pewność jego prowadzenia oraz komfort rowerzysty. W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak założyć gripy oraz czym kierować się przy ich wyborze.

Spis treści:

  1. Gripy rowerowe – jaka jest ich rola?
  2. Jakie gripy do roweru wybrać? Wybór odpowiedniego rodzaju i rozmiar
  3. Jak założyć gripy? Praktyczny poradnik krok po kroku
  4. Montaż gripów to nie wszystko! Jak zadbać o chwyty na kierownicę
  5. Jak założyć gripy na kierownicę – podsumowanie

Gripy rowerowe – jaka jest ich rola?

Na początku wypada wyjaśnić, czym są gripy rowerowe i jaka jest ich rola. Są to miękkie elementy o chropowatej strukturze, które umieszczane są na kierownicy roweru. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie pewnego chwytu rowerzyście nawet wtedy, gdy jego dłonie są spocone, a także odpowiadają za tłumienie drgań przenoszonych na jego ręce w trakcie jazdy. W chłodne dni gripy izolują również dłonie od zimnej, metalowej kierownicy.

Oprócz materiału i struktury, w chwytach rowerowych niezwykle istotny jest też ich kształt. Odpowiednio wyprofilowane gripy zapewniają stabilne podparcie i dbają o to, by dłonie rowerzysty nie drętwiały nawet podczas wielogodzinnych wypraw.

Jak założyć rączki do roweru?

Każdy nowy rower wyposażony jest przez producenta w chwyty. Niestety, zwłaszcza w przypadku tańszych jednośladów, ich jakość pozostawia często sporo do życzenia. To cienkie, gumowe elementy, które w żaden sposób nie zapewniają ani komfortu, ani pewnego chwytu, a ich główną zaletą jest zwykle atrakcyjny wygląd i dopasowanie kolorystyczne do reszty roweru. 

Dlatego też nie dziwi fakt, że wiele osób już wkrótce po zakupie i przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu kilometrów swoim nowym jednośladem, szuka informacji na temat tego, jakie gripy do roweru wybrać w miejsce fabrycznie zastosowanych przez producenta elementów. Po podjęciu decyzji o zakupie kolejną, ważną informacją jest to jak założyć rączki na kierownicę. Są to na szczęście stosunkowo tanie części. Wybór i montaż odpowiednich chwytów wpłynie w bezpośredni sposób na wygodę jazdy, amortyzację oraz ułatwi utrzymywanie odpowiedniej pozycji na rowerze.

Jeżeli w trakcie jazdy odczuwasz dyskomfort związany z bólem nadgarstków, przedramion lub pleców, to może to oznaczać, że powinieneś rozważyć montaż gripów innego typu. Tym jak wybrać oraz jak założyć chwyty na kierownicę powinny też zainteresować się osoby, w których rowerach chwyty uległy już zużyciu oraz wytarciu, przez co nie oferują już stabilnego, pewnego chwytu.

Przeczytaj więcej: Ból kręgosłupa a jazda na rowerze. Aktywność pomaga czy szkodzi?

Jak założyć gumowe rączki na kierownice?

Jakie gripy do roweru wybrać? Wybór odpowiedniego rodzaju i rozmiaru

Jednym z głównych kryteriów, którym powinieneś się kierować przy wyborze chwytów, jest rzecz jasna typ posiadanego przez Ciebie roweru oraz sposób, w jaki go użytkujesz. Inne wymagania będzie miał posiadacz wygodnego, miejskiego roweru, a inne osoba, która mknie przez lasy na rowerze do downhillu. Dlatego też, zanim dowiesz się, jak założyć gripy do roweru, przedstawimy Ci krótko dostępne opcje oraz kryteria, którymi powinieneś się kierować.

Na rynku możesz obecnie spotkać wiele różnych rodzajów chwytów rowerowych. Ogromną popularnością cieszą się tzw. ergonomiczne gripy, takie jak Bontrager XR Endurance Elite. Mają one specjalny, spłaszczony kształt, który zapewnia dodatkowe podparcie nadgarstków i odciążenie ich. Dostępne są również ergonomiczne końcówki kierownicy z dodatkowymi rogami po bokach, które umożliwiają zmianę sposobu trzymania rąk podczas dłuższej jazdy.

Zakładanie gripów prostych o cylindrycznym kształcie zaleca się przede wszystkim posiadaczom rowerów górskich, zjazdowych itp. Dzięki nieskomplikowanej budowie zapewniają one pewny chwyt nawet podczas jazdy po nierównościach.

Zanim kupisz nowe elementy i zaczniesz się zastanawiać, jak założyć gripy na kierownicę, warto wiedzieć, że mogą się one różnić nie tylko kształtem, ale również materiałem, z którego są wykonane.

Najpopularniejszym materiałem, z którego wykonuje się chwyty, są różnego rodzaju gumy. Czasami w jednym gripie łączy się nawet kilka odmian tego materiału lub wzbogaca np. wkładkami żelowymi. Tego typu zabiegi mają zapewnić jak najlepszy chwyt przy jednoczesnym utrzymaniu właściwości tłumiących drgania. Ich wadą jest stosunkowo wysoka masa, która może przeszkadzać tym rowerzystom, którzy walczą z każdym zbędnym gramem.

Szukasz lekkiego roweru do jazdy? Sprawdź, czym wyróżnia się Rama karbonowa – czy warto w nią inwestować? Wady i zalety oraz porównanie z innymi materiałami

Komplet chwytów z recyklingu Bontrager XR Endurance Elite

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak założyć chwyty na kierownicę i jednocześnie zależy Ci na ich jak najniższej masie, to powinieneś rozważyć zakup gripów piankowych lub silikonowych. Doskonale izolują dłonie od drgań oraz zapewniają ich dobrą przyczepność do kierownicy. Wadą chwytów piankowych jest tendencja do absorbowania płynów, czyli chociażby wody czy potu. Dlatego w przypadku rowerów często wykorzystywanych w ciężkich warunkach pogodowych, lepszym wyborem będą chwyty gumowe.

Nie bez znaczenia przy wyborze odpowiedniego materiału, z którego mają być wykonane nowe gripy, jest to, czy na rowerze jeździsz w rękawiczkach, czy bez nich. Osobom, które jeżdżą z gołymi dłońmi, na ogół polecamy wspomniane wyżej miękkie gripy wykonane z pianki lub silikonu, chociaż w przypadku tych drugich mogą one w nieprzyjemny sposób przywierać do spoconych dłoni. Możesz też zdecydować się na nawinięcie na chwyty owijki przeznaczonej do rowerów szosowych, takiej jak Bontrager Gel Cork.

Proste gripy wykonane z gumy mogą być mało komfortowe dla osób jeżdżących bez rękawiczek zwłaszcza podczas dłuższych tras. Ma to związek z opisywanymi przez nas wcześniej wzorami wytłoczonymi na ich powierzchni, które mogą uwierać w dłonie podczas jazdy. 

Wybierając nowe gripy, warto zwrócić również uwagę na to, czy na ich powierzchni wytłoczono specjalny, poprawiający przyczepność wzór, tak jak ma to miejsce w przypadku gripów Giant XC SL. Nie bez znaczenia jest również grubość rączek. Jeżeli masz mniejsze dłonie i krótsze palce, to powinieneś zdecydować się na cieńsze gripy, które zapewnią Ci większy komfort i pewne trzymanie kierownicy.

Chwyty Giant XC SL

Jak założyć gripy? Praktyczny poradnik krok po kroku

Wiesz już, jak duży jest wpływ gripów na komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz na co zwrócić uwagę przy ich wyborze. Teraz czas wyjaśnić, jak zdemontować oraz jak założyć gripy do roweru. Na ich wymianę powinieneś się zdecydować, gdy stare chwyty wskutek zużycia zaczęły kręcić się na kierownicy lub po prostu wyglądają już nieestetycznie. Montaż nowych gripów to dobry pomysł również wtedy, gdy podczas jazdy odczuwasz dyskomfort w obszarze rąk i dłoni.

Końcówki kierownicy – jak je zdemontować?

  1. Musisz być gotowy na to, że Twoje stare chwyty mogą sprawić problemy przy demontażu. Bardzo często jest to największy problem podczas całej wymiany. Na początek spróbuj po prostu ciągnąć za chwyty, kręcąc nimi jednocześnie w lewo i w prawo. Mowa tu rzecz jasna o tradycyjnych, nasuwanych gripach. Jeżeli posiadasz chwyty z zakręcaną obejmą, takie jak MTB Bontrager XR Trail Elite, to wystarczy ją rozkręcić i zdjąć chwyt.
  2. W przypadku, w którym sama siła się nie sprawdziła, musisz użyć innej metody. Jeśli masz pod ręką strzykawkę i igłę, to możesz spróbować wstrzyknąć pod powierzchnię chwytu płyn do mycia naczyń zmieszany z wodą lub środek typu WD-40.
  3. Najskuteczniejszą metodą, która jednocześnie nie ubrudzi roweru i kierownicy, jest ciepła woda. Chwyty wystarczy zanurzyć w niej na kilka minut. Pod wpływem temperatury guma zrobi się bardziej elastyczna i powinno się dać ją bez problemu zsunąć z kierownicy. Dla wygody możesz zdemontować kierownicę, ale nie jest to konieczne. Gripy piankowe można namaczać jeszcze krócej, bo zaledwie około minuty.

Jak założyć gumowe rączki na kierownicę?

  1. Pierwszym krokiem powinno być właściwe przygotowanie powierzchni kierownicy, na której montowane są chwyty. Należy ją oczyścić, a następnie odtłuścić wykorzystując do tego np. płyn do mycia naczyń lub preparat na bazie alkoholu.
  2. Kolejnym etapem jest zakładanie gripów na kierownicę. Również w tym wypadku pomocna może się okazać ciepła woda. Włóż do niej chwyty na kilka minut przed montażem. Dzięki temu powinny się one łatwo wsunąć na kierownicę.
  3. Przed wsunięciem elementu wytrzyj jeszcze jego wewnętrzną stronę płynem do naczyń.
  4. Zmoczony grip nasuń na kierownicę i pozostaw do wyschnięcia na około 24h.
  5. Jednym z domowych sposobów na dodatkowe zabezpieczenie chwytów przed obrotem jest lakier do włosów, który należy wtrysnąć do ich wnętrza.

Jak założyć gumowe rączki na kierownice?

Montaż gripów to nie wszystko! Jak zadbać o chwyty na kierownicę?

Wiesz już, jak założyć rączki do roweru. Pytanie jednak, czy wiesz, jak właściwie zadbać o swoje nowe gripy? Aby służyły Ci najdłużej, konieczna jest ich regularna pielęgnacja i czyszczenie. Tak naprawdę nie potrzebujesz do tego żadnych specjalnych środków. Wystarczy jedynie, że po każdej jeździe przetrzesz chwyty mokrą szmatką. W ten sposób zadbasz o ich czystość i odsuniesz w czasie konieczność kolejnej wymiany.

Pamiętaj jednak, by gripy czyścić zawsze po jeździe, a nie przed nią. Jest to szczególnie ważne w przypadku chwytów z pianki, które łatwo wchłaniają wodę, przez co później w trakcie jazdy pod wpływem nacisku zaczną ją oddawać, mocząc tym samym Twoje dłonie lub rękawiczki. Mokre chwyty będą również dużo łatwiej zbierać wszelkiego rodzaju brud. Dlatego też mycie przed jazdą skróci okres ich przydatności, zamiast go wydłużyć.

Dowiedz się: Jazda rowerem w deszczu – wszystko, co powinieneś wiedzieć!

Jak założyć gripy na kierownicę – podsumowanie

Jakie gripy do roweru – ciekawostka

Wiedza na temat tego, jak założyć rączki na kierownicę przydaje się nie tylko w momencie, w którym ulegną one zużyciu. Bardzo często gripy są wymieniane nawet w nowych rowerach, ponieważ nie odpowiadają wymaganiom właściciela. Najczęściej przyczyną takiej wymiany jest niski komfort jazdy z fabrycznymi gripami lub po prostu brak pewnego chwytu kierownicy.

W ofercie sklepu Sprint-Rowery znajdziesz wiele różnych rodzajów chwytów: od prostych rączek gumowych o uniwersalnym zastosowaniu aż po gripy ergonomiczne, które swoim kształtem mają zapewniać dodatkowe podparcie nadgarstków rowerzysty. To, na które z nich się zdecydujesz, uzależnione jest od Twoich preferencji, typu posiadanego roweru oraz stylu jazdy. Możesz być pewien, że w asortymencie naszego sklepu znajdziesz chwyty, które spełnią Twoje oczekiwania.