Ładuję...

Jaki rower dirt na początek sprawdzi się najlepiej?

20/04/2024
Jaki rower dirt na początek sprawdzi się najlepiej?

Jaki rower do dirt na początek będzie najlepszym wyborem? Lepiej zwrócić uwagę na jakość osprzętu, kół czy amortyzacji? Co jest najważniejsze w rowerze tego typu, by dobrze CI służył? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Dlaczego warto wybrać rower dirt?
  2. Jaki rower dirt – na co zwrócić uwagę
  3. Jaki rower dirt na początek?
  4. Jak przygotować się do pierwszej jazdy na rowerze dirt?

jaki-rower-dirt4

Dlaczego warto wybrać rower dirt?

Dirt a właściwie dirt jump toforma kolarstwa ekstremalnego. Dyscyplina skupia się na wykonywaniu skoków i trików na specjalnie przygotowanych torach. Nie brakuje na nich skoczni, przeszkód, dropów i wszelkich przeszkód, które pokonuje się w powietrzu.

Popularność dirtu wzrosła dzięki jej widowiskowości i intensywności emocji, które dostarcza zarówno widzom, jak i uczestnikom. Charakterystyczne dla tego typu kolarstwa są krótkie, dynamiczne przejazdy, podczas których rowerzyści wzbijają się w powietrze, wykonując akrobacje. Dirt wymaga nie tylko doskonałej techniki jazdy, ale także niezawodnego sprzętu, który odporny jest na duże przeciążenia przy lądowaniu

Przeczytaj również: Jak prawidłowo ustawić siodełko w rowerze dla maksymalnego komfortu

Jaki rower do Dirtu?

Jednoślad do dirt jump jest specjalnie zaprojektowany do jazdy na specyficznych torach, które charakteryzują tę dyscyplinę. Jego główną zaletą jest wytrzymała, lecz lekka konstrukcja, która umożliwia wykonanie skomplikowanych trików i skoków. Nie znajdziesz w nim zaawansowanych systemów do zmiany biegów. Są to rowery, których celem jest jedno – latać jak najwyżej i dać Ci jak najwięcej czasu na wykonywanie tzw. ewolucji w powietrzu.

Krótki rozstaw osi oraz niska rama zwiększają manewrowość i kontrolę nad rowerem, co jest niezbędne podczas ekstremalnych przejazdów i wysokich lotów. Poszczególni producenci mają swoje metody na wyważenie ram i stworzenie perfekcyjnego roweru do ewolucji w powietrzu. Charakterystyka roweru do dirtu sprawia też, że nie są to najwygodniejsze rowery do codziennej jazdy.

jaki-rower-dirt3

Jaki rower dirt – na co zwrócić uwagę

Wybierając pierwszy rower do dirtu, uwzględnić musisz kilka elementów konstrukcyjnych, dzięki którym będzie on lepiej spisywał się w ekstremalnych sytuacjach.

Przede wszystkim, ważna jest rama – serce każdego roweru. Optymalna rama powinna być wykonana z lekkich i wytrzymałych materiałów, takich jak aluminium, które jednocześnie zapewniają jej wytrzymałość na uszkodzenia i odkształcenia. Wybór rozmiaru i geometrii jest równie istotny, gdyż musi odpowiadać wzrostowi oraz stylowi jazdy użytkownika.

Należy również zwrócić uwagę na zawieszenie. Większość rowerów dirt wyposażona jest tylko w przednie, co jest wystarczające do absorpcji wstrząsów podczas wykonywania skoków, lądowaniu i jazdy po nierównościach. Jest jednak kilka konstrukcji z pełnym zawieszeniem, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę.

Przeczytaj także: Jak wybrać odpowiedni rozmiar ramy roweru? Przewodnik

Standardowy rozmiar kół w rowerach dirt to 26 cali, co stanowi kompromis między manewrowością a zdolnością do pokonywania przeszkód. To jedna z niewielu dyscyplin, w której ten rozmiar kół wciąż się broni.

Warto zwrócić uwagę także na komponenty, takie jak hamulce, pedały i kierownica. Solidne hamulce tarczowe zapewniają skuteczne zatrzymanie nawet w trudnych warunkach, a dobrze dobrane pedały i kierownica zwiększają kontrolę nad rowerem, co jest niezbędne podczas wykonywania zaawansowanych manewrów.

Pamiętaj też, że zarówno support, jak i korba, poddawane są dużym przeciążeniom przy lądowaniu. Nie powinno się na nich oszczędzać i warto wybrać rower ze specjalnie przystosowanymi do tej dyscypliny komponentami.

Wybierając rower dirt, upewnij się, że wszystkie te elementy współgrają ze sobą, tworząc solidną i niezawodną całość, która będzie służyć przez długie lata.

Jaki rower dirt na początek?

Wybierając pierwszy jednoślad do dirtu, skup się na modelach, które łączą wytrzymałość z przystępną ceną. Taki sprzęt jest dobrym wyborem dla każdego, kto jest początkującym zawodnikiem w tej dyscyplinie.

W trakcie, gdy wciąż uczysz się bezpiecznych lądowań i ewolucji w powietrzu, nie warto inwestować w najwyższej klasy komponenty. Twój rower nie będzie miał z Tobą najłatwiejszego „życia”, dopóki nie opanujesz podstaw. 

NS Bikes Metropolis 3

jaki-rower-do-dirtu-na-poczatek-1

To rower do dirtu, przeznaczony zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych użytkowników.

Sercem NS Bikes Metropolis 3 jest stalowa rama wykonana ze stali chro-mo, co gwarantuje dużą odporność na uderzenia i twarde lądowania. Została dodatkowo wzmocniona w kluczowych miejscach, które narażone są na większe przeciążenia. Główka ramy jest taperowana, co pozwala na zachowanie sztywności i dodatkowo wzmacnia całą konstrukcję.

Na przedniej osi producent zainstalował amortyzator o skoku 100 mm produkcji RST. Jest to model specjalnie zestrojony na potrzeby dirt jumpingu. Zwiększa to jego wytrzymałość i poprawia reakcje przy lądowaniu.

Wzmacniane koła w rozmiarze 26 cali są produkcji NS Bikes. Dotyczy to zarówno obręczy, jak i piast. Standardowe opony to z kolei zasługa Kenda Small Block, o gęstym bieżniku, który dobrze sprawdzi się na ubitym piasku na torach do DIRT.

Typowym zabiegiem dla rowerów DIRT, jest zastosowanie jednorzędowego napędu. W tym przypadku NS Bikes zestawił zębatkę w korbie 25 T z zębatką 10 T na tylnej osi. Dzięki temu rower przyśpiesza dynamicznie, a prędkość jest wystarczająca do tego, by wybić się wysoko w powietrze.

Na przedniej osi NS Bikes zainstalowało hamulec V-brake, a z tyłu znajduje się tarczowe Tektro. Takie niestandardowe połączenie pozwala na lepsze wyważenie roweru, bez utraty kontroli przy hamowaniu.

To dobry wybór dla każdego, kto szuka niedrogiego roweru do dirt. Stalowa rama i proste komponenty są w stanie znieść nawet najcięższe treningi.

Marin San Quentin 2

Nie jest to typowy rower do dirtu, jednak jego „spokrewnienie” z jedną z najlepszych ram Marin – Alcatraz, powoduje, że nie moglibyśmy o nim nie wspomnieć.

jaki-rower-do-dirtu-1 

W zasadzie jest to jednoślad typu Trail/All Mountain, jednak jego „skoczność” i wyważona rama sprawiają, że może być dobrym wyborem dla kogoś, kto chce połączyć dirt z jazdą MTB w wymagających warunkach. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie są wymagające warunki na torze.

Rama San Quentin 2 wykonana jest z aluminium, dzięki czemu jest wytrzymała i lekka. Tylna oś wykorzystuje system QR12, dzięki czemu rower jest sztywny i dobrze się prowadzi w wymagającym terenie.

Na przedniej osi Marin zainstalował amortyzator RockShox FS35 z osią QR15 i skokiem 140 mm. Takie połączenie zapewni Ci sztywność i dobrą kontrolę nad rowerem zarówno na szlaku, jak i podczas twardych lądowań.

Również na przedniej, jak i tylnej osi znajduje się hamulec hydrauliczny Shimano BR MT201. Ciekawym zabiegiem za to jest zastosowanie kół 27.5”. To idealny balans pomiędzy zdolnością pokonywania przeszkód w terenie, jak i skocznością i kontrolą roweru w powietrzu. Dzięki temu San Quentin 2 sprawdzi się zarówno na szlaku, jak i na pumptrucku do dirt.

Model został także wyposażony w przerzutki Shimano Deore w układzie 1 × 11, co zapewnia mu większą uniwersalność i użyteczność, niż ma klasyczny rower do dirt.

Jeśli zastanawiasz się, jaki rower dirt na początek może być odpowiedni dla ciebie, to San Quentin jest interesującą opcją. Łączy w sobie cechy DIRT z All-Mountain, dzięki czemu jest uniwersalną propozycją.

Marin Alcatraz Dirt Jump 2023

To jedna z tych konstrukcji, którą zdecydowanie można uznać za klasyk w kategorii dirt. Alcatraz spełni oczekiwania zarówno początkujących, jak i tych bardziej wtajemniczonych rowerzystów.

jaki-rower-do-dirtu-2

Do wykonania ramy Alcatraz posłużyło aluminium serii 3, które gwarantuje niską masę, dobre parametry sztywności i wytrzymałość. Zarówno dynamiczne obciążenia podczas wybić w powietrze, jak i twarde lądowania, nie powinny stanowić zbyt wielkiego wyzwania dla tej konstrukcji. W kluczowych sekcjach została wzmocniona, by zapewnić Ci odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Wydajny widelec Manitou Circus Expert to amortyzator specjalnie zaprojektowany pod kątem wyzwań, które stawiają przed sprzętem sporty ekstremalne. 100 mm skoku będzie dla Ciebie w zupełności wystarczające na większości torów dirt.

Przednią i tylną oś obsługują hamulce hydrauliczne Tektro M275, które w zupełności wystarczą do tego, by wycisnąć z Alcatraz 100% potencjału na torze.

Koła w Marin Alcatraz DirtJump 2023 są w rozmiarze 26”, producent zastosował w nich wzmocnione obręcze i piasty. Wszystkie elementy przystosowane są do użytkowania w trudnych warunkach, jakie stawia przed nimi dyscyplina dirt.

To dobry wybór dla każdego, kto chce klasycznego roweru do dirt jump.

NS Bikes Movement 3

To jedna z propozycji do dirt, która w sprytny sposób łączy cenę i jakość. Jeśli szukasz niedrogiego roweru, który spełni swoje zadanie, to NS Bikes Movement 3 jest dobrym wyborem na początek.

jaki-rower-dirt-2
NS Bikes „poczarował” przy produkcji ramy, by dać produkt sztywny, bezpieczny i dobrze wyważony. Rury aluminiowe są  specjalnie formowane, by rower zaskakiwał manewrowością na pumptrucku. Główka ramy jest taperowana, dzięki czemu cała konstrukcja jest sztywniejsza i bardziej odporna na lądowania, niż niektóre rowery konkurencji.

Na przedniej osi zamontowano amortyzator RST Dirt SD, o skoku 100 mm. To ta sama konstrukcja, którą zainstalowano w NS Bikes Metropolis 3. W celem lepszego wyważenia roweru, zastosowano tylny hamulec Tektro M280, a z przodu mamy prostą dźwignię V-brake. To propozycja, która przede wszystkim jest niedroga i w tej cenie oferuje minimum niezbędne do uprawiania dirt na wysokim poziomie.

Sprawdź również: Jaki rower do skakania wybrać? Oto 5 najlepszych rowerów do skakania!

Jak przygotować się do pierwszej jazdy na rowerze dirt?

Jaki rower do dirtu na początek będzie najlepszy? SPRAWNY!

Upewnij się, że twój rower jest prawidłowo złożony i przystosowany do jazdy w terenie. Sprawdź stan techniczny, szczególnie układ hamulcowy, ciśnienie w oponach oraz stabilność wszystkich śrub i elementów konstrukcyjnych.

Zadbaj o właściwy strój; kask na głowie, ochraniacze na kolana, łokcie i odpowiednie rękawice zapewniają ochronę przed urazami w przypadku upadku. Nie lekceważ ich!

Dobrze jest również mieć przy sobie podstawowy zestaw narzędzi, aby móc poradzić sobie z ewentualnymi drobnymi naprawami i regulacjami na trasie.

jaki-rower-dirt2

Na koniec, zanim zaczniesz dynamiczną jazdę, zaleca się krótkie rozgrzewkowe przejazdy, aby przyzwyczaić się do roweru i jego zachowania na różnych rodzajach podłoża. Spokojne i stopniowe zwiększanie trudności tras jest najlepszym sposobem na rozwijanie swoich umiejętności w dirt jumping.

Wszelkie niezbędne akcesoria i rowery znajdziesz w naszym sklepie internetowym. Jeśli wciąż nie wiesz jaki rower do dirtu na początek będzie odpowiedni, to mamy w ekipie kilku speców od sportów grawitacyjnych. Pomożemy!

Zapraszamy!