Grupy osprzętu Shimano – co każdy rowerzysta powinien wiedzieć

Shimano przez dziesięciolecia wypracowało sobie stabilną i solidną markę w dziedzinie osprzętu rowerowego.
Japoński producent oferuje szereg sprawdzonych rozwiązań zarówno dla amatorów, jak i zawodowców. Każda grupa osprzętu tej marki to kombinacja rozwijanych od lat technologii, wydajności i ergonomii. Jaki osprzęt Shimano wybrać i jakie są różnice między poszczególnymi seriami? Podpowiadamy!
Czego dowiesz się z artykułu?
- Jakie są główne grupy osprzętu Shimano i czym się różnią?
- Jak dopasować grupę Shimano do swojego stylu jazdy?
- Jakie technologie są stosowane w poszczególnych grupach?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze osprzętu Shimano?
Spis treści:
- Jakie grupy osprzętu znajdziemy w hierarchii Shimano?
- Grupy Shimano do rowerów MTB
- Szosowe grupy osprzętu Shimano
- Części do rekreacyjnych rowerów trekkingowych i miejskich
- Gravel — co znajdziemy w ofercie Shimano?
- Główne technologie Shimano
- Dlaczego warto wybrać Shimano?
Jakie grupy osprzętu znajdziemy w hierarchii Shimano?
Shimano, będące niekwestionowanym liderem w branży rowerowej, oferuje różnorodne grupy osprzętu dostosowane do każdego typu roweru i poziomu zaawansowania użytkownika.
Zarówno podstawowe modele przeznaczone do rekreacyjnej jazdy, jak i zaawansowane grupy Shimano skonstruowane dla najbardziej wymagających zawodników, wypracowały sobie solidną markę przez lata obecności na rynku.
Zobacz również: Rodzaje amortyzatorów rowerowych – jakie są typy? Jakie wybrać? Rowerowy poradnik
Dlaczego każdy zna markę Shimano?
Firma została założona w 1921 roku w japońskim mieście Sakai przez Shozaburo Shimano. Produktem, który był wtedy oferowany, była prosta jednobiegowa zębatka wolnobiegowa. Od samego startu, Shimano cechowało się wysoką precyzją wykonania i niezawodnością swoich komponentów. To pozwoliło firmie rozwinąć się na rynku krajowym, a następnie międzynarodowym.
Pierwsze przerzutki tego producenta pojawiły się w sprzedaży w latach 50 XX wieku. Wyznaczyły one kierunek rozwoju firmy na następne lata, jako lidera w branży osprzętu rowerowego. Jedną z najważniejszych technologii, które wyróżniały Shimano, stało się indeksowanie SIS. Marka wyróżniła się także przełomowym systemem montażu korby Hollowtech.
Skuteczna strategia i rozsądna polityka cenowa sprawiły, że Shimano na dobre zagościło w branży rowerowej na każdym poziomie zaawansowania. Marka stała się też synonimem precyzji działania i niezawodności.
Możemy zauważyć, że Shimano pomimo tego, że jest globalnym gigantem, ma sporo do nadrobienia w dziedzinie elektronicznych przerzutek.
Konkurencja ze strony amerykańskiego SRAM i robiący błyskawiczne postępy Chińczycy, wymuszają na Shimano stałe innowacje w dziedzinie swojej technologii elektronicznej zmiany biegów Di2.
Kto na tej rywalizacji skorzysta najbardziej? Klienci, którzy chcą podnosić swój poziom sportowy i jakość jazdy rowerem. Technologie zarezerwowane kilka lat temu dla zawodowców, dziś zaczynają oferować grupy Shimano przeznaczone dla początkujących i średniozaawansowanych rowerzystów.
Kryteria podziału komponentów
Grupy Shimano dzielone są według trzech głównych kryteriów:
- Typ roweru — komponenty dedykowane są do rowerów MTB, szosowych, gravelowych i rowerów trekkingowych. Przygotowane są także części kompatybilne z rowerami elektrycznymi.
- Poziom zaawansowania — w ofercie shimano znajdziesz produkty dla rowerzystów na każdym poziomie. Od grup dla początkujących jak Shimano Tourney, po najlepsze komponenty używane w wyścigach World Tour, jak Shimano Dura Ace.
- Przeznaczenie — każda grupa osprzętu Shimano projektowana jest z myślą o określonym stylu jazdy. Ma to odzwierciedlenie w jej konstrukcji i zastosowanych technologiach. Na przykład grupy przeznaczone dla rowerów górskich projektowane są tak, by zwiększyć ich wytrzymałość na piach i błoto.
Zastosowanie i główne różnice konstrukcyjne pomiędzy grupami
Każda z linii komponentów Shimano ma swoje specyficzne zastosowanie i cechy, które sprawiają, że nadają się do danej dyscypliny lepiej niż do innych.
Rowery górskie — grupy shimano XTR, czy Deore, charakteryzuje wysoka wytrzymałość i szeroki zakres przełożeń. Pozwala to na pokonywanie stromych podjazdów i jazdę w wymagającym terenie. Tylna przerzutka w niektórych liniach wyposażona jest w dodatkowe sprzęgło napinające łańcuch, co jest przydatne podczas jazdy terenowej.
Szosowe — seria Dura Ace i Ultegra czy 105, to komponenty oferujące wysoką precyzję zmiany biegów, niską wagę i aerodynamikę.
Gravel — grupa osprzętu Shimano GRX oferuje stabilizację łańcucha i szeroki zakres przełożeń. To grupy shimano, które łączą cechy znane z części do rowerów górskich i szosowych w jedną serię.
Części do rowerów trekkingowych i miejskich — grupy Shimano Nexus i Alfine stawiają przede wszystkim na prostotę obsługi i minimalne wymagania serwisowe, dzięki czemu są świetne do codziennego użytku.
Przeczytaj również: Regulacja tylnej przerzutki: Proste wskazówki dla każdego rowerzysty
Grupy Shimano do rowerów MTB
Osprzęt Shimano dla rowerów górskich musi sprostać takim warunkom jak strome podjazdy, techniczne zjazdy i częste zmiany nawierzchni. Od wyższych grup możesz oczekiwać wysokiej precyzji działania w błocie i piasku, z kolei niższe nadają się do rekreacyjnych rowerów mtb.
Shimano Tourney
To podstawowa grupa osprzętu Shimano, zaprojektowana została z myślą o początkujących rowerzystach i osobach preferujących jazdę rekreacyjną. Pojawiła się na rynku w 1971 roku i z początku była osprzętem średniej klasy.
Shimano Tourney spotkasz dziś w najtańszych rowerach górskich, trekkingowych i miejskich. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie szlak jest stosunkowo łagodny, a nawierzchnia utwardzona. Ze względu na cechy konstrukcyjne, Shimano Tourney nie jest przeznaczone do intensywnej jazdy i wyczynowego kolarstwa górskiego.
Wszystkie komponenty z tej serii są kompatybilne z napędami 3x6, 3x7, 3x8. W ofercie są różne kombinacje przełożeń dostosowane do potrzeb rowerzystów na początkującym poziomie.
Pomimo tego, że Tourney znajduje się w najtańszych rowerach, oferuje solidność i niezawodność w codziennym użytkowaniu.
Zębatki obsługują technologię HYPERDRIVE, która poprawia kontrolę nad łańcuchem i podnosi precyzję zmiany biegów.
To seria, która jest ceniona przede wszystkim za prostotę obsługi i przystępną cenę.
Shimano Cues
Shimano Cues (Create Uniqe Experiences), to nowa linia osprzętu wprowadzona w 2023 roku. Cues łączy w sobie trwałość i funkcjonalność, a powstanie tej grupy Shimano miało na celu przede wszystkim unifikację średniego segmentu w ofercie Shimano.
To linia, która zastąpiła grupy Shimano Acera, Shimano Alivio i Shimano Altus. Przy jej tworzeniu skoncentrowano się na wszechstronności i uproszczeniu serwisu, a także zwiększeniu żywotności komponentów.
Zastosowanie technologii LINKGLIDE pozwoliło na znaczne podniesienie wytrzymałości łańcucha i kasety, co sprawia, że Cues jest jedną z tańszych grup nadających się do użytku z rowerami elektrycznymi.
Grupa występuje w trzech wersjach kasety - 9 biegów, 10 biegów i 11 biegów. Wszystkie komponenty są kompatybilne między sobą, co jest dużą zaletą tego systemu. Korba występuje w wariancie 1X oraz klasycznej dwurzędowej.
Elementy napędu dopełniają hydrauliczne hamulce tarczowe, które sprawdzą się w przypadku rekreacyjnego mtb, jak i roweru treningowego.
W przypadku Shimano Cues przerzutka tylna w wersji 11-rzędowej wyposażona jest w sprzęgło, które pełni funkcję stabilizatora łańcucha. To rozwiązanie było znane do tej pory tylko z wyższych grup osprzętu Shimano deore xt dedykowanego do rowerów mtb. Podobnie jak zastosowana konstrukcja SHADOW RD+.
Shimano Cues coraz częściej trafia także do rowerów trekkingowych i rowerów crossowych, gdzie wypiera dotychczas stosowane komponenty z grupy altus i acera.
Shimano Deore
W rankingu "najpopularniejsze grupy osprzętu" Shimano Deore zdecydowanie znalazłoby się na pierwszym miejscu w kategorii "rowery MTB".
To wszechstronne komponenty ze średniej półki cenowej, które od lat są synonimem trwałości i niezawodności. Zawdzięczają to wysokiej precyzji działania w błocie oraz odporności na piach.
Deore występuje w wersji z przednią przerzutką i w wariancie 1X. Serie Shimano Deore oferują kasety w wersji 10-rzędów, 11 i 12-rzędowej.
Dodatkowe technologie, takie jak Hyperglide+, oraz Dynamic Chain Engagement+ sprawiają, że części z tej linii skutecznie zmieniają przełożenia pod obciążeniem i w trudnych warunkach atmosferycznych.
Shimano przygotowało w tej linii zacisk hydrauliczny w dwóch opcjach. Możesz wybrać dwutłoczkowy zacisk przeznaczony do jazdy XC lub czterotłoczkowy, który dedykowany jest do jazdy enduro.
Deore to grupa osprzętu Shimano, która jest dokładnie tym, czego potrzebuje większość rowerzystów. Płynna zmiana biegów, wysoka niezawodność i dobre parametry sprawiają, że sprawdzi się zarówno podczas jazdy rekreacyjnej, jak i bardziej agresywnych przejazdów na treningach XC.
Shimano Deore XT
To legendarna grupa osprzętu, która od lat cieszy się uznaniem wśród zaawansowanych rowerzystów górskich. Przeznaczona jest do jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych po szlaku, cross-country i enduro. Oferuje wysoką precyzję działania, trwałość i większość najnowszych technologii, jakimi dysponuje Shimano.
Shimano XT oferuje możliwość konfiguracji zarówno 1X, jak i w wariancie z przednią przerzutką. Standardowa kaseta ma szeroką rozpiętość przełożeń 10-51T. W tej chwili Shimano ma dwie wersje Deore XT - M8100 (12-rzędów) i starszą M8000 (11-rzędów).
Tylna przerzutka wyposażona jest w sprzęgło blokujące, a jej kultura pracy nie odbiega w dużym stopniu od tego, czego można doświadczyć w najdroższym Shimano XTR.
Rowerzyści, którzy korzystają z Shimano XT cenią sobie przede wszystkim precyzyjną zmianę biegów i trwałość komponentów podczas intensywnej jazdy. Szczególnie chwalone są hamulce hydrauliczne w wersji dwu i czterotłoczkowej, które zapewniają dobrą modulację i siłę hamowania w każdych warunkach.
Grupa osprzętu Shimano XT to rozsądny kompromis pomiędzy najlepszą technologią i ceną. Komponenty z tej serii świetnie sprawdzą się u ambitnych amatorów i zawodników startujących w maratonach MTB i wyścigach XC.
Shimano XTR
To flagowa grupa osprzętu Shimano dedykowana do rowerów górskich. Używana jest w najlepszych rowerach MTB przez profesjonalnych zawodników.
XTR pojawił się na rynku w 1992 roku i szybko stał się synonimem precyzji, innowacji i najwyższej jakości wśród przerzutek rowerowych. Charakterystyczny wygląd komponentów z tej linii sprawił, że ma ona wielu fanów nie tylko ze względu na wydajność, którą oferuje.
Od momentu debiutu linia XTR przechodziła liczne ewolucje i dostosowywała się do obowiązujących trendów. Obecna seria M9100 to efekt dekad doświadczeń w wyścigach XC, enduro i maratonie. Komponenty są lekkie, wszechstronne i zapewniają bezkompromisową wydajność w każdych warunkach na trasie.
Konfiguracja XTR obejmuje jedną tarczę z przodu i kasetę z 12 rzędami z tyłu. Korba dostępna jest z tarczami od 30 do 38 zębów, a zakres kasety występuje w wariancie 10-45 i 10-51T. Istnieje możliwość zakupu korby w wersji z dwoma blatami.
Zarówno tylna przerzutka, jak i manetki XTR oferują najwyższą jakość zmiany biegów dostępną na rynku. Precyzja działania i niezawodność sprawiają, że najlepsi zawodnicy chętnie sięgają po komponenty z tej grupy osprzętu.
Shimano Saint
To osprzęt dedykowany profesjonalnym zawodnikom downhillowym i freeride, gdzie sprzęt musi być zdolny do pracy pod ekstremalnym obciążeniem. Mechanizm korbowy dostępny jest w wersji z tarczą 36T, zoptymalizowaną pod kątem współpracy z napędem 1 × 10.
Tylna przerzutka wykorzystuje technologię Shadow RD+, co pomaga w stabilizacji łańcucha na trudnych technicznie sekcjach.
Czterotłoczkowe hamulce tarczowe z linii Saint oferują wyjątkową siłę hamowania i precyzyjną modulację. Znane są także z doskonałej tolerancji na trudne warunki pogodowe.
Napęd występuje w wersji 1 × 10. Ze względu na charakter dyscyplin grawitacyjnych, nie ma wersji z przednią przerzutką.
Szosowe grupy osprzętu Shimano
Shimano od wielu lat wyznacza standard w świecie kolarstwa szosowego, oferując osprzęt dostosowany zarówno do profesjonalnych kolarzy, jak i początkujących rowerzystów.
Grupy szosowe Japończyków charakteryzuje wysoka precyzja działania, trwałość i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań. Nawet najtańsze komponenty Shimano Claris, są w stanie dostarczyć Ci wystarczającą niezawodność do wygodnej jazdy rowerem szosowym.
Shimano Claris
To podstawowa grupa osprzętu Shimano dla rowerów szosowych, która skierowana jest do początkujących rowerzystów. Sprawdzi się także w rowerach miejskich i turystycznych. To dobra propozycja dla osób, które szukają wysokiej precyzji zmiany biegów w niewielkim budżecie.
Claris oferuje napędy 8-rzędowe z dwiema tarczami i trzema tarczami, co pozwala na dostosowanie systemu przełożeń do swojego stylu jazdy i formy fizycznej. Komponenty te są dedykowane rowerzystom jeżdżącym rekreacyjnie, na płaskich i umiarkowanie pagórkowatych trasach.
Korba Claris występuje w dwóch opcjach, 50-34T i 50-39-30T z szerszym zakresem przełożeń. Co ciekawe, pomimo niewielkiej ceny, wykorzystuje ona system Hollowtech II poprawiający sztywność.
Kaseta ma dwa warianty 8-rzędowe: 11-28T oraz 11-34T. Taki wybór pozwoli na dostosowanie napędu pod swoje możliwości i wytrenowanie. Grupa wykorzystuje technologię HYPERGLIDE ułatwiającą zmianę biegów pod obciążeniem.
Co jest lepszym wyborem, Shimano Claris czy Sora? Te grupy szosowe różnią się między sobą detalami. Dla amatora, który od czasu do czasu chce "strzelić setkę" na szosie, Claris jest w zupełności wystarczający i lepiej będzie kupić rower z lepszą ramą, niż dopłacać do osprzętu.
Shimano Sora
To propozycja dla rowerzystów poszukujących przystępnej ceny z zaawansowanymi technologiami, które były wcześniej dostępne w wyższych seriach. Sprawdzi się dla rekreacyjnych rowerzystów i dla bardziej zaawansowanych rowerzystów w rowerze treningowym.
Sora oferuje napęd z przednią przerzutką z dwiema tarczami i w układzie 3 × 9, co pozwala na szerszy zakres przełożeń, niż Claris. Komponenty tej grupy zestrojone są tak, by oferować komfort jazdy na dłuższych dystansach. Tyczy się to szczególnie wyprofilowania klamkomanetek i zestawienia przełożeń.
Kasety występują w dwóch wariantach, 11-30T i 11-34T. Zdarza się, że komponenty z tej serii trafiają do rowerów gravelowych, gdyż całkiem nieźle radzą sobie w jeździe po szutrze.
Korbę z serii Shimano Sora możesz wybrać w konfiguracji kompaktowej (50-34) lub standard (52-36). Obie są w systemie Hollowtech II, który zapewnia dobre parametry sztywności i wytrzymałość na wysokim poziomie. Shimano Sora ma w swojej linii dostępne jeszcze niedrogie i skuteczne hamulce obręczowe, co jest dziś rzadkością na rynku.
To wszechstronna i trwała grupa. Jeśli nie przeszkadza Ci 9-biegowe stopniowanie, to grupa osprzętu Shimano Sora jest godna polecenia.
Shimano Tiagra
Tiagra jako grupa osprzętu Shimano targetowana jest w kierunku ambitnych amatorów, którzy oczekują od swoich komponentów precyzji działania i trwałości na wysokim poziomie. Znajdziesz w niej rozwiązania znane z wyższych grup pomimo tego, że nadal jest to grupa osprzętu w przystepnej cenie.
Konfiguracja napędu występuje w tej linii modelowej w wariancie 2 × 10. Zakres przełożeń jest na tyle szeroki, że można śmiało planować szybkie przejazdy po płaskich trasach, jak i jazdę w górach. Tiagra jest dobrym wyborem w przypadku rowerów przeznaczonych do pokonywania długich dystansów.
Korbę możesz wybrać w wersji kompakt (50-34T) lub standardowej (52-36T). Do kompletu jest jedna kaseta z rozpiętością 11-34T.
O ile grupy osprzętu Shimano Claris i Sora nie miały hamulców tarczowych, to Tiagra już oferuje wysokiej jakości hydrauliczne hamulce tarczowe.
Ta propozycja jest dobrym wyborem dla osób średniozaawansowanych, które chcą rozwijać swoją pasję do jazdy na rowerach szosowych. Jest też ostatnią grupą, która występuje w katalogu Shimano tylko w wersji mechanicznej.
Shimano 105
To prawdopodobnie najpopularniejsza grupa osprzętu Shimano do rowerów szosowych. Jest wzorem kompromisu pomiędzy ceną, jakością i wydajnością. Oferuje około 90% tego, co znajdziemy w częściach z topowej grupy. Zdecydowanie jest to najbardziej opłacalny wybór dla ambitnego amatora.
Komponenty z serii Shimano 105 są dostępne zarówno w wersji mechanicznej, jak i elektronicznej Di2. Pozwala to na dostosowanie osprzętu do możliwości swojego budżetu.
Linia Shimano 105 R7100, to przede wszystkim układ 12-rzędowy, co zapewnia płynną zmianę biegów i wygodne stopniowanie. Kasety w tej wersji występują w wariancie 11-34T, co umożliwia dostosowanie przełożenia do każdej trasy.
Shimano 105 ma według wielu osób najładniejszy design mechanizmu korbowego z całej serii szosowej. Podobnie jak w przypadku niższych grup szosowych, możesz ją nabyć w wersji standard (52-36T) lub compact (50-34).
Grupa osprzętu Shimano 105 to także wydajne hydrauliczne hamulce tarczowe, które są chętnie montowane w rowerach szosowych ze średniej półki. Podobnie jak w przypadku pozostałych komponentów z tej linii, oferują wysoki stosunek jakości do ceny.
Shimano zrobiło znakomity ruch poprzez wprowadzenie wersji elektronicznej popularnej 105-tki. Dzięki temu już w średniej półce rowerów mamy dostępną technologię Di2 znaną z najlepszych rowerów na świecie. Poza tym niezmiennie Shimano 105 jest synonimem precyzji, trwałości i niezawodności.
Shimano Ultegra
Shimano Ultegra otwiera grupy osprzętu szosowego dla zaawansowanych kolarzy i zawodników, którzy szukają najwyższej jakości i precyzji działania. Ultegra uznawana jest za grupę, która oferuje funkcjonalność i wydajność na poziomie zbliżonym do flagowej grupy Dura Ace, ale w bardziej przystępnej cenie.
To pierwsza z linii grup szosowych, która dostępna jest już tylko w standardzie elektronicznym Di2. Zarówno przerzutka przednia, jak i tylna przerzutka, zasilane są baterią i obsługiwane bez udziału linek. Nie ma możliwości zakupu wersji mechanicznej osprzętu Shimano Ultegra.
Napęd występuje tylko w wariancie 2 × 12 i może zostać zestopniowany z kasetą 11-30 lub 11-34.
Opcją, która odpowiada na potrzeby zawodników, jest korba występująca w dwóch wariantach. Podobnie, jak w przypadku niższych grup, występuje ona w wersji compact i standard. Ważniejsze jest jednak to, że możemy wybrać opcję z fabrycznym pomiarem mocy.
To dobra informacja, bo do tej pory Shimano nie oferowało w tej kwestii zbyt wiele i jest to ruch w dobrym kierunku.
Na co warto zwrócić uwagę w grupie Ultegra? Hamulce z tej linii oferują wyjątkowo dobrą modulację, odprowadzanie ciepła i są wydajne w każdych warunkach pogodowych. Jeśli należysz do miłośników jazdy bez trzymanki w górach, to ta grupa osprzętu Shimano jest właśnie dla Ciebie. Ultegra to wydajność topowej grupy w niższej cenie.
Shimano Dura Ace
W segmencie rowerów szosowych jest to najbardziej zaawansowana linia osprzętu Shimano.
Dura Ace jest owocem wieloletnich badań i innowacji w dziedzinie kolarstwa. Oferuje najszybszą i najbardziej precyzyjną zmianę przełożeń w historii Shimano. Wszystko po to, by odpowiadać wymaganiom, jakie stawiają przed sprzętem najlepsi zawodnicy na świecie.
Oczywiście, podobnie jak w przypadku osprzętu Shimano Ultegra, Dura Ace występuje tylko w wersji elektronicznej Di2 z 12-rzędową kasetą.
Tylna przerzutka obsługuje kasety z rozpiętością 28-34T, a przednia korba występuje w niemal każdej możliwej konfiguracji. Wszystko po to, by było Ci jak najłatwiej dostosować napęd do swoich możliwości i stylu jazdy. Do wyboru jest wersja z pomiarem mocy i bez.
Wartym uwagi elementem linii Dura Ace są koła z włókna węglowego. Zaprojektowano je z myślą o profesjonalnych wyścigach na najwyższym poziomie. Charakteryzują się niską masą rotującą i obręczą o wysokości 36 mm.
Hamulce Dura-Ace BR-R9200 wykorzystują symetryczny design SLR-EV z podwójnym punktem obrotu. Ta konstrukcja zwiększa efektywność hamowania oraz zapewnia wyjątkową modulację i siłę ścisku tarcz hamulcowych.
Dura Ace jest grupą osprzętu Shimano, do której trafiają najnowsze rozwiązania Japończyków. Pozostałe grupy szosowe najczęściej po kilku latach zaczynają korzystać z tych samych rozwiązań. Kupując Dura Ace mamy pewność, że otrzymujemy to, co jest najlepsze na rynku.
Sprawdź również: SRAM czy Shimano? Który napęd będzie lepszy? Poznaj naszą analizę i opinię!
Części do rekreacyjnych rowerów trekkingowych i miejskich
Osprzęt Shimano używany do rowerów trekkingowych i miejskich różni się konstrukcyjnie od tego, co znamy z MTB i rowerów szosowych.
W tym segmencie Shimano oferuje systemy skrzyni biegów Shimano Nexus i Alfine, które od wielu lat są najlepszym z rozwiązań do jazdy miejskiej. Wpływa na to przede wszystkim duża trwałość, niezawodność i właściwie zerowe potrzeby serwisowe.
W połączeniu z coraz bardziej popularnym "paskiem Gates'a" obie grupy osprzętu współpracują znakomicie i mogą stanowić komfortową bazę dla roweru do jazdy codziennej.
Nie jest to jednak reguła, bo do rowerów trekkingowych i miejskich trafiają także części z takich linii, jak Shimano Alivio, Shimano Acera i Shimano Cues.
Shimano Nexus
Nexus to grupa Shimano, która przede wszystkim słynie z wielobiegowych piast, które zyskały ogromną popularność w rowerach miejskich. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie głównym celem jest komfortowa i spokojna jazda rekreacyjna.
Konstrukcja Nexus zaprojektowana została z myślą o minimalnej potrzebie konserwacji, dzięki czemu w codziennym użytkowaniu przerzutka w piaście jest niezastąpiona. Niektóre modele Nexus zezwalają na zmianę biegów na postoju, co jest przydatne podczas oczekiwania na światłach, czy przed przejściem rowerowym.
Piasty Nexus występują w wersji z 3,7 lub 8 biegami. Każda z nich ma zamkniętą konstrukcję, która chroni wnętrze przed kurzem, wodą i błotem, co poprawia żywotność całego systemu. Przednia piasta z tej serii wyposażona jest w prądnicę, która może zasilać zestaw oświetlenia.
Nexus sprawdza się szczególnie w rowerach miejskich wyposażonych w pełne błotniki i systemy oświetlenia, gdzie serwis jest utrudniony.
Shimano Alfine
To bardziej zaawansowana linia piast wielobiegowych zaprojektowana z myślą o rowerach miejskich. Dedykowana jest użytkownikom, którzy stawiają przed rowerem większe wymagania, niż tylko prosta zmiana biegów. Oferuje większą płynność jazdy i inne stopniowanie przełożeń niż Shimano Nexus.
Piasty występują w wersji z 8 i 11 biegami, co pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu przełożeń. Tak wyposażony rower łatwiej jest używać także poza przestrzenią miejską.
Alfine wyróżnia się także cichą zmianą biegów i jest w pełni kompatybilne z hamulcami tarczowymi. Shimano zadbało także o to, by komponenty wyglądały elegancko i dobrze prezentowały się na rowerze.
Shimano Nexus i Alfine to grupy osprzętu, które gwarantują komfort i precyzję zmiany biegów w rowerze miejskim. Spotkasz je także w rowerach elektrycznych i niektórych trekkingach.
Gravel — co znajdziemy w ofercie Shimano?
Shimano jako pierwsza firma na świecie stworzyło kompletne grupy osprzętu dedykowane rowerom gravelowym. Podobnie jak w przypadkach innych propozycji, tak i gravelowe komponenty posegregowano w zależności od stopnia zaawansowania rowerzystów.

GRX RX400
RX400 to najniższa grupa osprzętu w segmencie GRX. Przeznaczona jest dla rowerzystów rozpoczynających przygodę z kolarstwem szutrowym.
Zaczynając od mechanizmu korbowego - RX400 ma korbę przystosowaną do systemu 2 × 10 z przełożeniami 46-30T. Razem z 10-rzędową kasetą HG50 w układzie 11-36T, daje Ci to połączenie, które pozwoli na komfortową jazdę po asfalcie i w terenie.
Tylna przerzutka RX400 wykonana jest w technologii Shadow RD+, dzięki czemu skutecznie stabilizuje łańcuch i redukuje jego uderzenia w ramę na nierównościach. Konstrukcja przedniej przerzutki uwzględnia dodatkowe przesunięcie, które redukuje ryzyko ocierania o tylną oponę (42 mm).
W skład tej grupy osprzętu wchodzą także wydajne hamulce tarczowe RX400, które zapewniają podstawową wydajność podczas jazdy w różnych warunkach pogodowych.
Niekwestionowaną zaletą całej grupy osprzętu GRX, jest profil klamki hamulcowej. Pewny chwyt i zmiana biegów to coś, za co rowerzyści lubią komponenty z tej linii.
GRX RX600
To gravelowa grupa osprzętu Shimano, która przeznaczona jest dla średniozaawansowanych rowerzystów. Jest odpowiednikiem Shimano Deore znanego z rowerów MTB.
Obsługuje standard zarówno 1 × 11, jak i 2 × 11. Pozwala to na konfigurację napędu pod jazdę rekreacyjną, jak i przełożenia sportowe. Nie ma możliwości dobrania korby z trzema tarczami.
Korba z serii RX600 występuje w dwóch wariantach. 46-30T oraz jednoblatowa 40T.
Tylna przerzutka posiada sprzęgła i stabilizator łańcucha. Wykonana jest także w technologii Shadow RD+, co zmniejsza jej profil i ryzyko uderzenia w wystające korzenie podczas jazdy.
Standardowa kaseta ma stopniowanie 11-34T i w połączeniu z dostępnymi korbami oferuje uniwersalny zakres przełożeń.
Grupa osprzętu shimano RX600 to także hydrauliczne hamulce tarczowe oraz dedykowane klamkomanetki.
RX600 jest gravelowym Shimano 105. To kompromis pomiędzy najnowszą technologią a ceną. Większości rowerzystów w zupełności wystarczy wydajność oferowana przez tę grupę.
GRX RX820
Najwyższa grupa osprzętu Shimano GRX występuje w wersji na linkę i elektronicznej Di2. Dedykowana jest dla najbardziej wymagających zawodników wyścigów na szutrze. Jest też najbardziej rozbudowana pod kątem doboru przełożeń i wariantów napędu.
Możesz ją skonfigurować w wersji z dwiema tarczami lub z napędem jednorzędowym. Podstawą jest 12-rzędowa kaseta o rozpiętości 10-45T lub 10-51. Daje Ci to możliwość dowolnej konfiguracji napędu i przystosowania roweru pod wymagania każdej trasy.
Korba występuje z zębatkami 48x31T, a jeśli interesuje Cię jeden blat, to do wyboru masz 40T lub 42T.
Wydajności jazdy możesz oczekiwać takiej jak w przypadku XT znanego z rowerów MTB. GRX 820 znakomicie radzi sobie w błocie, piachu i dobrze zmienia przełożenia pod obciążeniem.
W końcu czego innego można by oczekiwać od topowej grupy osprzętu dla graveli?
Główne technologie Shimano
Hyperglide+
To technologia, która wprowadziła rewolucję w sposobie zmiany biegów. Specjalnie zaprojektowane rampy i profile na zębatkach ułatwiają płynne przełączanie zarówno na wyższy, jak i niższy bieg.
Dzięki Hyperglide+ przerzutki działają płynnie nawet pod obciążeniem i zwiększają efektywność pedałowania. Znajdziesz ją w zaawansowanych grupach MTB i gravelowych seriach GRX.
Shadow RD+
Technologia Shadow RD+ wprowadza mechanizm sprzęgła stabilizującego napięcie łańcucha. Jest to też specjalna niskoprofilowa konstrukcja przerzutki, dzięki której trudniej jest w cokolwiek uderzyć podczas jazdy terenowej.
Dzięki sprzęgłom znacznie zredukowane są uderzenia o tylny trójkąt podczas jazdy na nierównościach. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne w trudnym terenie, gdyż jazda jest cicha i spada ryzyko zrzucenia łańcucha.
System ten jest szeroko stosowany w MTB i gravelach. Sprzęgła znajdziesz też w komponentach do sportów grawitacyjnych.
Di2
System Di2 (Digital Integrated Intelligence) to przełomowa technologia w precyzji zmiany przełożeń. Elektroniczne przerzutki w zupełności eliminują konieczność manualnej regulacji linki i zapewniają błyskawiczną zmianę biegów w każdych warunkach.
Technologia ta umożliwia personalizację ustawień za pomocą dedykowanej aplikacji, pozwalając na dostosowanie charakteru pracy napędu do swoich nawyków i stylu jazdy.
Poprzednie generacje Di2 pomimo systemu elektronicznej zmiany biegów i eliminacji linek, wymagały montażu skomplikowanego systemu okablowania.
Najnowsze generacje Di2 korzystają z całkowicie bezprzewodowej łączności, co poprawia estetykę i ułatwia montaż. Niestety z niewiadomych przyczyn — Shimano nie dysponuje grupą XTR w systemie Di2, co sprawia, że w segmencie MTB nie ma jak konkurować z amerykańskim SRAM.
Jakiś czas temu robiliśmy na kanale YouTube rozmowę na ten temat. Większość wniosków jest wciąż aktualna.
Można za to śmiało stwierdzić, że japoński producent jest pionierem w dziedzinie automatycznej zmiany biegów w rowerach elektrycznych. Przerzutki Di2 dedykowane do E-bike zapewniają wysoką precyzję i płynność zmiany przełożeń przy pełnej współpracy z systemami napędowymi Shimano Steps.
Komunikacja jest całkowicie bezprzewodowa, a przełożenie jest dostosowane automatycznie do mocy pedałowania.
Taki zestaw sprawia, że mamy rower niemal bezobsługowy pod kątem ustawienia napędu do warunków na trasie.
LINKGLIDE
To technologia wprowadzona zaimplementowana do grupy osprzętu Shimano s. Zębatki kaset linkglide są bardziej odporne na zużycie, co zwiększa ich żywotność (około 30% więcej) w stosunku do klasycznych rozwiązań.
Linkglide opracowano głównie z myślą o napędach w rowerach elektrycznych, które narażone są na większe przeciążenia, niż w przypadku "rowerów analogowych".
Dlaczego warto wybrać Shimano?
Shimano jest synonimem niezawodności, innowacji i doskonałości w branży rowerowej. Marka od dekad dostarcza rozwiązań, które zbudowały jej stabilną pozycję na rynku. Pomimo coraz większej konkurencji, świadomość marki u konsumentów jest silnie zakorzeniona.
Japoński producent oferuje coś dla każdego, niezależnie od stylu jazdy, rodzaju roweru, czy poziomu zaawansowania. Technologie, takie jak Di2, Hyperglide+, czy konstrukcja przerzutki Shadow RD+ sprawiają, że jest to osprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach.
Kolarze na całym świecie wybierają Shimano nie tylko ze względu na jakość, ale także z powodu wsparcia serwisowego i dostępności części zamiennych. Wybierając części osprzętu shimano, inwestujesz w rozwiązania, które posłużą Ci przez lata.
Jak Wam się wydaje, Shozaburo Shimano byłby dumny ze swojej firmy? My jestesmy pewni, że tak. Firma przez lata miała wielki wpływ na rozwój całej branży rowerowej i wielokrotnie wprowadzała innowacje znane nam dziś.
Zapraszamy do naszego sklepu internetowego. W ofercie mamy części Shimano i innych producentów, a nasz zespół chętnie pomoże Ci w doborze produktów, których potrzebujesz.
Do następnego!